hvorfor SKAL det være hårdt at være mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. november 2010

Laulund87

Malene, hvor er det skønt at du ikke synes det er hårdt og så især med to!

Du er også en af dem jeg tænker der bare har styr på det og ligner en total overskudsmor, og så er det jo helt rigtigt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2010

dorthemus

Rosa skriver:

Hej Malene.

Jeg har ikke læst tråden igennem, men jeg svarer alligevel på dit spørgsmål.

Nej, det pisser mig på ingen måde af at du har det så nemt og fantastisk som du har det.

Men hvis jeg skal være HELT ærlig, så synes jeg tit at det kan være svært at kende folk som bare synes det der mor-halløj er let som en leg og elsker hvert sekund. Hvorfor? Fordi jeg får dårlig samvittighed over at tænke "hvad er det mon jeg gør forkert siden det er så uendelig let for hende, og det er det bare ikke for mig".

Jeg synes IKKE at alle dage bare er fantastiske, og jeg synes faktisk ikke altid at det er fedt at stå med kolik til op over begge ører, senere forkølelse og tænder hos en dreng der oftest skal op 3 gange hver nat. Min søn er som regel ikke hvad man kalder et nemt barn. Han er glad og sjov og vidunderlig, men han er også lidt af en en pyllergøj sammen med andre børn, har hængt lidt i håndbremsen hvad angår motorikken, sover tit dårligt om dagen og meget uregelmæssigt om natten. Når jeg så i mødregruppen eller herinde læser om folk med supernemme børn og mødrene bare emmer af hvor meget de eeeelsker at være på barsel, hvis unger bare STRYGER derudaf i deres udvikling og forældrene ser måbende til mens de klapper i hænderne, så sidder jeg og føler en svidende angst i hjertet for hvad er det der gør at MIT barn ikke er ligeså nemt? Hvorfor har jeg så lidt overskud til at bage boller og klæde mig ordentligt på hver dag?

Jeg har det rigtig fint med mig selv som mor ellers, og jeg synes vi har det SÅ hyggeligt de fleste dage, men når man læser alle "uhh jamen lille Jesper sov da igennem fra 2 ugersalderen" og "Lille Trunte har altid bare været så glad" og "så stod jeg da lige og lavede økologisk græskarmos og så kom jeg lige på at jeg kunne riste kernerne til müsli" og lignende så stikker det i hjertet fordi det bare ikke er sådan herhjemme og jeg aner ikke hvad det er jeg gør der er skyld i at JEG åbenbart ikke har det mor-gen - eller hvorfor er MIN søn ikke et nemt barn?

Dine twinser sov regelmæssigt næsten fra start, de er så nemme og superdygtige hvad angår motorik osv. - SELVFØLGELIG er det nemmere end at stå med kolik de første 3 måneder og senere bekymringerne over at ens elskede unge stille og roligt sakker bagud i forhold til de andre i mødregruppen - samtidigt med at han stadig vågner minimum 3 gange hver nat og skal op kl 6.

Så nej - det SKAL ikke være hårdt at være mor, men jer der har det så nemt er også MEGET uvidende om HVOR hårdt det kan være og hvor bekymrende det kan være når det ikke bare kører på skinner.

De største knustil dig og dine lækre unger

Rosa

Kære Rosa

Tak for dit indspark i debatten...som jeg faktisk har tænkt en del over i dag. Også over mit eget svar tidligere idag...

Jeg kan sagtens genkende mange af dine tanker og følelser...men har også følt, at det ikke var "legalt" at udtrykke dem, når man som jeg SELV HAR VALGT, at være mor på fuldtid, uden en farmand

Nu har jeg jo så et barn der er meget fremme i skoene rent motorisk, men jeg har så også et barn der er meget vågen...og heller IKKE sover igennem. Jeg er også oppe mange gange om natten og putningerne ender som regel i skrig og skrål..selvom hun er mega træt

Og jeg har perioder hvor Runa skal gåes i søvn og kun sover når barnevognen er i bevægelse....Dét synes jeg er hårdt!! Og så føler jeg mig alene, når jeg traver op og ned af gaderne i al slags vejr og jeg ikke har nogen der lige kan hjælpe lidt eller trille en tur med Runa engang imellem.

Men langt det meste af tiden er det skønt og nemt og kærligheden til hende vokser fra dag til dag...og jeg ville som sagt ikke bytte for noget.

...jo måske, at hun sov igennem bare hver anden nat

Knus Dorthe

Anmeld

29. november 2010

Vingummien

Malene84 skriver:

Hej piger,

hmm... ved ikke helt hvordan jeg skal starte dette indlæg, da det er ømt emne for mange. Og jeg ved ikke hvordan jeg selv skal udtrykke mig, uden at mange af jer misforstår mig...

MEN... nu er drengene 7 måneder (først på søndag)... jeg synes ikke det er hårdt og jeg nyder hver dag. Jeg har brudt sammen én gang fordi begge mine drenge skreg i flere timer, jeg var alene med dem og følte mig utilstrækkelig  det er jo ikke engang hårdt i forhold til det I andre skriver om!!! Dermed ikke sagt, at det ikke kan være hårdt nogle dage - men det skal vi alle jo igennem.

Jeg er træt af at folk har ondt af mig fordi jeg har tvillinger. Jeg taler ikke om jer herinde, men folk jeg møder på gaden. Folks første kommentar (ALTID) "Hold da op, to stykker - det må godt nok være hårdt". Jeg tager mig selv i at svare ja (fordi det er forventet af mig) Hvis jeg svarer nej, kan jeg være sikker på at folk kigger underligt på mig og kræver videre forklaring! Jeg kan ikke forstå hvorfor det næsten er obligatorisk at man skal synes det er hårdt at have børn!!! Jeg er også træt af holdningen om det, så jeg ikke må prale af at jeg elsker at være mor og nyder mit liv!!

Hvad er jeres ÆRLIGE holdning, pisser en mor som mig jer af? eller er det okay at have en holdning af, at livet er en dans på roser?

Jeg er hele tiden bange for, at jeg har levet på en svævende sky lidt for længe og snart bliver ramt af en kæmpe mega hammer, og så skal jeg nok sys det er hårdt  (giver det mening)!

Underligt indlæg... men kunne være rart at høre jeres meninger omkring det

Kan kun give dig fuldstændig ret

Anmeld

29. november 2010

Barbamama

Man må da gerne synes det er nemt! Og det er da fantastisk du har det sådan!

Men altså jeg må indrømme at hvis jeg snakkede med en mor der stod og sagde: Det er bare såååå nemt at være mor og det er overhovedet ikke hårdt, ville jeg tænke: Ja ja.... SÅ siger vi det. He he... Jeg EEELSKER min datter og jeg nyder hendes selskab hver dag. Hun er ikke et krævende barn så at være HENDES mor er ikke hårdt. Men jeg synes det er hårdt at være mor. Det indebærer for mig at jeg aldrig kan komme hjem fra arbejde og sige at jeg er så træt at jeg bare kaster mig på sofaen. Det betyder at der ALTID er PSYKOPAT meget vasketøj, at der nærmest skal gøres hovedrent når hun har spist   osv osv... Det synes jeg da er hårdt de dage hvor man er træt, så... På den måde synes jeg det er hårdt at være mor. Men det er ikke hårdt at være Carlas mor... Ved ikke om det var rodet skrevet. He he...

Anmeld

29. november 2010

N&J

MosterA skriver:

Jeg kan godt være en af dem der tænker "Det må være hårdt at være mor til tvillinger" - og ikke hermed sagt at jeg ikke tror at det er noget af det mest fantastiske i verden.

Jeg er endnu ikke selv så heldig at jeg har nogle børn (prøver dog), men tror (ved) godt hvad grunden er til at jeg nok har tendens til at tænke sådan.

Jeg har den indstilling at man kan gøre meget selv til hvor svært det er at få børn. Ja man kan ikke sikre sig imod sygdomme osv. men ellers tror jeg at har man en afslappet indstilling så går det meget nemmere. Hver gang jeg så ytre mig med denne holding til kvinder der allerede er mødre får jeg altid at vide "Bare vent til du selv får børn så bliver du klogere og så vil du ikke sige sådan!" eller "Det er altså ikke nogen leg at få børn!" Når man har hørt det tit er der vel ikke noget at sige til jeg tror at det er dobbelt så svært at få to  

Jeg tager hatten af for at du syntes det er helt fantastisk og så syntes jeg, næste gange der er nogle der spørger, at du bare skal svare ærligt "Nej det er ikke hårdt, det er bare helt fantastisk!" Hvis du sagde det til mig ville jeg bare blive glad på dine vegne

Ja og nu vil jeg gøre det samme som dem, for jeg tænkte præcist som dig INDEN jeg fik min datter.. men efter et år uden søvn, et konstant sygt barn (virkelig konstant) hvor alt der hed rymte bare røg ud af vinduet, måtte jeg, pædagogen, jo konstatere at det er utroligt nemt at stå udefra og sige hvor nemt det er at få børn (det var det jeg konstant hørte fra folk, aldrig at det kunne være pisse hårdt), men det var noget helt andet at stå med 2-4 timers søvn hver dag, klare studie og eksamener og samtidigt være alenemor til et barn der ofte var sygt, men jeg syntes det er så meget nemmere nu hvor hun selv kan gå og kan kommunikere, og jeg endelig har fået lidt migtid tilbage... 

Så ja, man kan få et barn, der bare går livet så dejlig let for en og man kan få et barn som gør livet dejlig, men bestemt ikke let for en.. og heldigvis veksler de fleste af os mellem de to, så kan vi også bedre sætte os ind i andre menneskers situation.. 

Anmeld

29. november 2010

Mi

Milka skriver:

folk har ofte spurgt mig om det ikke er hårdt at have tvillinger, hvortil jeg altid har svaret at det faktisk ikke er så hårdt som man skulle tro! selvfølgelig har der været stressende situationer, men for det meste har det bare været fantastisk

men svaret er et andet nu, hvor mine piger er lidt større (21 mdr) – og hvis nogen spørger mig nu, så siger jeg: JO! det er faktisk rigtig hårdt

mellem alderen 1 og 2 sker der ting og sager der får det til at føles som man har otte børn i huset og ikke to. de er allevegne, har fingrene i alt, er totalt frygtløse og har ovenikøbet egne meninger!!!

folk har altid sagt til mig at 'det bliver nemmere' – men jeg synes faktisk det modsatte: det bliver hårdere, men det bliver fandme også dejligere!

Jeg havde det på samme måde. Det var ikke hårdt da tvillingerne var små (jo engang imellem trængte jeg da til en pause). Men i det store og hele var det faktisk ikke slemt og bare dobbelt glæde. Men da de blev 1½......de rendte rundt overalt, kravlede op i alt, pillede i alt, prøvede grænser af...og altid i hver sin retning . Det blev nemmere igen omkring 3 års alderen.

Da mine piger var i den alder var jeg på marked med dem, og en bedstemor kom gående med tvillingedrenge som var lidt ældre end mine piger. Hun sagde lige hej, og bemærkede at jeg også havde tvillinger. Da hun gik videre kom moderen forbi mig. Da hun passerede kiggede hun på mig og sagde: "Det bliver nemmere når de bliver ældre" og gik videre. Jeg blev SÅ GLAD . Må virkelig have lignet en som trænge til et trøstende ord.

Så til dig: Hold ud, det bliver nemmere

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

29. november 2010

serinasmor

hvor er det dog et fantastisk og dejligt positivt indlæg

Jeg tager sgu hatten af for dig  ... jeg er nemlig (selvom jeg har et nemt barn) en af dem der tænker det må da være hårdt at være tvillingemor ... og her tænker jeg netop på at du kan jo ikke være 2 steder på én gang .. hvis begge er kede har man selvfølgelig 2 arme .. men de kan jo ikke begge blive skiftet og nok heller ikke få mad( med mindre du er halvt blæksprutte, som det ikke ser ud til på billeder, eller har en helt unik teknik) samtidig ... Det MÅ også være hårdt for dem der er så uheldige at tvillingerne har en helt forskellig døgnrytme og derfor sover på skift ... og det er jo nok et eller andet sted de scenarier der kører i hovedet på folk når de spørger dig om det ikke er hårdt at have tvillinger ...

Men det er HELT oki at det ikke er hårdt for dig ... så længe det er oki for dig at forældre med kun ét barn (måske lidt mere problematisk barn end dine 2) synes det er hårdt

OG du må for min skyld GERNE skilte med at det ikke er hårdt .. jeg mener .. hvorfor ikke

serinasmor

Anmeld

29. november 2010

Mi

michella80 skriver:

Man må da gerne synes det er nemt! Og det er da fantastisk du har det sådan!

Men altså jeg må indrømme at hvis jeg snakkede med en mor der stod og sagde: Det er bare såååå nemt at være mor og det er overhovedet ikke hårdt, ville jeg tænke: Ja ja.... SÅ siger vi det. He he... Jeg EEELSKER min datter og jeg nyder hendes selskab hver dag. Hun er ikke et krævende barn så at være HENDES mor er ikke hårdt. Men jeg synes det er hårdt at være mor. Det indebærer for mig at jeg aldrig kan komme hjem fra arbejde og sige at jeg er så træt at jeg bare kaster mig på sofaen. Det betyder at der ALTID er PSYKOPAT meget vasketøj, at der nærmest skal gøres hovedrent når hun har spist   osv osv... Det synes jeg da er hårdt de dage hvor man er træt, så... På den måde synes jeg det er hårdt at være mor. Men det er ikke hårdt at være Carlas mor... Ved ikke om det var rodet skrevet. He he...

Nemlig. Dejligt at være mor, men MEGA meget arbejde i det.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

29. november 2010

Heidi B

Malene84 skriver:

Hej piger,

hmm... ved ikke helt hvordan jeg skal starte dette indlæg, da det er ømt emne for mange. Og jeg ved ikke hvordan jeg selv skal udtrykke mig, uden at mange af jer misforstår mig...

MEN... nu er drengene 7 måneder (først på søndag)... jeg synes ikke det er hårdt og jeg nyder hver dag. Jeg har brudt sammen én gang fordi begge mine drenge skreg i flere timer, jeg var alene med dem og følte mig utilstrækkelig  det er jo ikke engang hårdt i forhold til det I andre skriver om!!! Dermed ikke sagt, at det ikke kan være hårdt nogle dage - men det skal vi alle jo igennem.

Jeg er træt af at folk har ondt af mig fordi jeg har tvillinger. Jeg taler ikke om jer herinde, men folk jeg møder på gaden. Folks første kommentar (ALTID) "Hold da op, to stykker - det må godt nok være hårdt". Jeg tager mig selv i at svare ja (fordi det er forventet af mig) Hvis jeg svarer nej, kan jeg være sikker på at folk kigger underligt på mig og kræver videre forklaring! Jeg kan ikke forstå hvorfor det næsten er obligatorisk at man skal synes det er hårdt at have børn!!! Jeg er også træt af holdningen om det, så jeg ikke må prale af at jeg elsker at være mor og nyder mit liv!!

Hvad er jeres ÆRLIGE holdning, pisser en mor som mig jer af? eller er det okay at have en holdning af, at livet er en dans på roser?

Jeg er hele tiden bange for, at jeg har levet på en svævende sky lidt for længe og snart bliver ramt af en kæmpe mega hammer, og så skal jeg nok sys det er hårdt  (giver det mening)!

Jeg synes kun den første måned var hård, fordi jeg have betændelse i såret, og var indlagt igen.

Og har faktisk svaret flere gange at jeg ikke synes at det var hårdt! Og det er ikke synd for mig jeg har fået to børn på en gang. Det er en gave.. Vi havde helt sikkert ikke fået mere end en, så vi synes det var dejligt der kom to på en gang (da chokket havde lagt sig).

Jeg kan til fulde forstå dig, Malene og har det ligesom dig.... Og nu er det sgu nemt at have to på samme alder... De leger simpelthen super godt sammen....

Anmeld

29. november 2010

>>Carina<<

Malene84 skriver:

Hej piger,

Jeg syns det er rigtig fedt at du har det sådan.

Selvom jeg kun har ét barn har jeg det ligesom dig med ik at syns det er så hårdt som en del andre syns det er. Magnus har da ik altid været nem og det er da også trættende i længden en hel dag hvor jeg skal 'være efter ham' fordi han laver en masse ballade

Det er da klart der godt kan komme en hammer en dag men sådan er det jo for os alle  Bare vent til de begynder at kravle og gå og lave ballade

keep uo the good work Malene

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.