Dinna88 skriver:
Jeg har ikke bogen ved mig, men jeg mener, at det er en bog ved navn "Psykologi håndbogen." Det kaldes passivt fysisk omsorgssvigt. Nedstående er lidt om det. Der står bl.a. at hvis moderen har spist dårligt under graviditeten, så er det også omsorgssvigt. Det er altså ikke min holdning og det er ikke for at pege på folk og sige, at de er nogle dårlige mødre. Det er stof til eftertanke 
Passivt fysisk om sorgssvigt:
Hyppigste form for omsorgssvigt.
Hyppigste tegn: fejlernæret og usoigneret.
Alvorlige forsømmelser fra den voksnes side, manglende tilfredsstillelse af fysiske -> barnets sundhedstilstand er i fare.
Kan ske under graviditeten, f.eks. hvis mor er misbruger. (Af noget der kan skade barnet)
Der skal gribes ind lige efter fødslen, ikke først når sundhedsplejersken kommer ind i billedet.
Svært at afsløre + håndtere.
Ida:
Ida er født af 30-årig alkohol- og pillemisbruger.
Mor = psykisk belastet, begyndte på afvænning inden fødslen.
Fødslen sættes i gang 3 uger før tid, kejsersnit
Ved fødslen er Ida undervægtig, udviser abstinenssymptomer i det første døgn. à behandles.
Alkoholiseret fostertilværelse, tegn: spiser dårligt, utilpas under måltiderne, sart ift. sansepåvirkninger, dårligt hjerte, længe om at trives, karakteristiske ansigtstræk = Føtalt Alkohol Syndrom. Dog har hun udviklingspotentiale.
Passivt fysisk omsorgssvigt fordi: Mor var misbruger, spiser dårligt (fejlernæret), mor har forsømt lægebesøg under graviditeten.
Ok, jeg har godt nok bogen(læser til pædagog), men kan ikke se det der i. Men kan sagtens se det du siger, når det gælder stofmisbrug, men hvor henne læser du at det sidestilles med rygning?
Det er vist kun hvis man slår lighed mellem en misbrugere og en ryger, at det kan sammenlignes. Sådan læser jeg i hvert fald teorien.