Omsorgssvigt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2010

maria_wlt

Fines mor skriver:

Pesticider er også med til at give kræft, så derfor spørg jeg - og det hæmmer sædcelleproduktionen hos drengebørn.

Ja rygning hæmmer også sædproduktionen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2010

SoffiLine

wamse skriver:

Jeg har også selv haft et misbrug af ecstacy, speed, kokain og beroligende piller, og synes derfor, som dig, at man på ingen måde man kan sidestille rygning og med et misbrug.

Jeg har selv røget i de 2 første graviditeter, men ikke i den sidste.

jeg synes det er så langt ude! kan blive lidt arrig. for folk der ikke ryger, men som måske spiser eller drikker noget fyldt med det ene eller andet blir jo netop IKKE slået i hovedet.

Anmeld

19. oktober 2010

Dinna88

wamse skriver:

Hvem har lavet denne definition? Du skriver det som om det er fakta, så er jeg interesseret i af vide, hvor du har fundet frem til det henne?

Jeg har ikke bogen ved mig, men jeg mener, at det er en bog ved navn "Psykologi håndbogen." Det kaldes passivt fysisk omsorgssvigt. Nedstående er lidt om det. Der står bl.a. at hvis moderen har spist dårligt under graviditeten, så er det også omsorgssvigt. Det er altså ikke min holdning og det er ikke for at pege på folk og sige, at de er nogle dårlige mødre. Det er stof til eftertanke

Passivt fysisk om sorgssvigt:  

Hyppigste form for omsorgssvigt.

Hyppigste tegn: fejlernæret og usoigneret.

Alvorlige forsømmelser fra den voksnes side, manglende          tilfredsstillelse af fysiske  -> barnets sundhedstilstand er i fare.

Kan ske under graviditeten, f.eks. hvis mor er misbruger. (Af noget der kan skade barnet)

Der skal gribes ind lige efter fødslen, ikke først når sundhedsplejersken kommer ind i billedet.

Svært at afsløre + håndtere.

Ida:

Ida er født af 30-årig alkohol- og pillemisbruger.

Mor = psykisk belastet, begyndte på afvænning inden fødslen.

Fødslen sættes i gang 3 uger før tid, kejsersnit

Ved fødslen er Ida undervægtig, udviser abstinenssymptomer i det første døgn. à behandles.

Alkoholiseret fostertilværelse, tegn: spiser dårligt, utilpas under måltiderne, sart ift. sansepåvirkninger, dårligt hjerte, længe om at trives, karakteristiske ansigtstræk = Føtalt Alkohol Syndrom. Dog har hun udviklingspotentiale.

Passivt fysisk omsorgssvigt fordi:  Mor var misbruger, spiser dårligt (fejlernæret), mor har forsømt lægebesøg under graviditeten.

Anmeld

19. oktober 2010

SoffiLine

maria_wt skriver:

Ja rygning hæmmer også sædproduktionen..

men andre der giver pesticider til sit barn osv osv osv blir ikke banket i hovedet! utrolig langt ude.

Anmeld

19. oktober 2010

Dinna88

Fines mor skriver:

Pesticider er også med til at give kræft, så derfor spørg jeg - og det hæmmer sædcelleproduktionen hos drengebørn.

Jamen, jeg ved det ikke. Det må jo være, hvis moderen, vedvidende om at det er skadeligt, har et stort forbrug (misbrug?) af mad med pesticider. Jeg er ikke ekspert på området, det var ikke for at opstille en decideret debat, blot for at lade folk vide noget om det

Anmeld

19. oktober 2010

maria_wlt

SoffiLine skriver:

men andre der giver pesticider til sit barn osv osv osv blir ikke banket i hovedet! utrolig langt ude.

Det håber jeg da at de gør... Virkelig...

Anmeld

19. oktober 2010

maria_wlt

Dinna88 skriver:

Jamen, jeg ved det ikke. Det må jo være, hvis moderen, vedvidende om at det er skadeligt, har et stort forbrug (misbrug?) af mad med pesticider. Jeg er ikke ekspert på området, det var ikke for at opstille en decideret debat, blot for at lade folk vide noget om det

Jeg er glad for viden...

Anmeld

19. oktober 2010

SoffiLine

maria_wt skriver:

Det håber jeg da at de gør... Virkelig...

tvivler. i så fald høre man ikke om det, men kun om hvor dumme & mindre vidende rygere er

Anmeld

19. oktober 2010

Dinna88

Fines mor skriver:

Barnet får jo mad fra mor i maven, så hvis mor ikke lever økologisk. så vil den blive smæk fyldt med E stoffer, hormonforstyrrende stoffer osv. det er naturligvis heller ikke en fed tanke ;-/

Nej, det er bestemt ikke en fed tanke! Men jeg ved ikke hvor vidt det rækker, desværre. Altså, hvornår man kan sige, at det er omsorgssvigt. Det er nok en situation der skal vurderes ved hver enkelt Desværre har det ikke noget at skulle sige her i DK.

Anmeld

19. oktober 2010

Dinna88

Kirle skriver:

Synes du har fat i noget af det rigtige. For man kan nemlig begynde at tale om omsorgssvigt hvis man gør noget man ved er farligt, ikke hensigtmæssigt eller andet. Men hvor går grænsen? Vi ved alle at rygning er farligt, kemi er farligt og pesticider mm i maden, så derfor er det bedst at spise økologisk.

Men bilos er umuligt at komme udenom i dagens Danmark mens økonomien kan spille en væsenligt rolle i hvordan man lever. Er det så pludseligt samfundets ansvar hvis en børnefamilie ikke har råd til at bo et sted med børneværelse eller spise økologisk?

Spændende!

det er nemlig godt stof til eftertanke
Jeg er så en af dem der gerne ser at bilerne bliver fjernet fra jorden  og at alle landbrug skal være økologiske. Derfor er den med bilosen jo heller ikke vildt nem at placere. Mange af "andre" kilder til det her omsorgssvigt er jo netop globale, hvilket vi jo heldigvis arbejder på. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.