Skal samfundet bestemme over dig og dit liv???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2010

Nemesis

forstår ikke du mener det først er nu, den første generation af institutionsbørn er vokset op..og de er unge mennesker i dag, for hvad er så ungt??

Jeg er 35 år og det var HELT normalt at begge arbejdede da jeg var barn. Dengang var det noget særligt at en mor arbejdede nedsat tid eller helt var hjemmegående.

Nej jeg er ikke vokset op i et fattigkvarter, vi var helt almindelig middelklasse i et villakvarter med masser af børn. børn som i øvrigt alle blev passet i institution.

Dernæst forstår jeg ikke hvor du har fra at børn i dag udvikler sig til cuttere oa. pga de passes ude. Du giver institutionslivet skylden for alle børnenes mangler..men HVIS der skulle vise sig en sammenhæng, tror du så ikke det hænger sammen med besparelser på området end det rent fysiske i at blive passet i en institution?!

I dag er det faktisk rigtig svært at passe hjemme. Der er ingen legestuer, ingen tilbud til børn der er hjemme,(i hvertfald her i kommunen) det er alt sammen baseret på kommunal pasning og uanset hvor dejligt børn har det hjemme har de OGSÅ brug for at være sammen med andre på deres alder en gang i mellem.

Jeg er sikker på der er børn der IKKe egner sig til daginstitutionslivet som det er i dag, men jeg er også sikker på at hvis der var ressourcer nok på området ville disse børn også kunne integreres langt bedre.

:-) Sisse

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Nu bliver jeg muligvis misforstået, men jeg mener hvad jeg skriver: Ja - jeg synes at samfundet ejer det professionelle af mig og har ret til min arbejdskraft når jeg har fået en uddannelse. Men med samfundet mener jeg ikke Christiansborg - jeg mener jer - alle jer andre som betaler jeres skat og dermed sikrer at jeg kan få min uddannelse, både folkeskolen, studenterhuen og nu en lang universitetsuddannelse. Jeg er taknemlig for at I andre er med til at betale for det og jeg glæder mig selvfølgelig til at komme ud og begynde at give tilbage.

Jeg vil HELLERE END GERNE være med til at betale for jeres ungers institutioner, fritidstilbud, uddannelser, jeres (bedste)forældre på plejehjem, jeres læger og hospitaler, kontanthjælp, veje m.m. for det er det vi gør her i Danmark og jeg er stolt over at vi i Danmark får det til at fungere så flot som vi gør. Man kan ALTID fokusere på de områder hvor der er dumme smuthuller, og de mennesker der udnytter dem - men det er så få idioter vi snakker om, og der er så mange grunde til at folk ikke kan overskue andet end at nasse - MEN jeg nægter at lade dem ødelægge det for alle jer andre som betaler deres skat og bidrager til fællesskabet - OGSÅ selvom nogle af jer måske bliver "dyrere i vedligeholdelse" end jeg selv og min familie er. We're all in this together!

Vi er ikke allesammen født ind i overskudsfamilier i et lækkert kvarter, og det er ikke alle som er født med styrke og ressourcer til at kæmpe sig op fra bunden. Lige vilkår for alle er en myte!!! Enhver er ikke sin egen lykkes smed, for hvis det var sandt så ville vi da alle sammen smede os en sund psyke, et godt helbred og en flot økonomi!

Anmeld

7. oktober 2010

Anonym trådstarter

ladydan1 skriver:

forstår ikke du mener det først er nu, den første generation af institutionsbørn er vokset op..og de er unge mennesker i dag, for hvad er så ungt??

Jeg er 35 år og det var HELT normalt at begge arbejdede da jeg var barn. Dengang var det noget særligt at en mor arbejdede nedsat tid eller helt var hjemmegående.

Nej jeg er ikke vokset op i et fattigkvarter, vi var helt almindelig middelklasse i et villakvarter med masser af børn. børn som i øvrigt alle blev passet i institution.

Dernæst forstår jeg ikke hvor du har fra at børn i dag udvikler sig til cuttere oa. pga de passes ude. Du giver institutionslivet skylden for alle børnenes mangler..men HVIS der skulle vise sig en sammenhæng, tror du så ikke det hænger sammen med besparelser på området end det rent fysiske i at blive passet i en institution?!

I dag er det faktisk rigtig svært at passe hjemme. Der er ingen legestuer, ingen tilbud til børn der er hjemme,(i hvertfald her i kommunen) det er alt sammen baseret på kommunal pasning og uanset hvor dejligt børn har det hjemme har de OGSÅ brug for at være sammen med andre på deres alder en gang i mellem.

Jeg er sikker på der er børn der IKKe egner sig til daginstitutionslivet som det er i dag, men jeg er også sikker på at hvis der var ressourcer nok på området ville disse børn også kunne integreres langt bedre.

Jo, det er jeg da meget enig med dig i. Det skyldes i høj grad de dårlige forhold i instituitoner, fysiske som nomeringer på personalesiden, der er skyld i mange af de dårlige ting ved at gå i isntituion. .og ja det er næsten ikke er alternativ til instituionslivet (det tror jeg også jeg srkiver) at alle er i instituion, og DERFOR kan man næsten ikke forsvare at passe sine børn hjemme, for det er ensbetydende med at de ikke får nogle legekammerater, og det er jo heller ikke godt!

Anmeld

7. oktober 2010

MariaJ

Anonym skriver:

Professor Jan Kampmann ved Roskilde UniversitetsCenter viste for flere år siden at der er en snæver sammenhæng mellem den førende pædagogiske holdning til om hvorvidt det er bedst for børn at være i institution eller hjemme hos mor, på den ene side, og samfundsøkonomien på den anden side. Når der er brug for arbejdskraft, så er den fremherskende ideologi at børn har det bedst i institution, så mor kan komme ud og arbejde, i nedgangstider, hvor der er et overskud af arbejdskraft så hedder det sig at børn har bedst af at gå hjemme hos mor.

Der næste havde han en gennemgang af den dokomentation der ligger bag ved de to vidt forskellige holdninger, og fandt frem til  at de undersøgelser der viste at børn havde det bedst af at være i institution, byggede på undersøgelser af hvordan børn af hjemmegående klare sig. Når man undersøger det i tider hvor de fleste børn går i instititon, bliver det et meget lille og SKÆVT grundlag man undersøger på. for i fremgangstider, der er det kun de allersvageste der ikke er på arbejdesmarkedet, det vil sige at børn der går hjemme primært kommer fra hjem hvor forældrene er arbejdsløse, ikke som et resourcestærkt valg, men som en nødvendig onde!, hvor forældrene er stofmisbrugere, alkohollikere, psykisk syge, har indvandrebaggrund. - og det siger næsten sig selv, at børn af denne samfundsgruppe, ville klare sig langt bedre i institutioner, (her er gruppen md indvandrebaggrund lidt anderledes end resten af gruppen, for det er kun (dansk) kulturelt og sprogligt de kan blive understimuleret hjemme) men resten af gruppen bliver understimuleret, får måske ikke nok mad, nok opmærksomhed, kommer ikke ud og lege osv. Alt sammen noget de ville få i vuggestuer og børnehaver, og derfor ville børnene have meget bedre af at gå i institution end at være hjemme.

Men man kan ikke generalisere fra dennne samfundgruppe og så op til ALLE forældre og sige at for ALLE børn vil det være bedst at være i institution. Det er der tilgengæld en del andre undersøgelser der viser at børn har bedst af at være hjemme.

Jan Kampmann blev i meget skarpe vendinger kritiseret for disse udtalelser og til sidst måtte han forsvare sig med at der er forskningfrihed i Danmark og at man ikke kan bestille hvad et forskningresultat skal være. -og at selvom både kvindegrupper og samfundsøkonomer ikke kunne lide at høre at børn har det bedst hjemme hos mor, så havde han ret til at sige, at det var det han var nået frem til. Men det var ikke noget der trak avisoverskrifter, få der er ikke nogen der har lyst til at høre om at børn har det bedst derhjemme!

Af undersøgelser der viser at børn har det bedst hjemme (altså hvis man er almindelig velfungerer osv)  er det  nok Ole Schouenborgs bog Velfærdsyngel der er mest kendt. Ole Schouenborg er professor ved et pædagogseminarium (tænk at man kan være det!) og han er nok den største modstander af børneinstitutioner man kan finde. Efter at have læst hans bog har man bare aldrig nogensinde lyst til at sende sin børn i institution. Men det er man jo nødt til!!! Alle de andre børn er i institution,  så der er ikke nogen at lege med nogen steder!!!!

For et par måneder siden var der 3 ekspert som jeg desværre ikke kan huske navnene på, der gik ud i dagpresse og henviste til nogle helt nye undersøgelser de havde lavet, som vidste at nu var normeringen så dårlig i vuggestuerne at det faktisk gik ud over børnenes sociale udvikling. Små børn har brug for en-til-en voksenkontakt mindst en time om dagen, og det får de på ingen måde i en vuggestue nu om dage.

Ole Schouenborg har lavet videooptagelser af en instititon i en uge. Pædagogerne vidste godt at de blev optaget og at han skulle måle på deres kontakt med børnene. Efter ugen var gået satte han sig med et stopur i hånden og målte hvor meget enkelt kontakt det enkelte barn fik. han var rystet. de fik omkring 2-3 min OM DAGEN !!! Pædagogerne blev raskende, for det passede overhovedet slet ikke, og blev virkelig vrede på ham. Han foreslog dem at de selv så videobåndende igennem, og selv definerede hvad en-til-en-kontakt var. Så var det pædagogernes tur til at blive rystet. De kom nemlig frem til de samme resultat. De havde bare en oplevelse af at de hele tiden var på, at de hele tiden var i kontakt med børnene, men når de f.eks. delte mad ud, kunne de godt sige: værsgo til et barn og række det en tallerken, men det var sjældent at de kiggede børnene ind i øjnen mens de sagde det, og hvis der ikke er øjnkonkakt, så tæller det ikke.  at råbe ud til at et barn at nu skal det komme ind fra legepladsen tæller ikke som kontakt til barnet. Jeg kan ikke huske hans præcis formulering men man skal have øjenkantakt og der skal være en dialog. Den behøver ikke at være lang, bare det at give en tallerken mad, kigge på barnet og sige værsgo og barnet tager imod maden med et tak eller et nik, så er der kontankt mellem de to. Men at dele 5 tallerkener ud på en gang, og ikke kigge på hver enkelt barn og sige værsgo, og dvæle ved barnet og vente på en reaktion, det er ikke kontakt.

håber det var lidt mere uddybende, og så vil jeg lige minde om at jeg ikke siger at ALLE børn lider under at gå i institution, men at institution nok ikke er så fantastisk som mange gerne vil bilde sig selv ind, når børnene nu bruger så mange timer der.

Vi er trods alt det land i verden, i hele verden, der sender vores børn i instition i alle fleste timer, og ingen andre vestlige lande kan finde videnskablige beviser for at det skullle være godt for børn at være så mange timer væk fra mor i alderen 0-3år. Der er mor bare den primære omsorgsperson, men nu har vi opfundet et begreb der hedder parallel-leg, hvor børnene sidder ved siden af hinanden og leger, og så bilder vi os selv ind at det er ÅH så godt for vores små guldklumper at sidde der på guvlet i timevis i dagevis i vuggestuen og paralle-lege. Men de ville altså havde bedre at at sidde og parallel-lege lidt engang imellem, være sammen med andre børn ,men at være sammen med mor det meste af tiden og lære alle de daglige ting der skal til. Både pige og drenge kan i en alder af 2år, selv smørre mad, vaske op, lægge enkle stykker tøj sammen, (bluser og bukser, men ikke strømper og bodyer), de kan støvsuge, vaske gulv, vaske vinduer, tørre støv af, men det lære de ikke i vuggestuen og de færreste udearbejdende forældre har tid og overskud til at lære deres børn det efter arbejde. og så bliver forældrene irriterede på deres teenagebørn der ikke hjlælper til derhjemme, men helt ærligt, forældrene har jo selv valgt ikke at lære børnene disse færdigheder, og har selv valgt enten at have en rengøringskone eller selv gøre det. De har ikke lært børnene fra de var små at tage et medansvar i familien, så hvorfor skulle de store børn pludselige begynde at tage et ansvar nu?

Nå det var vist et sidespor jeg kom ind på der! Undskyld!

Mange tak for det lange og uddybende svar. Som sagt var jeg aldrig negativt indstillet overfor dine argumenter som sådan, så sætter pris på dokumentationen.

Uden at kende noget til pædagogisk forskning, udover hvad hvemsomhelst kan læse sig til i bøger for lægfolk, dagspressen osv, er det også mit indtryk at der er stor sammenhæng mellem landets kultur og samfundsøkonomi og hvilken side af forskningsresultaterne, der formidles. Min mand er tysk, så vi har også en bog om småbørnsudvikling herhjemme, der henvender sig til det tysksprogede marked (Remo H. Largo: Babyjahre), hvor institutionspladser i 0-3 års alderen er næsten ikke eksisterende . Der er en slående forskel på hvordan afnittet om seperationsangst omkring et års alderen er skrevet i forhold til en tilsvarende bog på norsk "Småen 0-2 år" af en norsk børnelæge Gro Nylander og alt andet materiale jeg har læst både på dansk og norsk. De norske bøger gør meget ud af at separationsangsten er størst lige før et års alderen, og at hvis man kan trække den lidt med pasningen er det fint (Norge har sjovt nok pasningsgaranti fra et år). Den tyske bog viser derimod med grafer og anden dokumentation at separationsangsten forsvinder gradvist frem mod de tre år (hvor de tyske pasningstilbud sjovt nok dukker op). De to forfattere er i øvrigt meget enige om en blød pædagogik overfor småbørn (begge går ind for samsovning, amning, tryghed fremfor "godnat og og sov godt", bæring osv.... De to perspektiver mht pasning har i hvert fald om ikke andet fyldt mig med sund skepsis mod at sluge diverse anbefalinger råt. Det er altid nemt at finde et forskningsresultat, der viser enten det ene eller det andet. Det svære for lægfolk som mig selv er altid at få overblikket og finde ud af, hvilke resultater der har størst opbakning i fagmiljøet, og det kan være svært, når formidlingen af resultater bliver mudret af en politisk agenda (noget jeg i øvrigt kender rigtig meget til fra mit eget fag, hvor jeg arbejder indenfor klimaforskning).

Anmeld

7. oktober 2010

MariaJ

Jbk skriver:

Nej, jeg ejes ikke af samfundet og jeg er meget enig i det du skriver. Har selv læst om disse undersøgelser og også oplevet indefra hvordan institutioner er og virker på børn. Jeg er selv studerende og glæder mig til at være færdig. Jeg skal ikke arbejde fuldtid så længe jeg har små børn og mine børn er ikke meget ude nu. Den lille maks 4 timer om dagen og den store vælger selv om han vil i sfo.

Jeg synes det er skønt der er kvinder/mænd der vælger at gå hjemme med deres børn og tænker det ville kunne betale sig for samfundet med en borgerløn,. Altså penge for at gøre det store vigtige job at tage sig af sine børn. Som du skriver koster det jo en masse af have børn ude og blive passet. Alene en bh-plads kost hernede 8000kr UDOVER de småpenge som man som forældre betaler. Smid de penge efter de forældre der vil gå hjemme og som har lyst naturligvis.

Men ja, jeg er bestemt heller ikke fan af vores pasningssystem og hvordan det gennem tiden har udviklet sig. Mine børn skal i hvert fald ikke vokse op i institutioner.

Jeg er faktisk helt enig med dig i at en borgerløn, hvor man blev betalt for at være hjemme hos sine børn ville være en god ide . Især hvis den gav anledning til optjening af pension og hvis årene hjemme blev anset for værdifulde af en fremtidig arbejdsgiver.

Min allerstørste kæphest i forhold til hjemmegående mødre er at det som regel er mødrene, der tager det valg og at de bliver økonomisk afhængige af deres mand på en måde jeg synes hører fortiden til. Især fordi de ikke bare mister penge her og nu, men også muligheder og frihed på sigt fordi de risikerer at afhængige af manden/samfundet resten af livet (en risiko manden vel at mærke ikke løber, da han har sit på det tørre via sit job).

Anmeld

7. oktober 2010

MariaJ

ladydan1 skriver:

Enig. Jeg er 36 og vil også vove at påstå at jeg ER vokset op, sådan godt og vel og vores generation er bestemt også en generation af institutionsbørn. Min mor var hjemme, men det hørte bestemt til sjældenhederne, og uanset hvor godt det muligvis kunne være hvis alle var hjemme, så ER det et problem at der ikke er nogen legekammerater,  når man er hjemme. Jeg er heldigvis ud af en stor søskendefolk, så vi var hinandens legekammerater, men jeg oplevede bestemt at der blev knyttet sociale bånd mellem mine jævnaldrene i institutionerne, som var svære at bryde ind i når man stod udenfor.

Anmeld

7. oktober 2010

slettet_7530

MariaJ skriver:

Enig. Jeg er 36 og vil også vove at påstå at jeg ER vokset op, sådan godt og vel og vores generation er bestemt også en generation af institutionsbørn. Min mor var hjemme, men det hørte bestemt til sjældenhederne, og uanset hvor godt det muligvis kunne være hvis alle var hjemme, så ER det et problem at der ikke er nogen legekammerater,  når man er hjemme. Jeg er heldigvis ud af en stor søskendefolk, så vi var hinandens legekammerater, men jeg oplevede bestemt at der blev knyttet sociale bånd mellem mine jævnaldrene i institutionerne, som var svære at bryde ind i når man stod udenfor.

og jeg er ældre endnu og dengang da jeg startede i børnehavklasse som det hed dengang, startede jeg i SFO som hed fritidshjem dengang og kostede 10,00 om måneden

jeg har aldrig gået i vuggestue eller børnehave og jeg husker da min barndom som noget dejligt og trygt med mors nærhed og knækbrødder med rød salami, men jeg hukser også at da jeg startede i skole der begyndte børnene at blive passet ude fra de var små og der var ingen hjemme, jeg har aldrig været glsd for at gå på fritidshjem så jeg måtte gå fra kl 14,15 og når klokken var 14,00 sad jeg i min garderobe med skoletasken på ryggen og ventede bare på at klokken blev 14,15

Mie børn elsker deres hhv SFO og BH, men de har også været så priviligeret at jeg altid har kunnet arbejde som det passer mig  

Anmeld

7. oktober 2010

Snefnug1984

Anonym skriver:

Jo, det er jeg da meget enig med dig i. Det skyldes i høj grad de dårlige forhold i instituitoner, fysiske som nomeringer på personalesiden, der er skyld i mange af de dårlige ting ved at gå i isntituion. .og ja det er næsten ikke er alternativ til instituionslivet (det tror jeg også jeg srkiver) at alle er i instituion, og DERFOR kan man næsten ikke forsvare at passe sine børn hjemme, for det er ensbetydende med at de ikke får nogle legekammerater, og det er jo heller ikke godt!

Hvis man gerne vil have en bedre institutionskultur, skulle man måske starte ved regeringen! Dé gør det da i hvert fald ikke nemmere at være pædagog i dagens danmark!

Anmeld

7. oktober 2010

mor-til-vanessa

Anonym skriver:

Jeg vælger lige at være anonym efter det stormvejr hende den anden kom udfor, da hun spurgte om vores holdning til at blive hjemmegående, -men jeg er altså ikke hende!

Men mit spørgsmål er helt simpelt: Synes du at samfundet ejer dig?

Altså at hvis du har taget en lang videregående uddannelse så SKAL du også bruge den, fordi nu har samfundet betalt for din uddannelse, så er du også forpligtet til at bruge den. Uanset om du har lyst eller ej.

Mener du at samfundet har krav på at du skal arbejde?

Mener du at det burde forbydes at gå hjemme? Når man går hjemme betaler man jo ikke skat, men har stadivæk adgang til lægehjælp, bruge offentlig transport, have børn der går i skole og alle mulige andre goder der er helt eller delvis betalt af det offentligt.

-og til slut vil jeg lige tilføje at hvis ALLE mødre gik hjemme til deres børn var 10 år, så ville vores velfærdsstat også overleve!!! Vi villle spare sindsyg mange penge på vuggestuer, børnehaver, og SFO. Men der ville også være rigtig mange penge at spare på kontoen til adfærdsvanskelige børn, børn med særlige behov, forbyggelse af ungdomskriminatiltet, støtte til selvmordstruede unge osv. For faktum er at børn der bliver passet hjemme, af en gennemsnitsmor klare sig langt bedre i samfundet og bliver en bedre samfundsborger, end børn der tilbringer mange timer i institution. Institutionsbørn har (og nu taler jeg i meget generelle vendinger) sværer ved at knytte bånd, sværre ved at føle empati og sætte sig selv til sidst, har større sandsynlighed for at udvikle en eller anden form for behandlingskrævne psykis sygdom (spiseværing, cutter, depression osv.) Lige nu er den første generation af institutionsbørn ved at vokse op, og aldrig før i historien har man oplevet SÅ mange unge der er utilpassede, og som er krævende for samfundet på den ene eller anden måde. Eksperner er ikke itvivl om at hovedårsagen til det, skal findes i at børn ikke længere vokser op under rolige, trygge og nære forhold hjemme hos mor, hvor man går ned i gården eller ud på vejen og leger med naboens børn. Men at børn derimod bliver stuet sammen i institioner, med alt få for voksne, som ikke nære en dyb moderkærlighed for dem, og det er disse voksne der er sammen med børnene i deres mest friske og aktive timer. Børn er meget mere modtagelig for opdragelse kl 10 om formiddagen hvor de er friske end kl 17 om eftermiddagen hvor de er trætte og udkørte.

Nå, men tilbage til spørgsmålet: Ejer staten dig, og er du forpligtet til at arbejde hvis du kan???

hvor finder du det henne??? undre mig bare lidt, for det har jeg aldrig hørt.

min nening er at det er forældrenes job at give ens barn en god opdragelse og lærer dem hvad der er rigtig og forkert. empati skriver du, det er noget man lærer af ens forældre. hvis ens forældre viser empati, ja så vil dit barn også lærer det selvom det bliver passet i vuggestue/børnehave.

nu det du beskriver med dengang man havde børn hjemme. det var jo dengang min mor var barn og den generation. dengang var det manden der arbejde og moderen der gik hjemme og passede børn og hus. dengang havde vi heller ikke et så stort et forbrug og skulle ikke have en masse unødvendige materielle ting som vi har idag. desuden har kvinder også ændret sig, så tror ikke mange kvinder vil gå hjemme og passe hus og børn og manden der tjente. jeg ville i hver fald ikke personligt ville være afhængig af en mand.

Anmeld

7. oktober 2010

qp

Anonym skriver:

Jeg vælger lige at være anonym efter det stormvejr hende den anden kom udfor, da hun spurgte om vores holdning til at blive hjemmegående, -men jeg er altså ikke hende!

Men mit spørgsmål er helt simpelt: Synes du at samfundet ejer dig?

Altså at hvis du har taget en lang videregående uddannelse så SKAL du også bruge den, fordi nu har samfundet betalt for din uddannelse, så er du også forpligtet til at bruge den. Uanset om du har lyst eller ej.

Mener du at samfundet har krav på at du skal arbejde?

Mener du at det burde forbydes at gå hjemme? Når man går hjemme betaler man jo ikke skat, men har stadivæk adgang til lægehjælp, bruge offentlig transport, have børn der går i skole og alle mulige andre goder der er helt eller delvis betalt af det offentligt.

-og til slut vil jeg lige tilføje at hvis ALLE mødre gik hjemme til deres børn var 10 år, så ville vores velfærdsstat også overleve!!! Vi villle spare sindsyg mange penge på vuggestuer, børnehaver, og SFO. Men der ville også være rigtig mange penge at spare på kontoen til adfærdsvanskelige børn, børn med særlige behov, forbyggelse af ungdomskriminatiltet, støtte til selvmordstruede unge osv. For faktum er at børn der bliver passet hjemme, af en gennemsnitsmor klare sig langt bedre i samfundet og bliver en bedre samfundsborger, end børn der tilbringer mange timer i institution. Institutionsbørn har (og nu taler jeg i meget generelle vendinger) sværer ved at knytte bånd, sværre ved at føle empati og sætte sig selv til sidst, har større sandsynlighed for at udvikle en eller anden form for behandlingskrævne psykis sygdom (spiseværing, cutter, depression osv.) Lige nu er den første generation af institutionsbørn ved at vokse op, og aldrig før i historien har man oplevet SÅ mange unge der er utilpassede, og som er krævende for samfundet på den ene eller anden måde. Eksperner er ikke itvivl om at hovedårsagen til det, skal findes i at børn ikke længere vokser op under rolige, trygge og nære forhold hjemme hos mor, hvor man går ned i gården eller ud på vejen og leger med naboens børn. Men at børn derimod bliver stuet sammen i institioner, med alt få for voksne, som ikke nære en dyb moderkærlighed for dem, og det er disse voksne der er sammen med børnene i deres mest friske og aktive timer. Børn er meget mere modtagelig for opdragelse kl 10 om formiddagen hvor de er friske end kl 17 om eftermiddagen hvor de er trætte og udkørte.

Nå, men tilbage til spørgsmålet: Ejer staten dig, og er du forpligtet til at arbejde hvis du kan???

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig, at høre hvor du har dine påstande fra?  Da det du beskriver for mig handler om HELT andre ting end blot det, at være et institutionsbarn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.