Jeg vælger lige at være anonym efter det stormvejr hende den anden kom udfor, da hun spurgte om vores holdning til at blive hjemmegående, -men jeg er altså ikke hende!
Men mit spørgsmål er helt simpelt: Synes du at samfundet ejer dig?
Altså at hvis du har taget en lang videregående uddannelse så SKAL du også bruge den, fordi nu har samfundet betalt for din uddannelse, så er du også forpligtet til at bruge den. Uanset om du har lyst eller ej.
Mener du at samfundet har krav på at du skal arbejde?
Mener du at det burde forbydes at gå hjemme? Når man går hjemme betaler man jo ikke skat, men har stadivæk adgang til lægehjælp, bruge offentlig transport, have børn der går i skole og alle mulige andre goder der er helt eller delvis betalt af det offentligt.
-og til slut vil jeg lige tilføje at hvis ALLE mødre gik hjemme til deres børn var 10 år, så ville vores velfærdsstat også overleve!!! Vi villle spare sindsyg mange penge på vuggestuer, børnehaver, og SFO. Men der ville også være rigtig mange penge at spare på kontoen til adfærdsvanskelige børn, børn med særlige behov, forbyggelse af ungdomskriminatiltet, støtte til selvmordstruede unge osv. For faktum er at børn der bliver passet hjemme, af en gennemsnitsmor klare sig langt bedre i samfundet og bliver en bedre samfundsborger, end børn der tilbringer mange timer i institution. Institutionsbørn har (og nu taler jeg i meget generelle vendinger) sværer ved at knytte bånd, sværre ved at føle empati og sætte sig selv til sidst, har større sandsynlighed for at udvikle en eller anden form for behandlingskrævne psykis sygdom (spiseværing, cutter, depression osv.) Lige nu er den første generation af institutionsbørn ved at vokse op, og aldrig før i historien har man oplevet SÅ mange unge der er utilpassede, og som er krævende for samfundet på den ene eller anden måde. Eksperner er ikke itvivl om at hovedårsagen til det, skal findes i at børn ikke længere vokser op under rolige, trygge og nære forhold hjemme hos mor, hvor man går ned i gården eller ud på vejen og leger med naboens børn. Men at børn derimod bliver stuet sammen i institioner, med alt få for voksne, som ikke nære en dyb moderkærlighed for dem, og det er disse voksne der er sammen med børnene i deres mest friske og aktive timer. Børn er meget mere modtagelig for opdragelse kl 10 om formiddagen hvor de er friske end kl 17 om eftermiddagen hvor de er trætte og udkørte.
Nå, men tilbage til spørgsmålet: Ejer staten dig, og er du forpligtet til at arbejde hvis du kan???