Ordet blond/ blondt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2010

SpunkenJo

AnneBJ skriver:

Haha, jeg så det faktisk, nu jeg læste det igennem igen Men nej, jeg holder fast i, at blondT er korrekt, men ligesom jeg aldrig kunne drømme om at skrive majonæse, kamuflage og resurse, vil jeg heller aldrig komme til at skrive blond..

En anden ting så: Er der noget der bekræftIGELSE, forpligtIELSE osv... ? Jeg mener det mener bekræftELSE, forpligtELSE osv..

Det tror jeg du har helt ret i det hedder

Det er hyggeligt med alle de småudtalelser og finurligheder vi har i sproget. Det er jo også derfor det kan være utrolig svært for nogen at lure hvordan det lige skal staves.....

Jeg mener selv jeg er ok til at stave, og må indrømme jeg også er en af dem, som ofte lige laver tics med øjnene når der er så mange stavefejl man næsten ikke kan fange meningen med budskabet.

Knus Jo
- som stadig ikke, i en alder af snart 30, har lært at sætte de der forbandede kommaer!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2010

qp

AnneBJ skriver:

Haha, jeg så det faktisk, nu jeg læste det igennem igen Men nej, jeg holder fast i, at blondT er korrekt, men ligesom jeg aldrig kunne drømme om at skrive majonæse, kamuflage og resurse, vil jeg heller aldrig komme til at skrive blond..

En anden ting så: Er der noget der bekræftIGELSE, forpligtIELSE osv... ? Jeg mener det mener bekræftELSE, forpligtELSE osv..

Blond uden T tak, ellers er det UD!! hehe...

Jamen pyha... jeg skal lige sluge den der!!

Beskæftigelse og forpligtigelse

Anmeld

7. oktober 2010

Mussi30

qp skriver:

Vi må have nogle DANSKLÆRERE på banen her!!!

Okay, dansklæreren melder sig på banen

Jeg har også irriteret mig over ordet blondt i diverse sammenhænge. Men jeg må så æde min gamle hat efter jeg har kigget i retskrivningsordbogen.

Der står altså, at ordet blondt fungerer som et adjektiv/tillægsord på samme måde som ordene rødt/ blåt/ langt etc.

Anmeld

7. oktober 2010

qp

goodiedk skriver:

Okay, dansklæreren melder sig på banen

Jeg har også irriteret mig over ordet blondt i diverse sammenhænge. Men jeg må så æde min gamle hat efter jeg har kigget i retskrivningsordbogen.

Der står altså, at ordet blondt fungerer som et adjektiv/tillægsord på samme måde som ordene rødt/ blåt/ langt etc.

Arrrrgh jeg kan IKKE leve med det!!!!

Anmeld

17. november 2010

Celina med C

Sad lige og blev i tvivl om det samme, da jeg er igang med at lave en hjemmeside til vores nye modelbureau for børn (Børnemodel.dk), men er ret overbevist om at blond bøjes nøjagtigt ligesom mørk. "han er blond" "hans hår er blondt" Det hænger sammen med at "hårET" ender på "ET" og "drengEN" ender på EN. Konklussion: "En blond dreng" og "et blondt hår".

Hilsen Celina Ordkløver

Anmeld

17. november 2010

qp

Celina med C skriver:

Sad lige og blev i tvivl om det samme, da jeg er igang med at lave en hjemmeside til vores nye modelbureau for børn (Børnemodel.dk), men er ret overbevist om at blond bøjes nøjagtigt ligesom mørk. "han er blond" "hans hår er blondt" Det hænger sammen med at "hårET" ender på "ET" og "drengEN" ender på EN. Konklussion: "En blond dreng" og "et blondt hår".

Hilsen Celina Ordkløver

Det vil jeg give dig helt ret i

Anmeld

17. november 2010

Celina med C

qp skriver:

Nu har jeg set utallige gange, at SÅ mange skriver "blondt" om sig selv eller en anden person. Og i min verden er det gramatisk forkert... Endvidere kan man også finde diveste datingsites mm hvor der f.eks står; "Hårfarve: Blondt"???? 

I min verden hedder det altså; Hårfarve: BLOND???? Og ordet blondT er ikke-eksisterende, det er bare en mega misforståelse blandt rigtig mange mennesker.

Hvad er rigtig og hvad er forkert?

Og så for prins Knuds skyld..

En hårfarve henleder til ordet "farve" (en farve).

Så derfor må man vælge mellem.

Hårfarve: Blond   eller   Hår: Blondt

Celina Den Vise  

Anmeld

17. november 2010

Moaar

Jeg synes ikke, at jeres argument holder. Hvad så f.eks. med ordet lilla. Ville I så også skrive, at en med hårfarven lilla (de findes vel derude ) havde lillat hår? Jeg ved godt, at mange siger "den lillae bold", men det hedder da bare lilla hele vejen igennem!

Anmeld

17. november 2010

Pige2009

Celina med C skriver:

Hilsen Celina Ordkløver

Ifølge min freelancer sprognørdven fra Dansk Sprognævn er der intet der hedder blondt med -t Man siger altså:

Håret er blond

Anmeld

17. november 2010

Mussi30

Baagøe skriver:

Ifølge min freelancer sprognørdven fra Dansk Sprognævn er der intet der hedder blondt med -t Man siger altså:

Håret er blond

Det står altså ellers i retskrivningsordbogen, at det skal bøjes blondt ... Som tidligere skrevet i tråden.

At det så lyder som hat og biller er en hel anden sag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.