JustAnotherName skriver:
Her er der 1 år og 8 måneder imellem vores to piger.
Om DET er den optimale og perfekte aldersforskel, skal jeg ikke kunne sige.
Men for os har det været helt rigtigt.
Vores piger har (allerede) enooormt meget glæde af hinanden!
Jeg er selv vokset op som ene-barn, og ønskede selv at mine børn skulle få søskende. Jeg havde dog ikke på forhånd bestemt, at det skulle ske på et bestemt tidspunkt. Men det er helt sikkert, at jeg ikke ville gøre det om idag, hvis jeg kunne - for OS var det det helt rigtige tidspunkt at få nr. 2.
Alle familier er forskellige og vælger forskelligt, da det ikke er ens hvad der passer ind i ens temperament, overskud (både mentalt og økonomisk) og i ens familie-liv.
Jeg syntes det er SYND, at nogle har så travlt med at "råbe op om", at det er SYND for et barn at få søskende tidligt.
Det er skis-fismer da ikke SYND for børn, at få søskende.
Det er bare et spørgsmål om, at man som forældre har overskud og fokus på, at der ikke skal gå noget fra nogle af børnene.
At få søkende er da langt mere en berigelse, end det er noget som tages fra dem !!!
Jeg bliver ked af, at der altid er nogen som "buer" af, at andre vælger at få børn tæt.
Det er som regel de forældre som ikke selv ville gøre det, fordi de har en idé om (måske lidt en fordom?) om at det er et tab for det først-fødte barn.
Og ja, selvfølgelig går der tid fra den store i starten, når mor skal føde og tage sig af spædbarn. Men tiden er så kort. Og det giver så meget igen på den anden side.
Uvidenhed kan nemt få folk til at gå på bagbenene og stejle...
Men hvad der er forkert for én, kan jo sagtens være helt rigtigt for en anden!
Jo jeg synes faktisk det er rigtig synd at gøre et lille barn til den store søskende. Og jeg taler ikke af udvidenhed. Jeg har på tætteste hold oplevet hvordan det har påvirket de "store" at der kom en lille ny i familien.
Det handler også om, at man jo ikke ved hvad for et barn man får. Der er så mange ubekendte faktorer, der gør, at jeg simpelthen synes det er en for stor "risiko" at få børn meget tætte på hinanden. Måske bliver nummer to meget for tidligt født, får kolik, er syg osv. osv. Og Ja selvom man beriges med endnu et perfekt lille barn, så synes jeg stadig at det er synd at gøre så små børn til de store.
Hvorfor ikke nyde den baby man har til fulde, lade den blive lidt ældre således at den også kan forstå - og være med i processen - inden man bringer det næste barn til verden??
Jeg forstår det ikke...