SØS skriver:
Du har selvfølgelig rigtig meget ret i, at forældrenes overskud betyder alverden. Det er helt sikkert. Jeg har så bare ofte oplevet at overskuddet virkelig er endt på nul efter den lille nyes ankomst.
Og nej, jeg mener ikke at søskende er en negativ ting. Det er da fantastisk at give sine børn, barnet skal bare kunne være "med mentalt" synes jeg, derfor mener jeg ikke det er godt at gøre sine børn til søskende i en for tidlig alder.
Tvillinger kan du jo ikke sammenligne med, de kender jo ikke andet, og vil ikke på samme måde opleve at tingene pludselig ændrer sig drastisk.
Det gør mig meget ondt at høre om din store søn.
Jeg synes du har fuldstændig ret i at det er en balance at finde ud af hvornår det er godt for det ældre barn at få en lillebror eller lillesøster, for selvfølgelig kan man risikere at omvæltningen bliver meget hård for det ældre barn.
Min erfaring fra mødregruppen nu her da vi fik Victor, er dog at det var væsentligt hårdere for de ældre søskende der var 2½-3 år da der kom end baby, end det var hos de af os hvor de ældre søskende var 1½-2 år. - Og det var aller mest hårdst i den familie hvor storebror var 6 år gammel og på vej i nskole, for der var babyen ret hurtigt pænt kedelig og ret meget i vejen for at man kunne tage på sjove ture og den slags.
Problemerne bestod primært i at børnene i alderen 2½-3 år var meget mere bevidste om at der kom en baby og stjal mor og far. Samtidig var lige netop de børn i en fase hvor mange nye grænser i større grad blev udforsket, og hvor de i langt større grad var lystdrevne end de yngre storesøskende.
Det kom fx til udtryk i at de børn som blev storesøskende da de var mere end 2½ år gamle, i større grad havde lyst til fx at undersøge om lillebrors hoved nu også virkeligt sad fast på kroppen. - De var ganske enkelt motorisk dygtigere og kunne derfor undersøge flere ting, og mentalt længere fremme i udviklingen og derfor i stand til dels at føle sig truet af babyen og dels at komme i tanke om ting som virkeligt gerne skulle udforskes 
På den måde virkede det som om at det i større grad tærrede på overskuddet i de familier hvor børnene var lidt ældre, fordi det krævede meget mere af forældrene at hjælpe de store børn til at forstå at babyer skal man passe på med osv.
Dermed ikke sagt at man endelig skal skynde sig at få børnene hurtigt efter hinanden. Jeg tror virkeligt inderligt ikke på at der findes en endegyldig perfekt aldersfordeling mellem søskende, fordi der netop er forskel på børn, forskel på familier og forskel på hvordan tilværelsen generelt former sig for folk.
Jeg har det bare rigtigt svært med at man udtasler at andres valg er synd for børnene, eller skadende for de ældre børn. Det kan godt være jeg ligger mere i de udtryk end jeg bør, men på mig virker det lidt som om man dermed mener at forældre der vælger en lille aldersforskel er "dårligere forældre" end de der vælger en stor. For man er vel næppe en god forælder hvis man samtidig vælger at gøre noget der er synd eller skadeligt for sit barn