Studenterhuerne - billede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juni 2010

Ida.

Line&Liam skriver:

Det er ikke længere korrekt

Det er rigtigt at sådan var det dengang, men nu kan alle vælge en sort hue.

Da vi skulle bestille studenter huer kunne man vælge den alm. hue eller en sort.

Jeg valgte en sort, dels pga. familie traditioner, og dels fordi den signalerer højt gennemsnit.

-----------

Lidt bonus info om den sorte hue

Bare lige lidt historie nu i roder sådan rundt i det, den sorte hue er oprindeligt kun sort fordi de klassisk sproglige(Som var de eneste sproglige i gamle dage) blev studenter om vinteren og huen passer derfor til vinteruniformerne man bar på gymnasierne der var kostskoler. Matematikerne derimod blev studenter om sommeren, og fik derfor en hvid hue til sommeruniformen. Så noget som startede som en praktisk ting, er gået hen og blevet en tradition. Jeg vil ikke forholde mig til hvorvidt en sort studenterhue derfor kun bør bæres af klassisk sproglige. Men det er da svaret på hvorfor den overhoved er sort!!

Tingene kan hurtigt ændre sig - jeg blev student fra Viborg Katedralskole i 2002 og der var det kun de klassisk-sproglige, der bar den sorte hue - dog mener jeg også, at nogle af matematikerne med fysik, kemi og matematik på højniveau kunne få lov at bære den sorte hue. IMHO synes jeg lidt, at det specielle ryger fløjten, når man selv kan vælge og vrage

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2010

L-Mortil3

idamaria83 skriver:

Tingene kan hurtigt ændre sig - jeg blev student fra Viborg Katedralskole i 2002 og der var det kun de klassisk-sproglige, der bar den sorte hue - dog mener jeg også, at nogle af matematikerne med fysik, kemi og matematik på højniveau kunne få lov at bære den sorte hue. IMHO synes jeg lidt, at det specielle ryger fløjten, når man selv kan vælge og vrage

Det har du ret i

Traditionen i min familie går på at har man 4 Højniveau fag eller derover så bestiller man en sort hue.

Så den blev ført videre.

Men du har helt ret, det er at slagte de oprindelige traditioner når man bare kan vælge og vrage, der går sikkert ikke lang tid før man selv må vælge farve bånd, så de "betyder" det samme alle sammen.

Anmeld

24. juni 2010

Nadia&Daniel

Yrsa skriver:

Hvor er det bare for meget...synes det er synd at det er blevet sådan at alle får en hue...øv...

Hvorfor er det synd?? Hvorfor skal alle som har klart en uddannelse ikke have lov til at nyde det på samme måde som en student?? Er studenter bedre end andre siden det kun er dem som må få en hue??

Anmeld

24. juni 2010

Nadia&Daniel

Pia. skriver:

Min mor er færdig med sin uddannelse på næste fredag (hun har sidste eksame her tirsdag/onsdag - Hun blev tilbudt at købe en hue som hun kunne få på næste fredag .... Først var hun helt oppe og køre fordi hun havde jo aldrig fået hue på før og det kunne jo vare iii og ååå så fedt med den her hue... Så kom jeg til at sige hvorfor en "fake" hue havde så stor betydning - i mine øjne skulle man IKKE have hue på som SSH'er, og det kunne hun faktisk godt se, så hun droppede huen, men mange fra hendes klasse skal have hue på, næste fredag !!!! Måske er det bare mig, men syntes det her hue helvede tager overhånd og at den mister sin "rigtige" betydning for dem der virkelig fortjener huen ....

Knus Pia, som kun ejer en top hue

Synes det er lidt (meget) synd at du tog den glæde fra din mor - ville jeg aldrig selv drømme om at gør imod min. Bare lige et lille spørgsmål, vil du også gør det imod dit barn, tag glæden fra det, vist dit barn vælger at læse på HG eller andre (fake huer's - ifølge dig) uddannelse?? (Selvom det er noget tid endnu)

Anmeld

24. juni 2010

Pia.

Nadia&Daniel skriver:

Synes det er lidt (meget) synd at du tog den glæde fra din mor - ville jeg aldrig selv drømme om at gør imod min. Bare lige et lille spørgsmål, vil du også gør det imod dit barn, tag glæden fra det, vist dit barn vælger at læse på HG eller andre (fake huer's - ifølge dig) uddannelse?? (Selvom det er noget tid endnu)

Nu er min mor altså en selvstændig voksen kvinde som tager sine helt egen beslutninger - hun er 52 år gammel og ved at tage en uddannale og hopper videre på ass. om 4 uger... Så jeg tror nok min mor er i stand til selv at tage beslutninger også når det kommer til FAKE huer - I min familie siger vi vores mening og da hun kom og fortalte om denne hue kunne jeg da ikke drømme om at sige - ej fedt brug 500 kr på en fake hue du kan få på den ene dag og som intet betyder i forhold til hvem du er !!! Nej jeg sagde min mening - som hun i forvejen godt kendte til, da hun kender mig.... Og efter vi havde talt sammen valgte hun at bruge sine penge bedre end på en hue !

Jeg støtter mine børn og ønsker de en hue en dag (som ikke er ægte) vil mit svar være det samme, men fordi jeg syntes det er dumt er jo ikke ens betydning med at mine børn ikke skal gøre det - De er nemlig også opdraget til at være selvstændige og kunne tænke selv og tage egne beslutninger... Så sevom jeg siger at sådan en hue (i mine øjne) er fake, så ville de da selvfølgelig vælge den hvis det er det de syntes...

Eks. min søn skal døbes nu fordi han vil konfirmeres... det er ikke efter mit hoved, men hans valg og bslutning og det støtter jeg ham i nemlig fordi han tør tage egne beslutninger og vælge selv...

Pia.

Anmeld

24. juni 2010

Svei

Jeg har jo ikke skrevet man ikke skal nyde eller feste...men altså, det hører til studenterne...find på noget nyt og originalt til de andre....man kan jo ikke sammenligne en student med en sosu og skal da heller ikke...tror jeg hverken studenter eller sosuer ønsker..

Nadia&Daniel skriver:

Hvorfor er det synd?? Hvorfor skal alle som har klart en uddannelse ikke have lov til at nyde det på samme måde som en student?? Er studenter bedre end andre siden det kun er dem som må få en hue??

Anmeld

24. juni 2010

Mira0911

Synes det er helt iorden der er huer til end del af uddannelserne... Kan slet ikke se noget problem i det...

Anmeld

24. juni 2010

Nadia&Daniel

MoarJ skriver:

Synes det er helt iorden der er huer til end del af uddannelserne... Kan slet ikke se noget problem i det...

Anmeld

24. juni 2010

Nadia&Daniel

Nu er min mor altså en selvstændig voksen kvinde som tager sine helt egen beslutninger - hun er 52 år gammel og ved at tage en uddannale og hopper videre på ass. om 4 uger... Så jeg tror nok min mor er i stand til selv at tage beslutninger også når det kommer til FAKE huer - I min familie siger vi vores mening og da hun kom og fortalte om denne hue kunne jeg da ikke drømme om at sige - ej fedt brug 500 kr på en fake hue du kan få på den ene dag og som intet betyder i forhold til hvem du er !!! Nej jeg sagde min mening - som hun i forvejen godt kendte til, da hun kender mig.... Og efter vi havde talt sammen valgte hun at bruge sine penge bedre end på en hue !

Jeg støtter mine børn og ønsker de en hue en dag (som ikke er ægte) vil mit svar være det samme, men fordi jeg syntes det er dumt er jo ikke ens betydning med at mine børn ikke skal gøre det - De er nemlig også opdraget til at være selvstændige og kunne tænke selv og tage egne beslutninger... Så sevom jeg siger at sådan en hue (i mine øjne) er fake, så ville de da selvfølgelig vælge den hvis det er det de syntes...

Eks. min søn skal døbes nu fordi han vil konfirmeres... det er ikke efter mit hoved, men hans valg og bslutning og det støtter jeg ham i nemlig fordi han tør tage egne beslutninger og vælge selv...

Pia.

Selvom man er 12, 22, 42 og 52 år kan man stadig godt blive såret..

Anmeld

24. juni 2010

Sulajma

http://www.seifert.dk/uddannelser.asp

Her kan I se huerne.

Men jeg synes det er noget mærkeligt noget at sosu - 10. kl. - frisør osv også får huer på, når de er færdige.

Jeg blev student i går - HHX med den kongeblå hue

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.