Ansemusen skriver:
Kære du!
Jeg ved ikke om min tråd virker som om jeg selv forventede at det hele ville blive rosenrødt, for det gjorde jeg bestemt ikke! Jeg var faktisk rigtig bange under det mest af graviditeten og forventede at det ville blive sindssygt hårdt og tænkte også at der var mulighed for at jeg ikke følte mig overlykkelig med det samme. Men alligevel er det bare noget andet når man fysisk STÅR i det! Man kan forestille sig alt muligt, men der ER man jo ikke i situationen og kan bare tænke på noget andre når man har lyst. Her er man bundet og der er ingen vej tilbage. Så selvom jeg var 'forberedt' har det være rigtig hårdt, og jeg håber at tråden kan hjælpe dig og andre kommende mødre til at acceptere hvis I ikke lige føler den kærlighed, som I havde håbet på, lige med det samme eller at der måske faktisk går lang tid før den kommer. For det er der INTET galt i og det er ikke noget man selv er herre over. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om at I alle kommer TIL at elske jeres smp vidundere før som senere og at det bliver fantastisk at blive mor henad vejen!
Rigtig meget held og lykke med graviditeten og med den kommende bebs 
Jeg tilslutter mig lige denne: da jeg aldrig i min vildeste fantasi kunne have drømt om hvordan det er at blive mor for første gang, og jeg vil altså sidestille det lidt med de ve-smerterne, man kan ikke forklare det med ord, og sådan er det også lidt med det at blive mor, det kan ikke forklares...
Nu er min datter så snart 16 mdr. (uha hun bliver stor), så jeg er da kommet ud på den anden side, men betyder jo ikke det hårde arbejde er overstået.. min situation lignende efter fødslen Ansemusen, og det tog mig også en del tid at knytte mig til mit barn, men jeg tror det i bund og grund handlede om at jeg ikke kunne rumme al den kærlighed.. og så kan man jo ikke fuld ud forberede sig på at man i starten ikke kender sit barn (altid ved præcis hvorfor det græder, det tog da i hvert fald mig en god rum tid at aflæse gråden (som jeg ellers havde læst at alle mødre kunne
)) og så at en person er så afhængig af en, jeg havde ikke klaret mig uden mine forældres hjælp i starten, så når man nu ikke kan have en mand ved sin side, så er familien guld værd.
Men jeg har efter jeg selv har født fortalt samtlige veninder (som ikke er gravide) at det altså er pisse hårdt og tager tid at lære at være mor, så nu er de advaret...
Jeg tror en del af problemet ligger i netop den problemstilling Lola fra Go' morgen Danmark hiver fat i, at man i mange år har sat sig selv først, prioteret ens ønsker og behov (og partnerens) og så er det at få et barn det sidste man mangler i sin tilværelse; man har fået uddannelsen, fundet manden, købt huset, fundet ønskejobbet og mangler kun baby, så har man jo alt hvad man ønsker sig og bliver lykkelige.. men sådan hænger det jo ikke sammen, lykken er jo ikke lig med opnåelsen af ens mål, lykke er de små øjeblikke når ens barn smiler til en eller giver et knus, men i vores samfund udlægges det sjældent sådan (og nu siger jeg IKKE at alle tror at de bliver lykkelige af at opnå alle disse ting, men det er nu engang et af de punkter nutidig sociologer diskutere og debattere om - så det er ikke pure opspind), jeg tror man skal have en realistisk tilgang til det at få et barn, men selv der tror jeg ikke man kan vide hvad man går ind til 100 %, de forestillinger man gør sig om moderskabet stemmer ikke altid overens med realiteten eller også er de ikke omfattende nok.
Jeg vil være den første til at indrømme at jeg syntes det har været hårdt, ikke kun fordi jeg er alene, at mit barn er temperamentsfuld, men fordi det at balancere en hverdag hvor man er der 100% for et andet menneske uden at miste sig selv er en balancegang, og en svær en af slagsen.. men man vokser heldigvis med opgaven og udviklinger sig i takt med barnet, naturen er jo egentlig indrettet så smart.. og hold kæft hvor jeg elsker min datter overalt på jorden og ville aldrig kunne leve uden hende..
Og jeg syntes som Ansemusen at det er vigtigt at fortælle og dele med andre, det faktum at det er en stor omvæltning på godt og ondt at blive mor.. men selvfølgelig også en fantastisk oplevelse som jeg ville unde alle..