Det ER benhårdt at være Mor - BASTA!!! Ned med tabuerne....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2010

Betteisen

Jeg har ikke så meget andet at sige end .

Det er sku ikke altid en dans på roser, men hårdt arbejde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2010

Laulund87

Ansemusen skriver:

Det er trist at mange ikke forstår jeres situation, men nej hvor jeg synes det er dejligt at der er den mulighed, at faren kan tage barsel mens moren er sygemeldt i stedet for at en mor med en fødselsdepression skal klare det hele alene og det måske i stedet ender i en tvangsfjernelse! Ikke at jeg siger at du ike ville have kunne tage dig godt nok af dit barn alligevel. Så var det nok bare dit egent psykiske velbefindende som det ville være gået ud over, og det dutter jo heller ikke!

Flot at du tør være ærlig og dejligt at din mand støtter dig

Det er nemlig helt fantastisk at det kan fungere når der er den mulighed

Og jeg vil da gerne indrømme at jeg ikke tør tænke på hvordan det ville være gået hvis jeg var alene hele dagen

Vi får meget støtte af kommunen og de har også sagt at de overvejede en tvangsfjernelse lige til at starte på, men vi får meget ros fordi vi klarer det så flot.

Så er det bare min egen samvittighed jeg kæmper med. Jeg dunker mig selv i hovedet hele tiden og tænker at jeg burde klare det selv som alle andre mødre gør hver dag.

Anmeld

16. juni 2010

dorthemus

Jamen sødeste Anna..du har jo så ret  Især omkring alle de modsatrettede følelser der er forbundet med det at blive nogens MOR.

Som vi har talt om så følte jeg jo den der MODERFØLELSE lige med det samme..syntes Runa var det smukkeste væsen jeg nogen sinde havde set og kan stadig ikke få armene ned over at hun er min ....MEN jeg er også rystet over, hvor meget ens liv bliver vendt på hovedet når man får et barn og at ens tid bare ikke længere er ens egen og ja gu´ tager det p**** langt tid at komme ud af døren og gud nåde og trøste hvis man har glemt noget når man først er kommet ned fra 4 sal.

Søvnmanglen - min egen og hendes - er det værste! Det er så hårdt at få afbrudt sin søvn hver anden time og så bare være klar i hovedet så man ikke taber ungen på vej ud af sengen og ud til puslebordet i mørke! Og så bagefter ind i sengen igen og hive pattøjet frem...GAAAB

Eller når man er ved at få forstoppelse selv af at sidde med en tallerken dinglende i hænderne mens man ammer...og forsøge ikke at vælte al maden ned i hovedet på prinsessen.

Og gråden - hendes OG min - når INTET af det man forsøger hjælper og det kan være svært at skelne mellem hvem der græder højest

ALT er så nyt og man må bare prøve sig frem og forsøge at bevare roen....BAVAR ROEN er blevet min nye mantra og jeg siger det til mig selv mange gange om dagen.

Man er lige ved at give op nogle gange...lige indtil ens barn kigger på én og man føler at de ser lige igennem én...så er ALT det slemme glemt og man føler bare den største kærlighed og ømhed  og at man rent faktisk kan DØ hvis der sker ens barn noget.

JEG ELSKER MIN DATTER

Anmeld

16. juni 2010

Tulle28

Jeg kan kun sige at jeg er enig. Rigtig godt skrevet.

Jeg har elsket min datter lige siden hun kom ud ved PKS (hvilket jeg var meget nervøs for om jeg nu også ville).. Nu er hun allerede 11 uger og jeg synes det var igår jeg sad og tænkte: "BLIVER det mon nogensinde lettere?!!" Men det gør det og til jer der næsten lige har født, kan jeg kun sige hold ud, ikke to dage er ens med de små og fordi dagen idag har været en l....dag, er det ikke sikkert at i morgen bliver det. De udvikler sig lynhurtigt og kan flere ting dag for dag. Og når man bliver vækket om morgenen af et par store øjne og et kæmpesmil, kan man klare hele verden - der findes ikke noget bedre.

Knus Tulle

Anmeld

16. juni 2010

Kvindemin

Ansemusen skriver:

Jeg har i noget tid tænkt på at oprette denne tråd herinde, og er nu blevet yderligere inspireret af tråden angående Go' morgen Danmark, hvor en kvinde i et brev beretter hvor svært det faktisk er at blive mor.

Jeg er selv SÅ træt af tabuer og er virkelig imod opretholdelse af disse! For hvad hjælper det?! Ingen får da i hvert fald gavn af andre kvinders erfaringer, hvis ingen tør sige tingene som de er!

Så nu vil jeg prøve at være ærlig omrking hvordan JEG har oplevet/oplever det at være mor på nuværende tidspunkt (og er udemærket klar over at mange oplever det helt anderledes)!

Here we go  :
Jeg sidder nu her med min søde lille dreng sovende på mit skød, mens jeg akurat lige kan nå computerens taster og (forhåbentlig) få skrevet dette indlæg færdigt), for sådan er det at være Mor til en dreng som ofte ikke vil sove alene. Han er i dag 19 dage gammel og jeg er SÅ SMÅT begyndte at vænne mig til rollen som Mor og til tanken om at det er forevigt!

Da han blev født, følte jeg ikke umiddelbart det som jeg havde håbet på og forventet, jeg græd ikke af lykke og kom da også til at tænke at han ikke var det smukkeste barn jeg nogensinde havde set og at hans næse så lidt sjov og mast ud. Så allerede dér begyndte den dårlige samvittighed at finde bolig i mit sind. Jeg begyndte dog heldigvis at fælde lidt tårer kort efter og følte mig også glad, og var ved at tude hver gang jeg skulle ringe til nogen og proklamere, at NU var vores søn kommet til verden. Men det var stadigvæk ikke den altoverskyggende lykkerus som jeg havde håbet på at føle, men som jeg dog havde været forberedt på ikke at føle (takket være min åbenhjertede veninde, som var så sød at fortælle mig, at hun faktisk syntes hendes barn var grimt ved fødslen og at hun først elskede ham efter et halvt år - Hun tog sig rigtig godt af ham og er en fantastisk mor, nu til to!).
Det første døgn på hospitalet var rigtig hårdt, jeg var træt uden at være bombet (takket være adrenalin), men amningen var langt fra nem at få igang og jeg følte ikke at 'WAU ham her elsker jeg bare helt vildt!' Men jeg havde det dog som forfatteren til det omtalte brev, at jeg nok skulle tage mig af ham - jeg følte beskyttertrang og jeg TOG mig af ham! Vi tog hjem efter kun halvandet døgn, og jeg måtte ty til udmalking for at få amningen op at køre. Og endelig løb mælken rigtigt til på 4. dagen og det blev lidt nemmere. Men INGEN skal komme og sige at det er nemt at amme - det er smadder svært, og første gang er man skide bange for at ens barn ikke får den mad det behøver!

Efter vi kom hjem svingede jeg meget mellem at have det okay og at føle mig deprimeret og RIGTIG BANGE, men var aldrig rigtig glad! Bange for den nye livssituation, som virkelig har ændret alting! Selvom jeg havde foreberedt mig så godt jeg kunne på, at det er rigtig hårdt at blive mor (og far for den sags skyld) blev jeg taget med bukserne nede.. Det er jo HELE FUCKING TIDEN man er på! Man kan ikke lige regne med at kunne spise aftensmad sammen, men må skiftes til at spise hvis lillemanden brokker sig, man kan først komme i seng når han vil sove, man har ikke tid eller overskud til at være sammen som kærester. Så jeg fandt mig selv i en fuldstændig ny situation, rystet i min grundvold, samtidig med at der ikke var tid til at søge trøst hos min kæreste i den grad, jeg havde brug for - det nye ukendte væsen kom i første række, sådan som det også skal være. Altså følte jeg mig usikker. Jeg følte konstant dårlig samvittighed over ikke at føle denne altoverskyggende kærlighed til mit barn, omend jeg syntes han var rigtig sød og dejlig! Jeg følte dårlig samvittighed over at jeg havde mere ondt af mig selv når han græd end af ham, dårlig samvittighed over at jeg kom til at tænke at han var irriterende, at jeg ikke gad mere osv. (tanker jeg siden hen har fået at vide, af to sundhedsplejersker, er helt naturlige - bare ofte usagte)!
Og så bryder jeg mig egentlig ikke rigtig om at amme. Jeg gør det, fordi det er det bedste for mit barn, fordi jeg vil ham det bedste. Men jeg nyder det ikke, men føler en slags melankoli de fleste gange hvor jeg ammer, hvilket vil sige omkring 10+ gange i døgnet! Jeg havde dage hvor jeg følte mig nede hele tiden og dage hvor det var blandet. Endelig lysnede det for ca. 4 dage siden, jeg føler mere og mere for det lille menneske for hver dag der går, og jeg kan nu tydeligt mærke, at jeg ikke er ved at udvikle en fødselsdepression, som jeg frygtede, men at jeg simpelthen bare har oplevet noget helt normalt, som mange bare ikke tør sige højt, og at jeg derfor ikke var godt nok forberedt på det! Det er IKKE bare ren lykke at blive mor, det er en stor pose blandede bolcher af følelser i alle regnbuens farver - meget forvirrende - bedre tror jeg ikke det kan beskrives!

Det at få et barn ændrer bare ALT, man er på konstant både fysisk og i særdeleshed psytkisk, især i starten. Man ammer konstant og man ved aldrig hvornår og hvorlænge man får lov til at sove og det tager hundrede år at komme ud af døren med alt det som skal pakkes og med skiftning og 'risiko' for et sultent barn lige som man troede man skulle til at afsted!

Nu sidder jeg her på 20. dagen med en fantatisk dejlig lille Thias  som jeg glæder mig til at lære bedre at kende! Jeg føler at jeg ville DØ hvis der skete ham noget, så i bund og grund elsker jeg ham jo, selvom jeg ikke endnu går rundt med den der  Åhhhh-følelse' som nogle beskriver. Dog tænker jeg ofte 'Åhh hvor er han dog dejlig!', og jeg har hele tiden kysset og krammet ham rigtig meget. Andre gange tænker jeg 'Kan jeg mon klare det her?!'
Min kæreste starter på arbejde imorgen efter 3 ugers barsel, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal klare det uden ham. Han  har været den største hjælp og alligevel har det været virkelig hårdt. Nu skal jeg være dobbelt så meget på, og kan ikke få et par timers søvn om eftermiddagen mens han tager Thias - HJÆÆÆÆÆÆLP!!!!! Men mon ikke jeg klarer den som de fleste andre mødre....?!

Denne tråd er tiltænkt de kvinder, som vil være med til at trampe på de forbandede tabuer omkring det at blive/være mor, til dem som tør fortælle åbenhjertet om hvordan de har oplevet det - hovedsageligt tiltænkt dem som ikke bare synes/påstår at det er REN lykke  hele tiden

JEG manglede sådan en tråd, da jeg var gravid, og tror den kunne have forberedt mig meget bedre på hvad jeg (måske) gik ind til! Så mit indlæg er ikke skrevet for at søge trøst, men for måske at kunne hjælpe andre lidt til ikke at føle samme skuffelse og dårlige samvittighed som jeg har følt!

Syntes det er så flot skrevet af dig, du kan være stolt af dig selv, søde mor
Husk på at kærligheden vokser med barnet....

Anmeld

16. juni 2010

wamse

lillespurv19 skriver:

Du har beskrevet det så godt og syntes det er flot du står frem! For ja, det er da kanon hårdt, med sådan en lille str.. men det skal nok blive bedre! Engang..

Du får lige det største og jeg har haft det på samme måde og tit haft lyst til at bede storken tage lillepigen retur

Men nu er hun 2 mdr. og synes at det hele er så meget nemmere og elsker hende så højt, og mere for hver dag der går

psssst lige en lille hemmelighed: det bliver ikke bedre, bare vent til ens lille skønne barn udvikler sig til en teenagerOg jeg mener det dybt seriøst, ud af alle mine børns faser, er det intet i forhold til min søn, der nu er i puberteten. Det at min lille datter har været gennem trodsalderen er peanuts i forhold til min store teenage søn, og hans humør svingninger og opførsel. Jeg fik en gange af vide at små børn, små problemer - store børn, store problemer. Dengang syntes jeg det var noget vrøvl, meeeeen så fik jeg store børn....

Anmeld

16. juni 2010

ekzunz

wamse skriver:

psssst lige en lille hemmelighed: det bliver ikke bedre, bare vent til ens lille skønne barn udvikler sig til en teenagerOg jeg mener det dybt seriøst, ud af alle mine børns faser, er det intet i forhold til min søn, der nu er i puberteten. Det at min lille datter har været gennem trodsalderen er peanuts i forhold til min store teenage søn, og hans humør svingninger og opførsel. Jeg fik en gange af vide at små børn, små problemer - store børn, store problemer. Dengang syntes jeg det var noget vrøvl, meeeeen så fik jeg store børn....

Jeps - kan kun give dig ret.....nøj man bliver sat på prøve

Anmeld

16. juni 2010

wamse

Znuzke skriver:

Jeps - kan kun give dig ret.....nøj man bliver sat på prøve

Det er altså frygteligt. jeg kan sidde med den dårligste samvittighed fordi jeg nogen gange får helt i maven når han har fri fra skole. Jeg får dårlig samvittighed over at blive så rasende på ham når han er så utaknemmelig og at alt skal være en kamp med ham. jeg ved han er min dejlige søn der inde et sted, men for pokker hvor jeg dog ønsker ham hen hvor peberet gror nogen gange.

Anmeld

16. juni 2010

Livas mor

ÅÅÅÅÅHHHHH hvor jeg bare elsker dit indlæg.. Sad med tårer i øjnene da jeg læste det, og var sikker på at det kunne have været mig der havde skrevet det.. For du har så evig ret

Det er på ingen måde nemt at være mor og HOLD OP hvor ens liv ændre sig. Min Liva er snart 8 måneder og bliver stadigvæk rystet over hvor hårdt det kan være nogen gange og hvor meget dårlig samvittighed et enkelt menenske kan indeholde (hvilket er MEGET). Jeg havde heller ikke den der WAUW-følelse lige da Liva blev født (oveni havde hun kolik i 3 ½ måned). Jeg kom i tanke om jeg skrev et indlæg herinde i min dagbog da hun var 9 uger gammel, hvor jeg endelig blve ramt af den der mor-følelse https://www.baby.dk/Users/Blog/View.aspx?BlogID=736

til dig fordi du tør sige det vil nok allesammen tænker..

Anmeld

16. juni 2010

ekzunz

wamse skriver:

Det er altså frygteligt. jeg kan sidde med den dårligste samvittighed fordi jeg nogen gange får helt i maven når han har fri fra skole. Jeg får dårlig samvittighed over at blive så rasende på ham når han er så utaknemmelig og at alt skal være en kamp med ham. jeg ved han er min dejlige søn der inde et sted, men for pokker hvor jeg dog ønsker ham hen hvor peberet gror nogen gange.

Vi har 3, Wamse - 3 teenagedrenge.....!!!!!

De er nemlig SÅ utaknemlige - verden drejer sig kun om dem og deres behov  - puh ha.......man tæller til 10 og 10.000 og alligevel ender man op i en åndsvag diskussion som man aldrig havde en chance for at komme godt ud af.

Gid jeg var så klog som en 15 årig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.