Dumme kommentarer til gravide - kom med dem!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. januar 2010

RumlesMor

Jeg var 23 da jeg fik min første barn, og nu er jeg 26 og venter mit andet barn. Jeg var for et par uger siden til noget tamtam hos nogen venner, hvor der var en pige med som jeg ikke kendte. Hun overhørte at jeg var gravid - og spurgte så tværs over bordret og højt, "Guud er du gravid...var det planlagt?!". Alle stopper og kigger spændt på mig for at høre svaret...

OMG! Jeg spurgte hende om hun seriøst regnede med et ærligt svar, hvis det ikke var. Helt ærligt - vi kender overhovedet ikke hinanden, og hvis det var en upser, hvorfor skulle jeg så betro mig til hende i et offentlig rum omgivet af nære venner??

Ellers tænker jeg ikke så meget over hvad folk får sagt - men er da træt af at nikke bekræftende til at jeg har en kæmpe mave. Jo tak, har bemærket den, den sidder på MIN krop!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2010

baby2010

Denne tråds popularitet vidner om, at rigtig mange gravide får dumme kommentarer - eller ubetænksommme kommentarer...

Jeg kommer til at tænke lidt over hvorfor mon vi oplever dette?

Der er åbenbart ikke ÈN bestemt gruppe mennesker som kommer med bemærkningerne - de kommer fra alle typer - ung, gammel, fremmede og familie/venner....

Er det mon os gravide som er ekstra sarte? Folk siger jo altid dumme ting til én, men det virker som om sandsynligheden for at det sker, når man er gravid, er markant større.

Det er jo pudsigt, at alle udtaler sig og kommer med råd - også selvom de ikke selv har børn. Det er som om en graviditet eller det, at sætte børn i verden er noget alle har en mening om. Fuldstændig som alle har en mening om Robinson Ekspeditionen eller Dansk Folkeparti.

Det er tydeligt, at en graviditet er indlejret i både den lægevidenskabelige fysiske verden men i særdeleshed også i den kulturelle eller decideret overtroiske verden.

Alle udtaler sig om hvad gravide "må" og "ikke må" i relation til kost, adfærd generelt osv. Det er ofte sådan lidt "noget-jeg-har-samlet-op-hen-ad-vejen-viden". Helt ærligt, så ved folk jo sjældent hvad de taler om!

Og mange udtaler sig om overtro - især ældre mennesker (barnevognen må ikke komme hjem før barnet er født osv.).

Den kulturelle side er tydelig, når fx unge eller enlige kvinder får børn - de følger ikke den "rigtige" opskrift, og dette skal ikke gå ubemærket hen! Straks får omgivelserne en trang til at opdrage og påpege hvor uhensigtsmæssigt kvindernes situation er.

Samlet set oplever vi alle sammen, at omgivelserne har rigtig mange kommentarer til os gravide. Dette kan skyldes, at når man sætter børn i verden påvirkes mange mennesker, da det er en meget betydningsfuld begivenhed 

Anmeld

1. februar 2010

lajla

TbCp skriver:

Nå ja der var lige den her fra en af min mands bekendte.
Vi havde lige fået at vide at vi ventede en pige og fyrens kommentar var "Ja man kan jo ikke vinde hver gang" Nøøøj jeg ville gerne have klappet ham en!!!

Jamen så var det jo heldigt, at i vandt denne gang

Anmeld

1. februar 2010

December 27

Roxie skriver:

Jeg er studerende og arbejder i Netto for lidt ektra penge, man kan heldigvis ikke se noge mave endnu og jeg frygter den dag man kan hvor jeg skal høre alle kundernes dårlige kommentare og crap de kan fyre af. mest af alt frygter jeg at få kommentare om min alder jeg er 24 og det er altså ikke særlig ungt!!! tror bare jeg må væbne mig med et par gode mod svar, eller en god bluse med noget tekst på.

"ja jeg er gravid, hold din mening for dig selv" eller

"24, gravid, fast kæreste, første barn, ved yderligere spørgsmål ring til Nettos hovedkontor på ***"

Den var go.. tror godt du kan lave t-shirten nu

Det er fedt at have svar på kommentar.. de ser så sjove ud i hovedet

Anmeld

1. februar 2010

tristansmor

folk rørte også hele tiden ved min mave, og jeg var ved at blive sindsyg til sidst! Ej en fin mave.. AAAAAAAAAAAE.. Hold nallerne væk..

og så den er kommentar "hold da op, det må være lige oppe over" Nej der er så stadigvæk 2mdr igen!

Så var der også en der sagde, du har da vist slugt en melon, håhåhå...

Anmeld

1. februar 2010

December 27

baby2010 skriver:

Nåhr ja, da jeg viste min bare mave frem forleden råbte min søster storgrinende: "FÅÅÅRK HVOR ER DIN NAVLE GRIM! DEN LIGNER ET RØVHUL".... 

HAHAHA Min mand synes ikke min navle ser sjov ud længere, men ulækker

Så siger jeg bare.. så lad dog være med at pille i den.. men det synes han jo os er sjovt

Anmeld

1. februar 2010

lajla

Macaab skriver:

Må da ikke glemme denne fra da vi ventede os første gang:

Vi tog stolte rundt til vores bedsteforældre for at fortælle at et oldebarn var på vej.

For Sørens mormors vedkommende var det første oldebarn og vi sidder i haven og snakker, efter vi har fortalt nyheden.

Hun vælger så at fortælle om da hun var barn og hvordan hendes mor abortede gang på gang, og hvordan hendes far om natten pakkede fostrene ind i aviser og gik ned og smed dem ud med affaldet"Ja det ligger jo til familien at miste børnene"!!!!!

Lige det man som førstegangsfødende og lykkelig har brug for at høre......

Da jeg ringede til min bedstemor og fortalte det, var hendes kommentar: 'Nå, det var da spændende.. Jeg troede ellers det var Ellen, der ringede, for hendes mand er kommet på sygehuset..' - og så ævlede hun vidst også om den nye lampe, som mine forældre var på besøg for at sætte op.. ikke flere kommentarer til min graviditet..!!

Aldrig har jeg været så skuffet, og haft så travlt med at afslutte tlf.samtalen.

Anmeld

1. februar 2010

December 27

Uhh ja det med vægten er bare sådan en træls kommentar.. Tror folk virkelig at man bliver tynd af at være gravid... og .. er JEG / VI de eneste i HELE den store verden der er / har været gravide ???? ja undre mig bare, for sådan et sort fænomen er det jo virkelig ikke...

Den med at man skal vente med at købe ting til den lille når den først er født, for den kan jo dø undervejs.. hvorfor siger folk sådan nogle onde ting.. kan de ikke bare tænke tanken og holde den for sig selv... gravide er godt klar over div risikoer, men JEG vil bare gerne ignorere den og håbe på det bedste... Hvorfor kan andre så ikke også ???

Jeg er selv overvægtig (også inden min graviditet) og har virkelig fået revet min mands lillebrors hovede af.. Er tit blevet mobbet med min overvægt i folkeskolen, og gider ikke høre ordet - TYKKE.. hmm så nu er han lige et hovede kortere og har ikke sagt det en gang siden.. svigermor sad self ved siden af og var ved at falde af stolen pga. den reaktion TA DEN

Og den kommentar når man sidder og snakker om den lille og en udbryder.. bare vent til den kommer .. det ændre jeres liv fuldstændig... Tror de man er fuldstændig naiv eller hva??? self ændre et lille nyt menneske dit liv..

Har heldigvis ikke fået nogle kommentar (bortset fra svoger) hvor jeg bare tænker... så luk dog sprækken hvis du ikke kan berige verden med noget der er klogere

Anmeld

1. februar 2010

lion

Først til Roxie: Jeg er nu på barsel (termin 19 feb) med mit andet barn og jeg arbejder i Netto. Jeg har ikk haft en eneste dårlig oplevelse med kunderne nede i netto. De kunder der sagde noget var stamkundero gdet var gode ting. Der var måske lige stamkunden der sagde: " nu hvor jeg ventede en dreng og har en pige, så er det vel slut nu".

Men ellers har jeg ikk hørt de dumme bemærkninger om min graviditet. Måske lige et par første kommentar da nogen ifamilien fandt ud af jeg var gravid, var så skal i jo flytte.

Denne kommentar var rettet mod min søster.

Min mormor 75 år, sagde inden min søsters md scanning. AT det ville da være synd, hvis hun ikk ventede sig en pige, da min søster gerne vil ha en pige nu hvor hun har 2 drenge. Men hun venter sig en dreng igen og er glad alligevel, så at sige. Men hvordan kan det være synd, hvis hun får en dreng mere....

Anmeld

1. februar 2010

Nadi

I får lige først en kommentar min farfar kom med til min far, da han stolt ringede for at sige jeg var blevet født.

Farfar: "Jeg siger først tillykke når jeg har fået at vide det er en dreng" øhh, det skal så siges at min farfar har fået 4 børn selv, tre piger og én dreng!!

Selv har jeg måtte høre på da jeg ventede min søn, "hvor gammel er du?", jeg var 21 dengang, "var det planlagt?", "er du sammen med faren?" og "er du nu sikker på det er ham der er faren?" Ja jeg er ret sikker, hva regner folk med

Og da vi fortalte mine forældre at de skulle være bedste forældre skulle chokket lige lægge sig inden de kunne sige tillykke. Den var jeg også lidt skuffet over. Min svigermors svar var om det var os der skulle have barn, nej vi ringer fordi nogle andre skal have barn.

Under den her graviditet var jeg inde på min mands arbejdsplads, hvor en kollega spørg mig om der er to eller tre, jeg svarer at der er en, hun spørg så igen "to eller tre?"

Men ja denne tråd vidner da godt nok om mange, rent ud sagt, dumme mennesker.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.