nu har jeg ærligt ikke læst alle svaror det var der altså ikke lige tid til.. hehe..
men til tråd starter: det er KUN dig selv der ved om det skal være nu eller senere.. har du nogen erfaring indenfor børn? måske kunne du lave en liste over hvad du forventer og så vende det med en eller flere der har børn (ja nok ikke herinde
).. så kan du se hvad du forventer og hvad der er realistisk at forvente..
jeg er selv velsignet med en rimelig nem pige.. selvfølgelig er det hårdt, og der er vel ingen der forventer at det er en dans på roser hele tiden og at alt det man gjorde før stadig kan klares.. men hvis man tænker sådan er det vel også for tidligt at få børn.. men tror nu altså at en på 17 godt ved at det ikke altid er nemt at ha børn...
jo det er da tidligt at få børn som 17-årig, men det er ens eget valg, men et godt råd herfra skulle være: forvent det værste og håb det bedste.. så bliver du sjældent skuffet..
der var så en der skrev det med økonomien (kan ikke huske hvem).. personen havde brugt var det 16000 inden barnet kom og næsten 20000!!!! til dåben.. hvis man bruger så meget på bl.a. dåb så betyder det vel at man har pengene.. vi brugte ca 2000 altså 1/10 del på vores dåb, og allee synes det var en dejlig dag.. nu ved vi jo heller ikke om trådstarter har familie med børn osv.. men alt det vi har købt til vores datter behøvede vi faktisk ikke, for det hele kunne vi få fra familien.. der varbare nogle ting jeg VILLE ha fra ny.. vi brugte omkring 6000 fær hun blev født, og det var inkl ny barnevogn.. hvis man gider at lede og bruge en masse tid på det så behøver man altså ikke gi 8000 forr en barnevogn...
jeg er selv 23 og blev det kort efter jeg fødte... jeg går på uni og da jeg fødte var jeg fødte var jeg igang med 2. semester med statskundskab.. jeg tog ingen barsel og havde min datter med hver dag efter 14 dage hjemme, vi lavede projekt.. nu skal jeg til og i gang med 4. semester til feb, og hvor er jeg glad for at jeg ikke er blevet forsinket..
har man begge ben på jorden og bruger sin sunde fornuft så går det jo nok..
det handler også om man har et bagland man kan få hjælp fra hvis det er, og det er uanset alder.. min svigerinde var 36 da hun fik 3. og sidste barn og hun synes faktisk det var nemmest da hun var yngre.. man har meget mere energi..
tror altså godt at trådstarter ved at hun ikke kan rende i byen osv hver weekend med et barn..! jeg har altid sagt jeg vil ha børn i en tidlig alder, da jeg tror at når jeg står med en datter på 13 der hader sine forældre vil jeg måske bedre kunne huske hvor meget jeg selv hadede mine egne forældre og måske bedre kan forholde mig til det mit barn føler..
jo det er bedst at ha en uddannelse når man får barn, men man klarer det også uden.. jeg har kun min HF og er først færdig på uni om 1,5 år-3,5 år.. men er rigtigg taknemmelig for jeg gjorde det nu.. selvom jeg har fødselsdep og tit har svært ved mig selv oga fortiden, så synes jeg faktisk det er mest nemt.. det handler også om, om man har en god far til barnet.. det er alfa og omega hvis man samtidig skal gå på en uddannelse synes jeg.. jeg ville ikke være foruden i hvertfald.. 
jeg synes det er nemmere med alderen.. jeg kan forstå mit barn nu (hun er 8,5 mdr) og veed hvad hun vil ha når hun siger mamamama eller græder eller hvad hun nu gør.. det kunne jeg sq ikke i starten.. jo hun er også oppe om natten, hvilket er rigtig hårdt da jeg samtidig har hypersomni (søvn sygdom der gør jeg skal sove rigtig meget), men ved i hvad? den klarer vi sq også nok.. helt automatisk tilsidesætter man sig selv og sine egne behov, og opdager det nok først bagefter.. hehe..
det er fantaktisk at blive mor, uanset alder, hvis man bare selv er indstillet på det man "mister".. nogle venner forsvinder (hvis det ikke er rigtige venner), de vilde byture er det slut med, at spise slik før barnet er kommet i seng er slut, man kan ikke tage ud og spise så tit, man skal tænke over hvornår man tager nogle steder for det skal passe med barnets rytme og spisetider.. men med fornuft og en finger i jorden så klarer man det altså.
vil også sige at det jeg forventede var meget værre end det jeg fik.. jeg hade fået tudet ørerne fulde af at det var så mega hårdt og jeg ville miste alle mine venner, jeg ville ikke kunne klare uni (fik jeg sq af vide af min jordermoder!), men selv med en nyfødt gik jeg til eksamen med mit projekt og fik 7. første gang vi var til familie påskefrokost efter (ca 10 dage efter fødsel) fik vi af vide at man da ikke kunne se vi havde et lille barn.. nej for vi er gode til at deles.. jo vi var oppe om natten, men med medmenneskelighed overfor hinanden og det at kende hinandens behov, så går det også.. overbær med hinanden og ha en længere lunte end før..
jeg kunne skrive end masse mere, men så kan jeg jo sidde her hele natten også og skal op og aflevere min datter i dagpleje imorgen så skal i seng jo.. hehe..
men held og lykke med dit valg, synes du skal indvie din kæreste i dine tanker (de dybeste) og så må han jo overveje hvordan og hvorledes.. for som der tidligere er sagt - et hus bliver aldrig helt færdigt jo.. du skal ha held og lykke med på vejen og hold hovedet oppe, for du skal nok klare det uanset hvornår du bliver mor..
og mht din læge så ville jeg nok ha en second oppinion.. og han kan ikke spå jo.. der må være nogle %tal for hvad fremtiden bringer mht dit helbred.. og så er det vel bare at vurdere om de er for store eller hvordan..
Knus fra en mor på 23 som dog føler sig som en 25/26..