Rygning i dagpleje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2009

katrine26

Nu er regler jo som de er. og de er meget forskellige fra kommune til kommune. Til netdaddy. det undre mig at du skrev at det var blevet tage op i arbejdsrette at man ikke må vælge fra fordi folk ryger, for det har de gjordt i frederiksberg dagpleje hvor jeg arbejder og jeg fik at vide da jeg blev ansat at de ikke ansatte ryger og vis min kæreste røg så måtte han ikke ryge i vores hjem ude fra arbejdstiden, nu er han ryger og han har altid røget uden for men tænk nu vis man ikke gjorde det så er vi faktisk blevet behandlet forkert. det er da vildt frækt at vi ikke fik noget af vide da jeg blev ansat.

jeg kan faktisk godt forstå at mange forældre ikke vil havde deres børn i et hjem hvor der bliver røget uden for åbningstiden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2009

Pia

Ansemusen skriver:

Rygerforældre ryger da forhåbentlig ikke i nærheden af deres børn men udenfor!!

Ja det gør de da sikkert.. Det kan man da kun håbe.  Men igen, røgen sidder stadig i deres tøj , hår og hænder.. Og jeg nægter og tro på at folk går ind og skifter tøj, vasker hår og hænder hver gang de har røget..

Anmeld

13. november 2009

Sjl-msl-Mkl

Pia skriver:

Altså min mor og svigermor ryger.. De ryger inde for når vi ikke er der, men når vi er der med ungeren ryger de uden for..

De lufter selvfølig ud dagligt, men de kan da godt lige have røget inden vi kommer og ja så lugter der af røg og der er nok noget røg i luften. Men jeg går altså ikke igen eller står og venter uden for indtil de har luftet godt ud og kunne ikke drømme om og nægte mine unger og komme der nede fordi de ryger.. Det er deres hjem og deres valg.

Igen så længe de og dp'er ikke ryger når ungeren er der og i legerummet, så syntes jeg det er ok..

Og trådstarten skriver at der lugter af røg og det kan næsten ikke undgåes. Det hænger jo i gardiner og vægge osv.. Men hvis dp ellers er en sød dame og tar sig godt af børnene, så kan jeg ikke se problemet.

Nu ved jeg ikke om trådstarten har ønsket røgfri dp fra starten af.. Men hun er nok blevet oplyst inden barnet startede at der blev røget i hjemmet og kunne jo så den gang have valgt den dp fra..

Min DPèr ryger, der bliver røget indenfor om aften, og jeg vidste det faktisk ikke indtil hun sagde det her forleden dag.. Så det kan godt lade sig gøre.

Anmeld

13. november 2009

katrine26

netdaddy skriver:

Det afhænger lidt af hvilken kommune man er ansat i.

I Viborg Kommune er reglen (uanset om man er ansat før eller efter den nye rygelov) således:

1. Der må ALDRIG ryges i hjemmet i dagplejens åbningstid
  2. Der må IKKE ryges på udendørs arealer på matriklen i nærheden af børnene
  3. Der må ALDRIG ryges i børnenes primære rum/opholdssted
  4. Uden for dagplejens åbningstid må der godt ryges i hjemmet, dog ikke i børnenes primære rum/opholdssted

Disse regler gælder alle personer i husstanden.

Min hustru er selv dagplejer og ingen af os ryger, men det sjove er, at hvis nu jeg røg kunne jeg sagtens stå ude på trappestenen uden for den dør som børnene kommer ind ad og ryge, da det er UDEN for vores matrikel. Skellet går nemlig ved husmuren, idet vi bor i et rækkehus område.

Men, men, men - jeg kunne aldrig finde på at gøre det, og selv dengang jeg røg gik jeg udenfor og røg, da jeg selv synes det var træls at komme ind i et hjem hvor alt bare lugter af røg.

Iøvrigt er et totalt forbud mod røg i hjemmet en krænkelse af privatlivets fred, uanset hvordan man vender og drejer det. Og hvis man afviser at ansætte en eventuel dagplejer fordi der bliver røget i hjemmet uden for åbningstiden er der tale om diskrimination (hvilket også er blevet afgjort i arbejdsretten). Men jeg støtter naturligvis at man gør hvad man kan for at anbringe sine børn i et røgfrit miljø, hvilket vi også selv har gjort ift. vores egen søn.

Sådan er det ikke i frederiksberg kommune, der har de beslutte at de ikke ansætter folk der ruger i dagplejen lige meget om man så ryger ude eler ej.

Men i hillerød kommune hvor vi flytter til må man godt være ryger og ryge i hjemmet udefra arbejdstiden dog ikke i det primæer rum som du skrev.

hilsen katrine

Anmeld

13. november 2009

qp

Jeg vil give dig fuldstændig ret i det du skriver i denne tråd!

Hvis min søn kom i en dagpleje hvor det viste sig, at hun røg i hjemmet ( udenfor arbejdstiden ) - men ellers havde nogle rigtig gode pædagogiske egenskaber og tog sig rigtig godt, af min søn.... Så ville jeg da ikke trække ham ud???  - Det ville da ikke være andet end mit helt eget personlige behov og ikke mit barns.

En person der ikke ryger er da ikke nødvendigvis bedre til, at varetage mit barns behov end en person der ryger!

Jeg har været ryger i maaaange år (dog uden at ryge i arbejdstiden) og jeg har passet mange børn  - men der er ingen der kan fortælle mig, at jeg ikke har gjort det godt nok, for det ved jeg at jeg har!

Hvis i stoler nok på en person til, at efterlade barnet hos denne burde i også stole på, at vedkommende ikke røg i arbejdstiden.....

Ja det gør de da sikkert.. Det kan man da kun håbe.  Men igen, røgen sidder stadig i deres tøj , hår og hænder.. Og jeg nægter og tro på at folk går ind og skifter tøj, vasker hår og hænder hver gang de har røget..

Anmeld

13. november 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
Pia skriver:

Altså min mor og svigermor ryger.. De ryger inde for når vi ikke er der, men når vi er der med ungeren ryger de uden for..

De lufter selvfølig ud dagligt, men de kan da godt lige have røget inden vi kommer og ja så lugter der af røg og der er nok noget røg i luften. Men jeg går altså ikke igen eller står og venter uden for indtil de har luftet godt ud og kunne ikke drømme om og nægte mine unger og komme der nede fordi de ryger.. Det er deres hjem og deres valg.

Igen så længe de og dp'er ikke ryger når ungeren er der og i legerummet, så syntes jeg det er ok..

Og trådstarten skriver at der lugter af røg og det kan næsten ikke undgåes. Det hænger jo i gardiner og vægge osv.. Men hvis dp ellers er en sød dame og tar sig godt af børnene, så kan jeg ikke se problemet.

Nu ved jeg ikke om trådstarten har ønsket røgfri dp fra starten af.. Men hun er nok blevet oplyst inden barnet startede at der blev røget i hjemmet og kunne jo så den gang have valgt den dp fra..

Vil lige takke for alle jeres svar,det er dejligt med lidt forskellige synspunkter.

Så vil jeg sige at jeg IKKE blev oplyst om at der blev røget for vi kom derned.Og jeg må indrømme at jeg aldrig havde overvejet muligheden,for så havde jeg da bestemt bedt om et ikke-ryger hjem.Jeg døjer meget med hovedpine og migræne og bare det,at hans tøj lugter er nok til at udløse et anfald.Jeg har jo så også siddet dernede i nogle timer efterhånden,og jeg synes det er direkte ubehageligt at trække vejret dernede.Man kan meget tydeligt mærke røgen,og helt ærligt synes jeg ikke det er noget jeg vil udsætte min lille søns lunger for,det er bare ikke nødvendigt.

Anmeld

13. november 2009

BetonSlotsPrinsesserne

Pernilleh skriver:

Vil lige høre jeres mening...

Alexander har fået dagplejeplads her fra 1/11,men har kun været der 1 time uden os.Vi har kun været der 1 dag pga. sygdom osv.,så han er ikke vænnet til at være der overhovedet.

Desværre bliver der røget i hjemmet,og det lugtes tydeligt,men da pladsen har været meget vigtig for os har vi alligevel sagt ja.

Nu er der så en anden i nærheden som har fået en ledig plads,røgfri,og jeg overvejer meget at skifte.Hvad synes I?

Jeg synes det er fis fra forældres side at de VIL ha et røgfrit hjem..!
Pga alt den nye rygepolitik er der kommet den regel at der ikke må ryges i dagplejerens hjem i arbejdstiden. Det er så også fair nok, men det er ikke i orden at vi som alm. mennesker og dermed også politiker skal og kan gå ind og bestemme hvad der skal foregå i hjemmet når det er uden for arbejdstiden.
Selvfølgelig vil der altid lugte i hjemmet hvis der bliver røget indenfor i fritiden, den kan da for gudsskyld ikke nå at komme ud inden næste arbejdsdag går igang, ikke engang ved udluftning natten over. Og tænk på- en dagplejer har altså 48 timers arbejde hver dag og det er altså deres hjem man kommer i.
De skal da ha' lov at bestemme noget selv, uden at vi og politikerne skal bestemme over hjemmet!

Jeg vil og har ikke noget imod at aflevere mit barn sådan et sted- da jeg ved reglen er at der ikke må ryges i arbejdstiden indenfor. Derfor ved jeg jo også at min datter ikke er udsat for passiv rygning.
Men hvis jeg fandt ud af der blev røget inde i arbejdstiden vil jeg begynde at undre mig og endda nok også klage til dagplejeren og senere til dagpleje kontoret..

hilsen en der tildels synes rygepolitiken skulle afskaffes!

Anmeld

13. november 2009

BetonSlotsPrinsesserne

Undskyld jeg siger det, men jer som ville skifte med det samme efter en lille bitte røglugt- er i ikke lidt sarte?
Jeg tænker bare, tænk hvis dagplejeren har holdt fest i weekend og faktisk har luftet ud hver dag siden og satdig gøre det. Vil i fyrer henden/ den pga det?

Anmeld

13. november 2009

BetonSlotsPrinsesserne

netdaddy skriver:

Det afhænger lidt af hvilken kommune man er ansat i.

I Viborg Kommune er reglen (uanset om man er ansat før eller efter den nye rygelov) således:

1. Der må ALDRIG ryges i hjemmet i dagplejens åbningstid
  2. Der må IKKE ryges på udendørs arealer på matriklen i nærheden af børnene
  3. Der må ALDRIG ryges i børnenes primære rum/opholdssted
  4. Uden for dagplejens åbningstid må der godt ryges i hjemmet, dog ikke i børnenes primære rum/opholdssted

Disse regler gælder alle personer i husstanden.

Min hustru er selv dagplejer og ingen af os ryger, men det sjove er, at hvis nu jeg røg kunne jeg sagtens stå ude på trappestenen uden for den dør som børnene kommer ind ad og ryge, da det er UDEN for vores matrikel. Skellet går nemlig ved husmuren, idet vi bor i et rækkehus område.

Men, men, men - jeg kunne aldrig finde på at gøre det, og selv dengang jeg røg gik jeg udenfor og røg, da jeg selv synes det var træls at komme ind i et hjem hvor alt bare lugter af røg.

Iøvrigt er et totalt forbud mod røg i hjemmet en krænkelse af privatlivets fred, uanset hvordan man vender og drejer det. Og hvis man afviser at ansætte en eventuel dagplejer fordi der bliver røget i hjemmet uden for åbningstiden er der tale om diskrimination (hvilket også er blevet afgjort i arbejdsretten). Men jeg støtter naturligvis at man gør hvad man kan for at anbringe sine børn i et røgfrit miljø, hvilket vi også selv har gjort ift. vores egen søn.

Det er den regel jeg kender og 'hører' under...
Er ganske tilfreds og synes det er noget pis at de muligvis vil ændre den til slet ikke at må ryge i hjemmet selvom det er uden for arbejdstiden!

Anmeld

13. november 2009

qp

Astrids-mor skriver:

Undskyld jeg siger det, men jer som ville skifte med det samme efter en lille bitte røglugt- er i ikke lidt sarte?
Jeg tænker bare, tænk hvis dagplejeren har holdt fest i weekend og faktisk har luftet ud hver dag siden og satdig gøre det. Vil i fyrer henden/ den pga det?

Jep SQ!!!

Så heller lade Lundin passe ungerne frem for, at lade dem blive passet af en ryger som ryger udenfor arbejdstiden!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.