Hejsa.
Jeg er selv dagplejer og regler for dagplejer som er ryger er sådan at vis man er ansat inden den nye ryge lov kom til så må du gerne ryge i dit hjem mellem kl. 16.45 og 7 om morgen, men der må ikke lugte af røg.
er man blevet ansat efter må man slet ikke ryge inde i sit hjem hverken efter børnene er gået eller i weekenden.
vis det lugter af røg i dagplejerens hjem skal du kontakte dagplejekontoret og bede om at snakke med den pædagog som var der til jeres præsentation og sige at du syntes der lugter af røg så hun kan tage en snak med dagplejeren. vis det ikke bliver beder efter det så skal du bede om en ny plads til jeres barn eller tage en snak med ledelsen i dagplejen for at få gjordt noget ved det.
Det er desværre sådan at man ikke selv kan vælge hvilken dagplejer man kommer til, for børne bliver fordelt på den måde om hvor der en ledigplads.
Selvom det måske godt kan være svært at tage sådan et problem op med dagplejeren og kontoret så skal du gøre det. det er dit barn og dig som bestemme om dit barn skal være passiv ryger eller ej. du kan også gå inde på deres hjemmesiden og læse hvad der egen rygepolitik er for deres dagplejer.
held og lykke med det.
hilsen katrine
Det afhænger lidt af hvilken kommune man er ansat i.
I Viborg Kommune er reglen (uanset om man er ansat før eller efter den nye rygelov) således:
- Der må ALDRIG ryges i hjemmet i dagplejens åbningstid
- Der må IKKE ryges på udendørs arealer på matriklen i nærheden af børnene
- Der må ALDRIG ryges i børnenes primære rum/opholdssted
- Uden for dagplejens åbningstid må der godt ryges i hjemmet, dog ikke i børnenes primære rum/opholdssted
Disse regler gælder alle personer i husstanden.
Min hustru er selv dagplejer og ingen af os ryger, men det sjove er, at hvis nu jeg røg kunne jeg sagtens stå ude på trappestenen uden for den dør som børnene kommer ind ad og ryge, da det er UDEN for vores matrikel. Skellet går nemlig ved husmuren, idet vi bor i et rækkehus område.
Men, men, men - jeg kunne aldrig finde på at gøre det, og selv dengang jeg røg gik jeg udenfor og røg, da jeg selv synes det var træls at komme ind i et hjem hvor alt bare lugter af røg.
Iøvrigt er et totalt forbud mod røg i hjemmet en krænkelse af privatlivets fred, uanset hvordan man vender og drejer det. Og hvis man afviser at ansætte en eventuel dagplejer fordi der bliver røget i hjemmet uden for åbningstiden er der tale om diskrimination (hvilket også er blevet afgjort i arbejdsretten). Men jeg støtter naturligvis at man gør hvad man kan for at anbringe sine børn i et røgfrit miljø, hvilket vi også selv har gjort ift. vores egen søn.