Hvornår lærte jeres børn at cykle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2023

Anonym

Det ville jeg tage ganske roligt

Han er måske en lidt mere forsigtig type på nogle punkter, men det er da super at han kan fortælle det er fordi han er bange for at falde. Det kan jeg godt forstå, jeg er heller ikke glad for at cykle, og jeg er 37

Det skal nok komme stille og roligt. Hvis det var mit barn havde jeg såmænd bare sagt til ham, at det er der ikke grund til at være ked af, man kan ikke være god til det hele og det er okay hvis man må springe noget over indimellem, også selvom andre tør. Bliv ved med at træne, men jeg synes ikke det skal være en kilde til bekymring og frustration. Det er da synd med turen, men det samler I op og så bliver det glemt med tiden. Næste gang kan han sikkert cykle ligeså fint som de andre. Jeg synes så ikke det er helt okay af skolen, men det er en anden diskussion. 

Jeg turde som den eneste i klassen ikke springe fra 1 meter vippen! De andre havde sjove konkurrencer, men jeg sad dem over og var ganske godt tilfreds med dét sådan kan vi allesammen have noget, der tager længere tid.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2023

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg synes også, at 7 år er sent at lære at cykle. Her cykler de da rundt med vennerne, når de leger, når de skal til og fra skole osv. 

Vores datter cyklede fra hun var 3 år. Inden havde hun kørt rigtig meget på løbecykel og havde balancen med derfra. Faktisk startede vi med at sætte støttehjul på hendes første rigtige cykel, men efter et par dage så vi, at hun i børnehaven kørte på cyklerne uden støttehjul og så tog vi dem af igen hjemme. Så vi nåede faktisk aldrig at øve med hende. 
Som en anden foreslår, så ville jeg købe en brugt lav cykel til ham, så han kan sidde på sædet og samtidig nå jorden. Så kan han sætte sig op og starte ud fra den position. 

Jeg synes så også. at det er ret sent, at I får besked om turen fra skolen dagen inden, de skal afsted. Skolen kan da ikke gå ud fra, at alle kan have cykler klar fra dag til dag. De kunne jo også være punkteret el. Men det tyder da på, at I bor i et område, hvor det at børnene har cykler er normalt. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Her mener jeg uden støttehjul og selv kunne starte og stoppe uden hjælp osv. ?

grunden til jeg spørger er fordi min dreng på 7 år har ikke lært at starte og stoppe selv endnu. Når han først er “skubbet” igang så har han ingen problemer. Men han skal have hjælp til at stoppe cyklen igen. Han er meget usikker på den endnu. 

nu har vi så lige fået besked fra skolen om at de skal på cykeltur i morgen og skal have cykler med. Men da vores dreng ikke har lært det endnu bliver han nu ekskluderet og sendt i 0. Klasse i stedet mens de andre er på tur. Hvilket han jo er super ked af. 

Jeg foreslog ham at vi kunne sætte støttehjul på, så han kan komme med. Men der brød hans verden helt sammen “for så vil de andre grine af ham”

Så han har 2 valgmuligheder. 1. Blive grint af 2. At blive ekskluderet fra de andre. 

Så nu sidder jeg og tænker; hvornår lærer børn at cykle selv uden hjælp? Og er min dreng bare meget bagud på det punkt?

Jeg kan faktisk ikke huske hvornår vores lærte at cykle, men jeg har en datter som i en alder af 15 år, ikke VIL cykle, da hun slet og ret er bange for det. Så hun går eller tager bussen, når hun kan slippe afsted med det, som jo er det meste af tiden.

Jeg har en fornemmelse af, at det er en meget dansk attitude, at alle både skal kunne cykle, og gøre det, men sådan er det altså ikke herhjemme - og jeg har valgt at respektere min datters valg.

Bare en lille side bemærkning, om al det med at cykle.

Anmeld Citér

12. maj 2023

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg kan faktisk ikke huske hvornår vores lærte at cykle, men jeg har en datter som i en alder af 15 år, ikke VIL cykle, da hun slet og ret er bange for det. Så hun går eller tager bussen, når hun kan slippe afsted med det, som jo er det meste af tiden.

Jeg har en fornemmelse af, at det er en meget dansk attitude, at alle både skal kunne cykle, og gøre det, men sådan er det altså ikke herhjemme - og jeg har valgt at respektere min datters valg.

Bare en lille side bemærkning, om al det med at cykle.

Tak for dit input også. Det gør da at jeg ikke føler mig som en helt så dårlig mor som jeg gjorde igår med alle de andre beskeder.

Anmeld Citér

12. maj 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Kan godt se at det er blødere at lande på græs, men det er til gengæld også svært at cykle på som underlag.

Anmeld Citér

12. maj 2023

RB90

Jeg synes godt nok der er utrolig mange der mener at det ikke er sjovt “at være dårligst til noget” Måske skulle man også lærer sine børn at alle ikke er gode til alting!!  Og man kan alle noget forskelligt  Der er vidst nok forventninger til de små.

Anmeld Citér

12. maj 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Hvordan i samme situation? Han bliver da ikke ekskluderet fra ture fordi han ikke kan svømme ? Det var da en underlig kommentar.. 

jeg var da også med i svømmehal osv selvom jeg ikke kunne svømme.

Jeg lærte også først at svømme som 10 - 12 årig. Og ingen ekskluderede mig. Er sikker på TS gør det bedste hun kan. Vi vil jo gerne have vores børn skal være gode til alt. Men det er jo bare forskelligt, hvornår det enkelte barn lærer. Og ja nogen ting skal man hjælpe med som forældre. Forstår godt din søn ikke vil have støttehjul på af skræk for at blive grinet af. 

Kunne du måske holde ham hjemme den dag og finde på noget sjovt sammen med ham (måske købe en cykel :-))? Ved ikke om det er et dumt forslag - men blot for at undgå hans følelses af ydmygelse over for sine venner. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Krøltop skriver:

Det er faktisk ikke så forskellig en situation.

Min søn er super god til at svømme og har svømmer bryst og crawl siden han var 5-6 år og dykker med svømmebriller/maske. 
De har nu svømning i 2. Klasse og bliver inddelt i hold. Han er sammen med 3 andre og øver spring fra vipper og svømmer baner i 50 m bassinet. De andre hold er inddelt efter svømmeevner og de dårligste kan ikke svømme og har mavebælter og er i den lave ende. Tror mig - min søn har det sjovest. Det er ikke rart at være dem der er dårligt til noget og det registreres af de andre i klassen.
Min søn er ret flov over ikke at kunne binde snørebånd..? Det går ham ret meget på at det er hans ven der binder fodboldstøvlerne for ham  

Alt med motorik er også lettere at lære i en ung alder… uanset om det er ski, skøjter, svømning eller cykling. 

Nej men man kan jo ikke være den, der er bedst til alt. Jeg kunne heller ikke svømme og var bange for det dybe vand og havde vinger og bælte på - mens flere andre hoppede ud fra vippen. 

Til gengæld kunne jeg læse og skrive - mens super svømmeren sad og hakkede og stammede sig igennem en simpelt læsetekst. Det blev også registreret af de andre i klassen. 

Sådan er vi forskellige. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Anonym

Min datter lærte det altså også først som 7 årige sådan rigtigt. Ja, det er sent. Men hun havde overbevist sig om, at hun ikke kunne cykle (til trods for hun faktisk af flere omgange havde kørt uden støttehjul). 

Vi endte med at skrive til læreren, og der var virkelig forståelse. Læreren havde en god snak med hende, og det er endt med hun godt kan cykle. Dog meget usikker stadigvæk, og som hun selv siger, så er hun bare ikke en cykel pige hun HADER at cykle. 

Vi købte en lidt lav cykel, så hun ikke følte det så overvældende, og jeg tror faktisk, det var tricket. 

Hun har ellers haft løbecykel og været benhård til det. men er 100 procent sikker på, at det var fordi hun inde i hovedet havde sagt hun ikke kunne til trods for hun kunne og så frygten for at falde… 

Så bare klø på med at øve, når I kan. Ville bare give mit besyv med, da vi også oplevede det samme. 

Anmeld Citér

12. maj 2023

Anonym trådstarter

Seldomseen skriver:

Jeg lærte også først at svømme som 10 - 12 årig. Og ingen ekskluderede mig. Er sikker på TS gør det bedste hun kan. Vi vil jo gerne have vores børn skal være gode til alt. Men det er jo bare forskelligt, hvornår det enkelte barn lærer. Og ja nogen ting skal man hjælpe med som forældre. Forstår godt din søn ikke vil have støttehjul på af skræk for at blive grinet af. 

Kunne du måske holde ham hjemme den dag og finde på noget sjovt sammen med ham (måske købe en cykel :-))? Ved ikke om det er et dumt forslag - men blot for at undgå hans følelses af ydmygelse over for sine venner. 

Tak for støtten.

det var idag de skulle afsted. Jeg kunne ikke holde ham hjemme da jeg selv havde en hverdag der skulle passes. Men han virkede nu okay fattet i morges da vi snakkede om at han skulle ind og hjælpe i 0. Klasse. Selvom han selvfølgelig ville synes det var kedeligt som han sagde. Men ved faktisk ikke hvordan dagen er gået. Har skrevet og spurgt hans far, han har dog ikke svaret endnu  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.