Hvornår lærte jeres børn at cykle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2023

Anonym

Folk nævner cykelture i børnehave mm. Det har vi aldrig oplevet. 
Det er først her i 2. Klasse at de cykler rundt på ture… og svømning har de ikke… og min datter kan ikke svømme. 

hun er meget tæt på at kunne svømme, men jeg er ikke nervøs, hvis hun ikke kan, når/hvis de får svømning. (Er faktisk i tvivl om de har det på skolen). 
Dengang jeg gik i skole, der var mange som ikke kunne svømme (eller havde svært ved at cykle), Ingen så skævt på dem.
Jeg håber godt nok ikke, at børn idag er anderledes, og ikke kan rumme at nogle børn ikke kan nogle ting og ser skævt på dem, for så synes jeg (og det er min mening), at man ikke har lært sine børn rumme forskelligheder og at nogle gange kan man ikke alt. Det synes jeg, er vigtigere end at lære at cykle. Men igen. Det er min mening. 

Men selvfølgelig er det en god ide at få lært at cykle. Min datter lærte det også sent, men cykler fint nu. Det har aldrig været et problem som nogle gør det til.

Så må folk mene hvad de vil. Min datter hader at cykle og derfor var det svært at motivere hende til at lære det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hun skriver helt bestemt at man som forældre er ansvarlig for det. Ergo så er man jo uansvarlig fordi barnet ikke kan cykle.

Jeg er helt rolig. Syntes bare det er så trænende at folk herinde er så negative og ikke kan se indad. 

Også er det lige før der bliver krævet forklaring/undskyldninger for ens handlinger.

Og det ikke kun i dette opslag men generelt.

Vi som mennesker må bare acceptere at alle ikke er ens og at alle børn lære i hver deres tempo. Men af den grund er du eller jeg ikke bedre end et andet menneske.

Folk herinde er bare så gode til at spille dommer. Alt er ikke altid lyserødt. 

Så må folk være bedre til at formulere sig. 

Det kan ikke være rigtig at 9 ud af 10 herinde er så dømmende. 

Som sagt, så det bare i næsten alle opslag det sker desværre.

Jeg oplever det som mere drænende, at enkelte kritiske indlæg i en lang tråd fører til postulater om, at 9 ud af 10 er dømmende og negative, og at det er generelt. Dit indlæg hér er jo i den grad dømmende over for det, der i din statistik udgør 90 procent af brugerne. En statistik, jeg slet ikke kan få til at stemme overens med virkeligheden herinde. Hvem ville da også nogensinde oprette en tråd i et forum, hvor 9 ud af 10 er negative og dømmende? Eller være bruger af sådan et forum? 
Det er rigtigt, at nogle brugere i nogle tråde kan formulere sig negativt og fordømmende. Ofte fører det da også til, at andre griber ind. Men ligesom du nu selv formulerer dig bombastisk og overdriver, kan andre jo også formulere sig lige voldsomt nok. 

Personligt kan jeg godt se forskellen på “det er forældrenes ansvar” og “uansvarligt hvis de ikke gør”. Derfor opfatter jeg også din reaktion som meget og unødvendigt dømmende. Når du ønsker en mindre negativ tone herinde, kunne du jo være gået foran som det gode eksempel: “Mener du, at det så er uansvarligt ikke at lære sit barn at cykle?” 

Anmeld Citér

14. maj 2023

Anonym

Mit barn er 7 år og kan cykle lidt. Vi bor inde i byen og jeg bryder mig ikke om at cykle rundt ude på vejene. Det har ikke været så aktuelt at kunne cykle. Derfor er vi lidt bagud på den konto. I sommerferien køber vi en cykel der passer bedre i størrelsen og begynder at øve det lidt mere, især med i igangsætning og at stoppe. HVIS klassen skulle have været på cykeltur ville jeg synes det var uansvarligt her hvor vi bor, da der kun er store veje med mange biler og lyskryds alle vejene. Mange af børnene i klassen er altså kun lige fyldt 7 år. 

Anmeld Citér

14. maj 2023

Hanspige

Det er ikke noget vi øver vildt meget herhjemme.

Min store cykler til skole (han er 10 år) min lille bliver snart 4, vi cykler sjældent. 

Vi bor langt ude på landet og kan ikke rigtig cykle til noget alligevel, vi går til legepladsen på skolen og op i skoven. Ellers går vi rundt

Tænker egentlig der er ret mange der ikke kan cykle når de er 7 år. Nogle mennesker er bare mærkelig fanatiske omkring cykling

Anmeld Citér

14. maj 2023

Linlin2022

Mine har været mellem 3 1/2 og 4 1/2.

Jeg har tre børn - de har alle haft en cykeldag i 0. Klasse. Af de tre gange har jeg kun set een med støttehjul holde foran klasserne på dagen (husker det fordi jeg syntes det var usædvanligt) - så med den erfaring; 1 ud af ca 200 børn - vil jeg sige at normalen er at man kan cykle når man starter i skole…

Anmeld Citér

14. maj 2023

Anonym

Af mine 2 var den ene lige fyldt 3 og den anden lige fyldt 4, da de lærte at cykle. Ham på 3 satte sig bare op på sin storebrors cykel en dag og så cyklede han derud af. Den store på 4 var lidt mere forsigtig, så vi brugte vel en uges tid hver eftermiddag, og så havde han lært det. Men vi bor også på en stille vej. Vi bor dog i en ret stor by, men vi cykler til mange ting, også bare ture ud i det blå. Men jeg tror i den her situation, så vil jeg mene, at skolen måske lige skulle have kommet med nogle rammer. dvs. først på skoleåret, at de gerne fx så at børnene kunne cykle så vidt muligt til foråret, for der ville de begynde at bruge cyklerne til ture/undervisning, så er man ligesom forberedt. Synes det er lidt tarveligt at komme med sådan en plan sådan lige pludselig.  7 år nok til den sene side, men hvis man ikke selv cykler og ikke lige ser cykelture i weekenden som noget hyggeligt, kan jeg da godt forstå, det ikke lige er det første man kaster sig ud i. VI har også tit bare smidt cyklerne bag i bilen, og så kørt ud et sted at gå tur/cykle/børnene cyklede, vi løb osv. 

Men i mine børns skoler har de altid cyklet en del på ture. Kan ikke huske præcis fra hvornår, men i 2. klasse havde de i hvert fald også cyklistprøve. Fra ca. 5-6. klasse skal de have cykler, fordi de skal cykle til en anden hal til idræt, som er større. De kan simpelthen ikke nå det, hvis de ikke cykler, så det har alle jo så. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.