Min dreng lærte at cykle, da han var 4 år. Fordi vi mødte en masse forventninger fra omverden om, at det skal man altså til at lære, og børnehaven skal jo på cykeltur, har I tænkt på det? Osv. Så vi øvede og øvede, så han fik det lært. Med megen modstand og kamp, fordi han var bange for at vælte og generelt ikke bryder sig meget om sådan noget med fart.
Nu er han otte år. Han kan godt cykle - men han gør det ikke, hvis han kan blive fri. Han er stadig bange for at vælte osv, og han er stadig ikke vild med fart over feltet.
Han har heller aldrig kunnet gynge. Men så har han lige lært det nu, fordi hans venner i skolen er begyndt at gynge meget. Og han er lige så god til det som de andre.
Set i bakspejlet ville jeg ønske, jeg havde blæst andres forventninger til, hvornår mit barn skal kunne cykle (og alt muligt andet) en lang march og ladet min dreng selv vælge, om han havde lyst til at lære at cykle. Jeg er ganske overbevist om, at den dag han kom hjem fra skole og var ked af, at han ikke kunne cykle, så ville han nok have lært det - præcis som han lærte at gynge, da det blev vigtigt for ham at kunne gynge.
Jeg synes det er helt fjollet, at det skulle være så sindssygt vigtigt at ens barn kan cykle ved skolestart, at man ligefrem skal føle, at man ikke helt slår til som forælder, hvis ens barn ikke kan. Måske skal der lige gives plads til, at familier prioriterer deres tid forskelligt. Min ikke-cyklende, ikke-gyngende dreng har fx fået læst megameget højt, fordi vi prioriterer det. Men jeg synes ikke, det er forkert, hvis andres børn ikke kender Astrid Lindgren, når de starter i skole 
Anmeld
Citér