Hvornår lærte jeres børn at cykle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.744 visninger
65 svar
48 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. maj 2023

Anonym trådstarter

Her mener jeg uden støttehjul og selv kunne starte og stoppe uden hjælp osv. ?

grunden til jeg spørger er fordi min dreng på 7 år har ikke lært at starte og stoppe selv endnu. Når han først er “skubbet” igang så har han ingen problemer. Men han skal have hjælp til at stoppe cyklen igen. Han er meget usikker på den endnu. 

nu har vi så lige fået besked fra skolen om at de skal på cykeltur i morgen og skal have cykler med. Men da vores dreng ikke har lært det endnu bliver han nu ekskluderet og sendt i 0. Klasse i stedet mens de andre er på tur. Hvilket han jo er super ked af. 

Jeg foreslog ham at vi kunne sætte støttehjul på, så han kan komme med. Men der brød hans verden helt sammen “for så vil de andre grine af ham”

Så han har 2 valgmuligheder. 1. Blive grint af 2. At blive ekskluderet fra de andre. 

Så nu sidder jeg og tænker; hvornår lærer børn at cykle selv uden hjælp? Og er min dreng bare meget bagud på det punkt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

grunden til jeg spørger er fordi min dreng på 7 år har ikke lært at starte og stoppe selv endnu. Når han først er “skubbet” igang så har han ingen problemer. Men han skal have hjælp til at stoppe cyklen igen. Han er meget usikker på den endnu. 

nu har vi så lige fået besked fra skolen om at de skal på cykeltur i morgen og skal have cykler med. Men da vores dreng ikke har lært det endnu bliver han nu ekskluderet og sendt i 0. Klasse i stedet mens de andre er på tur. Hvilket han jo er super ked af. 

Jeg foreslog ham at vi kunne sætte støttehjul på, så han kan komme med. Men der brød hans verden helt sammen “for så vil de andre grine af ham”

Så han har 2 valgmuligheder. 1. Blive grint af 2. At blive ekskluderet fra de andre. 

Så nu sidder jeg og tænker; hvornår lærer børn at cykle selv uden hjælp? Og er min dreng bare meget bagud på det punkt?

Hmm jeg synes det er svært at sige. Der er jo ikke noget der er rigtigt eller forkert. Men jeg vil nu alligevel mene at det er sent at en 7-årig ikke kan cykle. Men om det er fordi vi bor et sted hvor vi nemt kan gå tur med cyklen osv. ved jeg ikke. 

Vores ældste søn lærte at cykle da han var 4. Vores datter var 3 år, hun var ret hurtig til alting.  Og vores yngste søn har lige lært det nu her, som jeg synes var sent, da han var 5 år og 2 måneder. 

Men jeg kan godt forstå du er frustreret over at han enten bliver ekskluderet eller "grint ad." Men reelt set skal INGEN jo grine ad nogen og slet ikke deres udfordringer. Det bør læreren også være opmærksom på. Har du haft kontaktet læreren og talt om jeres barns problem? 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Krøltop

Anonym skriver:

41/2… begge to.. så ja det er sent at være 7 og ikke kunne. Kan han svømme…? Ellers er det også godt snart at lære.

Det er væsenlig at dølge med i hvad de andre kan. … min søn er 9 og kan ikke binde snørebånd. Det kan alle hans venner … så det øver vi på nu

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Krøltop skriver:

41/2… begge to.. så ja det er sent at være 7 og ikke kunne. Kan han svømme…? Ellers er det også godt snart at lære.

Det er væsenlig at dølge med i hvad de andre kan. … min søn er 9 og kan ikke binde snørebånd. Det kan alle hans venner … så det øver vi på nu

Nej han kan ikke svømme. Men det har jeg egentlig aldrig spekuleret på. Jeg lærte først selv at svømme da jeg var 12-13 år. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Krøltop

Anonym skriver:

Nej han kan ikke svømme. Men det har jeg egentlig aldrig spekuleret på. Jeg lærte først selv at svømme da jeg var 12-13 år. 

Så ender du i samme situation… de fleste svømmer i 1-2 klasse

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hmm jeg synes det er svært at sige. Der er jo ikke noget der er rigtigt eller forkert. Men jeg vil nu alligevel mene at det er sent at en 7-årig ikke kan cykle. Men om det er fordi vi bor et sted hvor vi nemt kan gå tur med cyklen osv. ved jeg ikke. 

Vores ældste søn lærte at cykle da han var 4. Vores datter var 3 år, hun var ret hurtig til alting.  Og vores yngste søn har lige lært det nu her, som jeg synes var sent, da han var 5 år og 2 måneder. 

Men jeg kan godt forstå du er frustreret over at han enten bliver ekskluderet eller "grint ad." Men reelt set skal INGEN jo grine ad nogen og slet ikke deres udfordringer. Det bør læreren også være opmærksom på. Har du haft kontaktet læreren og talt om jeres barns problem? 

Jeg har virkelig bare aldrig tænkt at 7 år var sent. Husker ikke hvornår jeg selv lærte det. Men har heller aldrig selv haft en cykel til ham (ejer ikke engang en selv fordi vi bor i gå afstand fra alt). Han har dog en hos hans far. Jeg ville have købt en idag, men uden held. 

jeg har ikke snakket med lærerne om det endnu. Men det har jeg selvfølgelig tænkt mig at gøre. For nej. Der er ingen der skal grine af andres udfordringer. Og sagde også til min dreng at lærerne da selvfølgelig vil stoppe dem med det samme hvis nogen griner. For det er jeg slet ikke i tvivl om. Der er nul tolerance for mobning. Men der var intet at gøre. 

men kan godt høre han er bagud på det punkt aå. Og det er jo nok min skyld fordi jeg aldrig har haft en cykel til ham. Men igen. Har ikke haft brug for den så har ikk spekuleret over det. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

KommendeMor88

Profilbillede for KommendeMor88

mine børn kunne cykle da de var 2,5 og 3 år. De har kørt meget på løbecykler og lærte det hurtigt.

Men det er jo lige meget hvad andre gør. Det væsentlige er vel at din søn ikke kan være med til nogle aktiviteter. Jeg ville træne cykling med han hver dag. Han lærer det hurtigt og nogle gange er der bare ting man bliver nødt til at kunne fordi det bliver anset som “standard” at kunne. 

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

Krøltop skriver:

Så ender du i samme situation… de fleste svømmer i 1-2 klasse

Hvordan i samme situation? Han bliver da ikke ekskluderet fra ture fordi han ikke kan svømme ? Det var da en underlig kommentar.. 

jeg var da også med i svømmehal osv selvom jeg ikke kunne svømme.

Anmeld Citér

11. maj 2023

Anonym trådstarter

KommendeMor88 skriver:

mine børn kunne cykle da de var 2,5 og 3 år. De har kørt meget på løbecykler og lærte det hurtigt.

Men det er jo lige meget hvad andre gør. Det væsentlige er vel at din søn ikke kan være med til nogle aktiviteter. Jeg ville træne cykling med han hver dag. Han lærer det hurtigt og nogle gange er der bare ting man bliver nødt til at kunne fordi det bliver anset som “standard” at kunne. 

Du kan tro der også bliver trænet nu, nu skal jeg så bare lige ud og købe en cykel først. 

han har også løbet meget på løbecykel som lille og den der klassiske lille røde scooter som de fleste børn har. 

er slet ikke i tvivl om at han lærer det hurtigt, han kan jo godt  det er kun start og stop han er usikker på  

Vidste ikke det var standard at kunne cykle så tidligt. Så føler man sig da godt nok som en fejlet forælder her

Anmeld Citér

11. maj 2023

Skouboe

Vi har haft løbecykler til begge børn og så har de bare fået en cykel i samme størrelse. De har kunnet cykle siden de var omkring 3.

Hvad med at købe en cykel, der er så lav, at han kan sætte begge fødder ned på jorden når han sidder på sædet, lidt ligesom en løbecyklel? Så kan han øve balance og at cykle, og samtidigt er det nemt hvis han bliver usikker, lige at sætte fødderne ned.

Det er meget bedre end støttehjul og løbe efter med pinde osv. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.