Føler mig alene….er jeg virkelig den eneste??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2021

Skouboe

Jeg synes den er svær. Jeg er selv vaccineret allerede tilbage i april, og var på ingen måde i tvivl om hvorvidt jeg skulle have den.

Jeg ser ikke skævt til folk, fordi de ikke vil vaccineres, men jeg kan godt tage mig selv i at gøre det, når jeg hører årsagen.

Jeg synes helt grundlæggende, at vi mangler en åben samfundsdebat om HVEM det giver mening at vaccinere og HVORNÅR. Det virker som om, der er den her stædig tro på, at når bare alle er vaccineret, så kan vi vende tilbage til sådan som det var før.

Det kommer bare ikke til at ske... Covid19 er kommet for at blive, og vi er nødt til at finde ud af at leve med den. 

Hvad sker der fx når effekten af de første vacciner klinger af? Skal vi så i gang med næste runde? Giver det mening at vaccinere i samme skala en gang til, eller skal vi hellere sætte mere ind på behandling af både sygdommen og senfølgerne?

Der hvor jeg bliver lidt stram i betrækket er, når folk ikke vil vaccineres, ikke bruge mundbind, ikke testes, ikke have deres børn testet, og så alligevel klager over coronapasset.

Vi som samfund er - ihvertfald i øjeblikket - afhængige af at holde smittetrykket nede, og det er alles ansvar. Om man så ønsker at bidrage ved at gå i frivillig isolation, blive testet kontinuerligt eller blive vaccineret må være op til den enkelte.

Men allermest savner jeg, at vi har en realistisk samfundsdebat om, hvor vi som samfund gerne vil gå hen, og hvilke omkostninger, både økonomiske og menneskelige, vi kan acceptere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2021

fehår

Boyz2 skriver:

Jeg er enig.

Jeg har mest brugt debatterne til at forstå, hvorfor folk er så vilde med disse vacciner, der stadigt er i fase 3 stadiet - ikke for at ændre folks holdning.

Det er nu også gået op for mig, at de fleste får deres information fra mainstream aviser og medier.

Udgangspunktet for mig vedrørende vaccinerne har altid været skeptisk, idet man her får sprøjtet noget ind i kroppen, der aldrig før er prøvet på mennesker og som man ikke kender langtidsvirkningerne af og hvor der hele tiden dukker nye bivirkninger op se nu bl.a. hjerteflimmer hos unge mænd.

Herudover tager det lang tid før, at oplysninger når mainstream medier – fx skriver du om covid tests og den oplysning har jo været kendt minimum det sidste år, men er endnu ikke i mainstream medier (hvilket jo så gør, at det er dømt fake news – men mon ikke det kommer frem engang med tiden).

Desuden dækker danske standart medier ikke alt. Mange oplysninger er tilgængelige i udenlandske mainstream medier, bl.a. så jeg lige at Dr. Malone var på fox news og Dr. Faucis breve (som jeg ikke har sat mig så meget ind i), synes jeg heller ikke, at kunne finde nogle steder i danske medier. Oplysninger der giver en modpol til vaccine debatten, findes ikke og det synes jeg er skræmmende. Selv hvis oplysningerne var forkerte, ville det være rart at få dem frem i lyset og uddebatteret.

Jeg venter også med vaccinen, til der er opnået længere tids data. Mht. riccikoen for covid-19 kontra vaccinen – så er jeg ved vaccinen sikker på, at jeg får sprøjtet noget ind i kroppen, som jeg ikke kender langtidsvirkningerne af, hvorimod ved covid-19 er det ikke sikkert, at jeg smittes og at det bliver alvorligt og at der kommer langtidsvirkninger. Better safe than sorry

Netop Fox News er ikke kendt for selv at udvise den stærkeste kildekritik, så det er ikke nødvendigvis et plus på nogen måder, at noget har været bragt dér. Jeg ville lige nævne det, hvis du ikke var klar over det.

Anmeld Citér

6. juli 2021

Janey

Profilbillede for Janey
StortOgSmåt skriver:

At ville tilbyde en nuanceret diskussion eller oplysninger der kan hjælpe til er beslutningsgrundlag, såfremt folk efterspørger det, synes jeg ikke er at se skævt til dem. Et nært familiemedlem er fx bekymret for vaccinen og ved ikke så meget om hvilke kilder der er relevante at opsøge, så den dialog synes jeg giver god mening at stille sig til rådighed for.

Og ikke undgå omgang med en person som ikke er vaccineret, i de tilfælde hvor det er muligt, er ikke en fordømmelse, men selvfølgelig den enkeltes ret til at søge egen sikkerhed og ikke medvirke til smittespredning, ligesom den anden part frit vælger ikke at lade sig vaccinere. Var der for mit vedkommende tale om en nær person, ville jeg sørge for andre omgangsformer - virtuelt, udenfor, hvad der nu var muligt.

At man principielt kan smittes trods vaccine er velkendt, men uendeligt minimeret risiko ift. ikke at være vaccineret. Så det er næppe et argument.

Jeg ved ikke om det sidste du skrev var et spørgsmål - men jo, skulle jeg holde et socialt arrangement (det skal jeg ikke i disse tider) ville jeg bede gæsterne enten være testet eller vaccinerede, for alles skyld. Jeg kan ikke forestille mig at jeg ville decideret tjekke det, men antage at ingen i min omgangskreds kunne finde på at lyve om den slags.

I min optik er der forskel på at kigge skævt til og at fordømme folk. Jeg synes, det falder under at kigge skævt til folk, hvis man ikke vil omgås dem, hvis de ikke er vaccineret. Jeg anfægter ikke dit valg om ikke at ville omgås ikke-vaccinerede, for det har du selvfølgelig 100% ret til at vælge.

Som vaccineret mener jeg ikke, at man tilsidesætter sin sikkerhed ved at omgås ikke-vaccinerede væsentlig, da vaccinen jo gerne skulle beskytte. Jeg føler mig ret sikker efter vaccinationen, så jeg omgås folk som før corona uden at spørge til vaccinations- og teststatus, men jeg respekterer, at andre har det anderledes. 

Det sidste var ikke et spørgsmål. Det var en beskrivelse af, hvad vi gør hos os, når vi holder fest om en måned. 

Anmeld Citér

6. juli 2021

lineog4

Tystys14 skriver:

Jeg er fuldstændig enig, kunne være noget jeg havde skrevet. Idag er bl.a facebook jo ikke et medie man må være kritisk på overhovedet. 

Jeg vil lige endnu engang understrege, at jeg er IKKE imod vacciner. Mine børn er alle vaccinerede efter alm vaccinationsprogram.

Men fakta er (uanset hvad andre så mener) at der IKKE er forsket i de her vacciner, de ER nødgodkendte, flertallet af folk ER bange pga hvad de hører på TV2 og DR, (og med god grund for sådan som de blæses op hele tiden er det vildt jeg ikke selv er mere påvirket). Jeg FORSTÅR godt folk som er i det som kaldes risiko gruppen er mere bange og tilbøjelige til at få vaccinen.

Men jeg oplever igen og igen at der IKKE er nogen accept ift ikke at synes vacciner er Guds gave til mennesker. Kan også være jeg overfortolker de skriv der er her i debatten og i resten af baby som omhandler covid, men oplever at folk opstår de ikke ser skævt til os som ikke vil have vaccinen, men når man så læser resten af deres skriv, så det netop hvad de gør. 

Jeg har lidt givet op (det nok et halvt års tid siden) ift af prøve at give oplysninger som kan give modvægt til TV2 og DR osv. for som skrevet før, så bliver intet andet accepteret som valide kilder. Nu angriber jeg mere med ironi og sarkasme. Det lidt sjovere og man ændre jo alligevel ikke andres holdninger.

Hvorfor blande rødt og blåt ind i det? Jeg forstår ikke den dem og os tankegang, og da slet ikke dobbelt moralen: I kigger skævt på mig, men jeg peger jer ud som uoplyste, røde og uden evne til kildekritik.

Ærligt jeg ser ikke skævt op folk, der ikke vil vaccineres- egentlig er jeg faktisk fuldstændig ligeglad og er nok også en af de få som ikke postede på Facebook, at jeg fik første stik. For mig er det mit valg og egentlig ikke noget jeg behøver indvie andre i. 

Jo jeg griner af min bekendte op Facebook, der mener, at der er bevis på cororna i alle 5g master, men jeg griner såmænd også når han deler vidoer om, at jorden er flad. 

Men siger man, jeg er sgu lidt utryg ved den vaccine, så er min respons bare okay,  det kan jeg egentlig godt forstå, jeg har bare valgt at tage den fordi jeg ved der kan være konsekvenser ved både sygdommen (har desværre bekendte som blev ret hårdt ramt og må slås med at komme tilbage) og  vaccinen (og her har jeg desværre også bekendte, hvis kære må slås med bivirkninger og en kamp for at komme tilbage), men jeg har det bedst med at tage det aktive valg med vaccinen (også fordi jeg som lærer er i kontakt med rigtig mange). 

Og egentlig lige som dine indlæg, så synes jeg egentlig oftest det er de som ikke vil vaccinen som er hurtigst til at råbe: får, røde lakajer, Mettes fan, uoplyste osv. Kunne vi dog ikke bare acceptere, at vi træffer forskellige valg uden at sætte mærkater på og så nyde vi lever i et samfund, hvor det endda er muligt at træffe forskellige valg?

Og nej jeg vil aldrig kræve noget af mine gæster, jeg vil ikke tjekke eller udspørge. Men jeg regner da med at man passer på sine omgivelser, så har man været i nærkontakt (vaccineret eller ikke vaccineret), så bliver man testet inden man uddeler krammere. 

Anmeld Citér

6. juli 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
fehår skriver:

Netop Fox News er ikke kendt for selv at udvise den stærkeste kildekritik, så det er ikke nødvendigvis et plus på nogen måder, at noget har været bragt dér. Jeg ville lige nævne det, hvis du ikke var klar over det.

Det er jeg godt klar over

Anmeld Citér

6. juli 2021

Kathrined

Du er ikke den eneste. Og alle burde overveje grundigt om man vil takke ja til en vaccine, der først står til rigtig godkendelse i år 2023 �� 

Anmeld Citér

6. juli 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Boyz2 skriver:

Jeg er enig.

Jeg har mest brugt debatterne til at forstå, hvorfor folk er så vilde med disse vacciner, der stadigt er i fase 3 stadiet - ikke for at ændre folks holdning.

Det er nu også gået op for mig, at de fleste får deres information fra mainstream aviser og medier.

Udgangspunktet for mig vedrørende vaccinerne har altid været skeptisk, idet man her får sprøjtet noget ind i kroppen, der aldrig før er prøvet på mennesker og som man ikke kender langtidsvirkningerne af og hvor der hele tiden dukker nye bivirkninger op se nu bl.a. hjerteflimmer hos unge mænd.

Herudover tager det lang tid før, at oplysninger når mainstream medier – fx skriver du om covid tests og den oplysning har jo været kendt minimum det sidste år, men er endnu ikke i mainstream medier (hvilket jo så gør, at det er dømt fake news – men mon ikke det kommer frem engang med tiden).

Desuden dækker danske standart medier ikke alt. Mange oplysninger er tilgængelige i udenlandske mainstream medier, bl.a. så jeg lige at Dr. Malone var på fox news og Dr. Faucis breve (som jeg ikke har sat mig så meget ind i), synes jeg heller ikke, at kunne finde nogle steder i danske medier. Oplysninger der giver en modpol til vaccine debatten, findes ikke og det synes jeg er skræmmende. Selv hvis oplysningerne var forkerte, ville det være rart at få dem frem i lyset og uddebatteret.

Jeg venter også med vaccinen, til der er opnået længere tids data. Mht. riccikoen for covid-19 kontra vaccinen – så er jeg ved vaccinen sikker på, at jeg får sprøjtet noget ind i kroppen, som jeg ikke kender langtidsvirkningerne af, hvorimod ved covid-19 er det ikke sikkert, at jeg smittes og at det bliver alvorligt og at der kommer langtidsvirkninger. Better safe than sorry

Selvfølgelig og gudskelov dækker danske standardmedier ikke alt. Vi har i mine øjne ikke brug for Fox News-lignende misinformationsspredere - hvad skulle vi med det?
Jeg stoler ikke blindt på alt fra de etablerede medier i DK, men omvendt mener jeg, at troværdigheden er relativt høj, ligesom vi jo jævnligt ser, der slås hårdt ned på formidling af fake news (jævnfør TV2’s nylige sag om det grønlandske valg).

Jeg forstår ikke, hvad du konkret mener med, at også forkerte oplysninger burde komme frem i lyset og uddebatteres. Hvem - altså hvilket medie - skulle have interesse i at være platform for dét? Mener du noget á la Detektor - eller hvad har du i tankerne? Jeg synes, der er så rigelig misinformation at finde på nettet. 

Anmeld Citér

6. juli 2021

Carina:-)

Hvorfor blande rødt og blåt ind i det? Jeg forstår ikke den dem og os tankegang, og da slet ikke dobbelt moralen: I kigger skævt på mig, men jeg peger jer ud som uoplyste, røde og uden evne til kildekritik.

Ærligt jeg ser ikke skævt op folk, der ikke vil vaccineres- egentlig er jeg faktisk fuldstændig ligeglad og er nok også en af de få som ikke postede på Facebook, at jeg fik første stik. For mig er det mit valg og egentlig ikke noget jeg behøver indvie andre i. 

Jo jeg griner af min bekendte op Facebook, der mener, at der er bevis på cororna i alle 5g master, men jeg griner såmænd også når han deler vidoer om, at jorden er flad. 

Men siger man, jeg er sgu lidt utryg ved den vaccine, så er min respons bare okay,  det kan jeg egentlig godt forstå, jeg har bare valgt at tage den fordi jeg ved der kan være konsekvenser ved både sygdommen (har desværre bekendte som blev ret hårdt ramt og må slås med at komme tilbage) og  vaccinen (og her har jeg desværre også bekendte, hvis kære må slås med bivirkninger og en kamp for at komme tilbage), men jeg har det bedst med at tage det aktive valg med vaccinen (også fordi jeg som lærer er i kontakt med rigtig mange). 

Og egentlig lige som dine indlæg, så synes jeg egentlig oftest det er de som ikke vil vaccinen som er hurtigst til at råbe: får, røde lakajer, Mettes fan, uoplyste osv. Kunne vi dog ikke bare acceptere, at vi træffer forskellige valg uden at sætte mærkater på og så nyde vi lever i et samfund, hvor det endda er muligt at træffe forskellige valg?

Og nej jeg vil aldrig kræve noget af mine gæster, jeg vil ikke tjekke eller udspørge. Men jeg regner da med at man passer på sine omgivelser, så har man været i nærkontakt (vaccineret eller ikke vaccineret), så bliver man testet inden man uddeler krammere. 

Jeg oplever ikke at de ikke vaccinerede er mere aktive i deres skælden ud end vaccinerede . 

Jeg hører ønske om sygdom og helst med senfølger ' og måske en lille smule død over dem der aktivt vælger vaccine fra.

Og så skal de dælme ikke komme og forvente hjælp fra sygehuset- for de har selv valgt det har de! 

Jeg er blevet kaldt samfundsforrrædder - sølvpapirshat og andre lignende ting mange gange 

Jeg et blevet spurgt om jeg er ligeglad med de sårbare- nu er jeg selv en af de sårbare- så nej...

Jeg synes ikke nogen kan peges på som mere eller mindre rummelig i vaccine debatten.

Generelt er vores tolerance, og accept af forskellige holdninger blevet noget mindre under corona. 

Folk er lynhurtige til at dømme , og til at lege coronabetjent. 

Og det gælder begge lejre ( og hvor er det trist at vi nu skriver/ siger begge lejre ...) 

Men der er vi altså nået til på ganske kort tid - at vi gruppere os med dem vi føler er som os selv - og ser skævt til dem der ikke passer ind i vores kasse.

Og jo der bliver kigget skævt , også selv om vi ihærdigt forsøger at overbevise os selv og andre om at vi ikke gør.

Og skynder mig at skrive at jeg self også ser skældsord som får , røde lakajer osv - jeg er bare ikke enig i at de er i flertal i vaccinedebatten. 

Alle er lige aktive med deres had og pegen fingre.... f... trist...

Anmeld Citér

6. juli 2021

lineog4

Carina:-) skriver:

Jeg oplever ikke at de ikke vaccinerede er mere aktive i deres skælden ud end vaccinerede . 

Jeg hører ønske om sygdom og helst med senfølger ' og måske en lille smule død over dem der aktivt vælger vaccine fra.

Og så skal de dælme ikke komme og forvente hjælp fra sygehuset- for de har selv valgt det har de! 

Jeg er blevet kaldt samfundsforrrædder - sølvpapirshat og andre lignende ting mange gange 

Jeg et blevet spurgt om jeg er ligeglad med de sårbare- nu er jeg selv en af de sårbare- så nej...

Jeg synes ikke nogen kan peges på som mere eller mindre rummelig i vaccine debatten.

Generelt er vores tolerance, og accept af forskellige holdninger blevet noget mindre under corona. 

Folk er lynhurtige til at dømme , og til at lege coronabetjent. 

Og det gælder begge lejre ( og hvor er det trist at vi nu skriver/ siger begge lejre ...) 

Men der er vi altså nået til på ganske kort tid - at vi gruppere os med dem vi føler er som os selv - og ser skævt til dem der ikke passer ind i vores kasse.

Og jo der bliver kigget skævt , også selv om vi ihærdigt forsøger at overbevise os selv og andre om at vi ikke gør.

Og skynder mig at skrive at jeg self også ser skældsord som får , røde lakajer osv - jeg er bare ikke enig i at de er i flertal i vaccinedebatten. 

Alle er lige aktive med deres had og pegen fingre.... f... trist...

Kan være det handler om, hvor man læser og med hvilke briller, for jeg er da godt nok blevet haglet ned af bekendte for mit valg af vaccine - blevet kaldt alt fra uintelligent til Mette Fs lakaj (og jeg har altså ikke stemt på A, og er tit og ofte uenig med både deres ene og anden holdning og politik).

Jeg kan egentlig slet ikke forstå det er blevet en "kamp" , noget hvor vi deler hinanden op. For verden bliver så sort og hvid, og jeg elsker alle nuancer inde mellem, jeg er selv skeptisk og undrende over en del i denne cororna tid, meb er samtidig også med på, at jeg har et ansvar fx at tage det dumme mundbind på, spritte mine hænder og få en test ved symptomer eller ved nær kontakt. 

Jeg har aldrig bare elsket vacciner, skulle tage stilling med mib ældste, da der florerede rygter om autisme og MFR, skullw igen tage stilling til HPV vaccinen, da der vsr utallige historier om bivirkninger og nu covid19 vaccine - jeg har selv taget stikket, men er da på ingen måde sikker på, at min dreng på 13 skal have det. 

Så hvorfor har denne "krise" dog fundet alt det værste frem i nogle grupper (som er meget højtråbende og her taler jeg om både pro og anti). Hvorfor pokker dog ikke bare stå sammen og glæder over vores frie valg, og at vi forhåbentlig snart kan se en ende (jeg personligt mener vi bør overveje at lade det få en ende. Vi mennesker kan ikke kontrollere alt, og der vil komme vira om det så er fra naturen eller laboratorier som sender os til tælling, og det vigtige er vel at vores sundhedssystem kan følge med, og det kan det sagtens nu).

Anmeld Citér

6. juli 2021

Carina:-)

lineog4 skriver:

Kan være det handler om, hvor man læser og med hvilke briller, for jeg er da godt nok blevet haglet ned af bekendte for mit valg af vaccine - blevet kaldt alt fra uintelligent til Mette Fs lakaj (og jeg har altså ikke stemt på A, og er tit og ofte uenig med både deres ene og anden holdning og politik).

Jeg kan egentlig slet ikke forstå det er blevet en "kamp" , noget hvor vi deler hinanden op. For verden bliver så sort og hvid, og jeg elsker alle nuancer inde mellem, jeg er selv skeptisk og undrende over en del i denne cororna tid, meb er samtidig også med på, at jeg har et ansvar fx at tage det dumme mundbind på, spritte mine hænder og få en test ved symptomer eller ved nær kontakt. 

Jeg har aldrig bare elsket vacciner, skulle tage stilling med mib ældste, da der florerede rygter om autisme og MFR, skullw igen tage stilling til HPV vaccinen, da der vsr utallige historier om bivirkninger og nu covid19 vaccine - jeg har selv taget stikket, men er da på ingen måde sikker på, at min dreng på 13 skal have det. 

Så hvorfor har denne "krise" dog fundet alt det værste frem i nogle grupper (som er meget højtråbende og her taler jeg om både pro og anti). Hvorfor pokker dog ikke bare stå sammen og glæder over vores frie valg, og at vi forhåbentlig snart kan se en ende (jeg personligt mener vi bør overveje at lade det få en ende. Vi mennesker kan ikke kontrollere alt, og der vil komme vira om det så er fra naturen eller laboratorier som sender os til tælling, og det vigtige er vel at vores sundhedssystem kan følge med, og det kan det sagtens nu).

Jeg er fuldstændig enig - og tænker man selvfølgelig ser det udfra det man oplever. 

Ligesom at jeg ser med den selvstændige briller på det økonomiske i det her .

Og dermed kommer til at fremstå kynisk og kold over for dem der " kun" ser at vi da skal redde alt koste hvad det vil. 

Og nej jeg siger ikke folk skal dø fordi de er 98 - men ligesom man på neonatal ser på det relevante i det de gør for at redde det liv - er det vel ikke værre at vi også gør det i den anden ende...

Og mine døtre har fået HPV vaccine- så selv om jeg  nok virker som anti vac er det ikke tilfældet. 

Det skal bare give mening- og der er jeg ikke kommet til med corona vaccine. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.