Janey skriver:
Er det ikke at kigge skævt til folk, hvis man ikke vil omgås dem og mener, at de mangler et reflekteret grundlag at træffe beslutningen på, hvis de ikke er vaccineret? Jeg tror ikke langt de fleste folk træffer beslutningen ud af det blå, men rent faktisk overvejer deres valg. Jeg kan godt forstå, hvis folk ikke har lyst til at fortælle om de er vaccineret, hvis andre så ikke vil omgås dem afhængig af svaret.
Der er en risiko ved at omgås andre, så du er ikke uden for risiko ved kun at ville omgås vaccinerede. Der er lige konstateret to tilfælde af Delta hos to færdigvaccinerede personer. Forhåbentlig er risikoen noget mindre, men den er ikke væk efter vaccinen.
Jeg er vaccineret, men jeg har ikke tænkt mig at spørge til mine gæsters vaccinestatus, når vi holder fest i næste måned. Alle er velkomne uanset antallet af stik, de måtte have modtaget.
At ville tilbyde en nuanceret diskussion eller oplysninger der kan hjælpe til er beslutningsgrundlag, såfremt folk efterspørger det, synes jeg ikke er at se skævt til dem. Et nært familiemedlem er fx bekymret for vaccinen og ved ikke så meget om hvilke kilder der er relevante at opsøge, så den dialog synes jeg giver god mening at stille sig til rådighed for.
Og ikke undgå omgang med en person som ikke er vaccineret, i de tilfælde hvor det er muligt, er ikke en fordømmelse, men selvfølgelig den enkeltes ret til at søge egen sikkerhed og ikke medvirke til smittespredning, ligesom den anden part frit vælger ikke at lade sig vaccinere. Var der for mit vedkommende tale om en nær person, ville jeg sørge for andre omgangsformer - virtuelt, udenfor, hvad der nu var muligt.
At man principielt kan smittes trods vaccine er velkendt, men uendeligt minimeret risiko ift. ikke at være vaccineret. Så det er næppe et argument.
Jeg ved ikke om det sidste du skrev var et spørgsmål - men jo, skulle jeg holde et socialt arrangement (det skal jeg ikke i disse tider) ville jeg bede gæsterne enten være testet eller vaccinerede, for alles skyld. Jeg kan ikke forestille mig at jeg ville decideret tjekke det, men antage at ingen i min omgangskreds kunne finde på at lyve om den slags.