Føler mig alene….er jeg virkelig den eneste??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juli 2021

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
Mor og meget mere skriver:

Selvfølgelig og gudskelov dækker danske standardmedier ikke alt. Vi har i mine øjne ikke brug for Fox News-lignende misinformationsspredere - hvad skulle vi med det?
Jeg stoler ikke blindt på alt fra de etablerede medier i DK, men omvendt mener jeg, at troværdigheden er relativt høj, ligesom vi jo jævnligt ser, der slås hårdt ned på formidling af fake news (jævnfør TV2’s nylige sag om det grønlandske valg).

Jeg forstår ikke, hvad du konkret mener med, at også forkerte oplysninger burde komme frem i lyset og uddebatteres. Hvem - altså hvilket medie - skulle have interesse i at være platform for dét? Mener du noget á la Detektor - eller hvad har du i tankerne? Jeg synes, der er så rigelig misinformation at finde på nettet. 

Oplysninger der giver en modpol til vaccine debatten, findes ikke og det synes jeg er skræmmende. Selv hvis oplysningerne var forkerte, ville det være rart at få dem frem i lyset og uddebatteret. 
Her mener jeg bl.a. tesen om, at spikeproteinet lagres i kroppen og kan føre til blodpropper, hjerneblødninger osv. Er det rigtigt eller forkert ? Sådanne oplysninger bliver enten bare afvist uden debat eller forklaring eller ignoreret. Her ville det være rart, med en åben debat hvor forskere fra hver side kom på banen og debaterede, således at man fik en god lægelig forklaring på hvorfor det ikke var muligt, at spikeproteinet kunne lageres i kroppen og føre til bivirkninger, eventuelt bakket op af beviser. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2021

kamikaze

Carina:-) skriver:

Nu er det jo ikke BT der står bag undersøgelsen. 

Det gør det Israelske sundhedsministerium. 

Så at  hentyde til at oplysningen kan være knap så valid fordi det er skrevet i BT - er direkte forkert 

Så hvis det var Politiken eller Berlingske ville det give nok pondus til at du ville tro på det ? 

Men igen - så var det kun en kommentar til at den altså kun virker 64 procent- imod Delta varianten som i fx England står for 90 procent af smitten - og er godt på vej i hele verden til at blive den dominerende. 

Og beskyttelse er jo ikke 0 uden vaccine så ville vi jo alle være syge da der ingen vaccine var - vi har jo heldigvis alle et imunforsvar...

Og da du skrev det nærmeste ikke kunne ske man kunne blive smittet igen- ville jeg bare rette dig.

Ikke fordi jeg synes du ikke skal blive vaccineret- men du går selv meget op i at det der bliver skrevet skal være rigtigt.

God nat herfra. 

Beskyttelse bliver opgjort i sammenligning med en uvaccineret population, så jo, det er 0% for uvaccinerede.

Israel er et meget spændende"laboratorium" siden de har en hel (eller snarere halv) population som er vaccineret med Pfizer, og ligger nogle måneder foran os. Og heldigvis ligner det at vaccinerne beskytter godt nok mod alvorlig sygdom til at vi kan slippe for nye nedlukningen.

Anmeld Citér

7. juli 2021

Carina:-)

Beskyttelse bliver opgjort i sammenligning med en uvaccineret population, så jo, det er 0% for uvaccinerede.

Israel er et meget spændende"laboratorium" siden de har en hel (eller snarere halv) population som er vaccineret med Pfizer, og ligger nogle måneder foran os. Og heldigvis ligner det at vaccinerne beskytter godt nok mod alvorlig sygdom til at vi kan slippe for nye nedlukningen.

Jeg vil ikke udtale mig om hvor vidt Israel er eller ikke er et spændende laboratorium 

Det aner jeg intet om - men som jeg har skrevet før.

Så svarede jeg udfra påstanden om at risikoen for at blive smittet igen var uendelig lille  

Ikke om den forhindre indlæggelse eller andet - kun det ene punkt.....og intet andet ....

Og det er den i følge Israel ikke - selv Tv2 havde det på programmet i går i deres nyheder . Så andre end mig synes at hver 3 vaccineret  kan risikere gensmitte er relevant viden. 

Og der er tale om at de sårbare skal have 3 vaccine. 

Så noget har Israel åbenbart fat i... .

Og nedlukning har jo altid kørt på antal smittede - og ikke antal syge .

Så vi slipper næppe for nedlukning hvis hver 3 vaccineret alligevel bonger ud på en test.

Så skal vi stoppe med at teste folk uden symptomer- og der tror jeg ikke vi kommer hen foreløbig. 

Men håber da jeg tager fejl...

Anmeld Citér

7. juli 2021

Oplysninger der giver en modpol til vaccine debatten, findes ikke og det synes jeg er skræmmende. Selv hvis oplysningerne var forkerte, ville det være rart at få dem frem i lyset og uddebatteret. 
Her mener jeg bl.a. tesen om, at spikeproteinet lagres i kroppen og kan føre til blodpropper, hjerneblødninger osv. Er det rigtigt eller forkert ? Sådanne oplysninger bliver enten bare afvist uden debat eller forklaring eller ignoreret. Her ville det være rart, med en åben debat hvor forskere fra hver side kom på banen og debaterede, således at man fik en god lægelig forklaring på hvorfor det ikke var muligt, at spikeproteinet kunne lageres i kroppen og føre til bivirkninger, eventuelt bakket op af beviser. 

Det kunne nemlig være rigtig interessant. 

Læste i Politiken at der er kvinder der oplever blødningsproblemer efter vaccine. 

Kvinder der er i  overgangsalderen, og ikke længere bløder-  der bløder igen osv - det kunne jeg virkelig godt tænke mig at der kom læger indover og forklarede hvad det er der gør det kan ske.

For min ringe viden gør at jeg slet ikke kan forstå det - for troede der skulle en masse hormoner til at få det igang igen.

Så for mange ville det jo være rart at få på plads hvad de tænker der sker siden det kan lade sig gøre.

Så ja til mere lægelig information 

Anmeld Citér

7. juli 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg oplever ikke at de ikke vaccinerede er mere aktive i deres skælden ud end vaccinerede . 

Jeg hører ønske om sygdom og helst med senfølger ' og måske en lille smule død over dem der aktivt vælger vaccine fra.

Og så skal de dælme ikke komme og forvente hjælp fra sygehuset- for de har selv valgt det har de! 

Jeg er blevet kaldt samfundsforrrædder - sølvpapirshat og andre lignende ting mange gange 

Jeg et blevet spurgt om jeg er ligeglad med de sårbare- nu er jeg selv en af de sårbare- så nej...

Jeg synes ikke nogen kan peges på som mere eller mindre rummelig i vaccine debatten.

Generelt er vores tolerance, og accept af forskellige holdninger blevet noget mindre under corona. 

Folk er lynhurtige til at dømme , og til at lege coronabetjent. 

Og det gælder begge lejre ( og hvor er det trist at vi nu skriver/ siger begge lejre ...) 

Men der er vi altså nået til på ganske kort tid - at vi gruppere os med dem vi føler er som os selv - og ser skævt til dem der ikke passer ind i vores kasse.

Og jo der bliver kigget skævt , også selv om vi ihærdigt forsøger at overbevise os selv og andre om at vi ikke gør.

Og skynder mig at skrive at jeg self også ser skældsord som får , røde lakajer osv - jeg er bare ikke enig i at de er i flertal i vaccinedebatten. 

Alle er lige aktive med deres had og pegen fingre.... f... trist...

Du har ret, vi skriver meget om begge lejre, men egentlig tror jeg, at der er tre lejre. En med aggressive vaccinemodstandere, en med et aggressivt coronapoliti og så en sidste gruppe, som består af alle os, der nok har en holdning, men ikke peger fingre af andre og egentlig bare vil komme bedst muligt igennem alt det her. 

Jeg tror, den sidste gruppe er klart størst, men er også den gruppe, der ikke råber op, så den bemærkes ikke. De to andre grupperinger har nogle folk, der kommunikerer deres holdninger ret kraftigt og derudover en gruppe, der er grove og ekstreme i deres udtalelser. De ekstreme i begge grupper har tilsyneladende et ret stort behov for at vise, at de har ret, og det gøres åbenbart bedst ved at svine andre til og promovere dem selv som sandsigersker. Derudover har de åbenbart virkelig god tid til at sidde på facebook og lignende

Jeg håber, at der kommer mere ro på den anklagende del af debatten, når der er mere ro på situationen. Jeg har ingen af den type mennesker i min omgangskreds, så jeg ser heldigvis kun fingerpegen af andre online. 

Anmeld Citér

7. juli 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det kunne nemlig være rigtig interessant. 

Læste i Politiken at der er kvinder der oplever blødningsproblemer efter vaccine. 

Kvinder der er i  overgangsalderen, og ikke længere bløder-  der bløder igen osv - det kunne jeg virkelig godt tænke mig at der kom læger indover og forklarede hvad det er der gør det kan ske.

For min ringe viden gør at jeg slet ikke kan forstå det - for troede der skulle en masse hormoner til at få det igang igen.

Så for mange ville det jo være rart at få på plads hvad de tænker der sker siden det kan lade sig gøre.

Så ja til mere lægelig information 

Det fremgår faktisk i flere medier at det er ved at blive undersøgt om der er sammenhæng mellem blødningsforstyrrelser og vaccinen. Så jeg tænker det er logisk at læger ikke sådan lige kan gå ud og sige hvad der sker hvis de ikke ved det endnu.

Men jeg synes faktisk der jævnligt kommer informationer ud i den almindelige nyhedsstrøm om eventuelle bivirkninger. Risikoen for blodpropper ved AZ, mulig risiko for hjertebetændelse ved Pfizer osv osv. 

Anmeld Citér

7. juli 2021

IenFart skriver:

Det fremgår faktisk i flere medier at det er ved at blive undersøgt om der er sammenhæng mellem blødningsforstyrrelser og vaccinen. Så jeg tænker det er logisk at læger ikke sådan lige kan gå ud og sige hvad der sker hvis de ikke ved det endnu.

Men jeg synes faktisk der jævnligt kommer informationer ud i den almindelige nyhedsstrøm om eventuelle bivirkninger. Risikoen for blodpropper ved AZ, mulig risiko for hjertebetændelse ved Pfizer osv osv. 

Men derfor kunne der godt komme en lægelig " jeg tror eller det kunne være " 

Det har virologer og læger uden problemer gjort under hele corona-  uden reelt at vide om det var sådan. Men brugt deres viden og ekspertise  til at give et hint på hvad der foregår.

Især med de her blødningsproblemer-  ville det nok være godt med lidt fokus -'da især kvinder ( logisk nok) ikke er vilde med at høre om blødninger der kommer på det forkerte tidspunkt .

Der kunne en gynækolog jo godt sige at det kan være derfor - eller jeg tænker at bla bla .

Det er gjort i andre corona sammenhænge mange gange før .

Og det er jo ikke det samme som at sige at sådan er det - men mere det kan være sådan 

Anmeld Citér

7. juli 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Men derfor kunne der godt komme en lægelig " jeg tror eller det kunne være " 

Det har virologer og læger uden problemer gjort under hele corona-  uden reelt at vide om det var sådan. Men brugt deres viden og ekspertise  til at give et hint på hvad der foregår.

Især med de her blødningsproblemer-  ville det nok være godt med lidt fokus -'da især kvinder ( logisk nok) ikke er vilde med at høre om blødninger der kommer på det forkerte tidspunkt .

Der kunne en gynækolog jo godt sige at det kan være derfor - eller jeg tænker at bla bla .

Det er gjort i andre corona sammenhænge mange gange før .

Og det er jo ikke det samme som at sige at sådan er det - men mere det kan være sådan 

Jeg synes det er problematisk når læger m.fl. går ud og "gætter". De kan måske nok komme med kvalificerede gæt, men vi ved også at enhver information gallopperer afsted på nettet i disse tider og det kan være umuligt at stoppe, hvis det viser sig at være forkert.

Vi kan nok ikke undgå at eksperter skal udtale sig om dette og hint, men jeg synes faktisk nogen gange det er godt hvis de holder lidt igen - især når det handler om bivirkninger osv. 

Anmeld Citér

7. juli 2021

IenFart skriver:

Jeg synes det er problematisk når læger m.fl. går ud og "gætter". De kan måske nok komme med kvalificerede gæt, men vi ved også at enhver information gallopperer afsted på nettet i disse tider og det kan være umuligt at stoppe, hvis det viser sig at være forkert.

Vi kan nok ikke undgå at eksperter skal udtale sig om dette og hint, men jeg synes faktisk nogen gange det er godt hvis de holder lidt igen - især når det handler om bivirkninger osv. 

Så længe det er læger der giver et bud - og ikke alle mulige selvudnævnte eksperter. Så er det fint for mig.

Anmeld Citér

7. juli 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/health-56901353.amp

Der er en del der giver bud hvis man kigger på engelsk. Jeg har ikke søgt på dansk, men det er der sikkert derude. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.