Føler mig alene….er jeg virkelig den eneste??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2021

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Kære du

Jeg vil til enhver tid forsvare din ret til ikke at blive vaccineret, alt andet ville være et kæmpe skråplan - og jeg vil ikke kigge skævt til dig, allerhøjest måske at tilbyde dig et reflekteret grundlag at træffe beslutningen på, hvis du selv efterspurgte det.

Men jeg ville dog, af hensyn til mig selv og min egen familie, i vidt muligt omfang fravælge at omgås med dig, hvis jeg kunne, fordi du ville udgøre en risiko, jeg ikke var interesseret i ...

Men du kan jo også uden at du ved det omgåes andre mennesker du ikke kender der heller ikke er vaccineret  Hvordan vil du undgå det?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2021

fehår

Astoria skriver:

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/health-56901353.amp

Der er en del der giver bud hvis man kigger på engelsk. Jeg har ikke søgt på dansk, men det er der sikkert derude. 

Spændende læsning, tak for at dele! Jeg har også virkelig undret mig over antallet af kvinder, som har rapporteret blødningsforstyrrelser efter vaccine, men den rapport kommer med nogle gode mulige forklaringer.

Anmeld Citér

7. juli 2021

kamikaze

Carina:-) skriver:

Jeg vil ikke udtale mig om hvor vidt Israel er eller ikke er et spændende laboratorium 

Det aner jeg intet om - men som jeg har skrevet før.

Så svarede jeg udfra påstanden om at risikoen for at blive smittet igen var uendelig lille  

Ikke om den forhindre indlæggelse eller andet - kun det ene punkt.....og intet andet ....

Og det er den i følge Israel ikke - selv Tv2 havde det på programmet i går i deres nyheder . Så andre end mig synes at hver 3 vaccineret  kan risikere gensmitte er relevant viden. 

Og der er tale om at de sårbare skal have 3 vaccine. 

Så noget har Israel åbenbart fat i... .

Og nedlukning har jo altid kørt på antal smittede - og ikke antal syge .

Så vi slipper næppe for nedlukning hvis hver 3 vaccineret alligevel bonger ud på en test.

Så skal vi stoppe med at teste folk uden symptomer- og der tror jeg ikke vi kommer hen foreløbig. 

Men håber da jeg tager fejl...

Vi har styret efter smittetal fordi de har været stærkt korrelerede med antal indlæggelser og dødsfald -- blot med et forspring på flere uger. Men den korrelation er, med vaccinernes hjælp, i færd med at brydes -- som Israel heldigvis også illustrerer. Og så vil der ikke længere være nogen grund til at lukke ned baseret på smitte. Vi kommer aldrig af med coronasmitte, så det skal vi vænne os til -- når dem, der ønsker det, har fået vaccinen tilbudt. 

Anmeld Citér

7. juli 2021

Anonym

At ville tilbyde en nuanceret diskussion eller oplysninger der kan hjælpe til er beslutningsgrundlag, såfremt folk efterspørger det, synes jeg ikke er at se skævt til dem. Et nært familiemedlem er fx bekymret for vaccinen og ved ikke så meget om hvilke kilder der er relevante at opsøge, så den dialog synes jeg giver god mening at stille sig til rådighed for.

Og ikke undgå omgang med en person som ikke er vaccineret, i de tilfælde hvor det er muligt, er ikke en fordømmelse, men selvfølgelig den enkeltes ret til at søge egen sikkerhed og ikke medvirke til smittespredning, ligesom den anden part frit vælger ikke at lade sig vaccinere. Var der for mit vedkommende tale om en nær person, ville jeg sørge for andre omgangsformer - virtuelt, udenfor, hvad der nu var muligt.

At man principielt kan smittes trods vaccine er velkendt, men uendeligt minimeret risiko ift. ikke at være vaccineret. Så det er næppe et argument.

Jeg ved ikke om det sidste du skrev var et spørgsmål - men jo, skulle jeg holde et socialt arrangement (det skal jeg ikke i disse tider) ville jeg bede gæsterne enten være testet eller vaccinerede, for alles skyld. Jeg kan ikke forestille mig at jeg ville decideret tjekke det, men antage at ingen i min omgangskreds kunne finde på at lyve om den slags.

Seriøst

Du har en alder hvor du sikkert ikke bliver slemt ramt - OG du er eller bliver vaccineret. 
hvad er du bange for?

Herudover har du absolut ingen mulighed for st vide hvem der er blevet vaccineret til et arrangement du deltager i. Hvad med børn under 12 år. Dem vil du også kun se virtuelt.

Der er med garanti også forældre der ikke er vaccineret i dine børns institution (hvis du har nogen). Og når du handler i stormagasiner eller supermarkeder. . Og næste gang du flyver ... og og og

Porportioner ..?!!?!

Anmeld Citér

7. juli 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Men du kan jo også uden at du ved det omgåes andre mennesker du ikke kender der heller ikke er vaccineret  Hvordan vil du undgå det?? 

Det kan jeg selvsagt ikke undgå - ud over at have begrænset med social kontakt. Som med alt andet, handler det egentlig bare om at nedsætte risikoen, også selvom den ikke kan elimineres ...

Anmeld Citér

7. juli 2021

StortOgSmåt

Seriøst

Du har en alder hvor du sikkert ikke bliver slemt ramt - OG du er eller bliver vaccineret. 
hvad er du bange for?

Herudover har du absolut ingen mulighed for st vide hvem der er blevet vaccineret til et arrangement du deltager i. Hvad med børn under 12 år. Dem vil du også kun se virtuelt.

Der er med garanti også forældre der ikke er vaccineret i dine børns institution (hvis du har nogen). Og når du handler i stormagasiner eller supermarkeder. . Og næste gang du flyver ... og og og

Porportioner ..?!!?!

Du behøver såmænd ikke at vende øjne af mig, hvis du synes vi skal have en nogenlunde fornuftig debat - ej heller gemme dig bag en anonym-funktion. Jeg er usikker på det er reelle eller retoriske spørgsmål du stiller, men vil lade tvivlen komme dig til gode:

1) Jeg har ikke nogen steder nævnt, at jeg er bange. Det er jeg faktisk ikke, både jeg selv om mine børn vil statistisk set ikke blive ret syge af Covid-19 og min mand har allerede haft det, uden symptomer. Vi har mange gode grunde til at være påpasselige, men frygt er ikke én af dem.

2) Jeg deltager ikke pt. i sociale arrangementer og jeg forventer ikke at komme til det i den kommende tid. Hvis jeg engang skal til det igen, vil min adfærd afhænge af hvordan Corona-situationen er på det givne tidspunkt. Det meste af min omgangskreds er/bliver vaccineret og jeg ville som sagt undlade at søge omgang med de som ikke blev vaccineret - i det omfang det lod sig gøre.

3) Jeg kunne ikke drømme om at stikke hovedet ind i et stormagasin hvis jeg kunne undgå det (egentlig heller ikke før Covid-19), jeg handler online og jeg flyver ikke (foreløbigt), så det tror jeg ikke, at jeg for alvor behøver at planlægge mig ud af.

Jeg minimerer kontakt og smitterisiko de steder jeg kan, også selvom det for ingen lader sig gøre 100%.

Hvis du har lyst til at debattere videre - og pakke teenager-attituden lidt væk, er du velkommen til at spørge nærmere  

Anmeld Citér

7. juli 2021

Anonym

Du behøver såmænd ikke at vende øjne af mig, hvis du synes vi skal have en nogenlunde fornuftig debat - ej heller gemme dig bag en anonym-funktion. Jeg er usikker på det er reelle eller retoriske spørgsmål du stiller, men vil lade tvivlen komme dig til gode:

1) Jeg har ikke nogen steder nævnt, at jeg er bange. Det er jeg faktisk ikke, både jeg selv om mine børn vil statistisk set ikke blive ret syge af Covid-19 og min mand har allerede haft det, uden symptomer. Vi har mange gode grunde til at være påpasselige, men frygt er ikke én af dem.

2) Jeg deltager ikke pt. i sociale arrangementer og jeg forventer ikke at komme til det i den kommende tid. Hvis jeg engang skal til det igen, vil min adfærd afhænge af hvordan Corona-situationen er på det givne tidspunkt. Det meste af min omgangskreds er/bliver vaccineret og jeg ville som sagt undlade at søge omgang med de som ikke blev vaccineret - i det omfang det lod sig gøre.

3) Jeg kunne ikke drømme om at stikke hovedet ind i et stormagasin hvis jeg kunne undgå det (egentlig heller ikke før Covid-19), jeg handler online og jeg flyver ikke (foreløbigt), så det tror jeg ikke, at jeg for alvor behøver at planlægge mig ud af.

Jeg minimerer kontakt og smitterisiko de steder jeg kan, også selvom det for ingen lader sig gøre 100%.

Hvis du har lyst til at debattere videre - og pakke teenager-attituden lidt væk, er du velkommen til at spørge nærmere  

Det lyder godt nok isoleret... men så er der jo ikke nogen der føler sig fravalgt mere end andre

Hvad er jeres gode grund (er oprigtig nysgerrig) hvis det ikke er frygt for dig eller dine nærmeste.?

Du har vel også børn i institution? Hvad med kollegaer du ikke ved noget om mht vaccine.

Anmeld Citér

7. juli 2021

StortOgSmåt

Anonym skriver:

Det lyder godt nok isoleret... men så er der jo ikke nogen der føler sig fravalgt mere end andre

Hvad er jeres gode grund (er oprigtig nysgerrig) hvis det ikke er frygt for dig eller dine nærmeste.?

Du har vel også børn i institution? Hvad med kollegaer du ikke ved noget om mht vaccine.

Det er ret isoleret - det har det været det seneste års tid, men vi klarer det rimelig fint under omstændighederne og kan godt hænge på lidt endnu. Vi har god kontakt med mange omkring os, enten udenfor med afstand eller virtuelt, så godt det nu lader sig gøre.

Vi har også prioriteret at sende vores børn tilbage i deres (lille) daginstitution her i foråret. Efter mange måneder hjemme, af flere omgange. Her prioriterer vi med andre ord en risiko, fordi på lang sigt blev uforeneligt med deres trivsel og vores begges fuldtidsarbejde. Til gengæld skærer vi voksne så endnu mere ned for sociale kontakter og unødvendig risiko  - ud fra logikken om at jo færre kontakter, jo bedre.

Årsagerne er flere, men nogle af de primære består I dels gerne at ville fortsat bidrage til minimal smittespredning i det hele taget, og i særdeleshed fordi den ene af os løbende er i perifær kontakt med sårbar gruppe mennesker, som endnu ikke kan vaccineres. Dertil er er udsat familiemedlem afhængig af vores hjælp og det er derfor noget pokkers rod, at risikere at ryge i isolation.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.