Jeg ville ikke kontakte kommunen
Mit bud er at dem kommunen sender ud, er dem som ikke magter/evner selv at finde et job - derfor også dem som du vil have sværest ved reelt at få til at passe deres job.
Der kan umiddelbart være mange grunde til at takke nej til en stilling i servicebranchen selv om man er på kontanthjælp.
Kontanthjælp er nemlig blevet en parkeringsplads. Ikke kun et sted for ledige. MEN Et sted hvor man OGSÅ er, når man:
- endnu ikke har fået førtidspension
- ikke længere kan være egentlig sygemeldt, men ikke er rask
- er på et form for afklaringsforløb
Derfor er det slet ikke sikkert at de reelt er klar til et job eller KAN klare et job som er fysisk krævende.
Når det så er sagt, kan jeg godt forstå at du undrer dig over, at det er SÅ svært at tiltrække medarbejdere.
Jeg forstår det egentlig heller ikke.
Masser af mennesker som er vant til at arbejde, står uden job er steget pga Mr. C.
Selvstændige har mistet deres levebrød.
Andre brancher er lukket helt ned.
Derfor vil jeg gerne vende den om og spørge dig: Hvad gør du i din virksomhed, for at tiltrække de rigtige (arbejdsomme og stærke) medarbejdere, som kan blive en styrke i dit team?
Fremhæver du, hvad jobbet giver - ikke i løn, men i menneskelige fordele. Fx
- frihed i arbejdstiden
- muligheden for at lytte til lydbøger på jobbet (hvis rigtigt)
- perfekt for dig der trives godt alene
- frihed under ansvar
- Plads til at være dig selv, helt som du er
- Behøver ikke gå i fitnesscenter
Fremhæver du positive ting ved netop din virksomhed, for at tiltrække millinials - fx miljørigtige midler, støtte til lokalsamfund, diversitet, plads til alle, hvilke formål I støtter osv.
hvor har du slået dine stillinger op?
Har du forsøgt med fx annoncer på instagram, facebook eller lignende?
Vi bruger ikke kommunen
Har vores egen jobbank - men har nu kontakter jobcentret pga manglede respons.
Og det er der vi oplever en slap tilgang til tingene.
Har lige talt med en medarbejder igen igen igen- og nu undskyldningen at sommerferien starter .
Jeg spurgte ind til om alle i deres register har meldt 6 ugers ferie... og neeej det havde de selvfølgelig ikke.... pause... men .... pause.... vi kan jo ikke tvinge folk til at svare os når vi ringer...
Nej det har jeg efterhånden forstået...
Og vi har fået 3 for efterhånden mange år siden sendt ud af kommunen.
Og ja de havde/ har store udfordringer. Men men den rigtige støtte og forståelse kan det godt lykkes.
De har været hos os ( vel og mærke på nøjagtig samme løn osv som alle andre) i flere år.
Men ja jeg undre mig også - og det gør de fleste i diverse brancher også ... og konsekvenserne bliver at vi ser endnu flere østarbejdere i landet, og dermed også social dumping.
Og vi har en stærk medarbejderestab- så lidt sygdom at det ikke kan måles til MUS
Folk der har været her i mange år osv -men vi vækster ( heldigvis) og de stillinger kan vi lige pludselig ikke få besat.
En af mine ledere sagde at han tror at dagpenge er på standby pga corona og dermed kan folk gå længere.
Men må indrømme at det har jeg ikke tjekket.