Sige nej til arbejde.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2021

Carina:-)

libramarie12 skriver:

Jeg kan ikke hjælpe dig.

Arbejde som pædagog i vuggestuen og vi få nogle gang nogle fra jobcenter. Puha. Vi er på overarbejde når der kommer nogle der fra. Vi har sagt stop ikke merer. I 2 år.

Folk der ikke dukker op.

Folk der kommer for sent flere gange.

Folk der holder pauser når de vil

Folk der sidder og sms'er og taler i mobil når de vil.

Der skal til læge (uden af sige til nogle at de går li) 

Hold kæft det er hårdt. Forstår det virkelige ikke. Jeg holder ikke igen. Især til dem der på min alder. Og ikke har taget et uddannelse. Men forventer bare at de kan gør li hvad der passer dem. 

Vi havde en hvis mor ringet og meldt ham syg. For han kunne li overskud at ringe selv.... (han havde været i byen dagen før og derfor ikke kunne kom på arbejde) han var 28 år. 

Jeg havde en I sidste uge der ringede og sagde hu n ikke kunne komme fordi hendes mand var syg.

Jeg troede det var alvorligt siden hun ringede med den forklaring - men nej nej  han var bare lidt skidt tilpas , og hun ville komme dagen efter igen .. jeg ville grine af det hvis det ikke var så tragisk.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2021

Tullemoar skriver:

Jeg var ledig sidste år, og undrer mig også over de kan sige nej?

jeg måtte i hvert fald ikke sige nej,  med mindre der var nogle faktorer der spillede ind (transporttid, mener jeg)

men jobcentret gjorde Intet “for mig”, og det regnede jeg dog ikke med. Jeg fik bare at vide, at det var umuligt at få job

kom på åndssvage kurser, som jeg var overkvalificeret til (jeg gjorde det alligevel, da jeg selvf. Skal følge reglerne) 

Jeg har lige sagt et job op, hvor de har samme problem som dig. De  kan bare ikke finde nogle at ansætte. 

Men der er ledige - og mon der så ikke bliver fulgt op på de stillinger folk søger ? 

Om der bliver tjekket om dechar fået tilbudt arbejde osv 

For hvis der er sanktioner- undre det mig hvor mange der tydeligt er ligeglad. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

Wampires skriver:

Jeg er arbejdsløs, og jeg bliver kontaktet hver eller hver anden uge af jobcenter og a-kasse om jeg husker at jobsøge 2 stillinger pr. uge..

så jeg ved at jeg ender med at skulle søge job jeg ikke kan varetage eller ikke har interesse i...

men jeg har altid været ærlig i min ansøgning hvis det har været noget jeg på ingen måde ønskede.. så har det stået som note øverst at det var en af dem jeg var nødt til at søge for stadig at kunne modtage dagpenge..

jeg vil sige at det er virkelig dårlig stil det du har oplevet fra arbejdssøgerne..

men det kan også være at de måske allerede er i gang med noget de venter på skal starte men så skal man stadig søge og være aktivsøgende.. også selvom man ved at man om 3 uger ikke længere vil arbejde..

jeg må ikke skrive at det er en "tvangsansøgning" for så har jeg jo selv ødelagt chancen for arbejde og bliver straffet økonomisk men på den anden side synes jeg heller ikke at jeg vil spilde arbejdsgivers tid ved at de indkalder mig når jeg ikke kan/vil have jobbet...

jeg vælger ikke fordi jeg er kræsen, men fordi jeg kender mig selv rigtig godt efter at have været gået ned med stress mere end en gang..

så derfor ved jeg f.eks. at jeg aldrig ville kunne holde til at arbejde et sted der beskriver sig selv som at man skal kunne have flere bolde i luften- for det plejer at betyde at man får flere opgaver der skal løses på samme tid men uden at få ekstra tid til det..

hvis man ikke siger ja tak til samtale så mister man sine penge hvis det bliver opdaget... og det uanset om du kan varetage jobbet eller ej..

jobcenter og a-kasse er ligeglad med om du kun vil kunne arbejde i 2 uger før du så bliver syg af det de sender dig til.. hvis de siger hop-må du kun spørge hvor højt..

Tænker ikke der bliver tjekket op på det siden så mange ignorerede vores henvendelse. 

Og ja der er også nogen der er parkeret der som er for dårlige til at kunne arbejde. 

Samtidig med at vi har 3 ansatte som alle havde opgivet -'inkæ dem selv.

Og de har alle 3 været hos os nu i henholdsvis 3  - 3 og 6 år . 

Nogen gange vil den rigtige arbejdsplads være lige den der gør en forskel .

Men ja ved godt det også kan være den anden vej- og det er selvfølgelig en helt anden situation

Anmeld Citér

25. juni 2021

StortOgSmåt skriver:

Der er en masse forskellige ting, som forklarer de ting du ser - og som gør at man godt kan have den oplevelse du har som arbejdsgiver, selvom det ikke faktisk forholder sig således, at man bare kan frasige sig arbejde efter forgodtbefindende. 

For det kan man grundlæggende ikke. Kontanthjælp er pr. definition en midlertidig ydelse, og langt de fleste modtager da også ydelsen i kortere tid. De som ikke gør (langvarige modtagere) er for manges vedkommende mennesker, som tidligere ville være tilkendt fleksjob eller måske endda førtidspension, men som efter reformerne fra 2013 og 2014 ikke længere er berettigede, eller som først skal igennem lange forløb af udredning af arbejdsevne.

Denne gruppe er således på kontanthjælp, men lider af en lang række problemer ud over deres ledighed, som reelt gør dem helt eller delvist uarbejdsdygtige: sociale, økonomiske og i særdeleshed helbredsmæssige omstændigheder. Denne udvikling taler vi ikke ret meget om udenfor beskæftigelsesområdet - altså at vi igennem de seneste årtier har strammet skruen markant for hvem der forventes at arbejde, trods fx psykisk eller fysisk sygdom. Vores sociale sikkerhedsnet på dette område har undergået massive forandringer siden 1990'erne.

Ovenstående bevirker blandt andet, at vi i perioder med lav ledighed nærmer os det vi kan kalde "fuld beskæftigelse" - det vil sige at den "restgruppe" der endnu ikke er i arbejde, er de vi knapt kan forvente vi vil komme det, grundet andre omstændigheder.

Så nej... myten om "den dovne kontanthjælpmodtager" er for langt størstedelens vedkommende... netop en myte. 

Nej nok mere den kræsne dagpenge modtager....

Jeg er helt med på der også er syge mennesker på jobcentret. 

Men tænker ikke vi har været så uheldige at det er dem vi har ramt hver gang.

Og tvivler på der er ret meget tjek - siden så mange ikke vender tilbage. 

Men jeg ved det selvfølgelig ikke - men må indrømme at min tiltro til systemet og især jobcentret er nedadgående. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

IenFart skriver:

Jeg er gift med en fleksjobber og selvom reglerne for dem er anderledes end kontanthjælpsmodtagere, så er min erfaring at der ikke er nogen kære mor hos kommunen. De er fandeme så rigide og manipulerende at det halve kunne være nok.

Men der er åbenbart stor forskel lyder det til. 

Meget stor forskel.

Troede egentlig ikke fleksjobber blev jagtet? 

Vi har 2 ansat, og selv om jeg ikke har spurgt direkte- så virker det som om det er en god ordning.

Anmeld Citér

25. juni 2021

Jeg ville ikke kontakte kommunen
Mit bud er at dem kommunen sender ud, er dem som ikke magter/evner selv at finde et job - derfor også dem som du vil have sværest ved reelt at få til at passe deres job. 

Der kan umiddelbart være mange grunde til at takke nej til en stilling i servicebranchen selv om man er på kontanthjælp. 

Kontanthjælp er nemlig blevet en parkeringsplads. Ikke kun et sted for ledige. MEN Et sted hvor man OGSÅ er, når man:

• endnu ikke har fået førtidspension
  • ikke længere kan være egentlig sygemeldt, men ikke er rask
  • er på et form for afklaringsforløb

Derfor er det slet ikke sikkert at de reelt er klar til et job eller KAN klare et job som er fysisk krævende.

Når det så er sagt, kan jeg godt forstå at du undrer dig over, at det er SÅ svært at tiltrække medarbejdere. 

Jeg forstår det egentlig heller ikke. 

Masser af mennesker som er vant til at arbejde, står uden job er steget pga Mr. C.

Selvstændige har mistet deres levebrød.

Andre brancher er lukket helt ned.

Derfor vil jeg gerne vende den om og spørge dig: Hvad gør du i din virksomhed, for at tiltrække de rigtige (arbejdsomme og stærke) medarbejdere, som kan blive en styrke i dit team? 

Fremhæver du, hvad jobbet giver - ikke i løn, men i menneskelige fordele. Fx

• frihed i arbejdstiden
  • muligheden for at lytte til lydbøger på jobbet (hvis rigtigt)
  • perfekt for dig der trives godt alene
  • frihed under ansvar
  • Plads til at være dig selv, helt som du er
  • Behøver ikke gå i fitnesscenter

Fremhæver du positive ting ved netop din virksomhed, for at tiltrække millinials - fx miljørigtige midler, støtte til lokalsamfund, diversitet, plads til alle, hvilke formål I støtter osv.

hvor har du slået dine stillinger op?
Har du forsøgt med fx annoncer på instagram, facebook eller lignende?

Vi bruger ikke kommunen 

Har vores egen jobbank - men har nu kontakter jobcentret pga manglede respons.

Og det er der vi oplever en slap tilgang til tingene. 

Har lige talt med en medarbejder igen igen igen- og nu undskyldningen at sommerferien starter .

Jeg spurgte ind til om alle i deres register har meldt 6 ugers ferie... og neeej det havde de selvfølgelig  ikke.... pause... men .... pause.... vi kan jo ikke tvinge folk til at svare os når vi ringer...

Nej det har jeg efterhånden forstået... 

Og vi har fået 3 for efterhånden mange år siden sendt ud af kommunen.  

Og ja de havde/ har store udfordringer.  Men men den rigtige støtte og forståelse kan det godt lykkes.

De har været hos os ( vel og mærke på nøjagtig samme løn osv som alle andre)  i flere år.

Men ja jeg undre mig også - og det gør de fleste i diverse brancher også ... og konsekvenserne bliver at vi ser endnu flere østarbejdere i landet, og dermed også social dumping. 

Og vi har en stærk medarbejderestab- så lidt sygdom at det ikke kan måles til MUS 

Folk der har været her i mange år osv -men vi vækster ( heldigvis) og de stillinger kan vi lige pludselig ikke få besat.

En af mine ledere sagde at han tror at dagpenge er på standby pga corona og dermed kan folk gå længere. 

Men må indrømme at det har jeg ikke tjekket.

Anmeld Citér

25. juni 2021

serinasmor

Carina:-) skriver:

Vi bruger ikke kommunen 

Har vores egen jobbank - men har nu kontakter jobcentret pga manglede respons.

Og det er der vi oplever en slap tilgang til tingene. 

Har lige talt med en medarbejder igen igen igen- og nu undskyldningen at sommerferien starter .

Jeg spurgte ind til om alle i deres register har meldt 6 ugers ferie... og neeej det havde de selvfølgelig  ikke.... pause... men .... pause.... vi kan jo ikke tvinge folk til at svare os når vi ringer...

Nej det har jeg efterhånden forstået... 

Og vi har fået 3 for efterhånden mange år siden sendt ud af kommunen.  

Og ja de havde/ har store udfordringer.  Men men den rigtige støtte og forståelse kan det godt lykkes.

De har været hos os ( vel og mærke på nøjagtig samme løn osv som alle andre)  i flere år.

Men ja jeg undre mig også - og det gør de fleste i diverse brancher også ... og konsekvenserne bliver at vi ser endnu flere østarbejdere i landet, og dermed også social dumping. 

Og vi har en stærk medarbejderestab- så lidt sygdom at det ikke kan måles til MUS 

Folk der har været her i mange år osv -men vi vækster ( heldigvis) og de stillinger kan vi lige pludselig ikke få besat.

En af mine ledere sagde at han tror at dagpenge er på standby pga corona og dermed kan folk gå længere. 

Men må indrømme at det har jeg ikke tjekket.

Jeg tror du skal have andre midler i brug end jeres egen interne jobbank, for at tiltrække gode og stabile medarbejdere.

En intern jobbank virker jo kun, når folk aktivt går ind og tilmelder sig den. 

Hvor imod fx annoncer kan få dem, som måske aldrig selv havde tænkt at jobbet passede til dem (og dem som ikke kender din virksomhed) til at opdage at jeres branche er perfekt til deres livssituation og/eller personlighed

Anmeld Citér

25. juni 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Carina:-) skriver:

Men der er ledige - og mon der så ikke bliver fulgt op på de stillinger folk søger ? 

Om der bliver tjekket om dechar fået tilbudt arbejde osv 

For hvis der er sanktioner- undre det mig hvor mange der tydeligt er ligeglad. 

Der blev aldrig tjekket op på mig, men jeg gjorde også det jeg skulle og mere til… men det var selvf. Også midt i corona. 
min sagsbehandler på jobcentret var meget opgivende og forstående overfor, der ingen jobs var der. Ved ikke hvordan det er nu. 

Men har været ledig før, hvor jeg virkelig blev Holst i ørene trods for jeg som overstående gjorde, hvad jeg skulle og mere til. Jeg tror, det er meget forskelligt. 

Anmeld Citér

25. juni 2021

serinasmor skriver:

Jeg tror du skal have andre midler i brug end jeres egen interne jobbank, for at tiltrække gode og stabile medarbejdere.

En intern jobbank virker jo kun, når folk aktivt går ind og tilmelder sig den. 

Hvor imod fx annoncer kan få dem, som måske aldrig selv havde tænkt at jobbet passede til dem (og dem som ikke kender din virksomhed) til at opdage at jeres branche er perfekt til deres livssituation og/eller personlighed

Vi søger også via fx  jobopslag  og dem der er interesseret blev så tilmeldt jobbank til senere brug. 

Men det fungerer så ikke længere - og så troede jeg naivt at så stor en instans som jobcentret ville fungere... 

Anmeld Citér

25. juni 2021

Anonym

Vi bliver også jævnligt kontaktet ang folk til praktik - og vi siger  konsekvent nej tak .

Både pga det administrative- men også fordi vi trods alt helst vil have folk  der vitterlig kan varetage et job. 

Vi har et par fleksjobbere - og det fungerer fint .

Og så har vi 3 ansatte der er ansat igennem kommunen for efterhånden mange år siden.

De får løn af os - på samme vilkår som alm. ansatte . Og de startede på samme vilkår med kontrakt osv som vores andre ansatte - blot med deres sagsbehandler indover. 

De har alle 3 en fortid med svigt og lang tid på offentlig forsørgelse- og de fungere ikke i teams . Så vi har dem på pladser hvor de arbejder alene - Ingen kundekontakt  og meget lidt kontakt med deres nærmeste leder.

Og de er seriøst nogle af vores mest  loyale medarbejdere. 

De blomster på ros og vokser på den tillid vi har givet dem i at arbejde selvstændigt. 

Vi var skeptiske i starten  - men det har de gjort til skamme .

Hvad de ellers har af kontakt med kommunen ved jeg ikke - men vi udbetaler løn hver eneste måned. Så ikke noget med  kontanthjælp for fuldtid her. 

Bare for at sige , at ikke alle arbejdspladser er rådne , og vil kun udnytte folk... 

Jeg tænker slet ikke alle udnytter arbejdskraften, men jeg har selv været mega uheldig den korte tid jeg var ledig.

Er super glad for at høre i behandler dem så godt  så du må slet ikke se det om et angreb, for det var ikke min intention

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.