Har været min mand utro

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
CKJ skriver:

Ordsproget er vel egentlig pænt ligegyldigt i forhold til problematikken. For hulan altså - 

Nu er det jo ikke ligefrem et ordsprog 

Valget af formuleringer er bestemt ikke ligegyldigt. At kalde handlingen for “at sprede ben” er nedladende på niveau med at kalde kvinden, der gør det, for luder, tæve og lignende, og der er rent faktisk, af gode grunde, retningslinjer om, at man holder den gode tone herinde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Abracadabra skriver:

Du har selvfølgelig ret. Samtidig synes jeg, at man skal gøre sig umage med ikke at slutshame andre kvinder. Ville du omtale din og din mands kærlighedsliv med ordene ‘jeg spredte ben’? 

Nu har jeg aldrig været min mand utro, men hvis jeg havde, ville det have været sex med gensidigt samtykke og forhåbentlig nydelse for begge parter. At nedgøre et samleje med udtrykket ‘at sprede ben’ er unødvendigt. 

Det er flere år siden, jeg besluttede mig for, at den form for ordkløveri gider jeg ikke gå op i. Jeg er også pænt ligeglad med, om folk kalder mig erotisk buttet - jeg vil stadig kalde det småfed og kvabset. Jeg ville aldrig blive stødt over, at jeg ville blive omtalt, som at have spredt ben. Det er jo for pokker bare en talemåde. Det er ordkløveri på allerhøjeste plan - og komplet ligegyldigt for historien. 

Anmeld Citér

7. juni 2020

Anonym

CKJ skriver:

Det er flere år siden, jeg besluttede mig for, at den form for ordkløveri gider jeg ikke gå op i. Jeg er også pænt ligeglad med, om folk kalder mig erotisk buttet - jeg vil stadig kalde det småfed og kvabset. Jeg ville aldrig blive stødt over, at jeg ville blive omtalt, som at have spredt ben. Det er jo for pokker bare en talemåde. Det er ordkløveri på allerhøjeste plan - og komplet ligegyldigt for historien. 

Jeg forstår heller ikke, hvorfor en hel tråd skal ødelægges ved, at den ene person bruger den ene talemåde, mens den anden bruger den anden .. Er squ da for pokker ligegyldigt

Anmeld Citér

7. juni 2020

Anonym

TS hvordan går det? Snakker I stadig sammen eller?

Anmeld Citér

7. juni 2020

kamikaze

CKJ skriver:

Ordsproget er vel egentlig pænt ligegyldigt i forhold til problematikken. For hulan altså - 

Det er ikke ligegyldigt i forhold til diskussionen af problematikken. Hvis det var mit forhold, ville det være det følelsesmæssige aspekt der var afgørende for om vi reelt kunne arbejde videre med parforholdet. Derfor er det en afsporing af debatten når TS's forhold bliver reduceret, over mange siders diskussion, til at hun har "spredt ben".

Anmeld Citér

7. juni 2020

Abracadabra

kamikaze skriver:

Det er ikke ligegyldigt i forhold til diskussionen af problematikken. Hvis det var mit forhold, ville det være det følelsesmæssige aspekt der var afgørende for om vi reelt kunne arbejde videre med parforholdet. Derfor er det en afsporing af debatten når TS's forhold bliver reduceret, over mange siders diskussion, til at hun har "spredt ben".

Helt utroligt enig. 

Og TS har formentligt meldt sig ud af debatten - hun er ihvertfald ikke set siden side 2. Derfor er det okay, at debatten løftes fra det konkrete tilfælde til en mere overordnet diskussion af bl.a sprogbrug omkring kvinders seksualitet. 

(TS har vel i øvrigt sandsynligvis meldt sig ud af debatten, fordi der var helt utroligt meget slutshaming i denne tråd - havde nogen ønsket en reel debat omkring det konkrete tilfælde af utroskab, skulle man nok have overvejet sit sprogbrug.)

Anmeld Citér

7. juni 2020

Abracadabra

CKJ skriver:

(Åh, jeg ærgrer mig over, at jeg har så svært ved at slippe denne debat - og alligevel fortsætter jeg!)

Der er også stor forskel på, om du omtaler dog selv som kvabset og småfed, eller om jeg gør det. Den mest direkte sammenligning ville være, hvis du herinde havde lagt et billede op af dig selv i en ny kjole og spurgte til andres mening. Ville du da acceptere, at andre (uden at kende dig og dit noget ukærlige sprogbrug om dig selv) omtalte dig som kvabset og småfed? JEG ville ikke acceptere det på dine vegne. Hvis kjolen ikke klædte dig, skulle man skrive dét: Den klæder dig ikke. Men man skulle holde sig fra værdiladede udtryk som ‘kvabset’. Sådanne udtrykket kunne man nok i øvrigt kalde fatshaming, og det er mange imod. 

Om jeg omtaler mig selv som kælling, neger, perker eller lignende, giver ikke andre ret til at intellektualisere over de nedsættende betegnelser og bruge dem mod mig. Du må kalde dig selv småfed - men jeg må ikke. Sorte må kalde sig selv niggere - men jeg må ikke. 

TS omtaler sin utroskab som utroskab - hvorfor så nedgøre det? Hun bruger ikke det nedsættende udtryk ‘sprede ben’, det pålægges hun af andre vrede debattører, som muligvis har mere travlt med at se deres egne vrede ord på skrift end at være nysgerrige på den aktuelle problemstilling.

Anmeld Citér

7. juni 2020

Mor og meget mere

CKJ skriver:

Nu er din upåvirkethed af andres måde at omtale dig på helt underordnet - det er fx heller ikke okay at omtale andre som perkere, kællinger etc., selv om du gerne vil kaldes småfed. I øvrigt er det den anden vej rundt - hvis folk omkring dig virkelig kalder dig erotisk buttet, forsøger de at holde en god tone af hensyn til dig - hér handler det om at omtale andre negativt. 
Du ser tråden som “en historie”. Jeg ser den som nogens private betroelser samt en generel drøftelse af utroskab. Hér har en kvinde så undervejs bidraget med egne erfaringer - hun mødes med konsekvent nedgørende omtale af sin handling. Det ødelægger ikke din læseoplevelse af “historien”, men nu er det altså ikke din tolerancetærskel som læser, der er central, når der opfordres til et sobert sprog. 
Ingen stødes af en ordentlig tone - nogle gør af en uordentlig. Jeg kommer ikke til at opfatte, anvende eller blåstemple udtrykket “at sprede ben” om dét at have sex som kvinde under henvisning til, at en mig ukendt kvinde gerne vil kaldes kvabset. Sprog skaber virkelighed, og kvinders seksuelle udfoldelser har ved gud været rigeligt nedladende og fordømmende omtalt igennem tiden. Der er absolut ingen grund til at fortsætte den praksis i 2020. 

Anmeld Citér

7. juni 2020

Mor og meget mere

Abracadabra skriver:

(Åh, jeg ærgrer mig over, at jeg har så svært ved at slippe denne debat - og alligevel fortsætter jeg!)

Der er også stor forskel på, om du omtaler dog selv som kvabset og småfed, eller om jeg gør det. Den mest direkte sammenligning ville være, hvis du herinde havde lagt et billede op af dig selv i en ny kjole og spurgte til andres mening. Ville du da acceptere, at andre (uden at kende dig og dit noget ukærlige sprogbrug om dig selv) omtalte dig som kvabset og småfed? JEG ville ikke acceptere det på dine vegne. Hvis kjolen ikke klædte dig, skulle man skrive dét: Den klæder dig ikke. Men man skulle holde sig fra værdiladede udtryk som ‘kvabset’. Sådanne udtrykket kunne man nok i øvrigt kalde fatshaming, og det er mange imod. 

Om jeg omtaler mig selv som kælling, neger, perker eller lignende, giver ikke andre ret til at intellektualisere over de nedsættende betegnelser og bruge dem mod mig. Du må kalde dig selv småfed - men jeg må ikke. Sorte må kalde sig selv niggere - men jeg må ikke. 

TS omtaler sin utroskab som utroskab - hvorfor så nedgøre det? Hun bruger ikke det nedsættende udtryk ‘sprede ben’, det pålægges hun af andre vrede debattører, som muligvis har mere travlt med at se deres egne vrede ord på skrift end at være nysgerrige på den aktuelle problemstilling.

Ydermere har andre netop ikke kaldt hende småfed eller kvabset, men bestræbt sig på at omtale hende hensynsfuldt, hvad hun så ikke ønsker. Det er en noget anden situation end at møde negative kommentarer fra andre, som ikke ved, hvordan hun helst vil omtales. Almindelig pli er at vælge den gode tone, indtil andet direkte efterspørges. (Jeg ville dog stadig ikke kalde andre kvabsede). 

Anmeld Citér

7. juni 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Det er jo heldigvis skønt, at vi alle er forskellige - og jeg holder stadig på, at det ikke behøver være kun negativt ladet, at sprede ben. Jeg synes det er vigtigt, at slå fast, at ikke alle tolker alt som negativt. 
Men god dag - jeg tjekker ud 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.