Har været min mand utro

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2020

Zhenzi

Kære TS

Jeg ved ikke om du stadig læser med efter, at debatten løb af sporet. Jeg vil dog skrive, at jeg til et vist punkt forstår din situation. Står selv i den fase, hvor jeg er ved at finde ud af det med min kæreste gennem 4,5 år efter, at jeg har været utro. Vores situation er så anderledes, fordi vi ikke har fælles børn, men man kan også sige, at det gør det lettere at smide håndklædet i ringen.

Vi har valgt at kæmpe for det, fordi vi var rigtigt lykkelige sammen før min affære, vi har haft det hyggeligt og afslappet sammen og generelt en god hverdag. Men det er hårdt, min kæreste stoler (selvfølgelig) ikke helt på mig på samme måde og der har (naturligt nok) været tidspunkter hvor hans lyst seksuelt har været nedsat. Vi klarer os indtil videre uden parterapeut, men med lange og mange samtaler om, hvad vi ønsker os af forholdet og hinanden. Selvfølgelig ved jeg ikke endnu, om vi når ud på den anden side. Det er kun 2,5 måneder siden, at jeg brød endeligt med min elsker. Jeg var i øvrigt også vanvittigt forelsket i ham.

Det jeg indså var (i stil med det mange skriver) at livet med en ny kæreste ikke nødvendigvis bliver lykkeligere. Der bliver også hverdag (med vasketøj, leverpostej og delebørn). Så jeg ville hellere arbejde på mit "gamle" forhold som jeg kender - på godt og ondt, men indrømmer, at en nyforelskelse kan være virkelig lokkende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2020

Zhenzi

Lige et ps: Jeg har desuden oplevet, at det hjælper meget at se på, hvordan man tænker over det. Hvis du tænker, at dit parforhold derhjemme også er kedeligt, konfliktfyldt, sexløst mm, mens elskeren fremhæves som spændende, passioneret mm, er det sværere at slippe affæren. Jeg har selv begået den fejl at blæse min affære op til den helt store (forbudte og derfor mere spændende) kærlighed. 

Anmeld Citér

7. juni 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Zhenzi skriver:

Kære TS

Jeg ved ikke om du stadig læser med efter, at debatten løb af sporet. Jeg vil dog skrive, at jeg til et vist punkt forstår din situation. Står selv i den fase, hvor jeg er ved at finde ud af det med min kæreste gennem 4,5 år efter, at jeg har været utro. Vores situation er så anderledes, fordi vi ikke har fælles børn, men man kan også sige, at det gør det lettere at smide håndklædet i ringen.

Vi har valgt at kæmpe for det, fordi vi var rigtigt lykkelige sammen før min affære, vi har haft det hyggeligt og afslappet sammen og generelt en god hverdag. Men det er hårdt, min kæreste stoler (selvfølgelig) ikke helt på mig på samme måde og der har (naturligt nok) været tidspunkter hvor hans lyst seksuelt har været nedsat. Vi klarer os indtil videre uden parterapeut, men med lange og mange samtaler om, hvad vi ønsker os af forholdet og hinanden. Selvfølgelig ved jeg ikke endnu, om vi når ud på den anden side. Det er kun 2,5 måneder siden, at jeg brød endeligt med min elsker. Jeg var i øvrigt også vanvittigt forelsket i ham.

Det jeg indså var (i stil med det mange skriver) at livet med en ny kæreste ikke nødvendigvis bliver lykkeligere. Der bliver også hverdag (med vasketøj, leverpostej og delebørn). Så jeg ville hellere arbejde på mit "gamle" forhold som jeg kender - på godt og ondt, men indrømmer, at en nyforelskelse kan være virkelig lokkende. 

Jep, forelskelser bliver ved at være dejlige - og ofte satans besværlige - igennem hele livet, tror jeg. Og jeg ville langt lettere kunne forlige mig med, at min mand havde haft et ligegyldigt onenightstand, end at han over længere tid var stormende og dybt forelsket i en anden, drømte om et liv med hende, sammenlignede mig med hende, var fjern og led svære kvaler over sine følelser - men aldrig havde sex med hende.
Hvis det første skulle ske, ville jeg helt afgjort ikke ønske at vide det - hvis det var muligt for ham at undgå, at jeg nogensinde hørte om det. Hvad skulle jeg med den viden, hvis det vitterlig var en enkeltstående bommert? Dæleme nej, om han skulle gå bodsgang og bede om min tilgivelse for at få det bedre - det måtte han selv rode med. Han ved, jeg ser sådan på det - jeg tror ikke, det er sket, men man ved jo aldrig. 
Jeg har været afsindigt forelsket i andre flere gange, men aldrig overvejet at forlade min mand af den grund. Det har virket på mig som langt alvorligere “utroskab”, at jeg har haft så stærke og svære følelser for andre “i smug”, end at jeg enkelte gange har haft dumme, betydningsløse onenightstands. 
Kombi’en - sex OG forelskelse - har jeg ikke erfaring med. Det må være virkelig svært. For alle parter. 

Min erfaring er, og det er jo en subjektiv oplevelse, at jo ældre og mere sammentømret, et par er, jo mindre tilbøjelige er de til at være sort/hvide og smide håndklædet i ringen pga. et sidespring. Jeg synes, at man skal undgå at male sig op i et hjørne af “Jeg ville ALDRIG kunne tilgive ...”, for jeg tror på, at man ligesom med så mange andre områder bliver lidt mere “rund” og nuanceret med alderen og lidt mere tilbøjelig til at kæmpe for det fælles liv, man har skabt sammen. Med tusind modifikationer og forbehold, selvfølgelig - det er blot, hvad jeg har set. Dermed IKKE sagt, at jeg mener, utroskab er en bagatel. Og selvsagt skal man ikke tilgive alt. 

Anmeld Citér

7. juni 2020

Zhenzi

Jep, forelskelser bliver ved at være dejlige - og ofte satans besværlige - igennem hele livet, tror jeg. Og jeg ville langt lettere kunne forlige mig med, at min mand havde haft et ligegyldigt onenightstand, end at han over længere tid var stormende og dybt forelsket i en anden, drømte om et liv med hende, sammenlignede mig med hende, var fjern og led svære kvaler over sine følelser - men aldrig havde sex med hende.
Hvis det første skulle ske, ville jeg helt afgjort ikke ønske at vide det - hvis det var muligt for ham at undgå, at jeg nogensinde hørte om det. Hvad skulle jeg med den viden, hvis det vitterlig var en enkeltstående bommert? Dæleme nej, om han skulle gå bodsgang og bede om min tilgivelse for at få det bedre - det måtte han selv rode med. Han ved, jeg ser sådan på det - jeg tror ikke, det er sket, men man ved jo aldrig. 
Jeg har været afsindigt forelsket i andre flere gange, men aldrig overvejet at forlade min mand af den grund. Det har virket på mig som langt alvorligere “utroskab”, at jeg har haft så stærke og svære følelser for andre “i smug”, end at jeg enkelte gange har haft dumme, betydningsløse onenightstands. 
Kombi’en - sex OG forelskelse - har jeg ikke erfaring med. Det må være virkelig svært. For alle parter. 

Min erfaring er, og det er jo en subjektiv oplevelse, at jo ældre og mere sammentømret, et par er, jo mindre tilbøjelige er de til at være sort/hvide og smide håndklædet i ringen pga. et sidespring. Jeg synes, at man skal undgå at male sig op i et hjørne af “Jeg ville ALDRIG kunne tilgive ...”, for jeg tror på, at man ligesom med så mange andre områder bliver lidt mere “rund” og nuanceret med alderen og lidt mere tilbøjelig til at kæmpe for det fælles liv, man har skabt sammen. Med tusind modifikationer og forbehold, selvfølgelig - det er blot, hvad jeg har set. Dermed IKKE sagt, at jeg mener, utroskab er en bagatel. Og selvsagt skal man ikke tilgive alt. 

Det er jeg meget enig i, og det er også min egen oplevelse, at jeg med alderen (og erfaringen) er begyndt at se mere nuanceret på ting og være mere rummelig overfor egne og andres fejltrin. Der er nemlig ofte mange nuancer i utroskab og derfor synes jeg ikke, at det giver mening bare at se sort - hvidt på det a la: "den der er utro altid er et egoistisk røvhul," mens den anden er det uskyldige/stakkels offer."

Nu kan jeg jo kun tale om min egen sag, men jeg oplevede, at man faktisk godt kan være lykkelig med sin partner og Alligevel forelske sig i en anden. Det ene er ikke nødvendigvis ekskluderende for det andet.

Min partner nævnte netop vores relation som grund til at tilgive. Vi mener ikke, at vi uden videre bare kan finde en anden, der forstår os, støtter os, har fælles interesser med os osv som vi to har sammen. Vi har jo også over tid opbygget noget sammen, som nye partnere ikke bare kan erstatte (små hyggelige vaner og rutiner) men også større ting, vores forhold til hinandens familie mm.

Jeg er meget enig med dig i, at jeg også hellere ville opleve, at min kæreste havde one Night stands uden følelser end at han gik hen og forelskede sig i andre. Jeg er ikke stolt af at indrømme det, men jeg har igennem mit liv prøvet alle de varianter af utroskab, du nævner fra one Night stands (i branderter, da jeg var ung og dum) over følelsesmæssig utroskab, men uden sex og så til den affære, jeg fornylig har haft. Og det der gør det så svært, er nemlig, at det ikke er sort hvidt. Havde min evne til at forelske mig i en anden været en direkte konsekvens af, at mit forhold til min kæreste var slut, ville det være nemmere bare at bryde. Det samme kunne siges, hvis min kærlighed til min kæreste var præventiv for, at jeg kunne føle følelser for den anden. Sådan har det bare ikke været for mig : Jeg vidste efter at have kendt min affære i tre uger, at jeg på ingen måde ønskede at forlade min mand, men det ændrede ikke på, at jeg var forelsket til anden side (og endda nåede at blive det endnu mere, før jeg brød med ham).

Og til sidst: Jeg er ikke altid stolt af, hvordan jeg har håndteret mit kærlighedsliv, men jeg tænker at mine svar måske kan bruges af TS til at se lidt mere nuanceret både på sine følelser og muligheder i en svær situation. 

Anmeld Citér

7. juni 2020

Zhenzi

Mor og meget mere skriver:

Stor respekt for, at du ikke har handlet på de forelskelser, du har oplevet. Hvordan er det lykkedes dig at mane dem til jorden igen? Jeg synes jo selv, at de romantiske forhold, der ikke bliver udlevet kan have det med at vokse sig rigtigt store i fantasien. Og har du altid holdt dem hemmelige for din mand? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.