Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2009

qp

Vi kan vel alle blive enige om, at rygning kan skade barnet og man løber en stor risiko mht barnets liv, trivsel og udvikling ved, at ryge.

Årsagen til at man "tager chancen" tror jeg er, at det er så uvirkeligt for en at der virkelig er et barn der inde!

Jeg selv har røget under min graviditet og må da erkende, at hvis min mave var gennemsigtig og jeg i 9 mdr kunne se hvordan han voksede og udviklede sig, ville det hele være mere virkeligt for mig - og så ville jeg simpelthen ikke kunne ryge...

Lyder måske lidt underligt men jeg kunne simpelthen ikke rigtig forholde mig til, at der VIRKELIG var det lille barn derinde som jeg så senere fik i mine arme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2009

minimus

Nu har der været så meget oppe omkring rygning osv.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening som gravide og forældre, rygere eller ikke rygere, hvad i synes om dem som punser løs mens de er gravide eller er sammen med deres børn mens de gør det...

Personligt er jeg lidt forvirret på dette område, for er da klar over det ikke er sundt for barnet at der ryges når man er gravid, men på den anden side ved jeg min egen mor røg da hun ventede mig og mine 2 ældre søskende.. Og så vidt jeg ved fejler vi da ikke noget...

Stoppede dog selv med at ryge da jeg blev gravid...

Mona 24+3

Hold da op en lang debat. Det er jo lige før, at man helt mister fokus på, hvad det oprindelige emne er.

Altså jeg er selv x-ryger, har altid sagt, at når jeg blev gravid, så stoppede jeg. Men der ER svært. Der gik da også 3 dage fra jeg havde fundet ud af det, til jeg rent faktisk stoppede. Men jeg gjorde det måske mest fordi, jeg altid har sagt ,at jeg ville stoppe  og ikke fordi, jeg ved hvor usundt det er for barnet.

Forstå mig ret. Jeg er udemærket klar over, hvor usundt og skadeligt det er, det er jo også derfor jeg er stoppet. Jeg valgte også mellem baby eller røg, for mig er de to ting ikke forenelige.

Jeg har selv 2 veninder, som stadig ryger og det er et stykke tid siden, at de blev mødre. Jeg undrer mig over, hvorfor de ikke stopper, men det er og vil altid være deres valg.

Nogen har viljestyrken til at stoppe fra dag til dag, andre skal have lang tid.

Anmeld

25. oktober 2009

Sees

qp skriver:

Vi kan vel alle blive enige om, at rygning kan skade barnet og man løber en stor risiko mht barnets liv, trivsel og udvikling ved, at ryge.

Årsagen til at man "tager chancen" tror jeg er, at det er så uvirkeligt for en at der virkelig er et barn der inde!

Jeg selv har røget under min graviditet og må da erkende, at hvis min mave var gennemsigtig og jeg i 9 mdr kunne se hvordan han voksede og udviklede sig, ville det hele være mere virkeligt for mig - og så ville jeg simpelthen ikke kunne ryge...

Lyder måske lidt underligt men jeg kunne simpelthen ikke rigtig forholde mig til, at der VIRKELIG var det lille barn derinde som jeg så senere fik i mine arme.

Tror jeg faktisk du har rigtig meget ret i !
Havde slet ikke tænkt over det på den måde - Men nu hvor du siger det sådan, så genkender jeg faktisk noget, fra min egen graviditet !

Anmeld

25. oktober 2009

Trolde_mor

Lise skriver:

Jeg sørger så vidt muligt at holde mit barn (mine børn) langt væk fra røg. Jeg kunne aldrig drømme om at ryge under graviditet, opholder mig sjældent sammen med folk der ryger (altså MENS de ryger), og mit hjem er røgfrit. Og heldigvis er hele min familie + svgerfamilie + venner af samme opfattelse  

Jeg synes man er et skarn hvis man ryger mens man er gravid!!! Og at bruge "min mor røg også mens hun ventede mig, og jeg fejler ikke noget" holder ikke en meter. Jeg er indforstået med at det kan være svært at holde med at ryge, men man burde kunne undvære den "nydelse" i den periode, hvis det gavner hele barnets liv!

Lise 20+1

Fuldstændig enig og her er det på samme måde med familie osv..

Anmeld

25. oktober 2009

guggle

NoOne skriver:

LIGE PRÆCIS - Tak !!
Problemet her er jo netop at folk ikke kan komme med deres mening uden at dømme.
Ja, jeg har dårlig samvittighed, over at jeg røg som gravid, det er fandme ikke noget jeg er stolt af, og det hjælper absolut ikke på det, at blive rakke ned på den her måde, som egoistisk uansvarlig mor. Jeg ved jo udemærket godt at det var skadeligt - Men det er der så meget andet der også er. Og ja, det er beviset at rygning skader meget - Hvis man ryger 20 smøger om dagen, hvilket ikke var tilfældet her, og aldrig har været det !

Klart at folk dømmer, når de hører om eller ser børn blive udsat for skade. Om det så er røg, druk, stoffer, mishandling af den ene eller anden art. Opførsel der skader en lille baby, et barn eller en voksen for den sags skyld, er bare IKKE okay og det bliver det ALDRIG. Så led ikke efter nogen der ønsker at acceptere at i "BARE" har valgt at ryge fordi det er nemmere end at stoppe. Jeg forstår godt at det kan virke surrealistisk at man er gravid, men når man nu er vidende om det fakta at man er....så børn man sætte alle kræfter ind for at stoppe. Det er så mange muligheder for at få hjælp til at stoppe. Og man skylder det stakkels lille lidende barn at afprøve hver og én. Jeg har ikke haft let ved at holde op med at ryge. Men det handler jo om, om man ønsker det bedste for ens barn. Det nytter jo heller ikke noget at være bagklog, når først skaden er sket og barnet har lidt vuggedøden eller noget andet frygteligt. Jeg ønskede mig bare så meget det barn, da jeg ventede mig og ville ikke risikere at miste det eller udsætte det for skade.

Hvordan kan i være villige til blot at ryste på skuldrene over at jeres barn lider skade, men i hiver næste storm af gift ned igennem systemet, ned til jeres lidende barn?????

Hvis man kan træffe et valg om at skade sit barn, skal man også kunne forstå at man ER en dårligere mor på lige det PUNKT!!!

Man kan ikke blot lukke øjnene for at det er meget skadeligt og bare lade stå til. Det er ondt og egoistisk. Læner i jer så også blot tilbage og trækker på skuldrene, når folk skader deres barn på andre måder????

Tror det er det forkerte sted i prøver at rense jeres samvittighed... Det renses bedst med et rygestop!

Anmeld

26. oktober 2009

Enayia

NoOne skriver:

Kunne ikke have sagt det bedre selv - Tak !!
Og som jeg også skriver længere oppe, så røg jeg MAKS 5 smøger om dagen. - Og gør det stadig.
Og så synes jeg at folk er begyndt at gå lige lovligt højt op i hvad andre gør - Hvad blev der sagt for 20-30 år siden ??

Jeg syntes ikke du skal tage dig af hvad andre siger og syntes om dig, især herinde er der nogle høns der har SÅ travlt med hvad andre bør/ikke bør gøre og skal gøre sig selv bedre. Så syntes blot du skal ignorere hvad andre mener og gøre det du selv syntes. Vi lever i et helse-samfund, slår du en skid er der en der peger fingre af dig og kalder dig miljøsvin.

Anmeld

26. oktober 2009

Mor.sander

Enayia skriver:

Jeg syntes ikke du skal tage dig af hvad andre siger og syntes om dig, især herinde er der nogle høns der har SÅ travlt med hvad andre bør/ikke bør gøre og skal gøre sig selv bedre. Så syntes blot du skal ignorere hvad andre mener og gøre det du selv syntes. Vi lever i et helse-samfund, slår du en skid er der en der peger fingre af dig og kalder dig miljøsvin.

Rigtigt godt skrevet

Anmeld

26. oktober 2009

qp

NoOne skriver:

Tror jeg faktisk du har rigtig meget ret i !
Havde slet ikke tænkt over det på den måde - Men nu hvor du siger det sådan, så genkender jeg faktisk noget, fra min egen graviditet !

Anmeld

26. oktober 2009

qp

Åhh for faen altsååååh.... Jer der dømmer rygere for, at være uansvarlige mødre osv... hvordan er i bedre når i kører rundt i jeres biler og oser det hele til som vores børn skal indånde?

Ja jeg ved godt det er en helt anden diskussion men jeg er sgu forarget over, at i er så skide nedladende overfor rygere - istedet bør i da heller komme med gode råd om hvordan man kommer ud af afhængigheden.

Som tidligere nævnt er jeg ryger og jeg røg under graviditeten.... Det er sgu ikke noget jeg er stolt af - men mon ikke der er årsager til, at man ryger som gravid såvel som der er årsager til, at andre drukner sig i mad og slik...........  Nogle gange er man nødt til, at grave langt ned i et menneske for, at finde frem til hvorfor de handler som de gør...

Anmeld

26. oktober 2009

Mca<3

Sidder seriøst her i mit stille sind og ryster på hovedet  Hva fanden tænker i på   Tror slet ikke det her emne behøver at blive diskuteret,,  Alle jeres undskyldninger om dit og dat ,, bil  os ,, mm  .. Svært at fatte man har en baby i maven  Jeg er rystet og dybt bekymret .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.