Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. oktober 2009

Barbamama

WOW sikke en diskussion.... Jeg må ÆRLIGT indrømme at når jeg ser en gravid der ryger tænker jeg:"Det kan du bare ikke være bekendt...." Jeg kan lige se den lille baby for mig indånde alt det der i sine fine NYE lyserøde lunger.... Det gør mig bare skidt tilpas... Og jeg HAR engang røget og tog en kold tyrker og har aldrig rørt skidtet igen... Undskyldningen med at man også indånder bilos holder ikke synes jeg for når man så ryger gør man jo bare sig selv dobbelt usund: Bilos OG cigaretter.... Jeg passede selv meget på hvad jeg indtog i min graviditet og jeg brugte ikke parfume og købte NEutral vaskepulver, showergel osv....

Men ja min holdning er bare at man ikke kan tillade sig at gøre sit nye ufødte barn til ryger. Det har ikke bedt om at komme derind.... Så læner jeg mig tilbage og venter på at blive skældt ud

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2009

Smølf

lsvendsen skriver:

ER der nogen der rent faktisk her i debatten der har skrevet at rygere er dårlige mødre??? Jeg har ihvertfald ikke skrevet det og det mener jeg heller ikke, det ervist bare en undskyldning så I kan spille fornærmede men hold jer nu til det det handler om....

Er det farligt for ens ufødte barn at ryge eller er det ikke?? DET er det, det er blevet slået fast mange mange gange... Bare det at rygning fordobler risikoen for vuggedød  får mig til at gyse!!!

Fint at du bringer det med vuggedød på banen!

Hvis mor ryger 20 cigaretter hver dag under graviditeten øges risikoen for vuggedød 10 (!) gange.

Tankevækkende

Anmeld

25. oktober 2009

Katjaro

michella80 skriver:

Men ja min holdning er bare at man ikke kan tillade sig at gøre sit nye ufødte barn til ryger. Det har ikke bedt om at komme derind.... Så læner jeg mig tilbage og venter på at blive skældt ud

Ingen skæld ud herfra.

Jeg er også x-ryger - men har altid sagt: Jeg ryger lige indtil den dag jeg skal have børn.

Den dag jeg testede positiv blev cigaretterne lagt på hylden. Og jeg har ikke røget i snart 6 år - og jeg kommer aldrig til at ryge igen.

Jeg er også barn af en ryger - og gæt hvad min ikke rygende far har fået....KOL - som i rygerlunger. Hmmmm hvem sagde at en lille smule passiv rygning ikke skader.?

Et er at man tager et valg om at ryge - men man skal ikke komme og sige at det ikke har konsekvenser for ens barn - det har det, det er videnskabeligt bevist.

Jeg får det også skidt når jeg ser en gravid ryge, eller en ammende for den sags skyld. Jeg kunne aldrig finde på at nedgøre hende for det - men jeg vil have lov til at undre mig. Jeg kunne stoppe med at ryge efter ca. 20 års rygning. Min storrygende mor og bror er stoppet. Man kan hvis man vil - men man skal ville helt ind i sjælen, ellers er det dømt til at mislykkes.

Hilsen katja

Anmeld

25. oktober 2009

Sees

Katjaro skriver:

Jeg får det også skidt når jeg ser en gravid ryge, eller en ammende for den sags skyld. Jeg kunne aldrig finde på at nedgøre hende for det - men jeg vil have lov til at undre mig.

Selvfølgelig skal man have lov til at undre sig, jeg undre mig da også over en masse - Men problemet er netop at folk nedgør en, og gør en til en mere uansvarlig mor, hvis man ryger under graviditeten.
Og som du selv skriver, så kan man godt stoppe, men man skal ville det helt ind i sjælen - Og jeg er ike psykisk klar til at stoppe med at ryge endnu .. Jeg tumler med så meget i forvejen - Men cigeratterne ved jeg hvor jeg har - Desværre !! :\

Anmeld

25. oktober 2009

LineD

lsvendsen skriver:

At drikke et glas rødvin til maden kan da overhovedet ikke sammenlignes med at ryge!!! Dit barn lider under hver eneste cigaret, hvorfor vil I rygere ikke acceptere at det er et FACT!!! hvis man absolut skal sammenligne noget så ville det da være at drikke sig en kæp i øret hver dag eller ryge, de to ting er nok nogenlunde lige skadelige!!!

Hilsen Line som hverken ryger eller drikker...

Vi må jo bare være enige om at være uenige.

Jeg mener et glas rødvin til maden er ligeså skadeligt for en graviditet/foster som rygning er... Men igen så er det jo bare en holdning jeg har.

Jeg er da ikke i tvivl om at rygning er skadeligt, jeg påstår skam ikke andet, jeg sætter blot spørgsmålstegn ved, HVOR skadeligt det reelt er. Jeg har skam også øjne og kan sagtens læse div. undersøgelser, ligesåvel som jeg kan læse div. undersøgelser om hvorvidt druk og fedme skader et foster...

Det er jo bare op til den enkelte at opveje de ricisi, og handle ud fra hvad man har det godt med.

Og det er disse valg JEG ikke vil stille mig til dommer over for.

Man tager nogle valg ud fra de givne kriterier, og de varierer immervæk fra person til person.

Sommetider må man bare være stor nok til at sige, OK, det er deres valg, godt jeg i mine øjne er klogere.

Anmeld

25. oktober 2009

N&J

Jeg syntes overhovedet ikke det er okey at ryge under graviditet eller amning, men jeg kunne aldrig drømme om at gøre andet end at stille ? ved hvorfor. Jeg kan som person ikke gå ind og dømme hvorfor man gør noget som kan være potientielt skadeligt for sit barn, forstår heller ikke gravide der bruger parfume/cremer og lign i rigelige mængder, men de skadelige virkninger er endnu ikke slået igennem i den danske befolkning. Selvfølgelig ved vi alle at det ikke er godt for vores barn, men ikke alle står i en situation hvor de føler de har et valg, vi kan alle udefra sige at det er nemt nok og holde op med at ryge, og det er det også har man indstillet sig på det og taget en beslutning om det, men bliver man gravid ved et tilfælde og der så går ýdermere 6 mdr. før man opdager det, så er der nok mange andre ting at bekymre og tænke på istedet for at hvordan man dog skal holde op med at ryge de sidste 3 mdr. Jeg syntes altid man bør holde op med at ryge bliver man gravid, men kan man ikke, så må man skære så meget man overhovedet kan, og tvivler på at de fleste gravide der ryger ikke selv har dårlige samvittighed løbende under graviditeten, så tror slet ikke de behøver mere fra alle os andre...

Knuz fra Jane

Anmeld

25. oktober 2009

lsvendsen

LineD skriver:

Vi må jo bare være enige om at være uenige.

Jeg mener et glas rødvin til maden er ligeså skadeligt for en graviditet/foster som rygning er... Men igen så er det jo bare en holdning jeg har.

Jeg er da ikke i tvivl om at rygning er skadeligt, jeg påstår skam ikke andet, jeg sætter blot spørgsmålstegn ved, HVOR skadeligt det reelt er. Jeg har skam også øjne og kan sagtens læse div. undersøgelser, ligesåvel som jeg kan læse div. undersøgelser om hvorvidt druk og fedme skader et foster...

Det er jo bare op til den enkelte at opveje de ricisi, og handle ud fra hvad man har det godt med.

Og det er disse valg JEG ikke vil stille mig til dommer over for.

Man tager nogle valg ud fra de givne kriterier, og de varierer immervæk fra person til person.

Sommetider må man bare være stor nok til at sige, OK, det er deres valg, godt jeg i mine øjne er klogere.

Nå men hvis du har læst div. resultaterne af forskning omkring rygning og graviditet, så har du vel også læst at det ER hamrende usundt... punktum. det er slået fast i mere end en undersøgelse så jeg er bange for at der ikke er nogen halmstrå at klamre sig til...

Anmeld

25. oktober 2009

qp

MoarN skriver:

Jeg syntes overhovedet ikke det er okey at ryge under graviditet eller amning, men jeg kunne aldrig drømme om at gøre andet end at stille ? ved hvorfor. Jeg kan som person ikke gå ind og dømme hvorfor man gør noget som kan være potientielt skadeligt for sit barn, forstår heller ikke gravide der bruger parfume/cremer og lign i rigelige mængder, men de skadelige virkninger er endnu ikke slået igennem i den danske befolkning. Selvfølgelig ved vi alle at det ikke er godt for vores barn, men ikke alle står i en situation hvor de føler de har et valg, vi kan alle udefra sige at det er nemt nok og holde op med at ryge, og det er det også har man indstillet sig på det og taget en beslutning om det, men bliver man gravid ved et tilfælde og der så går ýdermere 6 mdr. før man opdager det, så er der nok mange andre ting at bekymre og tænke på istedet for at hvordan man dog skal holde op med at ryge de sidste 3 mdr. Jeg syntes altid man bør holde op med at ryge bliver man gravid, men kan man ikke, så må man skære så meget man overhovedet kan, og tvivler på at de fleste gravide der ryger ikke selv har dårlige samvittighed løbende under graviditeten, så tror slet ikke de behøver mere fra alle os andre...

Knuz fra Jane

Anmeld

25. oktober 2009

Sees

MoarN skriver:

Knuz fra Jane

LIGE PRÆCIS - Tak !!
Problemet her er jo netop at folk ikke kan komme med deres mening uden at dømme.
Ja, jeg har dårlig samvittighed, over at jeg røg som gravid, det er fandme ikke noget jeg er stolt af, og det hjælper absolut ikke på det, at blive rakke ned på den her måde, som egoistisk uansvarlig mor. Jeg ved jo udemærket godt at det var skadeligt - Men det er der så meget andet der også er. Og ja, det er beviset at rygning skader meget - Hvis man ryger 20 smøger om dagen, hvilket ikke var tilfældet her, og aldrig har været det !

Anmeld

25. oktober 2009

LineD

lsvendsen skriver:

Nå men hvis du har læst div. resultaterne af forskning omkring rygning og graviditet, så har du vel også læst at det ER hamrende usundt... punktum. det er slået fast i mere end en undersøgelse så jeg er bange for at der ikke er nogen halmstrå at klamre sig til...

Jamen så er det jo bare sådan.

Mvh Line, der absolut ikke har behov for at klamre sig til noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.