jeg synes ikke det er okay at skubbe ansvaret for ens misbrug over på samfundet, smøger, alkohol, narko eller "fedme/overspisning".... det er, i mine øjne, aldrig KUN samfundets ansvar.... så kan man se på enkelt sager hvor mennesker er ude i et misbrug af en art fordi de har færre resourcer, rent menneskeligt... eftersom vi ikke alle har de samme forudsætninger hjemmefra.... og jeg kan godt se at mange har brug for hjælp.... men det er ikke ensbetydende med at det er okay at skubbe ansvaret væk fra sig selv....
Nej det er da ikke KUN samfundets ansvar, det er ikke det jeg mener. Jeg mener at når nu vores samfund er indrettet sådan som det er ved, at vi HAR mulighed for fedmeoperationer, antabus og metadon - ja så er det vidst tydeligt, at samfundet ALLEREDE har påtaget sig ansvaret for denne gruppe mennesker.
Og der findes eks psykologhjælp til narkomisbrugere da deres grundlag for misbrug ofte er opstået pga. manglende omsorg på den ene eller anden måde igennem opvæksten. Når det så ikke har vist sig, at være vidundermidlet for, at blive uafhængig af rusmidler, ja så har man fundet frem til antabus og andre substutionsmidler.
Overvægtige tilbydes dietister men der er stadig lang venteliste til fedmeoperationerne!
Hvis rygeafvænning ikke hjælper, hvorfor så ikke indføre en form for ryge-metadon for gravide rygere?
Anmeld