Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.134 visninger
189 svar
0 synes godt om
23. oktober 2009

Mona22

Nu har der været så meget oppe omkring rygning osv.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening som gravide og forældre, rygere eller ikke rygere, hvad i synes om dem som punser løs mens de er gravide eller er sammen med deres børn mens de gør det...

Personligt er jeg lidt forvirret på dette område, for er da klar over det ikke er sundt for barnet at der ryges når man er gravid, men på den anden side ved jeg min egen mor røg da hun ventede mig og mine 2 ældre søskende.. Og så vidt jeg ved fejler vi da ikke noget...

Stoppede dog selv med at ryge da jeg blev gravid...

Mona 24+3

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2009

Mira0911

Mona22 skriver:

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening som gravide og forældre, rygere eller ikke rygere, hvad i synes om dem som punser løs mens de er gravide eller er sammen med deres børn mens de gør det...

Personligt er jeg lidt forvirret på dette område, for er da klar over det ikke er sundt for barnet at der ryges når man er gravid, men på den anden side ved jeg min egen mor røg da hun ventede mig og mine 2 ældre søskende.. Og så vidt jeg ved fejler vi da ikke noget...

Mona 24+3

Det er den gravides eget valg om hun ryger under graviditeten eller ej...

Det er der ikke nogen som kan bestemme... JM fraråder det jo til alle.. Os selvom man ikke er gravid...

Dette emne kan man aldrig blive enig om...

Jeg røg de første 3 mdr af graviditeten - Og stoppede derefter, da kvalmen overtog det...

Det er jo svært og vurdere hvordan og hvorledes med det rygning... Det er jo kun den gravide som kan tage stilling til det...

Anmeld

23. oktober 2009

anna-jonas

Helt og aldeles uacceptabelt......................for det er ikke sundt hverken for mor eller barn.......................og barnet har ikke nogen mulighed for fravalg.

Er der nogle af de damer, der har set en scanning af et foster, lige umiddelbart efter at moren har røget?? Endsige set en moderkage fra en storryger.............................Puhhhh, den er lille og grålig.

Jeg holdt selv med at ryge, den dag jeg testede positiv med Anna, som nu er 3 år................og har ikke rørt en smøg siden.

Mette

Anmeld

23. oktober 2009

LineD

Der er jo uendelige meninger om emnet og ligemeget hvor meget vi diskuterer det, så bliver vi aldrig enige

Mit svar er, at det er op til hver enkelt at træffe et valg, nøjagtig som at drikke et glas rødvin til maden. Og hvad folk vælger, er jo deres sag. Det er ikke noget jeg dømmer dem på.

Anmeld

23. oktober 2009

Lise

Jeg sørger så vidt muligt at holde mit barn (mine børn) langt væk fra røg. Jeg kunne aldrig drømme om at ryge under graviditet, opholder mig sjældent sammen med folk der ryger (altså MENS de ryger), og mit hjem er røgfrit. Og heldigvis er hele min familie + svgerfamilie + venner af samme opfattelse  

Jeg synes man er et skarn hvis man ryger mens man er gravid!!! Og at bruge "min mor røg også mens hun ventede mig, og jeg fejler ikke noget" holder ikke en meter. Jeg er indforstået med at det kan være svært at holde med at ryge, men man burde kunne undvære den "nydelse" i den periode, hvis det gavner hele barnets liv!

Lise 20+1

Anmeld

23. oktober 2009

mor-til-vanessa

Mona22 skriver:

Mona 24+3

jeg synes det er uansvarligt at ryge når man er gravid og ammer. røg selv før jeg blev gravid ( mest i perioder ) men stoppede da jeg blev gravid. kan blive så sur når jeg ser en gravid som ryger eller en som ammer. de små kan jo ikk selv vælge.

ville ALDRIG selv ryge, hverken som gravid ammende eller med børn. har heller ikke tænkt mig at begynde igen når jeg er færdig med at amme. røgen og partiklerne sidder stadig i tøj hår og hænder og det lugter forfærdeligt.

synes ikke man kan byde sine børn det. de ligger og lider hver gang man tager et hiv.

det var min mening. respektere andres meninger, synes bare ikke man kan byde sine børn det.

håber ikk folk synes det er for hårde ord. 

Anmeld

23. oktober 2009

mor-til-vanessa

Anna-jonas skriver:

Helt og aldeles uacceptabelt......................for det er ikke sundt hverken for mor eller barn.......................og barnet har ikke nogen mulighed for fravalg.

Er der nogle af de damer, der har set en scanning af et foster, lige umiddelbart efter at moren har røget?? Endsige set en moderkage fra en storryger.............................Puhhhh, den er lille og grålig.

Jeg holdt selv med at ryge, den dag jeg testede positiv med Anna, som nu er 3 år................og har ikke rørt en smøg siden.

Mette

r helt ening med dig. heldigt for anna at hun har en fornuftig mor knus liv 33+4

Anmeld

23. oktober 2009

oo

jeg har aldrig røget, så det er heldigvis ikke et problem for mig. Min mand ryger, men ikke vildt meget. Desværre lider han af en tarmsygdom, som nikotinen holder nede, så han er igang med verdens langsommeste nedtrapning. Jeg havde egentlig ikke troet jeg nogensinde ville kunne få trynet ham til at stoppe helt, men nu har han flere gange gjort det klart, at han 1) ikke vil være rygerfar og 2) syntes han skider lidt på vores liv sammen når han vælger at gøre noget der er så usundt for ham.

Hvad andre gør er op til dem. min veninde skar kraftigt ned på sine cigaretter da hun var gravid, hvilket er det man opfordrer storrygende gravide til at gøre. Hun måtte dog indse, at den stress hun gav sig selv ved at gå og slå sig selv i hovedet med de 3 smøger om dagen, var værre for barnet end de få cigaretter.

Heldigvis er alle hjem i både min familie og svigerfamilien ikke rygerhjem - inklusiv mit eget

Anmeld

23. oktober 2009

Sees

Jeg er ryger, og røg også under min graviditet - Jeg kunne ikke stoppe. Jeg prøvede at stoppe, men gik simpelthen helt ned, af det. Jeg røg maks 5 cigeratter om dagen.
Rygning er en afhængighed, lige så vel som stoffer og alkohol, det er ikke bare sådan lidt til at stoppe - Uden at det får konsekvenser.
Og JEG valgte at ryge - Ellers havde jeg udsat min søn for stress i stedet for, så det var at vælge mellem pest eller kolera !!
Så må I kalde mig egoistisk, eller uansvarlig, men jeg tror ikke på at man kan stoppe med at ryge, før man er psykisk parat til det, og det var jeg overhovedet ikke på det tidspunkt, og er det stadig ikke ! - Og det skal lige siges at jeg har fået en yderst velskabt søn.
Og så skal det også lige siges at jeg stadig ryger, og det forgår ude på terassen.

Anmeld

24. oktober 2009

Moaar

Ja, du har netop ret i, at rygning er en afhængighed. Og denne afhængighed giver du videre til dit barn, når du ryger under graviditeten. Når du så føder, tvinger du dit barn til at tage den kolde tyrker som du selv burde have taget. Barnet får jo abstinenser, når det ikke længere får den nikotin, som det har været vant til. DET ER DA TOPMÅLET AF EGOISME, AT LADE BARNET GENNEMGÅ DETTE I STEDET FOR DIG SELV!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.