Jeg har røget i 5 år, men det er lang tid siden. Jeg hverken ryger eller drikker under min graviditet. Men nu handler denne tråd om rygning, så det er det, jeg vil forholde mig til.
Jeg mener der burde være rygestop tilbud til gravide rygere fra sundhedsvæsenets side. Det kunne være fx være akupunktur og/eller samtaler med en terapeut el. lign.
Vi kan vel alle (rygere såvel som ikke-rygere) blive enige om, at det er bedre ikke at ryge under en graviditet, end det er at ryge? På trods af dette, vælger nogle kvinder at ryge alligevel - og dette valg kan være funderet i mange årsagsforklaringer.
Derfor skal vi ikke "pege fingre af" de enkelte rygere, da vi ikke kan gøre os kloge på hvad der er årsagen til, at de ikke stopper. Jeg mener vi skal koncentrere os om, at gøre noget ved den hjælp - eller mangel på samme, sundhedsvæsenet tilbyder. Dybest set vil alle gravide rygere gerne stoppe - de kan bare ikke af den ene eller den anden årsag, og derfor skal sundhedsvæsenet tilbyde individuelt tilpasset hjælp, således at de gravide har de bedste forudsætninger, for at holde op med at ryge.
Når det så er sagt, så mener jeg at gravide rygere foretager et valg - og det står de fleste heldigvis ved. De vælger at prioritere deres egne behov over deres barns behov. Det er ikke livsnødvendigt at ryge, man dør ikke af ubehag og stress, hvis man stopper, så det kan være svært for omverdenen, at forstå denne prioritering. Det mener jeg alligevel vi skal prøve! Ingen er nogensinde holdt op med at ryge, fordi andre har sagt de skulle. Motivationen skal komme fra rygeren selv, og vi skal hjælpe med at facilitere denne motivation! - og det gør vi ikke ved at pege fingre...
Der skal hjælp til fra systemet således at rygeren får det overskud, den støtte og hjælp til at stoppe med at prioritere sine egne behov over barnets helbred.
Anmeld