Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2009

baby2010

Jeg har røget i 5 år, men det er lang tid siden. Jeg hverken ryger eller drikker under min graviditet. Men nu handler denne tråd om rygning, så det er det, jeg vil forholde mig til.

Jeg mener der burde være rygestop tilbud til gravide rygere fra sundhedsvæsenets side. Det kunne være fx være akupunktur og/eller samtaler med en terapeut el. lign.

Vi kan vel alle (rygere såvel som ikke-rygere) blive enige om, at det er bedre ikke at ryge under en graviditet, end det er at ryge? På trods af dette, vælger nogle kvinder at ryge alligevel - og dette valg kan være funderet i mange årsagsforklaringer.

Derfor skal vi ikke "pege fingre af" de enkelte rygere, da vi ikke kan gøre os kloge på hvad der er årsagen til, at de ikke stopper. Jeg mener vi skal koncentrere os om, at gøre noget ved den hjælp - eller mangel på samme, sundhedsvæsenet tilbyder. Dybest set vil alle gravide rygere gerne stoppe - de kan bare ikke af den ene eller den anden årsag, og derfor skal sundhedsvæsenet tilbyde individuelt tilpasset hjælp, således at de gravide har de bedste forudsætninger, for at holde op med at ryge.

Når det så er sagt, så mener jeg at gravide rygere foretager et valg - og det står de fleste heldigvis ved. De vælger at prioritere deres egne behov over deres barns behov. Det er ikke livsnødvendigt at ryge, man dør ikke af ubehag og stress, hvis man stopper, så det kan være svært for omverdenen, at forstå denne prioritering. Det mener jeg alligevel vi skal prøve! Ingen er nogensinde holdt op med at ryge, fordi andre har sagt de skulle. Motivationen skal komme fra rygeren selv, og vi skal hjælpe med at facilitere denne motivation! - og det gør vi ikke ved at pege fingre...

Der skal hjælp til fra systemet således at rygeren får det overskud, den støtte og hjælp til at stoppe med at prioritere sine egne behov over barnets helbred.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

N&J

Uhh.. der er kommet nogle gode guldkorn her til sidst i denne diskussion...

Faktisk så tror jeg at hvis man undersøgte de gravide rygende kvinder i dag, så ville langt størstedelen af dem være blevet gravide ved et uheld...

Det jeg mener med den påstand (som det jo er, da jeg ikke har nogen "beviser") er at disse kvinder ikke har taget en beslutning om at stoppe med at ryge for dernæst at arbejde på at blive gravide, istedet står de i en pludselig situation hvor de er blevet gravide og har måske en del andre ting at tænke på fordi graviditeten er kommet lidt pludselig, hvis man så oveni det kunne motivere sig selv til at holde op med at ryge, så er det da fantastisk, men tror bare virkeligheden ser noget anerledes ud for de kvinder, så kan man sige at hvis man vælger at beholde et barn, så må man også stoppe, men har man ikke haft en aftale med sig selv om at stoppe når man engang skulle have barn så tror jeg det er langt sværere fordi så baseres valget på et lille fantastisk væsen, som man muligvis ikke kan forholde sig til, og ikke på ens egen motivation om at stoppe. 

Knuz fra Jane, der ikke mener nogen er dårlige mødre om så de ryger eller fylder deres børn med kemi.. som i mit hovedet faktisk er værre end at ryge en til to smøger om dagen..

Anmeld

26. oktober 2009

Ansemusen

Jeg må indsrømme at jeg bliver MEGET provokeret når jeg ser gravide kvinder ryge! Jeg mener de selv foretager et valg (bevidst eller uden at tænke over det) og jeg mener til hver en tid man skal gøre alt hvad man kan for at stoppe! Men det har jeg sagt før. Så vil egentlig bare medgive at jeg også er meget enig i, at hjælpen til gravide rygere er alt for ringe!

Anmeld

26. oktober 2009

Hanan <3

jeg hader rygning både under graviditet og il alt andet

Anmeld

26. oktober 2009

Barbamama

Mener stadig ikke man kan sige at man ikke KAN holde op. Uanset årsag. Og jo jeg ved godt hvad det vil sige at være afhængig. Kan ikke se hvordan et rygetstop kan udløse en depression. Der er tale om andre stoffer i hjernen der udløser det og det kan en cigaret ikke hjælpe med. Så ville alle deprimerede jo få udleveret en pakke Prince....

Anmeld

26. oktober 2009

Tulle28

michella80 skriver:

Mener stadig ikke man kan sige at man ikke KAN holde op. Uanset årsag. Og jo jeg ved godt hvad det vil sige at være afhængig. Kan ikke se hvordan et rygetstop kan udløse en depression. Der er tale om andre stoffer i hjernen der udløser det og det kan en cigaret ikke hjælpe med. Så ville alle deprimerede jo få udleveret en pakke Prince....

He he

Anmeld

26. oktober 2009

Sees

michella80 skriver:

Undskyld ? Er du læge ?

Har du lagt mærke til at mange der stopper med at ryge, faktisk tager ekstremt meget på ? - Det hænger heller ikke samme oppe i hjernen. Det er det psykiske der spiller ind.
Og hvis folk kan få en deprassion over noget så uskyldigt som at få et barn, hvorfor skulle man så ikke også kunne få en deprassion af at kvitte smøgerne ?

Anmeld

26. oktober 2009

Tulle28

NoOne skriver:

Undskyld ? Er du læge ?

Har du lagt mærke til at mange der stopper med at ryge, faktisk tager ekstremt meget på ? - Det hænger heller ikke samme oppe i hjernen. Det er det psykiske der spiller ind.
Og hvis folk kan få en deprassion over noget så uskyldigt som at få et barn, hvorfor skulle man så ikke også kunne få en deprassion af at kvitte smøgerne ?

Se det vil jeg jo så heller ikke mene at man overhovedet kan sammenligne!

Tør øjnene, sluk smøgen og spis en tudekiks. Man kan hvad man vil!! Og det gælder alt her i livet!

Anmeld

26. oktober 2009

Ansemusen

NoOne skriver:

Undskyld ? Er du læge ?

Nu er det jo sådan at der sker en ENORM hormonpåvirkning når man får et barn. Derfor er det normalt at få en depression pga. det! Jeg tror bestemt heller ikke at man kan få en depression af at kvitte smøgerne, fordi en depression så ville være kommet alligevel, da den aldrig kan undgås eller holdes nede med smøger! Har selv haft en depression, det svarer langt fra til at kvitte smøgerne!!

Anmeld

26. oktober 2009

Sees

Tulle28 skriver:

Se det vil jeg jo så heller ikke mene at man overhovedet kan sammenligne!

Tør øjnene, sluk smøgen og spis en tudekiks. Man kan hvad man vil!! Og det gælder alt her i livet!

Hvor er du ubehøvlet !!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.