Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2009

guggle

NoOne skriver:

Det var ikke det der var spørgsmålet - Det hele gik ud på at folk ikke troede på mig !!!

Og tro det eller ej, men et barn af en IKKEryger mor, kan sgu også dø af vuggedød - Det med rygning og vuggedød, er påvist ud fra statistikker, og ikke en skid andet.
(Info fra SP)

Det er præcis det egoistiske sind, som kan vælge at skade sit barn og dernest ikke vil høre tale om at det kan medføre vuggedøden og andre forfærdelige ting - der får mig til at rase!!!

Ydermere bruger i hele tiden sætninger som: Lægen sagde og sundhedsplejersken mente......Hold da for pokker op med alle de undskyldninger!! Det er jo så tydeligt at samvittigheden trods alt gør at i ikke ved stå ved jeres frygtelige og egoistiske handling. Hvis i absolut vil ryge, være egoistiske og skade jeres barn/børn, så indrøm at i er mere ligeglade med jeres barn sundhed end jeres behov for nikotin. Men med smøgen i kæften så se i øjnene hvor farligt og skadeligt det er, istedet for at forsøge at gøre rygning mere harmløs, end det i virkeligheden er. Jeg ved godt det er en overlevelses taktik, for at kunne leve med ens synder, men føj alligevel!!!

Man tror aldrig det sker for en selv, men kun for naboen.....det er nok der den ligger hos jer. I mener jeres barn er sundt og rask og ikke har taget skade indtil nu, men jeg ville sgu ikke løbe risikoen. Så hellere tage risikoen for at man ved et rygestop, risikerer en depression, stress osv... Sådan er det jo at holde op med at ryge, men det er kun en periode. Vuggedød er ikke kun en periode....det er permanent!!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

baby2010

En lille afklaring...

Man kan ikke få en decideret klinisk depression af at holde op med at ryge. MEN rygningen kan være en metode til at cope med negative tankemønstre, dårligt humør eller negative følelser - en form for "trøst". Fra fødslen vænner vi os jo til at blive trøstet med mad i form af amning - dvs. stimulering af mund som ved rygning.

Derfor kan rygning være med til at afhjælpe en person, som har depressive tanker - ligesom mad kan være en trøst hos overvægtige mennesker. Når disse "misbrugere" så forsøger at kvitte smøgerne, eller stoppe de uhensigtsmæssige spisevaner, kan der ske det, at de følelser, som personerne har forsøgt at "dulme" kommer op til overfladen.

Det er således ikke det at stoppe med at ryge, der kan give en depression - det er simpelthen forkert. Det er snarere fordi man ikke længere indtager sit "stof" - mad, nikotin mv. at man føler sig mere ked af det end normalt...

Anmeld

26. oktober 2009

Sees

guggle skriver:

Det er præcis det egoistiske sind, som kan vælge at skade sit barn og dernest ikke vil høre tale om at det kan medføre vuggedøden og andre forfærdelige ting - der får mig til at rase!!!

Ydermere bruger i hele tiden sætninger som: Lægen sagde og sundhedsplejersken mente......Hold da for pokker op med alle de undskyldninger!! Det er jo så tydeligt at samvittigheden trods alt gør at i ikke ved stå ved jeres frygtelige og egoistiske handling. Hvis i absolut vil ryge, være egoistiske og skade jeres barn/børn, så indrøm at i er mere ligeglade med jeres barn sundhed end jeres behov for nikotin. Men med smøgen i kæften så se i øjnene hvor farligt og skadeligt det er, istedet for at forsøge at gøre rygning mere harmløs, end det i virkeligheden er. Jeg ved godt det er en overlevelses taktik, for at kunne leve med ens synder, men føj alligevel!!!

Man tror aldrig det sker for en selv, men kun for naboen.....det er nok der den ligger hos jer. I mener jeres barn er sundt og rask og ikke har taget skade indtil nu, men jeg ville sgu ikke løbe risikoen. Så hellere tage risikoen for at man ved et rygestop, risikerer en depression, stress osv... Sådan er det jo at holde op med at ryge, men det er kun en periode. Vuggedød er ikke kun en periode....det er permanent!!!!!

Jeg har ALDRIG sagt at det I siger ikke passer, og jeg har ALDRIG sagt at rygning IKKE skader barnet - Jeg har bare givet min mening, og så har jeg givet udtryk for at det kan godt være at rygning er en risiko for vuggeød - Men det er bare som om at I glemmer, at selv om I ikke har røget, så kan det altså godt ske alligevel!!!

Og lige en anden ting - Hvor er du grov og ubehøvlet!

Jeg kan i det mindste respektere jer , og jeres meninger - Men det er da klart at jeg begynder at forsvare mig, når sådan en som dig begynder at skyde skarpt, som du gør lige nu.

Anmeld

26. oktober 2009

guggle

NoOne skriver:

Jeg har ALDRIG sagt at det I siger ikke passer, og jeg har ALDRIG sagt at rygning IKKE skader barnet - Jeg har bare givet min mening, og så har jeg givet udtryk for at det kan godt være at rygning er en risiko for vuggeød - Men det er bare som om at I glemmer, at selv om I ikke har røget, så kan det altså godt ske alligevel!!!

Og lige en anden ting - Hvor er du grov og ubehøvlet!

Jeg kan i det mindste respektere jer , og jeres meninger - Men det er da klart at jeg begynder at forsvare mig, når sådan en som dig begynder at skyde skarpt, som du gør lige nu.

Det var nu ikke min mening, det er ikke personligt som du måske føler det. Det er generelt.... Synes bare ikke der er nogen undskyldning!

Anmeld

26. oktober 2009

N&J

FrkT skriver:

Men der er RIGTIGT mange ting som er skadeligt for barnet. Og hvem kan reelt gøre sig til dommer over om det er værst at ryge 5 smøger om dagen under ens graviditet, eller drikke et glas vin om dagen, oversmørre sit ansigt med makeup, bruge diverse cremer, parfume, overspisning, underspisning, kaffe osv. (kunne jo blive ved i en evighed)? Jeg er i hvert fald ikke klog nok eller har baggrundsviden nok til at sige hvad der er værst, og det vil jeg heller ikke prøve på.  

Jeg TROR simpelthen ikke på, at nogle rent faktisk gør noget fordi de vil skade deres barn, det gør jeg bare ikke. Tror på at alle gør deres bedste ud fra den givne situation de er i, og de ressourcer (fysiske som psykiske) de nu end har.

Men som jeg skrev i starten af dette efterhånden lange indlæg, så synes jeg virkelig vi skal stoppe med at pege sådan fingre af hinanden hele tiden. Er overbevist at ingen af os er så perfekte, at vi 100% undgår at gøre ting, som KAN skade vores børn, og er der nogle der er, jamen så er det jo bare super fedt for jer! Tror ikke der er så mange af jer. Fact er, at alle bør have lov til at træffe deres egne valg mht. hvad de vil undgå eller ikke undgå i deres graviditet, og det bør andre reelt ikke blande sig i! Heller ikke selvom det de gør er forkert i ens egne øjne. Man har jo friheden til at vælge at man ikke SELV vil gøre det i ens egen graviditet. Har sq aldrig set en gravid der gik hen til en anden gravid, proppede en smøg i munden på hende, tændte den og sagde "så kan du bare godt komme igang med at ryge, og det lige med det samme - for det vil jeg ha!"  Så lad folk træffe deres egne valg, så længe de ikke tvinger dig til at følge deres eksempel. Vi er da forhåbentlig alle vores egen person, og ikke en helt anden.

Valgte så lige at citere dele af dit indlæg Tilde og så lige fremhæve den meget fine visuelle situation som du så smukt beskriver..

Syntes det var en rigtig godt og på ingen måde dømmende indlæg som desværre har fyldt lidt for meget i denne diskussion.

Syntes måske lidt at bolden er blevet tabt en smule og det er gået hen og blevet mere personligt end hvad godt er.. og vi kan alle stå og være bagkloge, ikke rygere, som x-rygere, men så længe at der ikke er en lovgivning omkring det kan vi vel kun ytre hvorvidt vi syntes det er tilladeligt eller ej, og dermed dømme handlingen og ikke personen bag handlingen, man kan altså ikke sætte sig fuldstændig ind i en persons sted uanset hvor empatisk man er, og derfor kan man da ikke påstå at en person er egoistisk eller lign.. handlingen er måske egoistisk, ja, men der bør altså være en skildring.. nå tror jeg vil stoppe den der og bare sige at jeg heller ikke syntes at man bør ryge mens man er gravid, men overhovedet ikke syntes det gør en til en egoistisk eller dårlig mor.. 

Knuz fra Jane

Anmeld

26. oktober 2009

Ansemusen

Moar ,,, skriver:

Øhh forkert ...   Grunden til du tager på er da pga dit stofskifte .. Smøgerne sætter det kunstigt op så når du stopper falder det og du tager på ,,,  Så den undskyldning kan altså ikke rigtigt bruges i dette tilfælde .

Stofskiftet er det mindste af det hele. Det udjævner sig hurtigt! Vægtøgning i forbindelse med rygestop skyldes som oftest at man spiser i stedet for at ryge, ligesom man taber sig når de evt. begynder at ryge igen efter føslen, simpelthen fordi de så spiser mindre og ryger i stedet.

Anmeld

26. oktober 2009

Ansemusen

Ja men må gøre hvad man vil og ingen grund til at blive personlige! Men ryger man eller drikker for den sags skyld, eller andet skidt, må man stå ved at det øger risikoen for en masse negative ting! Det er ikke sikker tdet sker og det kan ske alligevel, men sandheden er at risikoen er større for mange uheldige ting når man ryger mens man er gravid. Ingen siger dårlig mor, så vidt jeg har læst (så skal jeg have overset noget, hvilket jo godt kan være sket i denne laaange tråd!), jeg tror derimod det er noget du selv føler indeni, en frygt du har for at du ikke er en lige så god mor som folk der ikke ryger mens de er gravide. Og den følelser tror jeg er helt normal at have når man gør noget man egentlig godt ved er forkert! Jeg ville prøve at snakke med en professionel hvis du føler at du har det for skidt til at kunne stoppe med at ryge. Eksempelvis Fluoxetin (også kaldet Fontex) er langt bedre end smøger og undersøgelser har vist at denne form for antidepressiva ikke skader barnet. Jeg kan ikke sidde her ogs sige at du har brug for medicin, slet ikke, men tænker du kan bede din læge om en henvisning til en god psykiater som du også kan snakke med om dine tanker og følelser!

Held og lykke med det hele, jeg håber du finder styrke til at kvitte de sidste smøger trods alt, både for dit barns skyld og så du ikke skal gå og have dårlig samvittighed over det!

Knus

Anmeld

26. oktober 2009

Ox.

ØV hvor jeg altså synes det er trist at denne debat er oprettet endnu engang (kan selvfølgelig være opretter ikke vidste det, så det er intet personligt) men ligesom sidste gang den blev oprettet er det bare den mest ubehagelige stemning der kommer, øv, øv, øv ...

Skal vi ikke allesammen blive enige om, at vi nok ikke bliver enige om dette emne, og så se på lidt andre mere positive ting?

Knus Sussie - der bare gerne vil have lidt smil på folks læber

Anmeld

26. oktober 2009

Tina2

SussieOx skriver:

ØV hvor jeg altså synes det er trist at denne debat er oprettet endnu engang (kan selvfølgelig være opretter ikke vidste det, så det er intet personligt) men ligesom sidste gang den blev oprettet er det bare den mest ubehagelige stemning der kommer, øv, øv, øv ...

Skal vi ikke allesammen blive enige om, at vi nok ikke bliver enige om dette emne, og så se på lidt andre mere positive ting?

Knus Sussie - der bare gerne vil have lidt smil på folks læber

Jeg er helt enig... Har fulgt med i denne debat og synes faktisk det er utroligt som folk overfalder en der gør noget de IKKE synes er iorden....

Jeg ved godt rygning ikke er acceptabelt når man er gravid, men derfor synes jeg sgu ikke det er ok at overfalde folk på den måde som der er gjort i nogle af indlæggene her....

So people: SMILE

Anmeld

27. oktober 2009

qp

I udtrykker gang på gang bekymringer for rygernes ufødte børn men i viser sgu ikke interesse i, at ville hjælpe dem.....

Det er ganske tydeligt vigtigere for mange af jer, at dømme fremfor at forsøge, at forstå og dermed finde frem til hvad der går galt og hvorfor disse kvinder har så svært ved, at stoppe....

Dét er sgu hvad jeg ville kalde dobbeltmoral.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.