FrkT skriver:
Men der er RIGTIGT mange ting som er skadeligt for barnet. Og hvem kan reelt gøre sig til dommer over om det er værst at ryge 5 smøger om dagen under ens graviditet, eller drikke et glas vin om dagen, oversmørre sit ansigt med makeup, bruge diverse cremer, parfume, overspisning, underspisning, kaffe osv. (kunne jo blive ved i en evighed)? Jeg er i hvert fald ikke klog nok eller har baggrundsviden nok til at sige hvad der er værst, og det vil jeg heller ikke prøve på.
Jeg TROR simpelthen ikke på, at nogle rent faktisk gør noget fordi de vil skade deres barn, det gør jeg bare ikke. Tror på at alle gør deres bedste ud fra den givne situation de er i, og de ressourcer (fysiske som psykiske) de nu end har.
Men som jeg skrev i starten af dette efterhånden lange indlæg, så synes jeg virkelig vi skal stoppe med at pege sådan fingre af hinanden hele tiden. Er overbevist at ingen af os er så perfekte, at vi 100% undgår at gøre ting, som KAN skade vores børn, og er der nogle der er, jamen så er det jo bare super fedt for jer! Tror ikke der er så mange af jer. Fact er, at alle bør have lov til at træffe deres egne valg mht. hvad de vil undgå eller ikke undgå i deres graviditet, og det bør andre reelt ikke blande sig i! Heller ikke selvom det de gør er forkert i ens egne øjne. Man har jo friheden til at vælge at man ikke SELV vil gøre det i ens egen graviditet. Har sq aldrig set en gravid der gik hen til en anden gravid, proppede en smøg i munden på hende, tændte den og sagde "så kan du bare godt komme igang med at ryge, og det lige med det samme - for det vil jeg ha!"
Så lad folk træffe deres egne valg, så længe de ikke tvinger dig til at følge deres eksempel. Vi er da forhåbentlig alle vores egen person, og ikke en helt anden.
Valgte så lige at citere dele af dit indlæg Tilde og så lige fremhæve den meget fine visuelle situation som du så smukt beskriver..
Syntes det var en rigtig godt og på ingen måde dømmende indlæg som desværre har fyldt lidt for meget i denne diskussion.
Syntes måske lidt at bolden er blevet tabt en smule og det er gået hen og blevet mere personligt end hvad godt er.. og vi kan alle stå og være bagkloge, ikke rygere, som x-rygere, men så længe at der ikke er en lovgivning omkring det kan vi vel kun ytre hvorvidt vi syntes det er tilladeligt eller ej, og dermed dømme handlingen og ikke personen bag handlingen, man kan altså ikke sætte sig fuldstændig ind i en persons sted uanset hvor empatisk man er, og derfor kan man da ikke påstå at en person er egoistisk eller lign.. handlingen er måske egoistisk, ja, men der bør altså være en skildring.. nå tror jeg vil stoppe den der og bare sige at jeg heller ikke syntes at man bør ryge mens man er gravid, men overhovedet ikke syntes det gør en til en egoistisk eller dårlig mor..
Knuz fra Jane