Rygning under graviditet...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

qp skriver:

Det er da en god ting du ikke sidder i regeringen.... 

men det er jo ikke løgn.... der er mange som piver og piver... mange steder vil mere have mere.... men selvfølgelig kan man ikk "slå alle over een kam" der er også samfundsgrupper der har brug for hjælp....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

Sees

Nu var det heller ikke smøger og stoffer jeg prøvede at sammenligne, mere tankegangen. Du forgifter dit barn uanset hvad om det er det ene eller det andet, så om man gør det i større eller mindre grad synes jeg ikke spiller nogen rolle - faktum er at du GØR det!

Ja, men som jeg har skrevet jeg ved ikke hvor mange gange i den her debat, ja så prøvede jeg at stoppe, men jeg gik ned på det, og min læge råede mig til at jeg stadig røg de 2-5 smøger om dagen, istedet for at jeg gik og var ked af det, fustreret, stresset og sur konstant !!!

Jeg har en veninde der stoppede med at ryge, men istedet gik ned med en fødselsdeprassion, fordi at det psykiske et rygestoppet, fik hende så langt ned !!!
Det kan godt være at DU har været så sej at du kunne stoppe - Og synes klart du skal klappe dig selv på skulderen, men jeg er IKKE klar til at stoppe endnu, og sådan er det bare - Jeg kan i det mindste indrømme det!
Jeg har ikke ondt af mig selv, jeg kommer ikke med undskyldninger - Jeg er bund ærlig - Jeg kunne ikke stoppe, kan stadig ikke, men det betyder ikke at jeg prøver på at skade mit barn, og ikke vil ham det bedste !

Anmeld

26. oktober 2009

qp

ka-ri-na skriver:

kemisk og fysisk set er det jo på ingen måde at sammenligne....  cigaretter er på ingen måde lige så farlige som den slags narkotika min injicerer! men det er stadig uansvarligt at ryge mens man er gravid (i mine øjne)... ser man lidt logisk på sagen så kan det kun være bedre med 5 smøger end 20, det er 3/4 dele der er skåret væk og derved mangler barnet ilt 5 gange frem for 20...

men jeg er stadig af den holdning at man skylder barnet at stoppe

Jeg er helt enig med dig i de ting du skriver, men realiteten er bare, at der er nogle mennesker der ikke kan magte det. Du kan kalde dem hvad du vil - ofre, uansvarlige mødre osv osv...   men i sidste ende handler det om, at de har et problem som sætter deres børns liv og udvikling  i fare - netop disse mener jeg man bør gå ind og lave en ekstra indsats overfor....

Jeg er godt klar over, at jeg gentager mig selv - men jeg må erligt erkende, at jeg simpelthen ikke forstår at folk er så nedladende og afstandstagende til det egentlige problem.... For mig virker det som folk hellere vil dømme frem for, at se virkeligheden for hvad den er og fokusere på hvordan man kan hjælpe gravide rygere.

Anmeld

26. oktober 2009

qp

men det er jo ikke løgn.... der er mange som piver og piver... mange steder vil mere have mere.... men selvfølgelig kan man ikk "slå alle over een kam" der er også samfundsgrupper der har brug for hjælp....

Selvfølgelig er der da mange der piver men vi har som samfund valgt, at tage os af "de svage" - og det gør vi også. Jeg synes bare ikke det er tilstrækkeligt når der stadig findes så mange rygende gravide.

Anmeld

26. oktober 2009

Ni-ko-li-ne

qp skriver:

Jeg er helt enig med dig i de ting du skriver, men realiteten er bare, at der er nogle mennesker der ikke kan magte det. Du kan kalde dem hvad du vil - ofre, uansvarlige mødre osv osv...   men i sidste ende handler det om, at de har et problem som sætter deres børns liv og udvikling  i fare - netop disse mener jeg man bør gå ind og lave en ekstra indsats overfor....

Jeg er godt klar over, at jeg gentager mig selv - men jeg må erligt erkende, at jeg simpelthen ikke forstår at folk er så nedladende og afstandstagende til det egentlige problem.... For mig virker det som folk hellere vil dømme frem for, at se virkeligheden for hvad den er og fokusere på hvordan man kan hjælpe gravide rygere.

kan vi så ikke blive enige om at kalde dem udsatte gravide rygere? det jeg tænker når du skriver gravide rygere, er at der bliver endnu een ting man kan skubbe over på samfundet og endnu en mulighed for ansvarsfralægglse....

Anmeld

26. oktober 2009

Tulle28

"For mig virker det som folk hellere vil dømme frem for, at se virkeligheden for hvad den er og fokusere på hvordan man kan hjælpe gravide rygere."

Jeg tror det er et helt grundlæggende holdningsspørgsmål - jeg er nok ret dømmende, men det er fordi det ligger så fjernt fra mig at fralægge mig ansvaret (og det er jo det, "I" gør) og skyde skylden på noget andet. Hvis jeg har et problem, jamen så er det MIT problem og JEG må gøre hvad jeg kan for at løse det.

Jeg synes ikke at det er rimeligt at jeg som skatteborger betale for at dit barn skal bruge x-antal kroner til diverse lægebesøg, medicin osv., fordi det får en masse følgesygdomme af røgen. Ligesom jeg ikke synes at det er rimeligt at jeg som skatteborger skal betale for et rygestop. Eller en fedmeoperation for den sags skyld.

Anmeld

26. oktober 2009

qp

NoOne skriver:

Ja, men som jeg har skrevet jeg ved ikke hvor mange gange i den her debat, ja så prøvede jeg at stoppe, men jeg gik ned på det, og min læge råede mig til at jeg stadig røg de 2-5 smøger om dagen, istedet for at jeg gik og var ked af det, fustreret, stresset og sur konstant !!!

Jeg har en veninde der stoppede med at ryge, men istedet gik ned med en fødselsdeprassion, fordi at det psykiske et rygestoppet, fik hende så langt ned !!!
Det kan godt være at DU har været så sej at du kunne stoppe - Og synes klart du skal klappe dig selv på skulderen, men jeg er IKKE klar til at stoppe endnu, og sådan er det bare - Jeg kan i det mindste indrømme det!
Jeg har ikke ondt af mig selv, jeg kommer ikke med undskyldninger - Jeg er bund ærlig - Jeg kunne ikke stoppe, kan stadig ikke, men det betyder ikke at jeg prøver på at skade mit barn, og ikke vil ham det bedste !

Sundhedspersonalet ser din virkelighed og tager udgangspunkt i det. Min SP sagde, at jeg skulle ryge lige efter jeg havde ammet så der var et pr timer imellem rygning og amning. Ja det lyder pisse hamrende klamt - men det var den virkelighed jeg befandt mig i på daværende tidspunkt.

Læger råder stadig til, at man hellere skal amme som ryger fremfor, at give barnet modermælkserstatning.

Jeg havde en del komplikationer med amningen og stoppede derfor efter 5 uger og gik over til modermælkserstatning - og må da erkende, at det føltes mere rigtig idet jeg (på trods af lægernes råd) havde en mening om, at mme måtte være sundere for mit barn end modersmælk med nikotin i.

Man er jo nødt til, at fokusere på den virkelighed mennesker befinder sig i og handle samt rådgive ud fra det. Og det er dét sundhedspersonalet gør - andre vælger, at tage afstand fra rygerne og fokuserer mere på, at være dømmende overfor dem fremfor, at hjælpe.

Anmeld

26. oktober 2009

qp

Tulle28 skriver:

"For mig virker det som folk hellere vil dømme frem for, at se virkeligheden for hvad den er og fokusere på hvordan man kan hjælpe gravide rygere."

Jeg tror det er et helt grundlæggende holdningsspørgsmål - jeg er nok ret dømmende, men det er fordi det ligger så fjernt fra mig at fralægge mig ansvaret (og det er jo det, "I" gør) og skyde skylden på noget andet. Hvis jeg har et problem, jamen så er det MIT problem og JEG må gøre hvad jeg kan for at løse det.

Jeg synes ikke at det er rimeligt at jeg som skatteborger betale for at dit barn skal bruge x-antal kroner til diverse lægebesøg, medicin osv., fordi det får en masse følgesygdomme af røgen. Ligesom jeg ikke synes at det er rimeligt at jeg som skatteborger skal betale for et rygestop. Eller en fedmeoperation for den sags skyld.

Well det er så "ulempen" ved, at du lever i et velfærdssamfund med et godt sundhedssystem som det danske....  

Du mener altså, at folk der selve er skyld i deres problemer skal overlades til sig selv?

Anmeld

26. oktober 2009

qp

ka-ri-na skriver:

kan vi så ikke blive enige om at kalde dem udsatte gravide rygere? det jeg tænker når du skriver gravide rygere, er at der bliver endnu een ting man kan skubbe over på samfundet og endnu en mulighed for ansvarsfralægglse....

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Anmeld

26. oktober 2009

Mor.sander

Uanset hvad vil der aldrig blive enighed om lige netop dette emne.

De af os der er afhængige vil altid forsvare vores afhængighed, lige så vel som en nakoman eller en alkoholiger vil forsvare deres misbrug. Og dem ikke har prøvet at være afhængig vil atid sige at man bare skal stoppe, men det er altid nemt at pusse glorien

Enhver rygene gravid eller rygene mor ved at det ikke er sundt og det er skadeligt, men fordi man ikke holder op gør ikke en til en dårliger og mere uansvarlig mor.

Vi tager alle vores valg her i livet og alle valg kan ikke være gode, der er ting man vil fortryde og der er ting hvor man vil sige til sig selv hold da kæft hvor var det godt jeg tog lige nettop det valg.

Nogen vælger at få deres børn sent, nogen vælger at få dem tidligt. Nogen vælger at drikke rødvin under graviditeten, nogen vælger at være afholdenen. Nogen er overvægtigte med dårlige spise vaner, som medføre at deres børn også bliver overvægtige, mens andre tager ansvar for deres overvægt og ihvertfal søger for at det ikke skal påvirker deres børn. Nogen drikker kaffe når de er gravide, andre gør ikke. Nogen bruger deo, andre gør ikke. Andre fylder dem selv med slik og søde sager andre gør ikke.  Nogen dækker deres ansigt med makup, andre gør ikke.
Og sådan kunne jeg blive ved i en evighed.

Uanset hvordan vi lever vores liv, er vi alle anvarlige og gode mødre, så længe at vores små og store poder, trives og har det godt, få den trykhed  de har brug for og ikke lider overlast.

Vi mennesker er forskellige og det vil vi altid være det er det der gør os mennesker så unike.
Og holde da op hvor er jeg glad for at jeg er mig og ikke er en der bare blender ind i mængten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.