Puhhh en lang tråd at komme igennem. Men endelig ved vejs ende 
Jeg synes virkelig det er utroligt hvor slemme vi alle er til at pege fingre af folk, som gør tingene anderledes end vi selv ville.
Måske handler det om, at evolutionen har gjort, at vi alle er blevet så stærke individer, at vi holder på vores eget helt til det sidste, og er helt sikre på at "min måde/mening er den eneste rigtige". Kan vi virkelig ikke se bredere end som så? Har vi helt mistet evnen til at sætte os ind i hvordan andre folk tænker og føler, og måske få et nyt perspektiv? Det håber jeg da ikke, for det ville godt nok være trist
Empati er et genialt ord, som meningen bag endelig ikke må gå tabt - i mine øjne 
Vil starte med at sige, at jeg ikke ryger, og aldrig har gjort. Men jeg kan virkelig godt forstå, at det må være ufatteligt hårdt for rygere at stoppe med at ryge - det er ikke bare en vane, men også en afhængighed, og begge disse ting er svære at slippe af med.
Jeg synes det er vildt flot af alle jer, som er stoppet med at ryge fordi I planlagde baby, eller fordi I fandt ud af I var gravid. Mega flot at I har klaret det, det har jeg virkelig stor respekt for - kan forestille mig det har været en hård hård kamp for de fleste af jer, men super godt gået! 
Jeg vil så samtidig sige, at jeg også synes det er vildt flot af jer, som har skåret betydeligt ned på antallet af smøger I ryger under jeres graviditet og amning - fx fra 20 til 5 smøger. Det er da en reducering på 75% - og det er fandme meget! Desværre lyder det som om flere af jer ikke ser hvor meget det egentlig er, og giver det den respekt og kredit det fortjener, for det er sq også godt klaret! Selvfølgelig var det da bedre at komme helt ned på 0, men det andet er da meget bedre end igenting!
Der er ingen tvivl om, at rygning er skadeligt for det ufødte barn i maven ligesom det også er for barnet der bliver ammet af en ryger, men det tror jeg også stort set alle rygere er fuldt ud klar over - og hvis de ikke er, så skal omverdenen sq nok nå at fortælle dem det! Men der er RIGTIGT mange ting som er skadeligt for barnet. Og hvem kan reelt gøre sig til dommer over om det er værst at ryge 5 smøger om dagen under ens graviditet, eller drikke et glas vin om dagen, oversmørre sit ansigt med makeup, bruge diverse cremer, parfume, overspisning, underspisning, kaffe osv. (kunne jo blive ved i en evighed)? Jeg er i hvert fald ikke klog nok eller har baggrundsviden nok til at sige hvad der er værst, og det vil jeg heller ikke prøve på. Jeg ved kun at jeg personligt hellere ville ryge 5 smøger hver dag i min graviditet (selvom jeg er ikke-ryger) end jeg ville drikke et glas vin hver dag. Vi bliver jo stort set ALLE udsat for passiv rygning i større eller mindre grad overalt vi går, og det vil barnet også blive, når det bliver født (selvom man prøver at skærme det fra det, og holder sig fra steder hvor folk ryger, så vil man aldrig kunne skærme sig selv eller barnet fuldstændig). Derimod vil barnet ikke blive tvunget til passivt at indånde alkoholen i vinen, som andre drikker - så det kan man godt skærme det fra. Derfor vil jeg hellere udsætte det for noget skadeligt, som det alligevel vil blive udsat for, når det kommer ud, end at udsætte det for noget jeg kan undgå når det kommer ud. Gav det mening?
Synes den der med at barnet jo får abstinenser når det kommer ud, fordi moderen har røget under graviditeten, og baby derfor også er ryger, men så får en kold tyrker når det kommer ud. Den holder bare slet ikke. For JO, det er rigtigt. Men det er bare et mega dårligt argument, synes jeg. For det samme vil da ske, hvis moderen har spist meget chokolade under graviditeten, eller drukket meget kaffe eller cola. Alle disse ting er der stoffer i, som gør én afhængig, og bliver du afhængig gør baby jo også. Så på det punkt skader du barnet ligeså meget ved at gøre de andre ting.
Jeg ville garanteret (uden at kunne vide det helt før jeg bliver gravid, selvfølgelig
) være en af dem som vil udsætte mit barn for både cola og chokolade-afhængigheden. Måske kan jeg smide den ene på hylden og "kun" gøre den ene ting. Hvilket jo bare beviser, at selvom jeg ikke ryger, så kan jeg sagtens udsætte mit barn for masser af andre skadelige ting. Uden at gøre noget af det for at skade barnet!!!!
Jeg TROR simpelthen ikke på, at nogle rent faktisk gør noget fordi de vil skade deres barn, det gør jeg bare ikke. Tror på at alle gør deres bedste ud fra den givne situation de er i, og de ressourcer (fysiske som psykiske) de nu end har.
Nogle er stærke nok til at kvitte alle disse laster, når de bliver gravide eller prøver på at blive det - andre kan nedsætte forbruget betydeligt - og andre igen kan ikke ændre sit forbrug det mindste. Men dem der kvitter alle deres, for barnet skadelige laster, helt, er ikke i mine øjne bedre mødre end dem der "kun" kvitter halvdelen eller noget af det, eller end dem der ikke kan ændre sit forbrug. De er bare stærkere mennesker - og heldigere. For hvis du spørger alle gravide eller kommende gravide med laster, om de ikke gerne ville af med deres last(er), hvis de kunne, og uden at gå ned med depressioner pga. af det, så tror jeg på at størstedelen uden at tøve ville sige "jo tak". Og det viser jo bare at intentionerne er rigtige. Og så vil nogle nok sige at intentioner ikke er nok, der skal handling bag, og det skal der da også, i den grad det er muligt. Men forstår sq godt dem der vælger at ryge fx 5 smøger om dagen frem for at gå ned med en depression, for har set og mærket hvad en depression kan gøre ved den deprimerede og alle omkring vedkommende, og det er bestemt ikke bagateller. Og det er da også blevet bevist flere gange, at moderens mentale tilstand har kæmpe betydning for det ufødte barns ve og vel. Og så er 5 smøger, i MINE ØJNE, altså ingenting i forhold til hvad man udsætter sit barn for ved en depression.
Men som jeg skrev i starten af dette efterhånden lange indlæg, så synes jeg virkelig vi skal stoppe med at pege sådan fingre af hinanden hele tiden. Er overbevist at ingen af os er så perfekte, at vi 100% undgår at gøre ting, som KAN skade vores børn, og er der nogle der er, jamen så er det jo bare super fedt for jer! Tror ikke der er så mange af jer. Fact er, at alle bør have lov til at træffe deres egne valg mht. hvad de vil undgå eller ikke undgå i deres graviditet, og det bør andre reelt ikke blande sig i! Heller ikke selvom det de gør er forkert i ens egne øjne. Man har jo friheden til at vælge at man ikke SELV vil gøre det i ens egen graviditet. Har sq aldrig set en gravid der gik hen til en anden gravid, proppede en smøg i munden på hende, tændte den og sagde "så kan du bare godt komme igang med at ryge, og det lige med det samme - for det vil jeg ha!"
Så lad folk træffe deres egne valg, så længe de ikke tvinger dig til at følge deres eksempel. Vi er da forhåbentlig alle vores egen person, og ikke en helt anden.
Knus fra Thilde, som synes I alle er nogle dejlige tøser, hvad end I ryger eller ej - og som synes vi bør lade folk være dem de er, så vi ikke alle kommer til at rende rundt og ligne klonede får i den nærmeste fremtid!