Coronavirus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Hvad med drive in som i Århus - eller mangler vi også det til at pode. 

Her i Roskilde havde vi patient 0 (min søn er ven med hans dreng) og han var rundt i byen fra søndag til torsdag (en del personale er sat i karantæne), så hvornår har man reelt risiko? 

Ej undskyld skulle jo ikke spørge dig, og kan egentlig som sådan forstå alle argumenterne. Men tænker alligevel vi bruger en masse ressourcer på at sende en masse i karantæne og kommer der så en med alle symptomer, men ikke har hvad der betegnes som reel risiko (patient 0 havde jo også haft kontakt med læge, der sagde han ikke havde reel risiko og derfor skulle se det som almindelig influenza), så testes ikke og så har vi mulighed for langt mere spredning.

Nå men er egentlig også bare nysgerrig, for er som sådan ikke bange for selve sygdommen, for tænker vi ikke kan forhindre men kun forsinke en epidemi. 

Prøv at læse denne... den forklarer egentlig meget godt, hvorfor der SKAL være selektion ift hvem, vi tester (og hvor mange)...

https://www.dr.dk/nyheder/penge/mangel-paa-udstyr-til-teste-coronavirus-vi-er-voldsomt-bekymrede

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Prøv at læse denne... den forklarer egentlig meget godt, hvorfor der SKAL være selektion ift hvem, vi tester (og hvor mange)...

https://www.dr.dk/nyheder/penge/mangel-paa-udstyr-til-teste-coronavirus-vi-er-voldsomt-bekymrede

Ja hørte det godt i nyhederne kort efter jeg havde skrevet herinde. Og så bliver min skeptiker glad, for så fik jeg den rigtige forklaring, og ikke den med sandsynlighed og reel mulighed. For alle har reel mulighed men mindre sandsynlighed. 

Og tak forresten, ved selv hvordan det er at stå på mål for sin profession.

Anmeld Citér

7. marts 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Ja hørte det godt i nyhederne kort efter jeg havde skrevet herinde. Og så bliver min skeptiker glad, for så fik jeg den rigtige forklaring, og ikke den med sandsynlighed og reel mulighed. For alle har reel mulighed men mindre sandsynlighed. 

Og tak forresten, ved selv hvordan det er at stå på mål for sin profession.

Men det handler jo netop om sandsynlighed? Generelt handler meget lægevidenskab om sandsynlighed. Forskellige undersøgelser tilbydes udfra sandsynlighedsberegninger. Vi KUNNE sagtens undersøge hele befolkningen for HIV, men vi gør det udfra en risikovurdering. Vi KUNNE undersøge hele befolkningen for lungekræft, men vi gør det udfra en risikovurdering. 

Vi kan allokere alle sundhedsmidler til screening, men det bliver befolkningen ikke raskere af. Ressourcerne skal bruges meningsfuldt - derfor sandsynlighedsberegnes der på livet løs!

Anmeld Citér

8. marts 2020

lineog4

Astoria skriver:

Din datter er ikke i Norditalien, vel? Jeg er selv i Torino. Jeg ville selv være bekymret for at komme i karantæne, men så vidt jeg husker er din mand fra Italien, så i har sikkert familie som passer godt på hende.

Synes lige jeg ville skrive, at min datter er Vicenza en af de byer i Veneto som ikke blev inkluderet i rød zone - puha 

Anmeld Citér

8. marts 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria
lineog4 skriver:

Synes lige jeg ville skrive, at min datter er Vicenza en af de byer i Veneto som ikke blev inkluderet i rød zone - puha 

Jeg tænkte godt på jer i går aftes. Er hun stadig ved godt mod? Hvis hun skal hjem så skal i nok snart overveje det. Jeg ved faktisk ikke engang hvilke konsekvenser det har for lufthavnene. 

Vi er også udeladt fra den røde zone, men antallet stiger eksplosivt, så det er kun et spørgsmål om tid. 

Anmeld Citér

8. marts 2020

lineog4

Astoria skriver:

Jeg tænkte godt på jer i går aftes. Er hun stadig ved godt mod? Hvis hun skal hjem så skal i nok snart overveje det. Jeg ved faktisk ikke engang hvilke konsekvenser det har for lufthavnene. 

Vi er også udeladt fra den røde zone, men antallet stiger eksplosivt, så det er kun et spørgsmål om tid. 

Jeg går ud fra lufthavnene vel også lukker. Tallene i Vicenza stiger af mystiske årsager ikke eksplosivt, en af de byer med færrest smittede (de sender tal ud hver dag, som vi tjekker). 

Hun er ved godt mod, men kan da mærke jeg begynder at synes, at hun skal hjem 

Anmeld Citér

8. marts 2020

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Men det handler jo netop om sandsynlighed? Generelt handler meget lægevidenskab om sandsynlighed. Forskellige undersøgelser tilbydes udfra sandsynlighedsberegninger. Vi KUNNE sagtens undersøge hele befolkningen for HIV, men vi gør det udfra en risikovurdering. Vi KUNNE undersøge hele befolkningen for lungekræft, men vi gør det udfra en risikovurdering. 

Vi kan allokere alle sundhedsmidler til screening, men det bliver befolkningen ikke raskere af. Ressourcerne skal bruges meningsfuldt - derfor sandsynlighedsberegnes der på livet løs!

Kommer lige i tanke om at en jeg datede for et par uger siden var i livigno på ski ferie og vi sås da han kom hjem. Er jeg så i farezonen alligevel nu ? 

Anmeld Citér

8. marts 2020

Abracadabra

Anonym skriver:

Kommer lige i tanke om at en jeg datede for et par uger siden var i livigno på ski ferie og vi sås da han kom hjem. Er jeg så i farezonen alligevel nu ? 

Mindre end 14 dage siden?

Anmeld Citér

8. marts 2020

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Han kom hjem d 16/2. Og vi var sammen både d 17/2 og d 22/2 

Anmeld Citér

8. marts 2020

Anonym trådstarter

Nåh ja. Hvis det har betydning. Så startede det med ondt i halsen hos mig for 1,5 ugen siden ca. også kom hosten et par dage efter og så er det bare blevet værre og værre. Men dog stadig ingen feber. Kun den først dag men ikk mere end 37.8-9 stykker. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.