Coronavirus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Der ser nogle epidemiologer MEGET KLOGERE end mig, der har brugt mange, mange timer på at beslutte netop det nuværende niveau for testning i Danmark. Det bliver formentlig lavet nye vurderinger løbende, men lige nu er kun 3,5% af de testede fundet positive - så der bliver testet helt utroligt mange ift antal positive. 

Jeg har bare kollegaer og elever med symptomerne som de ikke tester - og jeg ved godt statistik kan bruges til mange ting, men statistisk kan ikke vise tilfældighedernes tilfældighed. Lige nu flyver der rundt med viraer, de har alle stort set samme symptomer og kun hvis du har været i rødt område skal du testes. Men den kære første Italiener der startede have man man sige har været en voldsom udvikling havde ikke været i hverken rødt eller gult men kun grønne områder. 

Jeg er skeptisk af natur, samtidig med Jeg er dybt naiv (virkelig modsatrettede karaktertræk ). Måske derfor kan jeg ikke lade være at tænke: arghhh for pokker pod nu og så selvom statistik siger noget andet.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Jeg har bare kollegaer og elever med symptomerne som de ikke tester - og jeg ved godt statistik kan bruges til mange ting, men statistisk kan ikke vise tilfældighedernes tilfældighed. Lige nu flyver der rundt med viraer, de har alle stort set samme symptomer og kun hvis du har været i rødt område skal du testes. Men den kære første Italiener der startede have man man sige har været en voldsom udvikling havde ikke været i hverken rødt eller gult men kun grønne områder. 

Jeg er skeptisk af natur, samtidig med Jeg er dybt naiv (virkelig modsatrettede karaktertræk ). Måske derfor kan jeg ikke lade være at tænke: arghhh for pokker pod nu og så selvom statistik siger noget andet.

Tjoh... men der skal jo være en reel risiko. Og ‘jeg føler mig sløj uden feber og har lav risiko for corona’ bør jo ikke medføre, at der kommer 2 isolationsklædte rumvæsener hjem til dig for at pode. 

Vi skal huske, at der ikke er et uendeligt antal sundhedsfaglige, et uendeligt antal podesæt og et uendeligt antal isolationsdragter til rådighed. Vi løber måske tør på et tidspunkt - og hurtigt, hvis vi skal teste alle, der nyser og måske har kørt i metro med en italiener. 

Og som sagt: lige nu er 96,5% af de testede danskere fundet negative. Så vi tester ikke (lige nu) for få. 

I Norditalien er situationen løbet løbsk, så de er ved at løbe tør for respiratorer mm. Så dér kæmper de med næb og kløer for at inddæmme smitten - vi har så få smittede i Danmark, så vores risikoniveau er anderledes. 

Alt handler om sandsynlighed. 

Anmeld Citér

7. marts 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Jeg ville i øvrigt få min datter hjem (i isolation), hvis jeg var dig. 

Anmeld Citér

7. marts 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Jeg ville i øvrigt få min datter hjem (i isolation), hvis jeg var dig. 

Tanken har strejfet os, men vi har lige pt valgt at stole på deres forholdsregler- hun har fx ikke været i skole i 3 uger, rigtig meget er lukket og i den by (Vicenza) hvor hun er, er smittespredningen sjovt nok en del mindre end end de andre byer i Veneto. Og Ja så er det jeg er naiv og tror på, at netop børn og unge ikke bliver hårdt ramt.

Jeg kan sagtens forstå dine argumenter, men tænker også høj feber, hoste og muskelømhed i fx 5 dage er symptomerne (jeg taler ikke om små skidt med lidt kriller i halsen som jeg selv har og haft gentagende gange i løbet af vinteren uden det har givet en sygedag - lærer i første klasse så er der tusind viraer der rammer en og de fleste bliver ikke til mere en kriller i halsen, og selvsagt skal jeg ikke podes). Og jeg ved også godt det handler om sandsynlighed, men den første Italiener gik imod alt sandsynlighed og ja har sørme fået lavet ravage i det. 

Anmeld Citér

7. marts 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria
lineog4 skriver:

Nu bliver det dig jeg spørger, bare fordi jeg ved du er læge (så fedt at stå på mål for andres udmeldinger og beslutninger bare fordi man er en del af professionen ).

Jeg har fulgt en del med i den italienske historik (min datter er på udveksling netop i Veneto, så vores øjne har selvsagt været rettet den vej). Der gik der lang tid før man vidste, hvem der kunne være patient 0 (eller 1 synes jeg måske er bedre betegnelse). Måske derfor skete der en stor smittespredning. Man valgte i Italien at pode/teste de fleste med symptomer og fandt derfor også forholdsvis mange meget hurtige, og en del af dem med kun få symptomer (endda nogen uden feber).

Og så bliver jeg forvirret over den danske udmelding om, at vi kun tester/poder de som har været i de berørte områder (og hvad er de berørte områder for alle lande er nu gule, og der er meget få lande der kan melde 0 tilfælde). Så ringer jeg til lægen med tør hoste, feber og muskelømhed, men har ikke været i de røde områder, så får jeg at vide, at jeg skal behandle det som en almindelig virus - ergo jeg kan godt finde på at løbe ned i Føtex og købe ind, jeg kunne følge mine børn i skole (hvis jeg havde børn i institutionsalderen uden tvivl), jeg kunne også finde på hvis feberen lagde sig til et accepteret niveau at tage på arbejde osv. Men potentielt kunne jeg jo være smittet med cororna virus, for potentielt er det muligt, at der er en smittespredning.

Jeg er selv ikke hysterisk eller i panik - jeg er ikke bange for, at min datter får det (kan dog være bange for hendes frygt, hvis hun får det og det at blive isoleret i et alligevel fremmed land). Jeg er ikke bange for at få det selv - men jeg vil nødig være den, der bringer det til skolen, hvor vi har børn med immun defekter, med diabetes, med hjertesygdomme osv. For ikke at tale om min gamle mor, der for 4 år siden var ved at dø pga en kild lungebetændelse.

Så mit spørgsmål, hvordan kan det være man holder (så stædigt) fast i, at det kun er personer der har været i de røde områder eller ved de har haft tæt kontakt med en smittet, der bliver testet. Jeg siger ikke man skal teste alle, men fx var jeg i Krakow i uge 8 (og er ikke syg bare et eksempel), og sad i minibus i 90 minutter hver vej med et italiensk par (vi ved så de fra syd fordi vi kan kende accenten, men det kan alle jo ikke), og kan jo ikke ane om de var smittede. Hvordan kan det være vi i DK er så sparsomme med podning? For er det ikke bedre at lave en podning for meget end en for lidt (og igen skal lægen jo vurdere, hvis man ringer med lidt kriller i halsen, ingen feber og kan tage en løbetur, så skal man nok ikke podes).? 

Din datter er ikke i Norditalien, vel? Jeg er selv i Torino. Jeg ville selv være bekymret for at komme i karantæne, men så vidt jeg husker er din mand fra Italien, så i har sikkert familie som passer godt på hende.

Anmeld Citér

7. marts 2020

lineog4

Astoria skriver:

Din datter er ikke i Norditalien, vel? Jeg er selv i Torino. Jeg ville selv være bekymret for at komme i karantæne, men så vidt jeg husker er din mand fra Italien, så i har sikkert familie som passer godt på hende.

Jo min datter sidder i Veneto. Hun bor hos gode venner, har familie i byen og bliver hun syg, så tager hendes far der ned (mere oplagt da han er italiener og derfor har flere nuancer på italiensk end jeg har).

Jeg er som sådan ikke nervøs for sygdommen, men netop den frygt det kan skabe hos hende. Men lige nu er hun mere end ved godt mod, hygger led veninder på bakkerne (jeg dumme dansker kalder dem bjerge), hygger med kattekillinger og nyder livet, hvor der ikke er mange mennesker. Ja og så nyder hun, at skolen er lukket.

Hun er meget ked af, at vi ikke kan komme som planlagt til påske og fejre hendes fødselsdag (jeg anbefales skal lærer ikke at tage af sted, og gør jeg det er det jo nok en fyring), men er ellers glad og nyder solen og foråret.

Anmeld Citér

7. marts 2020

Abracadabra

Tanken har strejfet os, men vi har lige pt valgt at stole på deres forholdsregler- hun har fx ikke været i skole i 3 uger, rigtig meget er lukket og i den by (Vicenza) hvor hun er, er smittespredningen sjovt nok en del mindre end end de andre byer i Veneto. Og Ja så er det jeg er naiv og tror på, at netop børn og unge ikke bliver hårdt ramt.

Jeg kan sagtens forstå dine argumenter, men tænker også høj feber, hoste og muskelømhed i fx 5 dage er symptomerne (jeg taler ikke om små skidt med lidt kriller i halsen som jeg selv har og haft gentagende gange i løbet af vinteren uden det har givet en sygedag - lærer i første klasse så er der tusind viraer der rammer en og de fleste bliver ikke til mere en kriller i halsen, og selvsagt skal jeg ikke podes). Og jeg ved også godt det handler om sandsynlighed, men den første Italiener gik imod alt sandsynlighed og ja har sørme fået lavet ravage i det. 

Ja, man skal selvfølgelig teste, hvis der både er influenzasymptomer og risiko for corona. Men der er jo også alm influenza, så derfor SKAL der være en reel risiko for corona, før patienten skal testes for det. Ellers bruger vi al vores (made in china) isolationsudstyr og al vores (made in china) testudstyr. Og sundhedspersonalet kommer til at bruge megen kostbar tid på de forkerte patienter - for der kommer stadig til at være brækkede arme og ben, gamle damers blærebetændelser, blindtarmsbetændelser og akut astma. Så hvis vi tester ‘for mange’, kommer andre patienter til at skulle vente længere tid - og at have fx et lårbensbrud er faktisk langt mere farligt end corona. 

Anmeld Citér

7. marts 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria
lineog4 skriver:

Jo min datter sidder i Veneto. Hun bor hos gode venner, har familie i byen og bliver hun syg, så tager hendes far der ned (mere oplagt da han er italiener og derfor har flere nuancer på italiensk end jeg har).

Jeg er som sådan ikke nervøs for sygdommen, men netop den frygt det kan skabe hos hende. Men lige nu er hun mere end ved godt mod, hygger led veninder på bakkerne (jeg dumme dansker kalder dem bjerge), hygger med kattekillinger og nyder livet, hvor der ikke er mange mennesker. Ja og så nyder hun, at skolen er lukket.

Hun er meget ked af, at vi ikke kan komme som planlagt til påske og fejre hendes fødselsdag (jeg anbefales skal lærer ikke at tage af sted, og gør jeg det er det jo nok en fyring), men er ellers glad og nyder solen og foråret.

Så længe hun ikke er nervøs og har mennesker omkring hende hun er tryg ved, så skal det såmænd nok gå. Jeg ville stadig være lidt nervøs for hvis byen bliver erklæret rød zone.... Men det er trods alt i allerværste tilfælde. Mon dog det kommer der til.

Anmeld Citér

7. marts 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Ja, man skal selvfølgelig teste, hvis der både er influenzasymptomer og risiko for corona. Men der er jo også alm influenza, så derfor SKAL der være en reel risiko for corona, før patienten skal testes for det. Ellers bruger vi al vores (made in china) isolationsudstyr og al vores (made in china) testudstyr. Og sundhedspersonalet kommer til at bruge megen kostbar tid på de forkerte patienter - for der kommer stadig til at være brækkede arme og ben, gamle damers blærebetændelser, blindtarmsbetændelser og akut astma. Så hvis vi tester ‘for mange’, kommer andre patienter til at skulle vente længere tid - og at have fx et lårbensbrud er faktisk langt mere farligt end corona. 

Hvad med drive in som i Århus - eller mangler vi også det til at pode. 

Her i Roskilde havde vi patient 0 (min søn er ven med hans dreng) og han var rundt i byen fra søndag til torsdag (en del personale er sat i karantæne), så hvornår har man reelt risiko? 

Ej undskyld skulle jo ikke spørge dig, og kan egentlig som sådan forstå alle argumenterne. Men tænker alligevel vi bruger en masse ressourcer på at sende en masse i karantæne og kommer der så en med alle symptomer, men ikke har hvad der betegnes som reel risiko (patient 0 havde jo også haft kontakt med læge, der sagde han ikke havde reel risiko og derfor skulle se det som almindelig influenza), så testes ikke og så har vi mulighed for langt mere spredning.

Nå men er egentlig også bare nysgerrig, for er som sådan ikke bange for selve sygdommen, for tænker vi ikke kan forhindre men kun forsinke en epidemi. 

Anmeld Citér

7. marts 2020

lineog4

Astoria skriver:

Så længe hun ikke er nervøs og har mennesker omkring hende hun er tryg ved, så skal det såmænd nok gå. Jeg ville stadig være lidt nervøs for hvis byen bliver erklæret rød zone.... Men det er trods alt i allerværste tilfælde. Mon dog det kommer der til.

Den er ikke rød zone - og selv der tror hun vil bevare sit gode humør for hun er hos en familie hun stoler på. 

Faktisk er byen sjovt nok en af de byer i området der har en lille smittespredning. 

Men hun var pludselig langt væk, da Veneto blev erklæret for rød i Danmark, og skolen lukkede og og og... Hun var hospitals klovn en fredag og fortalte glad mandag, at det var godt det var fredag, for lørdag var de første to med corvid 19 blevet indlagt på samme hospital - så gispede mor lidt mere end normalt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.