Til muslimerne - omskæring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2019

Nadije

Abracadabra skriver:

Jeg var også imod kvindelig omskæring, inden det blev ulovligt - og ja, jeg tror, at al religiøs kønskirurgi bliver ulovligt indenfor en overskuelig fremtid. 

Til den tid står du (ikke jeg) med et forklaringsproblem overfor dine sønner: Hvorfor fratog du dem en del af deres seksualitet, når nu hele den danske lægestand prøvede at råbe dig og dine op?

Nu er det jo sådan, at mine børn er muslimer. Så tvivler meget på de nogensinde vil stille spørgsmålstegn ved en omskæring, da de ligesom alle andre muslimer, vil vide det er hvad man gør og en bekræftelse på deres tro. 

Uanset om det bliver ulovliggjort eller ej, så er de muslimer og vil blive omskåret og lad os være realistiske, koster det ikke særlig meget at flyve til Albanien, også få det foretaget. Hvis du tror omskæring stopper bare pga det er ulovligt, så er du naiv. Man rejser bare til hjemlandet. 

Kristne i USA, er omskåret, mange katolikker og ortodoks er også omskåret, jøder er omskåret osv. Så det er ikke kun muslimer, det er meget bredt. 

Men den her debat handler om hvorfor, jeg forklarede hvorfor. Mine børn og fremtidige børn og mine forklaringer overfor dem, det har intet med debatten at gøre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2019

Miti's mama

Det er også helt normalt at blive omskåret i USA, man mener der er større chance for sygdom, bl.a. urinvejsbetændelse hvis man ikke er, og det har ikke noget med religion at gøre. Hvor vidt det er rigtigt eller ej er så en helt anden snak. I mange områder er det helt normal kotyme ved fødsler.

Hvor min mand er fra er det også helt normalt (kristent land), og man er mærkelig hvis det ikke er gjort - til gengæld gøres det når de er ca 8-12 år. Vores aftale herhjemme er at hvis vi får en dreng, så må han selv bestemme, men han skal være fyldt mindst 14 år inden han kan tage stilling til det og det er selvfølgelig helt frivilligt. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Ja, jeg er jo også læge... og vi har det sgu svært ved omskæring m/k. Hverken piger eller drenge skal snittes i kønsorganerne pga overtro. Hvorfor man skærer forhud/skamlæber af er i mine øjne ligegyldigt. Man skal bare lade være. Ligesom jeg også er ligeglad med årsagen til, at man tæsker sine børn - man skal bare lade være. 

Jeg er ærlig talt hamrende ligeglad med hvad du laver. Om du så var dronningen af Saba ville jeg være hamrende ligeglad. 
debatten går på HVORFOR man gør det. Og ikke om man er for eller i mod. Så kan du oprette en debat omkring det hvis du føler du får det bedre at at dømme andre mennesker. 

Til jer andre tak for fyldestgørende svar. Meget lærerigt. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Anonym

Svar fra en anden muslim her...

Min mand er også muslim og omskåret. Han har en dreng fra tidligere, også omskåret. Inden vi fik børn sagde jeg til ham at hvis vi nogensinde fik drenge, så skulle de under ingen omstændigheder omskæres. Det ville jeg absolut ikke gå med til. Jeg mener at de selv skal have lov til at bestemme når de er gamle nok. 

Min mand accepterede det og sagde at han ikke gik op i det og at grunden til at hans første søn blev omskåret er fordi ex'en ønskede det og familien forventede det.

Da vi fik vores første søn, blev han ikke omskåret. Hans familie skabte sig "det er traditionen jo" "det er for renhedens skyld" osv osv. Hvem er det vi skal bevise os overfor? Overfor hans familie? Overfor traditionen? Overfor en "gud", som ingen kan bevise eksisterer? Overfor en bog, som hjernevasker? Jeg skal "ofre" min søns sunde og normale kropsdele for at tilfredsstille samfundet? Du kan tro om! 

Jeg får det helt dårligt, når jeg ser, at nogle holder fest, når deres drenge bliver omskåret. Jeg bliver helt harm ved tanken om det...

Anmeld Citér

3. december 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Nadije skriver:

Jeg har forklaret hvorfor man gør det, det har intet med overtro at gøre. Overtro og religion er ikke det samme, så du kan ikke gå ind og bruge et begreb som overtro. 

Jeg er desuden ikke specielt troende, jeg bær ikke hijab, jeg beder ikke dagligt. Men jeg spiser ikke svinekød, jeg ville til enhver tid omskære mine drengebørn, så de kan få en plads i Jannah. At jeg måske ikke kommer i Jannah, fordi jeg har drukket alkohol før da jeg var yngre, jeg har vist min krop i bikini osv. det er mine valg, det er mig selv der tager straffen og ved hvad jeg går i møde. 

Men jeg vil altid gøre mit for, at mine børn får en plads i Jannah, i hvertfald gøre mit for det. Derfor omskæring af børn, hvis jeg får drenge. Piger omskære man ikke - er steder i Afrika de gør, men det gør man ikke og er imod koranen og haram, at omskære piger. 

Du kan have din holdning, er du velkommen til. Men at dømme andre og sige “det skal man lade vær med”, det er din holdning. Men barnet lider på ingen måder overlast, hvis barnet gjorde det - så var det nok allerede ulovligt, og det er det ikke. 

Men hvis du ikke har valgt at få dit barn omskåret, så er det vel ikke dit barn som ikke kommer i Jannah. De er jo børn og har dermed ingen indflydelse. 

Jeg forstår godt dine grunde til at gøre det, men jeg forstår ikke hvorfor det ikke er en praksis et barn selv kan vælge til eller fra når det fx er 18 år. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Nadije

mor:) skriver:

Men hvis du ikke har valgt at få dit barn omskåret, så er det vel ikke dit barn som ikke kommer i Jannah. De er jo børn og har dermed ingen indflydelse. 

Jeg forstår godt dine grunde til at gøre det, men jeg forstår ikke hvorfor det ikke er en praksis et barn selv kan vælge til eller fra når det fx er 18 år. 

Jeg mener det er mere forkert at gøre det når barnet er ældre, fordi det er forbundet med flere smerter og det kan traumatisere barnet. Mine brødre blev begge omskåret i en alder af 13 år, mine brødre kan huske smerterne osv. 

Så jeg mener det er bedre jo yngre barnet er, fordi det så intet husker og der ikke er smerter på samme måde og de er smertedækket. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Nadije skriver:

Jeg mener det er mere forkert at gøre det når barnet er ældre, fordi det er forbundet med flere smerter og det kan traumatisere barnet. Mine brødre blev begge omskåret i en alder af 13 år, mine brødre kan huske smerterne osv. 

Så jeg mener det er bedre jo yngre barnet er, fordi det så intet husker og der ikke er smerter på samme måde og de er smertedækket. 

Hvad hvis dit barn ikke ønsker at være muslim når det bliver ældre? 

Anmeld Citér

3. december 2019

MT_2011

Men hvis små børn ingen smerte har, så burde voksne også kunne smertedække sig selv ved omskæring. Jeg forstår ikke helt at det er okay at gøre det på helt små fordi de ikke kan huske det, end at lade dem selv tage afgørelsen når de er voksne 

Anmeld Citér

3. december 2019

Nadije

mor:) skriver:

Hvad hvis dit barn ikke ønsker at være muslim når det bliver ældre? 

Så vil jeg vejlede og retlede mit barn, da det er ens pligt som muslim. 

Men det er slet ikke hvad debatten handler om. Så lige nu, der er hvad selve debatten handlede om, den er kørt ud på et sidespor og det er ikke fair overfor TS og jeg føler ikke jeg behøver forsvare min religion og mine valg. 

Anmeld Citér

3. december 2019

Nadije skriver:

Så vil jeg vejlede og retlede mit barn, da det er ens pligt som muslim. 

Men det er slet ikke hvad debatten handler om. Så lige nu, der er hvad selve debatten handlede om, den er kørt ud på et sidespor og det er ikke fair overfor TS og jeg føler ikke jeg behøver forsvare min religion og mine valg. 

Nej det behøver du heller ikke - jeg kan bare ikke lade være med at tænke at man pådutter det ens barn og det reelt kan vise sig barnet ikke vil være muslim når det bliver ældre, trods vejledning. 

Mine forældre er muslimer og jeg er ateist. Det er ikke fordi mine forældre ikke har forsøgt at vejlede mig, men jeg tror ganske enkelt ikke på det. 

Nu spørger ts hvorfor man gøre det. Og da det er et debatforum, spørger jeg ind til hvorfor man ikke lader barnet vælge selv. Du kan jo blot skrive du ikke ønsker at svare. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.