Klima og julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2019

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Jeg ELSKER julen! Sådan helt ind i mit hjerte, men åh hvor er det svært at være klimabevidst i den her tid. Madsvineri, billig plastik skrald i julekalender, gavepapir og og. 

Jeg synes det er så svært  hvad gør I andre i den her tid

Helt enig

vi køber enten juletræ med rod, så kan det komme ud i jorden bagefter, og berige klimaet. Eller kan man købe et økologisk juletræ.

Mine børn får sokkegaver, UDEN plastisk skrammel. Der er de fleste dage en mønt, en krystal eller en peppernød eller lign i. Indimellem et stykke legetøj, evt. i træ.

mht julegaver beder jeg familien om at slå sig sammen om større julegaver, så de får lidt færre gode ting i stedet for 20 stykker skrammel.

Maden bliver traditionel, men vi laver en ikke madspil, men bruger resterne til biksemad dagene efter.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2019

lineog4

Hvad gør vi?

Har faktisk ikke tænkt over det, måske fordi julen selvsagtber særlig, men alligevel også bare er hverdag. 

Så med hensyn til mad har vi hverken mere eller mindre madspild fordi det er jul - vi har aldrig gjort os i de store julefrokoster, men får dejlig mad juleaften, hvor resterne spises de efterfølgende dage. Bager altid for lidt småkager i følge familien osv.

I år bliver der lavet 5 pakkekalendere fordi 3 bliver sendt til Italien. Ingen af mine børn er til små plastik dimser, så det er enten slik (til Italien er det en masse dansk lakrids) eller større gaver som enten kan deles op eller.... Har dog købt gavepapir, men tænkte først på lige nu, at jeg da bare kunne have brugt brochurer og aviser (det bliver næste år).

Mange af mine julegaver er enten oplevelser, hjemmegjorte eller fra en genbrugs. Men mon ikke der sniger sig noget nyt ind til drengene. Den ene ønsker sig magic card og den anden fifa20 (magic card kunne så alligevel sagtens blive genbrugs, hvis jeg kan finde de der sælger de kort han mangler).

Men alt er næsten som det plejer, for forandringen har indfundet sig lige så stille. Og vi har ikke lavet et bevidst valg om, at det er for klimaet (kun datteren der kun ønsker sig genbrug genbrug, hjemmelavet eller spiseligt).

Nå jo og så har vi valgt at tage toget til Berlin til julemarkedet fremfor fly. Og så er stearinlys (som jeg elsker) blevet erstattet af led lys.

Anmeld Citér

10. november 2019

Sprit25

Men hvad siger ungerne til det ikke er julegavepapir? Fordi jeg overvejer meget at købe stof og pakke ind i. Men hvis det så bare bliver smidt ud? 

Anmeld Citér

10. november 2019

lineog4

Sprit25 skriver:

Men hvad siger ungerne til det ikke er julegavepapir? Fordi jeg overvejer meget at købe stof og pakke ind i. Men hvis det så bare bliver smidt ud? 

Jeg havde faktisk glemt, at jeg sidste år sagde, at jeg ville sy poser til alle julegaverne - tak for du husker mig på det... de skal jo så ikke smides ud, modtageren kan vælge ar beholde dem og genbruge dem til næste år. 

Vil jo selvsagt bruge tid på at lave smukke poser (i mine øjne). Jeg er sikker på mine børn er pænt ligeglade, da det er indholdet der har interesse. 

Har dog problem med kalendergaverne, for den mindste trods hans 9 år tror stadig det er nissen der kommer med dem.

Anmeld Citér

10. november 2019

Babilooo

Helt enig

vi køber enten juletræ med rod, så kan det komme ud i jorden bagefter, og berige klimaet. Eller kan man købe et økologisk juletræ.

Mine børn får sokkegaver, UDEN plastisk skrammel. Der er de fleste dage en mønt, en krystal eller en peppernød eller lign i. Indimellem et stykke legetøj, evt. i træ.

mht julegaver beder jeg familien om at slå sig sammen om større julegaver, så de får lidt færre gode ting i stedet for 20 stykker skrammel.

Maden bliver traditionel, men vi laver en ikke madspil, men bruger resterne til biksemad dagene efter.

Økologi har ikke noget med klimaet at gøre men miljøet. Tingene bliver blandet sammen hos mange..?

og at bruge stof i steder for papir- tja.. vil tro de flest vil smide en gavepose ud. Med mindre den er meget specielt udsmykket. Blot en tanke.

den skal genbruges en del gang for at være bedre en gavepapir.

Anmeld Citér

10. november 2019

lineog4

Økologi har ikke noget med klimaet at gøre men miljøet. Tingene bliver blandet sammen hos mange..?

og at bruge stof i steder for papir- tja.. vil tro de flest vil smide en gavepose ud. Med mindre den er meget specielt udsmykket. Blot en tanke.

den skal genbruges en del gang for at være bedre en gavepapir.

Man kan jo også sy poserne af genbrug- jeg har fx jeg ved ikke hvor mange retro sengesæt liggende.

Men enig, hvis ikke man ved giver vil forstå ideen og selv genbruge, så holder ideen ikke. Lige her er jeg heldig at have så lille en familie, så jeg ved de vil genbruge (min mor genbruger også gavepapiret). 

For os eller mig er det nok i højere grad, har ideerne om hjemmegjorte gaver, poser osv. Kun lidt at gøre med klima, eller måske meget, men er så mere en stille forandring og en lyst til at give noget, hvor der er lagt flere tanker ind i.

Jeg synes man skal være yderst bevidst om klimaet, gøre en masse i eget liv. Men tænker også det skal være af lyst og fordi man kan se en fordel både for klimaet, men også for en selv. Ellers kan jeg være bange for det er en dille i et år eller to og vupti.... ej svært at forklare, men sidder bare og morgen filosoferer over, hvor mange ændringer vi rent faktisk har her hjemme, som jo er foranlediget af klimaet, men som vi egentlig går rundt og tænker på som forbedringer for os selv også....

Anmeld Citér

10. november 2019

Babilooo

Mht lys ...er det ikke der man kan gøre specielt meget. Jo for inde- mijøet ... ikke klimaet. 
det er en meget lille CO2 besparelse sammenlignet med at undvære at spise øksekød..?

Anmeld Citér

10. november 2019

Babilooo

lineog4 skriver:

Man kan jo også sy poserne af genbrug- jegvhsr fx jeg ved ikke hvor mange retro sengesæt liggende.

Men enig, hvis ikke kan ved giver vil forstå ideen og selv genbruge, så holder ideen ikke. Lige her er jeg heldig at have så lille en familie, så jeg ved de vil genbruge (min mor genbruger også gavepapiret). 

Det er jo dejligt når modtageren forstår ideen

Anmeld Citér

10. november 2019

lineog4

Mht lys ...er det ikke der man kan gøre specielt meget. Jo for inde- mijøet ... ikke klimaet. 
det er en meget lille CO2 besparelse sammenlignet med at undvære at spise øksekød..?

Men små bække gør en stor. Igen som jeg også skrev i mit rette de indlæg, så tror jeg det handler meget om, at ændre de ting der giver mening, de ting hvor man oplever det som en fordel. Mine led lys er også en fordel for mig, for nu sidder jeg ikke og frygtet jeg har glemt at slukke 

En kødfri dag giver også mening her hjemme. Næsten ingen oksekød har givet mening, tilgengæld ville vi have det super svært ved at sige farvel til mælkeprodukter. 

Hjemmelavede poser, genbrugsbutikker og ingen juleklip giver også mening og passer os også de næste ti år, mens juletræet bare er et must. 

Vi Skal gøre noget og vi skal gøre mere end det der giver mening, men med den sort/hvide debat som har været, så er jeg af den overbevisning, at hvis vi alle starter med de små ting, med de ting som ikke synes som en stor forandring, så bliver det lettere. Vi burrde ændre en masse allerede i går, men hellere ændre lidt hver dag end slet ikke at ændre.

Anmeld Citér

10. november 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg må indrømme at det ikke fylder ekstra meget bare fordi det er jul.

Men julen er ikke super materialistisk for mig, det handler om hyggen - så i min familie er det kun ungerne der får gaver fra hele familien, vi voksne får kun fra vores partner og forældre og ungerne får som regel kun 1 gave pr. giver. Så det er 5 gaver hver ( på min side af familien, fars side er en helt anden snak, men vi er skilt, så det kan jeg ikke rigtige gøre så meget ved)  jeg ville i øvrigt ikke have noget i mod brugte gaver. Jeg har faktisk set en vin karaffel i genbrugen i går som jeg fortalte min kæreste at jeg ønskede mig. Så, ingen krav om nyt nyt nyt, heller ikke til ungerne. 

Der er ingen madspild, vi spiser altid rester af julemaden den 25. Og til julefrokost får vi rester med hjem hvis der er mere end mine forældre kan nå at spise selv. Fuldstændig som resten af året. 

Jeg pakker ind julepapir. For mig er der noget særligt ved at se de julede pakker under træet og det ville ikke være det samme med avispapir. 

Mht stof som nogen nævner, hvad så med stof produktionen? Er den ikke rimelig belastende egentlig? Jeg mindes der går absurd meget vand til bomulds produkter fx. Så jeg tænker man skal genbruge stof man allerede har hvis det skal give mening  

Pakkekalender tror jeg ikke de får i år, men når de har fået, har jeg valgt ting de kunne bruge eller spise. Jeg magter ikke alt det skrammel som de ikke bruger alligevel - så det er mest for min egen skyld, men det gavner da også andet kan man sige. 

Jeg tænker ikke ens klima indsats lige præcis i julen, gør den helt store forskel, det er nok mere alt det man gør i løbet af resten af året, der batter. Vi bor fx i en kommune hvor alle har tvungen affaldssortering, vi gemmer altid rester af mad, vi køber aldrig nye ting eller tøj "bare fordi", ungernes tøj er ofte genbrug og deres aflagte tøj og legetøj bliver enten solgt videre eller givet gratis væk til folk med mindre midler. 

Vi har flere ugentlige kødfrie dage, men det er egentlig ikke pga klimadebatten, men bare fordi det ofte er nemt at lave en suppe, grød eller lign på de der dage hvor der både er gymnastik og fodbold og legeaftaler  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.