Jeg må indrømme at det ikke fylder ekstra meget bare fordi det er jul.
Men julen er ikke super materialistisk for mig, det handler om hyggen - så i min familie er det kun ungerne der får gaver fra hele familien, vi voksne får kun fra vores partner og forældre og ungerne får som regel kun 1 gave pr. giver. Så det er 5 gaver hver ( på min side af familien, fars side er en helt anden snak, men vi er skilt, så det kan jeg ikke rigtige gøre så meget ved) jeg ville i øvrigt ikke have noget i mod brugte gaver. Jeg har faktisk set en vin karaffel i genbrugen i går som jeg fortalte min kæreste at jeg ønskede mig. Så, ingen krav om nyt nyt nyt, heller ikke til ungerne.
Der er ingen madspild, vi spiser altid rester af julemaden den 25. Og til julefrokost får vi rester med hjem hvis der er mere end mine forældre kan nå at spise selv. Fuldstændig som resten af året.
Jeg pakker ind julepapir. For mig er der noget særligt ved at se de julede pakker under træet og det ville ikke være det samme med avispapir.
Mht stof som nogen nævner, hvad så med stof produktionen? Er den ikke rimelig belastende egentlig? Jeg mindes der går absurd meget vand til bomulds produkter fx. Så jeg tænker man skal genbruge stof man allerede har hvis det skal give mening
Pakkekalender tror jeg ikke de får i år, men når de har fået, har jeg valgt ting de kunne bruge eller spise. Jeg magter ikke alt det skrammel som de ikke bruger alligevel - så det er mest for min egen skyld, men det gavner da også andet kan man sige.
Jeg tænker ikke ens klima indsats lige præcis i julen, gør den helt store forskel, det er nok mere alt det man gør i løbet af resten af året, der batter. Vi bor fx i en kommune hvor alle har tvungen affaldssortering, vi gemmer altid rester af mad, vi køber aldrig nye ting eller tøj "bare fordi", ungernes tøj er ofte genbrug og deres aflagte tøj og legetøj bliver enten solgt videre eller givet gratis væk til folk med mindre midler.
Vi har flere ugentlige kødfrie dage, men det er egentlig ikke pga klimadebatten, men bare fordi det ofte er nemt at lave en suppe, grød eller lign på de der dage hvor der både er gymnastik og fodbold og legeaftaler