Klima og julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2019

Abracadabra

Mor11 skriver:

Jeg må indrømme at det ikke fylder ekstra meget bare fordi det er jul.

Men julen er ikke super materialistisk for mig, det handler om hyggen - så i min familie er det kun ungerne der får gaver fra hele familien, vi voksne får kun fra vores partner og forældre og ungerne får som regel kun 1 gave pr. giver. Så det er 5 gaver hver ( på min side af familien, fars side er en helt anden snak, men vi er skilt, så det kan jeg ikke rigtige gøre så meget ved)  jeg ville i øvrigt ikke have noget i mod brugte gaver. Jeg har faktisk set en vin karaffel i genbrugen i går som jeg fortalte min kæreste at jeg ønskede mig. Så, ingen krav om nyt nyt nyt, heller ikke til ungerne. 

Der er ingen madspild, vi spiser altid rester af julemaden den 25. Og til julefrokost får vi rester med hjem hvis der er mere end mine forældre kan nå at spise selv. Fuldstændig som resten af året. 

Jeg pakker ind julepapir. For mig er der noget særligt ved at se de julede pakker under træet og det ville ikke være det samme med avispapir. 

Mht stof som nogen nævner, hvad så med stof produktionen? Er den ikke rimelig belastende egentlig? Jeg mindes der går absurd meget vand til bomulds produkter fx. Så jeg tænker man skal genbruge stof man allerede har hvis det skal give mening  

Pakkekalender tror jeg ikke de får i år, men når de har fået, har jeg valgt ting de kunne bruge eller spise. Jeg magter ikke alt det skrammel som de ikke bruger alligevel - så det er mest for min egen skyld, men det gavner da også andet kan man sige. 

Jeg tænker ikke ens klima indsats lige præcis i julen, gør den helt store forskel, det er nok mere alt det man gør i løbet af resten af året, der batter. Vi bor fx i en kommune hvor alle har tvungen affaldssortering, vi gemmer altid rester af mad, vi køber aldrig nye ting eller tøj "bare fordi", ungernes tøj er ofte genbrug og deres aflagte tøj og legetøj bliver enten solgt videre eller givet gratis væk til folk med mindre midler. 

Vi har flere ugentlige kødfrie dage, men det er egentlig ikke pga klimadebatten, men bare fordi det ofte er nemt at lave en suppe, grød eller lign på de der dage hvor der både er gymnastik og fodbold og legeaftaler  

Jeg tror, at du har helt ret mht gaveindpakning: en evt. stofpose vil formentlig skulle genbruges langt mere end 100 gange, før det kan betale sig. Så sådanne gaveposer vil skulle genbruges i flere generationer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2019

lineog4

Abracadabra skriver:

Jeg tror, at du har helt ret mht gaveindpakning: en evt. stofpose vil formentlig skulle genbruges langt mere end 100 gange, før det kan betale sig. Så sådanne gaveposer vil skulle genbruges i flere generationer. 

Ja man skal selvsagt tænke i recycling a la gamle skjorter, sengetøj mm. Eller lade posen være en del af gaven fx en pose der kan bruges som indkøbsnet, til strikketøjet, opbevaring af strømper eller hvad ved jeg.

Anmeld Citér

10. november 2019

Astoria

Profilbillede for Astoria
Abracadabra skriver:

Til gengæld kan man tænke over hvilket gavepapir man køber. Gå udenom gavepapir der er overfladebehandlet eller med mikroglitter som gør det ikke egner sig til at blive genbrugt. Gavebånd kan ikke genbruges så man kunne bruge noget andet. 

Anmeld Citér

10. november 2019

Sprit25

Astoria skriver:

Til gengæld kan man tænke over hvilket gavepapir man køber. Gå udenom gavepapir der er overfladebehandlet eller med mikroglitter som gør det ikke egner sig til at blive genbrugt. Gavebånd kan ikke genbruges så man kunne bruge noget andet. 

Åh det var et godt råd! 

Jeg bruger stofsnor til gavebånd

Anmeld Citér

10. november 2019

FruStolpe

Vi gør hverken mere eller mindre i julen end resten af året. 

Vi smider ikke mad ud, eller giver en masse ligegyldig skrammel.  Vi fryser ned og giver oplevelser i adventsgaver til vores piger på 5 og 9. 

Men vi pakker stadig gaver ind i julepapir og bånd, fordi det er smukt og jule agtigt og vi har også vores lyskæder oppe. 

Så alt med måde og lidt har også ret. Mange bække små..... 

Anmeld Citér

10. november 2019

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Jeg mener også, at jeg har svaret på, hvad vi gør - men du hæftede dig vist mest ved det med legetøj, som jeg ikke har det gyldne svar på. Jeg kunne sagtens henvise dig til bæredygtigt legetøj, men jeg ved jo godt, det ikke er let, når ungerne ønsker sig noget bestemt. 

Ja der er blevet gode svar, men det var ved at udvikle sig til en klimatosse vs klimatosse og det var ikke meningen 

Og ja ang. Legetøj det er mega svært med eb fem årige. Hun har jo sine egne meninger 

Anmeld Citér

10. november 2019

Tommelise

Man kan også gemme sine ugeaviser og pakke gaverne ind i avispapir og bruge en snor som bånd. 

Anmeld Citér

10. november 2019

Carina:-)

Tommelise skriver:

Man kan også gemme sine ugeaviser og pakke gaverne ind i avispapir og bruge en snor som bånd. 

Kan godt lide ideen bag. Men det kommer jeg bare aldrig til - detcer altså bare ikke det samme 

Anmeld Citér

10. november 2019

Tommelise

Carina:-) skriver:

Kan godt lide ideen bag. Men det kommer jeg bare aldrig til - detcer altså bare ikke det samme 

Jeg må nu også tilstå, at jeg ikke selv gør det. Jeg er bare ikke særlig kreativ.

Men jeg har set det, og det så bedre ud, end jeg havde forestillet mig.

Jeg forsøger at være bevidst i hverdagen, men jeg elsker julens traditioner, så det er ikke lige der, jeg gør mest for miljøet. 

Men madrester kan jo også sagtens bruges i julen, lige som de kan til hverdag.

Anmeld Citér

10. november 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Det ser vildt flot ud at bruge avispapir og så pynte med stofbånd i forskellige farver - som jeg altid selv gemmer til lageret - og en lille grankogle, en grankvist og/eller kristjørn med bær. 
Jeg suser altid rundt og sørger for, at stofbånd og lignende ikke bliver smidt ud, og så gemmer jeg også gaveæsker af pap. De ender altid med at gøre nytte.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.