Klima og julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2019

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Det ser vildt flot ud at bruge avispapir og så pynte med stofbånd i forskellige farver - som jeg altid selv gemmer til lageret - og en lille grankogle, en grankvist og/eller kristjørn med bær. 
Jeg suser altid rundt og sørger for, at stofbånd og lignende ikke bliver smidt ud, og så gemmer jeg også gaveæsker af pap. De ender altid med at gøre nytte.  

Jeg tror, det var Mette Blomsterberg, der pakkede julegaver ind i avispapir.

Min lillesøster, som er noget mere kreativ end jeg, har også engang pakket julegaver ind i brunt papir, (sådan noget som man tidligere sendte pakker i med posten),  brugt snor som gavebånd og havde selv lavet til- og frakortene.

Min mor har altid gemt papiret fra julegaverne og rullet det om et paprør. 

Så kan man næsten altid finde et passende stykke, skjule evt. tape eller snitte det i mindre stykker afhængigt af gavernes størrelse. 

Og ja - gaveæsker af pap geniale, så de bliver også gemt.

Jeg har nogle af min mormors gamle glaskuger, som jeg opbevarer i en chokoladeæske med adskilte rum. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2019

Venica

Soonmom skriver:

Men der hersker intet videnskabeligt bevis for at det er sådan. Klimaet har altid ændret sig, og forskere TROR mennesket har en del af skylden, men bevist er det altså ikke.

Og nej det er IKKE godt nok at "være i mål i 2025"(det er bare at spise forældrene af, for det når de jo 100% at ændre på igen, inden den tid) 

Det du siger er decideret forkert. Ja, klimaet har altid ændret sig og har haft temperatursving, men med en udvikling på ganske få grader over MILLIONER af år. 99,9 % af alle forskere i verden er enige om at det er den menneskeskabte industrialisering gennem de sidste 200 år, der er årsag til de klimaforandringer vi ser i dag. 

Så kan du sige at 200 år da også er lang tid. Men geologisk set er det rigtig, rigtig hurtigt. 

Klima-fif til en lidt mere miljøvenlig jul:

- pak dine gaver ind i stof med snor omkring som du kan genbruge igen og igen. Klip evt. Er gammelt lagen, så du holder dig fra at købe nyt. 

- lav kød i mindre mængder end du plejer, men spis dig i stedet mæt i det plantebaserede tilbehør. Køb evt. Lokalt. 

- køb genebugsgaver. Men køb kun det nødvendige! Altså, genbrug er billigere, men lad være at øge mængden. Hvis du f.eks har er budget på 500 kr til at købe en brandbil, og køber den brugt til 250 så spar på penge og forbrug ved at undlade at købe yderligere gaver for de resterende 250 kr. 

- lav julepynt af papir du har i overskud, og fin selv materiale i skoven. Nedfaldsblade, gamle grene, gran, kogler osv. At samle pynt selv, er oven i købet også en rigtig hyggelig aktivitet at lave sammen. 

- køb dit juletræ i en potte så det kan genplantes, og ikke bare skal smides ud efterfølgende. 

- drop julekort, og send billedet/kortet digitalt. 

- spar på papiret ved at anbringe evt. Kalendergaver i en julesok uindpakket. 

Der er mange muligheder for at spare lidt gode point sammen på CO2 udslip kontoen, uden man behøver at boykotte julen helt. Hvis alle gør lidt, tæller det bestemt også i det store billede :-) 

Anmeld Citér

10. november 2019

serinasmor

Sprit25 skriver:

Jeg ved godt at man ikke ejer en tråd, men jeg søgte svar på at blive mere klimavenlig i julen?!

Du kan pakke gaver ind i stof - fx tørklæder fra genbrugsbutikken 

https://www.youtube.com/watch?v=U4-6SBFWPP0

Herpå kan du bruge til og fra mærker i træ - og også genbruge disse.

hvis det ikke er til at finde julede tørklæder - så køb evt julestof og klip og sy indpakningsstof til mange jule fremover. 

Undgå at smide ALT dit julepynt i skraldespanden d. 28 december - for så at købe nyt næste år i november. (jo det er der nogle der gør)

Beregne mindre kød pr person - og evt supplere med en rødkålssalat eller flere kartofter. 

sætte en timer på udendørs julelys 

ønske dig ting du alligevel kommer til at mangle (din yndlingscreme / makeup / strømper / underbukser) - eller hjemmelavet/genbrug 

Give hjemmelavede kvalitetsting som folk reelt får brugt i gave (det kommer jo an på evner - men en strikket sweater, karklude, viskestykker med håndaftryk fra ungerne )

Finde gaver som folk ønsker sig i genbrug. 

Anmeld Citér

10. november 2019

serinasmor

lineog4 skriver:

Jeg havde faktisk glemt, at jeg sidste år sagde, at jeg ville sy poser til alle julegaverne - tak for du husker mig på det... de skal jo så ikke smides ud, modtageren kan vælge ar beholde dem og genbruge dem til næste år. 

Vil jo selvsagt bruge tid på at lave smukke poser (i mine øjne). Jeg er sikker på mine børn er pænt ligeglade, da det er indholdet der har interesse. 

Har dog problem med kalendergaverne, for den mindste trods hans 9 år tror stadig det er nissen der kommer med dem.

kan nissen ikke have haft svært ved at finde gavepapir i familiens gemmer og derfor bruge aviser ?

Anmeld Citér

10. november 2019

Hjemmegaaende

serinasmor skriver:

kan nissen ikke have haft svært ved at finde gavepapir i familiens gemmer og derfor bruge aviser ?

Ellers kan de vel aflevere i en gammel sok uden at være pakket ind

Anmeld Citér

11. november 2019

kamikaze

Det er mange der anbefaler at pakke ind i stof. Men kan det virkelig være miljøvenligt? Du kan ikke regne med at modtageren genanvender stoffet, du skal regne med at forårsage massiv udsmidning af tekstil. Er det ikke langt bedre at bruge papir der ellers skulle smides ud (aviser eller genbrugt gavepapir) og sørge for at det er nemt at recirkulere, f eks ved at undgå tape og bruge papirbaseret gavebånd?

Anmeld Citér

11. november 2019

lineog4

kamikaze skriver:

Det er mange der anbefaler at pakke ind i stof. Men kan det virkelig være miljøvenligt? Du kan ikke regne med at modtageren genanvender stoffet, du skal regne med at forårsage massiv udsmidning af tekstil. Er det ikke langt bedre at bruge papir der ellers skulle smides ud (aviser eller genbrugt gavepapir) og sørge for at det er nemt at recirkulere, f eks ved at undgå tape og bruge papirbaseret gavebånd?

Jo det er bedst med mindre man ved modtager vil genbruge eller give tilbage. Derudover kan stoffet jo også være recycling, jeg har en del stof i gemmerne som har tjent som sengetøj eller duge. 

Men jo aviser og ingen tape mm. Må være det bedste. Men igen lidt morgenlommefilosofi. Jeg tror det er lettere at lave en permanent ændring (og det er jo ikke bare i år fordi der tales meget om det, det er også om 10 år og 20 år),  hvis man oplever det som en fordel eller noget bedre. Og jeg fx ville nyde at lave poser til gaverne - jeg synes også avispapir er super flot, men da jeg har digitalt abonnement, så har jeg en begrænset stak aviser, så skulle ud og anskaffe aviser, hvilket jo heller ikke er holdbart. Så poser for mig ville være en fordel, ville gøre julen hyggeligere og ville derfor være en permanent forandring, mens aviser ville være besværligt og være glemt næste år. 

Anmeld Citér

11. november 2019

kamikaze

lineog4 skriver:

Jo det er bedst med mindre man ved modtager vil genbruge eller give tilbage. Derudover kan stoffet jo også være recycling, jeg har en del stof i gemmerne som har tjent som sengetøj eller duge. 

Men jo aviser og ingen tape mm. Må være det bedste. Men igen lidt morgenlommefilosofi. Jeg tror det er lettere at lave en permanent ændring (og det er jo ikke bare i år fordi der tales meget om det, det er også om 10 år og 20 år),  hvis man oplever det som en fordel eller noget bedre. Og jeg fx ville nyde at lave poser til gaverne - jeg synes også avispapir er super flot, men da jeg har digitalt abonnement, så har jeg en begrænset stak aviser, så skulle ud og anskaffe aviser, hvilket jo heller ikke er holdbart. Så poser for mig ville være en fordel, ville gøre julen hyggeligere og ville derfor være en permanent forandring, mens aviser ville være besværligt og være glemt næste år. 

Men for mig ville en stofpose være ækvivalent med nips jeg ikke har ønsket mig. Jeg har 30 stofposer liggende, og hver gang jeg tager til konference får jeg endnu en. Jeg ville nok sende den til røde kors, og jeg tror det er klimamessigt dyrere at både producere og genbruge stof end papir.

Modsat er jeg opvokset med at genanvende indpakningspapir. I fattigfirserne gjorde vi det godt nok for økonomiens skyld, ikke klimaets, men hvis det duede den gang kan det vel også i dag.

Det betyder ikke at man ikke må pakke ind i stof, men jeg tror ikke det har den store værdi for klimaet.

Anmeld Citér

11. november 2019

lineog4

kamikaze skriver:

Men for mig ville en stofpose være ækvivalent med nips jeg ikke har ønsket mig. Jeg har 30 stofposer liggende, og hver gang jeg tager til konference får jeg endnu en. Jeg ville nok sende den til røde kors, og jeg tror det er klimamessigt dyrere at både producere og genbruge stof end papir.

Modsat er jeg opvokset med at genanvende indpakningspapir. I fattigfirserne gjorde vi det godt nok for økonomiens skyld, ikke klimaets, men hvis det duede den gang kan det vel også i dag.

Det betyder ikke at man ikke må pakke ind i stof, men jeg tror ikke det har den store værdi for klimaet.

Jeg ville selv aldrig give det til en, hvor jeg ikke var sikker på at det var et ønske eller blev vel modtaget - lige så meget fordi jeg også bruger tid og tanker på det. I det hele taget er gaver for mig noget jeg ønsker for den anden person og som jeg regner med den anden person også har et ønske om. 

Så vil jeg hellere genbruge gavepapir, bruge avis eller andet. Men jeg er så heldig så min kære familie bruger mine poser fx til strikketøjet, til have styr på kabler osv. Men til andre ville jeg kun, hvis jeg var sikker på hvordan det blev modtaget.

Anmeld Citér

12. november 2019

JC2014

Profilbillede for JC2014

Her får børnene kalendergaver for første gang (tidligere har de fået adventsgaver), men de er begyndt at forstå mere, så vil gerne prøve det af. Mange af gaverne er genbrug og fundet på eksempelvis reshopper... Det er det samme med deres julegaver. Derudover får de ting som de ellers lige mangler. Ham på 3 får eksempelvis også nye boxershorts i sin pakkekalender. Jeg ved at han nok skal blive glad, fordi at motivet glæder ham. Deres julegaver er også mest genbrug. Pønser også lidt på at eksperimentere med at finde genbrugsjulegaver, ud fra deres ønskesedler, og så må vi så se hvordan de bliver modtaget.  Vi holder ikke jul hjemme, men ude hos min mor og stedfar, og jeg ved at de af princip aldrig smider mad væk. Juletræet kunne jeg sagtens finde på at købe i en potte, hvis de findes så store? Derudover har vi ingen belysning ude, og næsten al vores julepynt er genbrug. Vi bager selv lidt småkager, og giver nogle af dem væk i julegave i genbrugsglas (mine bedsteforældre ønsker sig aldrig noget, men bliver altid glade for hjemmebag, fordi at de ikke selv kan klare at bage mere). 

Både min mand og jeg arbejder på en skole (han er pædagog og jeg er lærerstuderende), og det var da en super ide med indsamling til genbrugsjulepynt! Den vil vi da forsøge at tage med os videre.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.