Klima og julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.320 visninger
69 svar
137 synes godt om
9. november 2019

Sprit25

Jeg ELSKER julen! Sådan helt ind i mit hjerte, men åh hvor er det svært at være klimabevidst i den her tid. Madsvineri, billig plastik skrald i julekalender, gavepapir og og. 

Jeg synes det er så svært  hvad gør I andre i den her tid

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart
Sprit25 skriver:

Jeg ELSKER julen! Sådan helt ind i mit hjerte, men åh hvor er det svært at være klimabevidst i den her tid. Madsvineri, billig plastik skrald i julekalender, gavepapir og og. 

Hvis det er ens eget madsvineri du tænker på behøver det vel ikke være værre end til daglig? Noget med ikke at købe mere end man ved der bliver spist, sørge for at få brugt rester osv. Når man er ude til julefrokost buffet og lignende er det selvfølgelig lidt sværere.

Ellers synes jeg man skal holde fra billigt bras i pakkekalendere, til pakkeleg og andet fordi det sandsynligvis kun bliver brugt den dag det pakkes ud. Vi kører kun adventskalender til barnet på 4½ herhjemme fordi vi ikke gider de små ligegyldig hverdagspakker. Og jeg tror sgu ikke børnene bliver så skuffede - det handler om hvilken historie man fortæller dem.

Men der er ingen tvivl om at julen giver sine udfordringer. For ikke at tale om min personlige kæphest....nytår og fyrværkeri. Der kan vi snakke om noget som burde forbydes.

Anmeld Citér

9. november 2019

Sprit25

IenFart skriver:

Hvis det er ens eget madsvineri du tænker på behøver det vel ikke være værre end til daglig? Noget med ikke at købe mere end man ved der bliver spist, sørge for at få brugt rester osv. Når man er ude til julefrokost buffet og lignende er det selvfølgelig lidt sværere.

Ellers synes jeg man skal holde fra billigt bras i pakkekalendere, til pakkeleg og andet fordi det sandsynligvis kun bliver brugt den dag det pakkes ud. Vi kører kun adventskalender til barnet på 4½ herhjemme fordi vi ikke gider de små ligegyldig hverdagspakker. Og jeg tror sgu ikke børnene bliver så skuffede - det handler om hvilken historie man fortæller dem.

Men der er ingen tvivl om at julen giver sine udfordringer. For ikke at tale om min personlige kæphest....nytår og fyrværkeri. Der kan vi snakke om noget som burde forbydes.

Jeg er så enig med fyverækeri! Er mega angst for det  

Og ja vi har også droppet det, men det bliver indimellm en diskussion med andre venner fordi de ikke forstår. Det er jo "synd" de ikke får en billig skrald julekalender 

Anmeld Citér

9. november 2019

Soonmom

Skider hul i klimaet og holder jul 

Ej sorry, men det har efterhånden taget overhånd alt det klima halløj

Anmeld Citér

9. november 2019

Sprit25

Soonmom skriver:

Synes ikke jordens klima kan tage overhånd. Men det er en diskussion jeg ikke vil indgå i 

Anmeld Citér

9. november 2019

Carina:-)

Jeg har altid forsøgt at mindske madspild - og køber ikke billigt skrammel. 

Men ja fråser i julebekysning, og fyrværkeri osv 

Sådan et svin er jeg - og ærligt så nyder jeg stadig julen også selv om der er fokus p miljø osv -

Jeg vil virkelig gerne sige jeg gør alt det rigtige.men nej....

Anmeld Citér

9. november 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Soonmom skriver:

Taget overhånd, hvordan?

Når man udtaler at det klimahalløj har taget overhånd, så tænker jeg hånden på hjertet, at det er noget barnligt og udstråler uvidenhed.

Anmeld Citér

9. november 2019

Øboen

Jeg har også valgt adventskalender i år, jeg synes simpelthen det er spild af penge med alle de smågaver som ja - oftest bare er “plastik skrald”. Og så har jeg købt nogle af gaverne brugt og andre er ting han alligevel skulle have - fx nye tuscher, så det ikke er noget med at købe bare for at købe, men fordi det er et reelt behov. 
Synes ikke vi madmæssigt forbruger mere i december eller spilder mere. Vi er rimeligt bevidste på den front og er heller ikke typerne som køber alt muligt juleslik, julekager osv. 

Anmeld Citér

9. november 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Sprit25 skriver:

Mine børn får ikke julekalender, men ja vi holder da os ellers ikke tilbage, dog droppede vi fyrværkeri for år tilbage, og donere det beløb vi ellers ville have brugt på det, på et velgørende formål. 

Anmeld Citér

9. november 2019

SofiaMik

Hos os har vi stadig nissen på loftet. Og gaver hver dag. Dog er gaverne genbrug og så deler jeg større ting op i flere dele. Det lægges i sokken uden brug af papir. Desuden gives ting, de skulle have alligevel f.eks strømper, ny hårbørste, tandbørste, ting til penalhus osv.

Madspild har vi aldrig, overskud fryses ned og resten gives til hønsene. 

P.s synes stadig at det er vigtigere at min børn får en god jul end lige at tænke at de skal være foregangsmiljøforkæmpere. Alt legetøj er jo plastik, så noget plastik må de jo få.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.