Langt af vejen er jeg enig, men jeg synes ikke man er racediskriminerende hvis man snakker om en gruppe af befolkningen. Som eksempel er der alligevel en del problemer med grupper af unge med udenlandsk ophav, især omkring de større byer. Også flere problemer end deres andel af befolkningen tilsiger.
Og ja, der er også etniske danske unge som giver problemer men det er stadig på et helt anden niveau i forhold til andel af befolkning. Hvis man ikke må sige det højt, så er det jo umuligt at diskutere noget som helst og forhåbentlig finde løsninger på problemerne. Jeg synes det er noget andet end at tale generelt nedladende om folk af anden religion eller etnisk oprindelse.
Det er racediskriminerende, hvis du lægger det som grund, at det handler om oprindelse. Det er netop det racediskrimination er. Og det er jo det, som der bliver talt om?? Altså dele af befolkningen med en muslimsk baggrund.
Du kan tale om minoriteter (som ikke handler om hudfarve, religion eller oprindelse), der bliver undertrykt, som gør oprør.
For det er faktisk også det Ronnie og Patrick gjorde i min hjemby. De følte sig groft stigmatiserede af os andre. De følte sig stemplede og talt ned til pga deres familier (som var på kontanthjælp)
At fortælle at det generaliserende handler om oprindelse - hvilket Paludan - og flere andre før, er racediskriminerende - eller racistisk.
Prøv at indsætte “alle jyder bør forlade Danmark, da de kun tænker på at forurene miljøet med deres sprøjtemidler” Hvis vi ikke kan tale om Jyderne generelt, som har vi da et problem. Derfor er vi nødt til at sende samtlige jyder til Polen, hvor der også er sprøjtemidler. Jydernes tankegang er uforeneligt med den ægte danske.
Jeg har kun hørt om jyske landmænd og en gang set en traktor i Jylland, der lignede, at den sprøjtede noget sprøjtemiddel. Og vi sender millioner til et landbrug som nedbryder vores velfærd - alt sammen fordi de er jyder.
Det er faktisk Paludans argument sat i en dansk kontekst. Og her taler jeg jo om en gruppe af befolkningen i Danmark - nemlig jyderne. De får flere børn i snit, fordi de får dem yngere - de har kortere uddannelser. De koster bare samfundet meget mere end sjællændere... bum. Ud med dem... det er godt nok unuanceret. Og ikke mindst forkert at basere et parti på.
Man skal virkelig passe på med at generalisere. Det fjerner nuancer og empati.
Og nej, jeg har intet imod jyder. Jeg er godt gift med én. Eksemplet er for at gøre det relaterbart for andre. For hvis jeg lavede et parti, som var imod “jyderne”, fordi de var en problemfyldt del af befolkningen, så tror jeg ikke, Paludans følgere ville stemme på mig.
Vi skal tale om, hvordan vi styrker Danmark. Ikke om hvordan Danmark bruger penge på udsatte grupper. For dem vil der altid være - personligt er jeg glad for at betale skat. Jeg tror på, at inklusion af mennesker er godt betalt i sidste ende. Det kan jeg se i mit eget arbejde. Hvis jeg ekskluderer mine elever, så gider de ikke komme til mig og få hjælp. Hvis jeg inkluderer kommer de igen og vil bidrage.