Smiley-ordning i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. august 2018

Lje

Anonym skriver:

Jeg ville godt nok også blive tosset hvis nogle lånte mit barns tøj. 

I vores børnehave har de et helt skab med låne tøj i alle størrelser og farver. 

Og ærligt. Min søn måtte da låne et par gummistøvler i sidste uge da regnen pludselig kom snigende. 

Så jeg ville jo faktisk være en af dem der skulle have en rød smiley fordi jeg ikke havde givet ham gummistøvler med da det var sommer. Jeg ville blive stik tosset 

Du lyder sørme som én, der bare bidrager til den gode stemning i børnehaven.

Ligefrem "tosset" over, hvis en anden låner tøj af dit barn (hvis nu låneskabet er tomt). Tøj, som man typisk har mere af. Men det er OK, at et andet barns gummistøvler (som man typisk kun har 1 par af), sad på fødderne af dit eget barn pga., du havde glemt, at det kan regne om sommeren. 

Interessant dobbelmoral.

Vh.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Lje skriver:

Så når lånekassen (hvis den findes - hos os har de den ikke) er tom og lille Peter har tisset i underbukserne og har ikke nogle rene selv, så vil det være et meget stort issue hos dig, at der bliver lånt et par underbukser fra dit barns kasse? 

Det er dog en ret usympatisk holdning! 

Jeg tvivler på, at dit barn skal sidde indenfor, fordi barnets regntøj bliver lånt ud. Eller ditto fryse om fingrerne. Mon ikke det handler om en tør t-shirt eller underbukser? Altså de små ting. Og typisk ikke de ting, som ungerne kun har én ting af. 

Vores søn kom i sommer hjem i Livs lyserøde-ekstra-underbukser en dag hvor ekstra-boksershortsne var gået til først vandkamp og senere et uheld. En SMS til Livs mor og en vask gjorde heldigvis underbukserne rene igen. Uden surhed. 

Jeg ville gengæld blive mavesur, hvis en smiley-ordning om tøjkassens indhold blev offentliggjort på den måde. Sikke en måde at lave forældre-shaming. Dialog, dialog, dialog - også 1000 gange i træk. Det er et ledelsesansvar, der må løftes af ledelsen, hvis ikke pædagogerne kan trænge igennem. På den måde er det også ledelsen, der kan fange om det er pga. "sjusk" eller pga. få midler, at lille Hans aldrig har regntøj med. Og agere passende på det.

Børnene skal ALDRIG involveres i forældrenes ansvar. Så må dovne pædagog-fædre og glemsomme mødre have en daglig pop-up på telefonen eller et hjemmelavet skilt i egen garderobe med "husk at tjekke kassen".

Vh. 

Nej jeg ville ikke blive sur, men synes faktisk ikke det er mit problem som forældre, at der ikke findes lånetøj i institutionen  - og jeg har virkelig aldrig hørt om et sted hvor der ikke findes lånetøj, så det kommer meget bag på mig !! Og tænker også at hvis holdningen er at vi bare lige låner ved garderobemakkeren - gælder det så også ved handsker, huer eller andet ? - for hvad så i tilfælde af at det går i stykker ?? - hvem skal købe nyt ? 

Anmeld Citér

22. august 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Lje skriver:

Ligefrem "tosset" over, hvis en anden låner tøj af dit barn (hvis nu låneskabet er tomt). Tøj, som man typisk har mere af. Men det er OK, at et andet barns gummistøvler (som man typisk kun har 1 par af), sad på fødderne af dit eget barn pga., du havde glemt, at det kan regne om sommeren. 

Interessant dobbelmoral.

Vh.

Ret sikker på at hun mener låne-gummistøvler fra institutionen  Hos os har vi nemlig ligeledes et godt lager at gummistøvler og vinterstøvler, som enten personale har medbragt fra egne børn eller fra forældre i institution 

Anmeld Citér

22. august 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Lje skriver:

Så når lånekassen (hvis den findes - hos os har de den ikke) er tom og lille Peter har tisset i underbukserne og har ikke nogle rene selv, så vil det være et meget stort issue hos dig, at der bliver lånt et par underbukser fra dit barns kasse? 

Det er dog en ret usympatisk holdning! 

Jeg tvivler på, at dit barn skal sidde indenfor, fordi barnets regntøj bliver lånt ud. Eller ditto fryse om fingrerne. Mon ikke det handler om en tør t-shirt eller underbukser? Altså de små ting. Og typisk ikke de ting, som ungerne kun har én ting af. 

Vores søn kom i sommer hjem i Livs lyserøde-ekstra-underbukser en dag hvor ekstra-boksershortsne var gået til først vandkamp og senere et uheld. En SMS til Livs mor og en vask gjorde heldigvis underbukserne rene igen. Uden surhed. 

Jeg ville gengæld blive mavesur, hvis en smiley-ordning om tøjkassens indhold blev offentliggjort på den måde. Sikke en måde at lave forældre-shaming. Dialog, dialog, dialog - også 1000 gange i træk. Det er et ledelsesansvar, der må løftes af ledelsen, hvis ikke pædagogerne kan trænge igennem. På den måde er det også ledelsen, der kan fange om det er pga. "sjusk" eller pga. få midler, at lille Hans aldrig har regntøj med. Og agere passende på det.

Børnene skal ALDRIG involveres i forældrenes ansvar. Så må dovne pædagog-fædre og glemsomme mødre have en daglig pop-up på telefonen eller et hjemmelavet skilt i egen garderobe med "husk at tjekke kassen".

Vh. 

Bør nok lige tilføje at jeg bestemt ikke ville synes om en smiley ordning - synes det er udstilling af værste slags  - så der er vi da enige 

Anmeld Citér

22. august 2018

Soonmom

Lje skriver:

Interessant dobbelmoral.

Vh.

Enig i med hende i det første, jeg var også blevet ret sur hvis andre børn løb rundt i mine børns tøj/sko, det er virkelig ikke mit problem at andre ikke har deres ting med, og gider ikke have andre sviner og slider mine børns ting, det klare de fint selv.

Men enig med dig i at det er meget dobbeltmoralsk (egentlig også hvis hun refererer til børnehavens låne tøj) 

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym

Lje skriver:

Interessant dobbelmoral.

Vh.

Hvis du nu læser hvad jeg skriver. De gummistøvler min søn lånte var fra LÅNESKABET!! Altså ikke et andet barns gummistøvler. Men nogle der er doneret til vuggestuen. 

Hvis min søn mangler tøj forventer jeg sq ikk de tager oscars tøj og giver ham på. Ligeså vel som jeg ikke vil have de giver Oscar min søns tøj på.

har sq intet med dobbeltmorale st gøre at det igen er fælles låneskabet og ikke et barns private gummistøvler. 

Så kom igen 

Anmeld Citér

22. august 2018

lineog4

Egentlig er jeg ligeglad med det udstiller forældrene (nej selvfølgelig er jeg ikke det, men skulle lige være sort/hvid), men jeg er på ingen måde ligeglad med hvad det gør ved børnene. 

Tænk at møde ind glad og parat til at lege, og det første du ser det er en sur rød rimelig synlig smiley lige der, hvor du skal hænge din jakke.... tak for en god start på dagen. For den lille tænksomme som et par af mine børn, havde det nok gjort de slet ikke ville hænge jakken op og gå ind, for: er de gale på mig. 

At bruge et så let forståeligt symbol for at få en pointe igennem hos forældrene med fare for at ramme børnene, det kan jeg ikke forstå. 

Fair nok man som pædagog kan være så irriteret over de smøl af nogle forældre (og jeg har selv prøvet at få en gul seddel, og selv den var mine børn bevidste om), jeg er også i skolen til tider så irriteret over der ikke er turtaske med når vi skal på tur, pigen der kommer i ballerinaer i minus grader og vi skal i skoven osv. (Og så husker jeg lige mit eget afkom som ikke havde gummistøvler på da det stod ned i lårtykke stråler og husker ingen er perfekt). Men jeg ville ALDRIG som i ALDRIG smide den hd mod børnene. Jeg kan sagtens tage en snak på børneniveau, jeg kan også vide at lille Pers mor og far ikke har overskuddet og så kan jeg hjælpe Per med selv at huske for det er den familie han skal vi navigere i, men aldrig skal Per møde en sur smiley fordi hans forældre ikke er sig ansvaret voksen.

Pædagogerne bør i mine øjne finde en metode, hvor barnets dag ikke potentielt kan påvirkes på den måde som en sur rød smiley i børnehøjde kan. Og jeg havde med garanti sagt noget, eller rettere spurgt hvordan deres start på arbejdsdagen ville være, hvis det første de mødte var en sur smiley når de hængte deres jakke op og endda for noget som de ikke havde ansvar for (for det har barnet ikke, det har forældrene).

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym

MKBP skriver:

Låner I tøj fra de andre børn ?? - det er da slet ikke okay ! I har vel låne-tøj liggende ?? Ville godt nok blive knotten, hvis mit barns tøj blev lånt ud til andre børn !! Jeg er selv pædagog i en bhv og vi sørger altid for at barnet får det rette tøj på ud, selvom de ikke selv har med - det skal da ikke gå ud over dem at forældrene enten har glemt det, ikke fået tjekket vejrudsigten eller dårlige til at få fyldt op !

//Mette

Det er nogle år siden, men nej vi havde intet lånte den den gang - Hvad skulle man gøre når lille Søren var plaskvåd fordi han havde hoppet i en vandpyt og hyggede sig, og der var intet tøj til ham?

heldigvis var de forældre vi lånte tøjet af okay med det, og forstående ALDRIG fik jeg eg grov bemærkning på vejen, og ikke så ubehageligt et menneske som dig - De kunne godt forstå det - Vi vaskede tøjet i BH.

Men synes det var pinligt at sige det, men Søren skulle jo ikke gå i ble resten af dagen, fordi hans forældre ikke havde styr på hans tøj. 

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym

MorTilN skriver:

Jeg er meget uenig i din holdning til at børn mobber uden grund. Der er altid en grund det bare ikke altid man lige kan se og koble grund og adfærd sammen.

5 årige Emma med højt akademisk uddannet forældre er altid klædt i smart dyrt tøj, har håret flot sæt hver dag og flotte ting med i børnehave hun stolt visser frem til alle de andre piger men mobber og holder jævnaldrende Ida der klædt i bilka tøj uden for.

Hvorfor det? Fordi Emmas forældre arbejder 50-60 timer om ugen, har generalt ikke tid til hende på hendes niveau til at lege og hygge, hun bliver kastet rundt mellem familiemedlemmer og barnepiger så de kan arbejde, de retter og skynder på hende 24/7 fordi deres datter skal jo være perfekt og afspejle deres høje sociale status. Imens Idas enlige mor der arbejder i Netto kærligt aflevere og henter ida, har tid til at Ida lige leger færdig eller viser hende en tegning eller halskæde hun har lavet til hende OG endda går med den med stolthed, fjoller og griner sammen med Ida mens de roligt tøffer ud af børnehaven for at gå hjem og lege sammen på gulvet eller tage på legepladsen og hygge.

Alt det Emma drømmer om er nærværende og kærlige forældre der har tid til hende, som Idas mor, og ikke alle de dyre luksus ting hendes forældre kan købe til hende. Hun bliver mindet om sin fustration og sorg hver gang hun ser Ida og derfor vælger hun at mobbe Ida med hendes "forkerte" tøj da Ida bliver et symbol for Emmas egen sorg og det var lige tøjet hun kunne fokusere på som 5 årig. 

Dette ville måske ikke virke logisk vis man som forældre ikke kendte til Emmas og Idas baggrund. Der ville Emma måske bare blive set som et forkælet barn der mobber uden grund.

Jeg er ikke enig med dig - Nu da jeg arbejde i BH, var det de mærkeligste grunde børn blev mobbet eller holdt udenfor.

oprigtigt selvom de var så lille, så var der nogle børn der bare ikke kunde lide det en barn så gik de efter det barn - Det var utroligt ubehageligt at se. - 

Så jo de mobbede “uden” grund næsten - de fandt et eller andet om de vilde 

Glemmer aldrig en søde lille pige i BH der var meget genert og gik for sig selv ( var altid fint klædt på men ikke udover det sædevanlige) - Hun skulle ned med nakken  legede hun med en spand tog det, de fra hende, samlede hun blomster hive de det ud af hendes hånd - Hun var så stille og genert gjorde ingen fortræd - Men hun skulle holdes nede .... hun var 4 år 

Anmeld Citér

22. august 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Anonym skriver:

Det er nogle år siden, men nej vi havde intet lånte den den gang - Hvad skulle man gøre når lille Søren var plaskvåd fordi han havde hoppet i en vandpyt og hyggede sig, og der var intet tøj til ham?

heldigvis var de forældre vi lånte tøjet af okay med det, og forstående ALDRIG fik jeg eg grov bemærkning på vejen, og ikke så ubehageligt et menneske som dig - De kunne godt forstå det - Vi vaskede tøjet i BH.

Men synes det var pinligt at sige det, men Søren skulle jo ikke gå i ble resten af dagen, fordi hans forældre ikke havde styr på hans tøj. 

Et ubehageligt menneske ligefrem  - det vil jeg nu ikke sige jeg er  Så holdt jeg vist ikke længe i min branche  Må du ha’ en dejlig dag !!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.