Egentlig er jeg ligeglad med det udstiller forældrene (nej selvfølgelig er jeg ikke det, men skulle lige være sort/hvid), men jeg er på ingen måde ligeglad med hvad det gør ved børnene.
Tænk at møde ind glad og parat til at lege, og det første du ser det er en sur rød rimelig synlig smiley lige der, hvor du skal hænge din jakke.... tak for en god start på dagen. For den lille tænksomme som et par af mine børn, havde det nok gjort de slet ikke ville hænge jakken op og gå ind, for: er de gale på mig.
At bruge et så let forståeligt symbol for at få en pointe igennem hos forældrene med fare for at ramme børnene, det kan jeg ikke forstå.
Fair nok man som pædagog kan være så irriteret over de smøl af nogle forældre (og jeg har selv prøvet at få en gul seddel, og selv den var mine børn bevidste om), jeg er også i skolen til tider så irriteret over der ikke er turtaske med når vi skal på tur, pigen der kommer i ballerinaer i minus grader og vi skal i skoven osv. (Og så husker jeg lige mit eget afkom som ikke havde gummistøvler på da det stod ned i lårtykke stråler og husker ingen er perfekt). Men jeg ville ALDRIG som i ALDRIG smide den hd mod børnene. Jeg kan sagtens tage en snak på børneniveau, jeg kan også vide at lille Pers mor og far ikke har overskuddet og så kan jeg hjælpe Per med selv at huske for det er den familie han skal vi navigere i, men aldrig skal Per møde en sur smiley fordi hans forældre ikke er sig ansvaret voksen.
Pædagogerne bør i mine øjne finde en metode, hvor barnets dag ikke potentielt kan påvirkes på den måde som en sur rød smiley i børnehøjde kan. Og jeg havde med garanti sagt noget, eller rettere spurgt hvordan deres start på arbejdsdagen ville være, hvis det første de mødte var en sur smiley når de hængte deres jakke op og endda for noget som de ikke havde ansvar for (for det har barnet ikke, det har forældrene).
Anmeld
Citér