Smiley-ordning i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2018

Soonmom

mor:) skriver:

Her: 

"Men synes du helt ærligt ikke at det er klamt at Søren ikke har flere bukser/underbukser fordi han ikke er 100 % renlig og derfor må låne hos dit barn, og så har uheld i deres tøj, som du så skal vaske". 

Jeg har aldrig oplevet at forældre aflevere tøj til andre forældre med tis eller lort i. 

Men som jeg også skriver og stiller spørgsmålstegn ved er HVEM skal vaske? - jeg var også blevet sur, hvis mit tøj så blev vasket i parfumeret vaskemiddel eller hvis folk brugte skyllemiddel, så jeg ville klart selv vaske, men gider dælme ikke tager andres lort ud af mit tøj fordi pædagogerne har lånt det ud. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Soonmom skriver:

Men som jeg også skriver og stiller spørgsmålstegn ved er HVEM skal vaske? - jeg var også blevet sur, hvis mit tøj så blev vasket i parfumeret vaskemiddel eller hvis folk brugte skyllemiddel, så jeg ville klart selv vaske, men gider dælme ikke tager andres lort ud af mit tøj fordi pædagogerne har lånt det ud. 

Jeg tænker folk ved at det ikke er alle der bruger parfumeret og undgår dette. Synes nu jeg kun hat oplevet at folk tager ret meget hensyn når det er andres. 

Men pædagogerne ved typisk godt hvem der ville synes det var okay at låne fra som ikke ville stejle over det

Anmeld Citér

23. august 2018

Anonym

Jeg kunne sagtens være en af de forældre, hvis barn gang på gang mangler skiftetøj - eller, det er jeg. Jeg kan sagtens indrømme at det delvist er på grund af manglende overskud, men i højere grad er det glemsomhed.

Jeg har tit pakket tøjet i en pose for at tage den med og stilt den ud til døren eller noget for ikke at glemme den - for så alligevel at glemme den. Pædagogerne i min datters børnehave er meget forstående og siger "pyt med det, tag det bare med i morgen" og så kan jeg sagtens glemme det igen dagen efter.

Jeg har også flere gange måtte rende hjem efter bleer eller madpakken (som jeg altid har pakket og/eller stilt frem, men bare glemt at tage med) og så sneget den ind gennem dørsprækken til en grinende pædagog.

Jeg tjekker altid kassen, men... ja, glemmer så at få det med.

De VED at jeg er glemsom og at jeg virkelig prøver, men bare ikke lige formår at gøre som jeg gerne ville.

Jeg har så til gengæld også doneret meget af det tøj der er i lånekassen (deriblandt gummistøvler, regntøj og vanter), fordi vi har fået meget af familie og venner som vi ikke har skulle bruge.

En rød smiley på garderoben ville gøre både mig og min datter meget ked af det. Hun er meget stolt af sin garderobe, hvor der også hænger et familiebillede (det gør der på alles).

Jeg ville intet have imod at nogen lånte af "vores" tøj, hvis der manglede, for når jeg endelig husker at tage skiftetøj med, så tager jeg gerne 5-6 sæt, så det er sikret i et stykke tid og jeg ikke skal prøve at huske at fylde op.

(Jeg er dog blevet meget bedre til at huske det og fik faktisk fyldt kassen op igår, helt uden at skulle have af vide at det skulle gøres jeg sik nærmest stående applaus for det )

Anmeld Citér

24. august 2018

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Anonym skriver:

Jeg kunne sagtens være en af de forældre, hvis barn gang på gang mangler skiftetøj - eller, det er jeg. Jeg kan sagtens indrømme at det delvist er på grund af manglende overskud, men i højere grad er det glemsomhed.

Jeg har tit pakket tøjet i en pose for at tage den med og stilt den ud til døren eller noget for ikke at glemme den - for så alligevel at glemme den. Pædagogerne i min datters børnehave er meget forstående og siger "pyt med det, tag det bare med i morgen" og så kan jeg sagtens glemme det igen dagen efter.

Jeg har også flere gange måtte rende hjem efter bleer eller madpakken (som jeg altid har pakket og/eller stilt frem, men bare glemt at tage med) og så sneget den ind gennem dørsprækken til en grinende pædagog.

Jeg tjekker altid kassen, men... ja, glemmer så at få det med.

De VED at jeg er glemsom og at jeg virkelig prøver, men bare ikke lige formår at gøre som jeg gerne ville.

Jeg har så til gengæld også doneret meget af det tøj der er i lånekassen (deriblandt gummistøvler, regntøj og vanter), fordi vi har fået meget af familie og venner som vi ikke har skulle bruge.

En rød smiley på garderoben ville gøre både mig og min datter meget ked af det. Hun er meget stolt af sin garderobe, hvor der også hænger et familiebillede (det gør der på alles).

Jeg ville intet have imod at nogen lånte af "vores" tøj, hvis der manglede, for når jeg endelig husker at tage skiftetøj med, så tager jeg gerne 5-6 sæt, så det er sikret i et stykke tid og jeg ikke skal prøve at huske at fylde op.

(Jeg er dog blevet meget bedre til at huske det og fik faktisk fyldt kassen op igår, helt uden at skulle have af vide at det skulle gøres jeg sik nærmest stående applaus for det )

Sad og træk på smilebåndet, da det sagtens kunne være mig, som du beskrev... her har det ikke noget med overskud, men ren glemsomhed... glemte sønnike skoletaske første skoledag, den stod pænt ved døren pakket og klar... heldigvis går han på specialskole, så vi fik morgenbrød og dermed kunne han få lidt af det til frokost den dag og ingen skade skete, da de ikke skulle bruge tasken første dag... men pinlig var det... men det fik sparket til mig og jeg fik tjekket kurven med tøj og ganske rigtig var tøjet for småt, selv regntøj, så det fik jeg styr på til dagen efter, så nu mangler han intet før flyverdragten skal med..— Jeg er tilgengæld ligeglad med om nogen låner tøj, det skal de være hjertelig velkommen til... der ligger rigeligt... 

vi donere også det som han vokser ud af, for der er altid nogen som glemmer.. 

Anmeld Citér

24. august 2018

Dut-ugle

Profilbillede for Dut-ugle

I de institutioner jeg har arbejdet i har de fleste haft lånetøj. Og der var konstant problemer med, at folk ikke afleverede det igen. Vi brugte alt for meget tid på, at be forældrene huske at få det lånte med igen. 

Var i en natur børnehave hvor de droppede lånetøj netop af den årsag. Alle forældre fik besked på at de selv skulle sørge for, at tjekke garderoben, samt at hvis der manglede noget, ville vi ringe til dem om at komme med det der nu lige manglede. Det fungerede uden problemer. Når man havde ringet en-to gange, så manglede der aldrig noget.

Med hensyn til at låne fra mine børns garderobe, så er det ikke noget der gør mig noget. Det der gør mig noget, er når det ikke leveres tilbage. Det har jeg desværre oplevet et par gange, hvor det heller ikke har hjulpet at rykke for det flere gange 

Ved lån af overtøj har pædagogerne i mine børns børnehave altid ringet, for at hører om det et ok de låner.

Anmeld Citér

25. august 2018

Ena

Jeg får røde knopper bare ved tanken om sådan en ordning, når jeg tænker på, hvilken betydning den ville have for mine børn.

For deres far har opmærksomhedsforstyrrelser og det er for mange fuldstændig ufatteligt, hvad han kan glemme - selv på medicin. Han har påmindelser på sin tlf., han har et sirligt kalendersystem, og jeg lægger ting frem til ham, spørger til ændringer, husker ham på alt muligt hver dag. Men alligevel glipper mere end 30% og det er ikke af ond mening, manglende overskud eller ressourcer eller noget andet. Hans tanker flyver bare rundt, og han vælter rundt som en hund i et spil kegler.

Vores børn går helt bananas, når han kager rundt i noget og andre oplever det. De ville blive dybt ulykkelige over at blive fremstillet i dårligt lys, fordi deres far ofte glemmer. 

Jeg har forståelse for, at man som personale må gribe til alternative metoder, hvis forældre ikke bakker op om at løse udfordringer, såsom rod i garderoben. Men ikke uhensigtsmæssige metoder, der rammer børn og familier på den måde. 

Anmeld Citér

25. august 2018

migxher

Jeg er imod smiley ordninger, om det så er til voksne eller børn. Og så udstiller det da forældrene helt vildt. Nå, nu kan jeg se at Bo´s mor igen igen ikke har styr på tøjet, shame on her. 
Hvis nogle børn mangler overtøj, sko eller andet tænker jeg da at en snak med forældrene er bedre. Eller at ligge en seddel ind i rummet til forældrene hvis man ikke lige har tid til en snak den pågældende dag.

For mig tyder den ordning på institutionen enten er doven, eller bare ikke har tid til at snakke med forældrene. Og så siger en smiley jo heller ikke rigtig noget om, præcist hvad ved barnets garderobe der ikke er styr på. 

I mine ungers institution har de skrevet en fælles besked til alle på tabulex, samt på boardet i indgangen, at man skal huske regntøj og gummistøvler til børnene. 

Anmeld Citér

25. august 2018

migxher

I forhold til om det er udsatte forældre der ikke har styr på garderoben. Så kan det selvfølgelig godt være rigtig i nogle tilfælde, men bestemt ikke alle.
Her hjemme er det 8/10 gange mig der henter og bringer, og derfor også mig der har styr på garderoben. Når det så engang i mellem er far der f.eks henter så kan du være sten sikker på at han glemmer at tjekke skiftekassen, hvorfor ved jeg ikke, han glemmer det ganske enkelt bare. Jeg opdager det så når ungerne kommer hjem med noget andet tøj på end jeg gav dem på om morgenen og kan så regne ud at der mangler skiftetøj 
Overtøj har jeg løst ved at have det store overtøj, regntøj/flyverdragt/osv. hængende der nede hele ugen og kun tage det med frem og tilbage mandag og fredag. Hvis så far aflevere i løbet af ugen skal han kun tænke på at give dem sko og jakke på ud i bilen. Han glemmer nemlig ellers at give f.eks regntøj med om morgenen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.