Smiley-ordning i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
IenFart skriver:

Men tror du helt seriøst at folk som er så sløsede vil ændre noget som helst pga af en smiley? Mit bud er at for hovedparten vil det ikke ændre en dyt.

Til gengæld tror jeg ikke børnene er ligeglade. Børn er jo ikke dumme - de lurer da hurtigt at den sure smiley signalerer noget negativt omkring dem selv eller deres forældre. Man skal ikke læsse forældrenes mangler over på børnene på den måde. Så må man sige det 1000 gange mere.

Jeg tror du har ret i det ikke ændrer en dyt. Men jeg forstår godt at man prøver hvis det er et stort problem på stedet. Og så går de nok tilbage til de gule sedler og mundtlige overleveringer igen efter noget tid. Mega træls at det skal være et issue der fylder pædagogernes dag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2018

Anonym

Mor11 skriver:

Jeg synes det er rigtig smukt at du tænker at de forældre nok er sårbare.. og hvis det var tilfældet ville det være frygteligt at udstille menneske der ligger ned. 

men. Sandheden er bare en anden. Som tidligere skrevet er mine børns velfungerende far (som faktisk selv er pæd ! ) et smøl af en anden verden når det kommer til den kasse. Vi har 7/7 og cirka hver anden gang vi bytter, kan jeg konstatere at der er blevet brugt skiftetøj men ikke lagt nyt i. Det er fandme da træls. Og han har ingen undskyldning med at være sårbar eller på anden måde ikke i stand til at medbringe passende tøj til den kasse. Faktisk burde han være den der gik allermest op i det pga hans proffesion, men det er bare ikke tilfældet. Han har haft unger i inst i 6 år, men det er stadig ikke en selvfølge for ham. Hvad skal man så stille op? Og han er jo nok ikke den eneste.... desværre..

Enig, med dig her

det er 50/50 sårbare familier og moren og faren der kommer ind i BH og ligner en million ikke en fejl på deres tøj de har handsker på fordi de cykler osv. - men  intet i deres børn kasse

og selvom om de er sårbare kan de godt tage det med - Alle i vores BH havde handsker til 15 kr fra Bilka de var bare gode 

Anmeld Citér

22. august 2018

Carina:-)

Jeg synes det er rigtig smukt at du tænker at de forældre nok er sårbare.. og hvis det var tilfældet ville det være frygteligt at udstille menneske der ligger ned. 

men. Sandheden er bare en anden. Som tidligere skrevet er mine børns velfungerende far (som faktisk selv er pæd ! ) et smøl af en anden verden når det kommer til den kasse. Vi har 7/7 og cirka hver anden gang vi bytter, kan jeg konstatere at der er blevet brugt skiftetøj men ikke lagt nyt i. Det er fandme da træls. Og han har ingen undskyldning med at være sårbar eller på anden måde ikke i stand til at medbringe passende tøj til den kasse. Faktisk burde han være den der gik allermest op i det pga hans proffesion, men det er bare ikke tilfældet. Han har haft unger i inst i 6 år, men det er stadig ikke en selvfølge for ham. Hvad skal man så stille op? Og han er jo nok ikke den eneste.... desværre..

I mine børns bh er det de forældre der ligger lavt socialt set der har sværest ved at sørge for deres børns behov.

De er ikke dårlige forældre men de er ressource svage forældre der virkelig gerne vil men pga kaos af forskellige grunde har de ikke overskuddet til at sørge for der altid ligger 2 sæt tøj i skiftekassen.

Vil det at der nu hænger en sur smiley gøre at de lige pludselig finder den rutine der skal til med at tjekke når man henter 

Eller vil det bedrage til skam  over en situation de selv er klar over og ikke mindst stigmatisering af deres børn?

Så længe barnet får madpakke med trives og generelt har det godt . Det er vel langt vigtigere end at pege på Oles far der ikke lige huske at tjekke den famøse skiftekasse. 

Anmeld Citér

22. august 2018

Det er så også der jeg måske ikke synes så godt om det, hvis det fører til mobning / drillerier børnene imellem 

Netop.

Børn kan være nogle sataner 

Vores plejebarn er blevet drillet med at han er pb 

Fx er der blevet sagt at hans forældre ikke kunne lide ham.

Og man kan nokbdå meget tale med de børns forældre pædagoger osv. 

Men skaden er sket når ordene er sagt.

Anmeld Citér

22. august 2018

Soonmom

Det er ikke okay, det er mange måder at give et budskab på, men man behøver ikke involverer alle andre forældre.

Ikke ok

(jeg er også uddannet pædagogisk og arbejder dagligt i vuggestue og det ville vi aldrig gøre og ville også synes det var ufedt hvis de gjorde det i mine egne børn institution

Anmeld Citér

22. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

I mine børns bh er det de forældre der ligger lavt socialt set der har sværest ved at sørge for deres børns behov.

De er ikke dårlige forældre men de er ressource svage forældre der virkelig gerne vil men pga kaos af forskellige grunde har de ikke overskuddet til at sørge for der altid ligger 2 sæt tøj i skiftekassen.

Vil det at der nu hænger en sur smiley gøre at de lige pludselig finder den rutine der skal til med at tjekke når man henter 

Eller vil det bedrage til skam  over en situation de selv er klar over og ikke mindst stigmatisering af deres børn?

Så længe barnet får madpakke med trives og generelt har det godt . Det er vel langt vigtigere end at pege på Oles far der ikke lige huske at tjekke den famøse skiftekasse. 

Bare lige et sidespørgsmål - hvordan ved du hvem der ligger lavt socialt i dine ungers bh? Og at det er dem der mangler tøj i skiftekassen? 

Jeg ved ikke hvem der oftest glemmer det i min datters bh, om det er direktøren eller moren på sygedagpenge. Jeg ved faktisk ikke engang om der ER en direktør eller en mor på sygedagpenge. Men jeg ved at mine børns far er pædagog i en bh og er elendig til at tjekke op på vores egen datters kasse og han kunne have gavn af en synlig smiley til at minde ham om at hans datter mangler tøj. - og det ville gøre den del hurtigere overstået end at pædagogerne skal gå op efter pen og papir for at skrive en seddel.  

Jeg kan godt se pointen i at mad osv er vigtigere end tøj i skiftekassen. Men vi har faktisk fået at vide at lige præcis det der med bare at ty til lånetøj sjældent er så ligetil. Ungerne vil ganske enkelt ikke have tøj på der ikke er deres. Det er en kamp at få de fleste i lånetøj og så er der issuet i, at der ikke KAN være lånetøj nok til at halvdelen af forældrene bare kan lade være at give ekstra tøj med. Vi ved jo ikke om denne bh reelt har så stort et problem med dette, at de ikke kan følge med med lånwtøjet (og da slet ikke hvis disse forældre så også er typerne der ikke får taget det lånte med retur - det har faktisk  været et emne i vores bh). 

Anmeld Citér

22. august 2018

Bare lige et sidespørgsmål - hvordan ved du hvem der ligger lavt socialt i dine ungers bh? Og at det er dem der mangler tøj i skiftekassen? 

Jeg ved ikke hvem der oftest glemmer det i min datters bh, om det er direktøren eller moren på sygedagpenge. Jeg ved faktisk ikke engang om der ER en direktør eller en mor på sygedagpenge. Men jeg ved at mine børns far er pædagog i en bh og er elendig til at tjekke op på vores egen datters kasse og han kunne have gavn af en synlig smiley til at minde ham om at hans datter mangler tøj. - og det ville gøre den del hurtigere overstået end at pædagogerne skal gå op efter pen og papir for at skrive en seddel.  

Jeg kan godt se pointen i at mad osv er vigtigere end tøj i skiftekassen. Men vi har faktisk fået at vide at lige præcis det der med bare at ty til lånetøj sjældent er så ligetil. Ungerne vil ganske enkelt ikke have tøj på der ikke er deres. Det er en kamp at få de fleste i lånetøj og så er der issuet i, at der ikke KAN være lånetøj nok til at halvdelen af forældrene bare kan lade være at give ekstra tøj med. Vi ved jo ikke om denne bh reelt har så stort et problem med dette, at de ikke kan følge med med lånwtøjet (og da slet ikke hvis disse forældre så også er typerne der ikke får taget det lånte med retur - det har faktisk  været et emne i vores bh). 

Fordi i vores hænger de gule sedler på kasserne.

Og de forældre der får flest sedler er en stor del lavt socialt set.

Det kan man blandt andet se ved  at uplejet udseende

Manglende overskud ses tit i at der sparer man på ressource.  . 

Og ved at mine børn er opdraget til at det ikke handler om hvor man kommer fra men hvordan man er . Så de leger bredt også med de børn nogle forældre ikke vil have leger med deres og derved får man indblik i deres liv.

Anmeld Citér

22. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

Fordi i vores hænger de gule sedler på kasserne.

Og de forældre der får flest sedler er en stor del lavt socialt set.

Det kan man blandt andet se ved  at uplejet udseende

Manglende overskud ses tit i at der sparer man på ressource.  . 

Og ved at mine børn er opdraget til at det ikke handler om hvor man kommer fra men hvordan man er . Så de leger bredt også med de børn nogle forældre ikke vil have leger med deres og derved får man indblik i deres liv.

Okay. Jeg må indrømme jeg ikke har kigget efter de gule sedler i garderoben men jeg ved heller ikke hvem der er forældre til hvem, så det ville nok heller ikke hjælpe mig  

i vores bh er mit indtryk også at alle leger med med alle. Men de bruger ikke rigtig legeaftaler udenfor bh, så jeg har ingen kendskab til de andre forældre udover 2 jeg kender fra hhv mødregruppe og den stores klasse i skolen som har mindre søskende der - sidstnævnte ved jeg intet om privat andet end at hun har 2 børn der går sammen med mine  

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym trådstarter

Fedt med en masse gode indslag i debatten, som har givet anledning til at se mere nuanceret på smileys i børnehaven 

Jeg synes som udgangspunkt det er en ufed måde at gøre opmærksom på, at der mangler skiftetøj el.lign. Jeg tror på at der er en risiko for, at det kan gå ud over børnene, at der på så aynlig vis bliver gjort opmærksom på, at der ikke er styr på tingene - og at det kan påvirke sårbare familier, som flere af jer skriver.

Men ja, det kommer nok an på øjnene der ser, om det bliver opfattet som en løftet pegefinger eller en venlig påmindelse om at huske regntøjet i morgen 

Fortsat ville jeg dog foretrække dialog - som jo også kan være en mulighed for at få talt om, hvorfor det lige er at de gummistøvler stadig ikke er indkøbt, eller hvad det nu måtte være   I en anden institution i byen ved jeg, at alle former for opklistrede sedler og post-it's til forældrene er totalt bandlyst. Her vælger man altid at tage en snak med forældrene når de henter barnet. På den måde kommer man for det første hinanden ved, lærer familierne at kende og får mulighed for at forstå - og evt opspore en familie der måske er super presset og har brug for lidt ekstra støtte. 

Anmeld Citér

22. august 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Tror de lurer frustration over, når de skal udenfor og de har overhovedet ikke klædt på til det, og pædagogen er bekymret?

tror du de lurer at pædagogen er frustret fordi de har våde bukser og de har ingen andre? Og nu må de lede igennem hans venner ting??

tror du???

jeg kan blive ved.

Det kan da godt være de lurer det og det er ikke fordi jeg ikke synes det er et stort problem. Jeg er bare ikke med på den tilgang i forsøg på at løse problemet for det tror jeg ikke det gør.

Så kan børnene blive kolde OG oven i hatten føle sig selv og familien udstillet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.