Smiley-ordning i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. august 2018

Carina:-)

Okay. Jeg må indrømme jeg ikke har kigget efter de gule sedler i garderoben men jeg ved heller ikke hvem der er forældre til hvem, så det ville nok heller ikke hjælpe mig  

i vores bh er mit indtryk også at alle leger med med alle. Men de bruger ikke rigtig legeaftaler udenfor bh, så jeg har ingen kendskab til de andre forældre udover 2 jeg kender fra hhv mødregruppe og den stores klasse i skolen som har mindre søskende der - sidstnævnte ved jeg intet om privat andet end at hun har 2 børn der går sammen med mine  

Her har vi altid besøg af mindst 2 andre børn i weekenden .

Vi dyrker legeaftaler i stor stil -og det er meget vigtigt for mig at de leger bredt.

Især fordi jeg har set hvad udelukkelse/ mobning gør ved vores pb- 

Så jeg er nærmest hysterisk med at de børn der evt har noget de kæmper med i forvejen ikke skal have mere med i barndomstasken af lort .

Der er desværre snobbede /dumme/arrogante forældre i vores prvilligerede område - hvor man ser det som en personlig fornærmelse at kommunen inkluderer de børn der kommer fra mindre heldige områder i kommunen. 

Det kan aldrig være børnenes skyld ,at der er ting der ikke  kører som det skal i deres hjem. Men en smiley ordning vil absolut kun puste til de børn der hører hvad deres tåbelige forældre hvisker om i krogene. 

Jeg ser ALT - nej pjat men synes de der gule sedler er meget synlige når jeg går igennem garderoberne. Men måske er det bare fordi jeg tænker åh nej hvad har jeg nu glemt! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2018

Anonym

IenFart skriver:

Det kan da godt være de lurer det og det er ikke fordi jeg ikke synes det er et stort problem. Jeg er bare ikke med på den tilgang i forsøg på at løse problemet for det tror jeg ikke det gør.

Så kan børnene blive kolde OG oven i hatten føle sig selv og familien udstillet.

Jeg tror løbet er kørte - de ved godt når det er vinter og de har en tynd sommer jakke på og ingen handsker mens næsten alle andre har tyk jakke osv.

vores børn ved hvad der foregår selvom de er så lille - 

Anmeld Citér

22. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

Her har vi altid besøg af mindst 2 andre børn i weekenden .

Vi dyrker legeaftaler i stor stil -og det er meget vigtigt for mig at de leger bredt.

Især fordi jeg har set hvad udelukkelse/ mobning gør ved vores pb- 

Så jeg er nærmest hysterisk med at de børn der evt har noget de kæmper med i forvejen ikke skal have mere med i barndomstasken af lort .

Der er desværre snobbede /dumme/arrogante forældre i vores prvilligerede område - hvor man ser det som en personlig fornærmelse at kommunen inkluderer de børn der kommer fra mindre heldige områder i kommunen. 

Det kan aldrig være børnenes skyld ,at der er ting der ikke  kører som det skal i deres hjem. Men en smiley ordning vil absolut kun puste til de børn der hører hvad deres tåbelige forældre hvisker om i krogene. 

Jeg ser ALT - nej pjat men synes de der gule sedler er meget synlige når jeg går igennem garderoberne. Men måske er det bare fordi jeg tænker åh nej hvad har jeg nu glemt! 

Jeg må indrømme jeg slet ikke skænker det en tanke hvilke hjem ungerne kommer fra. Jeg hår mere op i at ungerne leger godt sammen den store går i 1. Klasse og har legeaftaler jævnligt og det er med dem han selv ytre han vil lege med, eller dem der skriver og efterspørger en legeaftale. Han har aldrig afslået et tilbud om at lege med nogen, eller selv fået et nej tak. Og det er sjædent den samme han leger med 2 gange i træk. Jeg tror jeg ville finde det lidt sært at presse på for en aftale med et barn som min søn ikke naturligt havde kemi med. Jeg ville aldrig udelukke!!! Men alm legeaftaler ville jeg ikke blande mig i med mindre nogen blev afvist.  

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym

Carina:-) skriver:

Det ville jeg blive virkelig træt af.

Og tænker de børn hvis forældre ikke har styr på børnenes ting i forvejen er sårbar . Og så har de bare ikke brug for at blive udstillet.

Mega stort grundlag for  mobning børnene imellem. 

Det bliver et nej herfra.

Mobning kan også foregår når de ikke har det tøj som de andre har.

At de skal ha tynd sommer jakke til efteråret og intet regntøj eller manglede handsker - Børn mobber uden grund ofte

Anmeld Citér

22. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Fedt med en masse gode indslag i debatten, som har givet anledning til at se mere nuanceret på smileys i børnehaven 

Jeg synes som udgangspunkt det er en ufed måde at gøre opmærksom på, at der mangler skiftetøj el.lign. Jeg tror på at der er en risiko for, at det kan gå ud over børnene, at der på så aynlig vis bliver gjort opmærksom på, at der ikke er styr på tingene - og at det kan påvirke sårbare familier, som flere af jer skriver.

Men ja, det kommer nok an på øjnene der ser, om det bliver opfattet som en løftet pegefinger eller en venlig påmindelse om at huske regntøjet i morgen 

Fortsat ville jeg dog foretrække dialog - som jo også kan være en mulighed for at få talt om, hvorfor det lige er at de gummistøvler stadig ikke er indkøbt, eller hvad det nu måtte være   I en anden institution i byen ved jeg, at alle former for opklistrede sedler og post-it's til forældrene er totalt bandlyst. Her vælger man altid at tage en snak med forældrene når de henter barnet. På den måde kommer man for det første hinanden ved, lærer familierne at kende og får mulighed for at forstå - og evt opspore en familie der måske er super presset og har brug for lidt ekstra støtte. 

Med udgangspunkt i min datters bh, så er det der med en mundtlig påmindelse og snak om gummistøvlen der mangler, bare ikke rigtig holdbar og sikker mulighed. 90% af gangene hvor jeg henter, er der ikke en pædagog der har været sammen med mit barn hele dagen og dermed har hjulpet hende med overtøj om formiddagen og ved at støvlerne mangler. Og jeg synes også det er ret meget at kræve at pædagogerne udover at huske på de sociale og udviklingsmæssige problematikker de evt skal huske at tale med forældrene om, som reelt vedrører barnet og pædagogernes opgave - også lige skal huske hvem det var der manglede handsker, overtræksbukser eller tørrer strømper kl 9.45 i formiddags. 

Det ER bare forældrenes lillebitte ansvarsområde i en bh og jeg synes det er ærgeligt at vores pressede pædagoger skal bruge så meget krudt på det. 

Anmeld Citér

22. august 2018

MorTilN

Anonym skriver:

At de skal ha tynd sommer jakke til efteråret og intet regntøj eller manglede handsker - Børn mobber uden grund ofte

Jeg er meget uenig i din holdning til at børn mobber uden grund. Der er altid en grund det bare ikke altid man lige kan se og koble grund og adfærd sammen.

5 årige Emma med højt akademisk uddannet forældre er altid klædt i smart dyrt tøj, har håret flot sæt hver dag og flotte ting med i børnehave hun stolt visser frem til alle de andre piger men mobber og holder jævnaldrende Ida der klædt i bilka tøj uden for.

Hvorfor det? Fordi Emmas forældre arbejder 50-60 timer om ugen, har generalt ikke tid til hende på hendes niveau til at lege og hygge, hun bliver kastet rundt mellem familiemedlemmer og barnepiger så de kan arbejde, de retter og skynder på hende 24/7 fordi deres datter skal jo være perfekt og afspejle deres høje sociale status. Imens Idas enlige mor der arbejder i Netto kærligt aflevere og henter ida, har tid til at Ida lige leger færdig eller viser hende en tegning eller halskæde hun har lavet til hende OG endda går med den med stolthed, fjoller og griner sammen med Ida mens de roligt tøffer ud af børnehaven for at gå hjem og lege sammen på gulvet eller tage på legepladsen og hygge.

Alt det Emma drømmer om er nærværende og kærlige forældre der har tid til hende, som Idas mor, og ikke alle de dyre luksus ting hendes forældre kan købe til hende. Hun bliver mindet om sin fustration og sorg hver gang hun ser Ida og derfor vælger hun at mobbe Ida med hendes "forkerte" tøj da Ida bliver et symbol for Emmas egen sorg og det var lige tøjet hun kunne fokusere på som 5 årig. 

Dette ville måske ikke virke logisk vis man som forældre ikke kendte til Emmas og Idas baggrund. Der ville Emma måske bare blive set som et forkælet barn der mobber uden grund.

Anmeld Citér

22. august 2018

MKBP

Profilbillede for MKBP
Anonym skriver:

JEg arbejde i BH, og har selv et barn der er i BH nu

- Personligt vilde jeg blive flove og ydmyget at komme til røde smiley. - da jeg går utroligt meget op i mit barn skal ha det godt om så det er når det er varmt eller koldt 

MEN det handler ikke om OS forældre, men at vores børn har det på helt helt basal Nieveu.

Men når jeg har arbejde der?! For hlevede forældre har styr på jeres lort - de stakkels børn måtte bliver indenfor fordi de havde INGEN regntøj eller Softshell og intet ekstra tøj ( så vi lånte fra andre børn) - HANDSsKER!!! Omg! Jeres børn kommer udenfor UDEN handsker i iskoldt vejr!  Har måtte holde mange knald røde hænder igennem min tid for at varmen den op 

Vi sagde det tusind gange til forældrene og hvergang sagde de ja det kommer - Jeg havde så ondt af de børn ((( 

jeg synes dette helt i orden - måske for forældrene fingeren ud af røvhullet! 

Låner I tøj fra de andre børn ?? - det er da slet ikke okay ! I har vel låne-tøj liggende ?? Ville godt nok blive knotten, hvis mit barns tøj blev lånt ud til andre børn !! Jeg er selv pædagog i en bhv og vi sørger altid for at barnet får det rette tøj på ud, selvom de ikke selv har med - det skal da ikke gå ud over dem at forældrene enten har glemt det, ikke fået tjekket vejrudsigten eller dårlige til at få fyldt op !

//Mette

Anmeld Citér

22. august 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Men det gør det da ikke mere legalt at give dem en grund.

Anmeld Citér

22. august 2018

Lje

MKBP skriver:

Låner I tøj fra de andre børn ?? - det er da slet ikke okay ! I har vel låne-tøj liggende ?? Ville godt nok blive knotten, hvis mit barns tøj blev lånt ud til andre børn !! Jeg er selv pædagog i en bhv og vi sørger altid for at barnet får det rette tøj på ud, selvom de ikke selv har med - det skal da ikke gå ud over dem at forældrene enten har glemt det, ikke fået tjekket vejrudsigten eller dårlige til at få fyldt op !

//Mette

Så når lånekassen (hvis den findes - hos os har de den ikke) er tom og lille Peter har tisset i underbukserne og har ikke nogle rene selv, så vil det være et meget stort issue hos dig, at der bliver lånt et par underbukser fra dit barns kasse? 

Det er dog en ret usympatisk holdning! 

Jeg tvivler på, at dit barn skal sidde indenfor, fordi barnets regntøj bliver lånt ud. Eller ditto fryse om fingrerne. Mon ikke det handler om en tør t-shirt eller underbukser? Altså de små ting. Og typisk ikke de ting, som ungerne kun har én ting af. 

Vores søn kom i sommer hjem i Livs lyserøde-ekstra-underbukser en dag hvor ekstra-boksershortsne var gået til først vandkamp og senere et uheld. En SMS til Livs mor og en vask gjorde heldigvis underbukserne rene igen. Uden surhed. 

Jeg ville gengæld blive mavesur, hvis en smiley-ordning om tøjkassens indhold blev offentliggjort på den måde. Sikke en måde at lave forældre-shaming. Dialog, dialog, dialog - også 1000 gange i træk. Det er et ledelsesansvar, der må løftes af ledelsen, hvis ikke pædagogerne kan trænge igennem. På den måde er det også ledelsen, der kan fange om det er pga. "sjusk" eller pga. få midler, at lille Hans aldrig har regntøj med. Og agere passende på det.

Børnene skal ALDRIG involveres i forældrenes ansvar. Så må dovne pædagog-fædre og glemsomme mødre have en daglig pop-up på telefonen eller et hjemmelavet skilt i egen garderobe med "husk at tjekke kassen".

Vh. 

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym

MKBP skriver:

//Mette

Jeg ville godt nok også blive tosset hvis nogle lånte mit barns tøj. 

I vores børnehave har de et helt skab med låne tøj i alle størrelser og farver. 

Og ærligt. Min søn måtte da låne et par gummistøvler i sidste uge da regnen pludselig kom snigende. 

Så jeg ville jo faktisk være en af dem der skulle have en rød smiley fordi jeg ikke havde givet ham gummistøvler med da det var sommer. Jeg ville blive stik tosset 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.