Smiley-ordning i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.208 visninger
87 svar
223 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. august 2018

Anonym trådstarter

Her til morgen havde jeg første møde med børnehavens nye tiltag: en smiley-ordning i garderoben, hvor en grøn glad, gul mellemsur, eller rød rasende smiley sladrer om, hvorvidt forældrene har styr på barnets sager.

Hvad synes i om sådan en ordning? Giver det mening? Er det en god løsning? Udstiller det børn eller forældre? Er det personalets tid værd? 

Personligt er jeg hverken pjattet med smileys, gule sedler eller andre former for løftede pegefingre - jeg synes dialog mellem personale og forældre er vejen frem. Måske nogle her på siden kan hjælpe mig til at få øjnene op for, hvorfor smileys kan være en god løsning 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Klam måde at udstille folk på. Jeg ville blive virkelig gnaven hvis vores børnehave greb til sådan noget istedet for at snakke med os.

Anmeld Citér

22. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg bryder mig under ingen omstændigheder om metoden. Så kan børnene blive ked af en mellemsur eller rigtig sur smiley, for noget hvor de intet kan gøre, eftersom det er forældrenes ansvar at have styr på deres børn ting.

Og hvad er så afgørende for om, man får den ene eller anden smiley, altså hvor slemt er det at X fx. ikke har sutsko med?

Anmeld Citér

22. august 2018

JD

Det der er bare IKKE ok. 

Mvh en pædagog. 

Anmeld Citér

22. august 2018

Hck

Profilbillede for Hck

Tja ,  det er måske at udstille forældrene lidt, men hvis længerevarende dialog ikke har hjulpet på de problemer der er, synes jeg egentlig at det er helt reelt gjort af børnehaven. Jeg tænker at der har været flere problemer  siden at de er begyndt på det og dem der har tingene i orden, kan jo i princippet være ligeglade  for der hænger en grøn smiley hos dem. 

Anmeld Citér

22. august 2018

ErDuHerIkkeSnart

Det ville sådan helt principielt gå stik imod det forhold, jeg gerne vil have til min datters institution - og jeg ville være meget skuffet over manglen på helt almindelig fornuft og dialog. Jeg bryder mig ikke om kontrol - endnu mindre om "konkurrence/udstilling" i børnehøjde... og lur mig om ikke hurtigt ungerne fanger systemet ...

Det er lige før, jeg ville tage en snak med pædagogerne og ytre min mening om det trælse tiltag - og der skal ellers en hel del til, for som grundregel stoler jeg på at de er kompetente, og vil rigtig gerne give dem plads til at udføre deres arbejde, sådan som de vurderer, at det er bedst....

Anmeld Citér

22. august 2018

God-mor

Anonym skriver:

Her til morgen havde jeg første møde med børnehavens nye tiltag: en smiley-ordning i garderoben, hvor en grøn glad, gul mellemsur, eller rød rasende smiley sladrer om, hvorvidt forældrene har styr på barnets sager.

Hvad synes i om sådan en ordning? Giver det mening? Er det en god løsning? Udstiller det børn eller forældre? Er det personalets tid værd? 

Personligt er jeg hverken pjattet med smileys, gule sedler eller andre former for løftede pegefingre - jeg synes dialog mellem personale og forældre er vejen frem. Måske nogle her på siden kan hjælpe mig til at få øjnene op for, hvorfor smileys kan være en god løsning 

Sådan en ordning kørte de en enkel uge i mine børns institution, men det var fordi de havde fokus på at børnene selv havde orden i deres garderobe. Det rørte ikke mig. Når de kommer ind skal de sørge for selv at sætte sko på plads og hænge jakken på knagen, og den smiley ordning den uge gjorde at alle børnene var meget omhyggelige med at holde styr på deres garderobe. Så kun glæde smileys når jeg kom om eftermiddagen, og børnene syntes det var sjovt. 

Anmeld Citér

22. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Som udgangspunkt synes jeg det er et Ufedt tiltag... ingen gider “udstilles”. 

på den anden side kan jeg som en anden siger, måske godt forstå det hvis man over lang tid har forsøgt med dialog og det bare ikke har hjulpet overhovedet og ungerne altid mangler rene bukser og underbukser ved tis uheld.

mine børns far ville fx have rigtig fint gavn af at det blev synliggjort for ham at kassen var mangelfuld, da han på ingen måder skænker den kasse en tanke.  

Jeg synes tiltaget er træls, men jeg synes måske det faktum at personalet har fundet det nødvendigt, er endnu mere træls. 

Anyhow. Jeg tror ikke jeg ville gøre noget. Jeg ville tænke at det nok var gjort fordi de er trætte af at tage dialogen igen og igen. Men jeg har heller ikke noget imod en gul seddel, oftest ligger de den som en sikkerhedsforanstaltning, fx hvis der ligger en pose med tis bukser og underbukser, så er der også en seddel med at de har brugt de sidste bukser og underbukser fra kassen. Det er helt fint for mig og jeg ser det ikke som en løftet pegefinger, men som info/dialog som vi af gode grunde ikke nødvendigvis kan udveksle om eftermiddagen hvis den pågældende pædagog er gået hjem  

Anmeld Citér

22. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Synes det er en virkelig grim måde at udstille folk på. Jeg var blevet rasende hvis det kom i min børnehave og havde af ren protest fjernet smileyen fra min søns plads og bedt dem give mig besked hvis noget mangler når jeg afhenter eller afleverer ham. 

Anmeld Citér

22. august 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg synes, grundlaget for det er virkelig vigtigt. For hvis pædagogerne HAR prøvet flere gange at gå i dialog med forældrene, og de kasser stadigvæk virkelig er mangelfulde, så kan man jo komme helt derud, hvor det desværre er nødvendigt. 

Når det så er sagt, så er det da et super træls tiltag! Jeg ville godt nok være ked af det, hvos min datters børnehave lavede det tiltag!

tænker også på barnet, hvor fedt er det for barnet, når det er noget som det ikke har indflydelse på?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.