Vold i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2018

Anonymor

Soonmom skriver:

Prøv nu at Google lille ven.

jeg har aldrig skrevet at hjemmet er den store og afgørende faktor eller at hjemmet har mest at sige. Jeg skriver at det første man ser på hos børn med adfærdsvanskeligheder (og evt ADHD) er hjemmet, jeg siger ikke det er nogens skyld , men som pædagog kigger man ALTID på hjemmet, fordi at det er super vigtigt at få et samarbejde op mellem hjem og institution, det kan være alt fra at man som pædagog giver forældrene værktøjer til struktur, tips om hvordan man eventuelt kan håndtere problemerne mm.

derfor spiller hjemmet og barnets miljø ALTID en stor rolle når det kommer til barnets adfærd

Lille ven? Jeg håber ikke, at det er sådan, du begærder dig i dit professionelle virke, når nogen er uenige med dig. Nu er jeg ikke pædagog, men barn af en, og derfra ved jeg, at ja - man indkalder forældre til møde, når barnet har det svært. Men det er ikke med det primære formål at finde ud af, om det er "hjemmets skyld" barnet har det svært, men for at have en fælles dialog om hvad man oplever i hjemmet, institutionen og hvordan man kan arbejde sammen om at hjælpe barnet samt om der skal andre tiltag indover. Det samme ville man jo gøre, hvis barnet havde en diagnose. Man skal stadig have et godt samarbejde hjem/inst for at være på samme sti for bedst muligt at hjælpe barnet. Det betyder ikke, at det er hjemmets skyld.

Og det gælder også under udredning af børn med vanskeligheder. Selvfølgelig laver man en grundig anamnese og spørger ind til familiære forhold, men det er jo ikke ud fra en antagelse om, at det må være hjemmets skyld, men fordi det uanset hvad altid er relevant at afsøge både styrker og svagheder i barnets miljø. Og det gælder i øvrigt ikke kun hjemmet og forældrene, men de miljø barnet begiver sig i generelt. Det er jo også derfor, man gerne laver en observation i børnehave eller skole. Både for at se, hvordan barnet fungerer i den kontekst, men også for at identificere, om der kunne være noget i personalets tilgang til barnet, som skaber nogle uhensigtsmæssige situationer.

Derudover laver man også en samtale med forældrene for at finde ud af, om barnet er disponeret for psykiske lidelser og i give fald hvilke, netop fordi man ved hvor stor en rolle genetik spiller.

Igen: Det er super komplekst!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2018

Anonymor

Carina:-) skriver:

Nu har jeg selv diagnose børn og det jeg studser over er den MEGET grove vold samt at barnet stadig er sammen med de andre børn.

Men har som forældre også et ansvar .

Nu har ingen af mine været i de situationer men især den ene har været meget udadreAGerende og det tog jeg meget alvorligt og havde bh ikke selv bedt om hjælp havde jeg fjernet ham 

For hvad med de andre børn?

Skal de bare gennem tæves? De har vel også rettigheder. 

Det der beskrives er jo ikke Småting men regulærvold og jeg må indrømme jeg synes det lyder for voldsomt til at det er en diagnose der skal have skylden .

At dine diagnosebørn opfører sig på én måde betyder jo ikke, at så opfører alle andre diagnosebørn sig på tilsvarende vis

Hvem ved - Måske er der tale om frustrerede og kede af det forældre, der kæmper en indædt kamp med systemet for at få deres barn i en specialinstitution, fordi de godt ved, hvordan barnets adfærd påvirker andre og hvor svært barnet har det. We don't know, so we shouldn't judge!

Det er dejligt, at du ville tage barnet ud og holde det hjemme, men punkt 1 er det ikke alle, der har den mulighed (vi kunne forestille os en enlig mor, hvor netværket arbejder, skulle hun så gå på kontanthjælp for at holde barnet hjemme? Hvad så når hun skulle i aktivering), punkt 2 desværre giver det også problemer i forhold til at få den rette hjælp til barnet, der har det svært

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonymor

Jeg beklager min ivrighed i debatten, men jeg bliver ikke stimuleret ret meget mentalt af at gå på barsel, så det er jo med at gribe chancen, når den er der

Anmeld Citér

13. marts 2018

Carina:-)

At dine diagnosebørn opfører sig på én måde betyder jo ikke, at så opfører alle andre diagnosebørn sig på tilsvarende vis

Hvem ved - Måske er der tale om frustrerede og kede af det forældre, der kæmper en indædt kamp med systemet for at få deres barn i en specialinstitution, fordi de godt ved, hvordan barnets adfærd påvirker andre og hvor svært barnet har det. We don't know, so we shouldn't judge!

Det er dejligt, at du ville tage barnet ud og holde det hjemme, men punkt 1 er det ikke alle, der har den mulighed (vi kunne forestille os en enlig mor, hvor netværket arbejder, skulle hun så gå på kontanthjælp for at holde barnet hjemme? Hvad så når hun skulle i aktivering), punkt 2 desværre giver det også problemer i forhold til at få den rette hjælp til barnet, der har det svært

Nej ligesom at ikke alle børn udsat for vold smadre andre børn 

Men det er uhørt at bh ikke gør noget 

Og med tanke p de børn i den bh her i Herning hvor især en pige er s ødelagt at hun ikke har kunne komme af sted i bh siden hun blev voldtaget med en gren (kender hendes mor så har hørt alle de ækle detaljer 

Så bliver jeg ked AF det på ts barns vegne med også på ham der er så voldelig

For hvad sker der i hans liv siden han er sådan 

Og jeg håber det bare er en diagnose og ikke fordi han lever et liv i helvedes derhjemme .

Og er det ikke derhjemme så forstår forældrene nok godt at alting skal udelukkes .

1. Og ja ved godt ikke Alle bare kan trække barnet hjem . Men det er fanme synd både for ham og de Ndre børn...

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonymor

Carina:-) skriver:

Nej ligesom at ikke alle børn udsat for vold smadre andre børn 

Men det er uhørt at bh ikke gør noget 

Og med tanke p de børn i den bh her i Herning hvor især en pige er s ødelagt at hun ikke har kunne komme af sted i bh siden hun blev voldtaget med en gren (kender hendes mor så har hørt alle de ækle detaljer 

Så bliver jeg ked AF det på ts barns vegne med også på ham der er så voldelig

For hvad sker der i hans liv siden han er sådan 

Og jeg håber det bare er en diagnose og ikke fordi han lever et liv i helvedes derhjemme .

Og er det ikke derhjemme så forstår forældrene nok godt at alting skal udelukkes .

1. Og ja ved godt ikke Alle bare kan trække barnet hjem . Men det er fanme synd både for ham og de Ndre børn...

For det første ved vi ikke, hvad børnehaven gør. Der er ingen af os herinde der ved, om de har PPR indeover - Trådstarter beskriver hyppige møder med forældrene. Jeg er enig med dig i, at det er en mega uhensigtsmæssig situation. Men jeg tror det er en børnehave, der er fanget. De kan ikke mandsopdække barnet pga. normering, og de kan ikke bare lige sende ham i specialinst., der skal meget til. Måske er forældrene låst fast i samme frustration, at man ikke 'bare lige' kan løse det.

Og ja, måske er det nogle ressourcesvage forældre der omsorgssvigter deres barn massivt, altså det kan ingen af os vide. Men jeg fastholder mit tidligere statement, at netop fordi vi ikke ved, hvad der sker og hvad der arbejdes på, så er det bare super skævt at dømme. Og jeg synes det er mega uhensigtsmæssigt at familierne i institutionen bagtaler og overvejer at politianmelde et lille barn. Kunne bedre forstå, hvis der var tale om en konstruktiv indbyrdes dialog, interesse for at forstå (med omsorg) hvorfor barnet har det svært osv., men det lyder det her bestemt ikke som.

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonym

Det lyder fuldstændig vanvittigt og chokerende. At det foregår i en børnehave i vores samfund. Jeg aner ikke hvad man kan gøre, men lyder da til der ikke bliver gjort nok fra børnehavens side, det fortsætter jo. Kan man som forældre organisere sig mere, kræve handling sammen, ruske i kommunen, gå til medier hvis der fortsat ikke sker noget? Det er da ikke forhold man kan byde børnene. Det er sikkert udfordrende for børnehaven, men det er ét barn, kan de ikke tage ordentlig hånd om det, kunne der være tale om inkompetent ledelse? Voksne vil jo ikke finde sig i at blive tævet på arbejdspladsen, mens ledelsen ikke gjorde nok, men børnene skal bare sendes afsted.

Anmeld Citér

13. marts 2018

Carina:-)

Anonymor skriver:

For det første ved vi ikke, hvad børnehaven gør. Der er ingen af os herinde der ved, om de har PPR indeover - Trådstarter beskriver hyppige møder med forældrene. Jeg er enig med dig i, at det er en mega uhensigtsmæssig situation. Men jeg tror det er en børnehave, der er fanget. De kan ikke mandsopdække barnet pga. normering, og de kan ikke bare lige sende ham i specialinst., der skal meget til. Måske er forældrene låst fast i samme frustration, at man ikke 'bare lige' kan løse det.

Og ja, måske er det nogle ressourcesvage forældre der omsorgssvigter deres barn massivt, altså det kan ingen af os vide. Men jeg fastholder mit tidligere statement, at netop fordi vi ikke ved, hvad der sker og hvad der arbejdes på, så er det bare super skævt at dømme. Og jeg synes det er mega uhensigtsmæssigt at familierne i institutionen bagtaler og overvejer at politianmelde et lille barn. Kunne bedre forstå, hvis der var tale om en konstruktiv indbyrdes dialog, interesse for at forstå (med omsorg) hvorfor barnet har det svært osv., men det lyder det her bestemt ikke som.

Synes hun skrev at de tyssede det ned ,og bad forældre lade være med at gøre noget?

Kan man overhovedet politianmelde et lille barn? 

( aner ikke en dyt om det ,det vildeste jeg har været ude for er at mit ene barn er udafreagerende ,men ikke som beskrevet men med at skubbe osv. Og så er et af mine børn blevet bidt jævnligt af et andet barn - men tænker det lyder vildt selv med det beskrevene at man kan politianmelde ? ) 

Og ja har også ondt af forældrene ,men det lyder virkeligt voldsomt og jeg kunne simpelthen ikke sende mit barn afsted hvis det udsatte sine "kammerater" for det der beskrives

De andre børn må være så bange og usikre . Og de er jo også tvunget til at være der selv om de bliver udsat for det . 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Soonmom skriver:

jeg har aldrig skrevet at hjemmet er den store og afgørende faktor eller at hjemmet har mest at sige. Jeg skriver at det første man ser på hos børn med adfærdsvanskeligheder (og evt ADHD) er hjemmet, jeg siger ikke det er nogens skyld , men som pædagog kigger man ALTID på hjemmet, fordi at det er super vigtigt at få et samarbejde op mellem hjem og institution, det kan være alt fra at man som pædagog giver forældrene værktøjer til struktur, tips om hvordan man eventuelt kan håndtere problemerne mm.

derfor spiller hjemmet og barnets miljø ALTID en stor rolle når det kommer til barnets adfærd

Lille ven? Vi to er så vidt jeg ved ikke venner (!). Og den linje er bare dårlig debat stil, som du hermed kan anse som værende anmeldt.

Du skrev således i starten af debatten:

Fakta er altså at uhensigsmæssig adfærd OFTE (IKKE ALTID) kommer fra hjemmet, (det kan så stadig have mange årsager, for lidt struktur, for meget aktivitet, for lidt aktivitet, for lidt konsekvens, for meget konsekvens, barnet bliver ikke set nok mm.) derfor bør man selvfølgelig se på hjemmet, hvilket man også gør i form af møder osv med forældrene.

Hvordan er det IKKE at skrive at hjemme er den store og afgørende fakta?

Anmeld Citér

13. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

“Der er også lavet undersøgelser at børn der har arbejdsmæssige problemer og diagnoser som fx ADHD ofte kommer fra resursesvage familier” - skrev du. “Ofte” er et meget stort ord. 

Er du uddannet pædagog? 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonym trådstarter

Ej, men nu har jeg da aldrig. Som psykolog synes jeg dælme det er bekymrende, hvis den gængse opfattelse er, at diagnosebørn har diagnoser, fordi de kommer fra familier med vanskeligheder. Det findes diagnosebørn i ressourcesvage familier, der findes velfungerende børn. Der findes diagnosebørn i ressourcestærke familier, der findes velfungerende børn. Jeg får næsten lyst til at invitere dig med til et ophold i børnepsykiatrien. Det var faktisk overraskende få af de familier, hvis børn jeg var med til at udrede, der var ressourcesvage. . Tvært imod mødte vi næsten altid familier, der gjorde alt hvad de kunne få deres børns trivsel, men som du ikke kunne fjerne vanskelighederne, netop fordi barnet have en diagnose. Selvfølgelig er det altid et kringlet samspil mellem arv og miljø, men det betyder ikke, at man pr automatik kan bebrejde forældre børns vanskeligheder. På absolut helt og aldeles ingen måde.

I forhold til den her situation tænker jeg også, at der er tale om et barn, der har det svært. Jeg synes det er helt sort at man overvejer at melde et børnehavebarn (!!!!!!) til politiet! Forhåbentlig er forældre og personale i dialog og måske har hjælp inde over. Når det er sagt, er jeg enig i, at der for de andre børns skyld bør findes en løsning, så børnene ikke udsættes for fare. Jeg synes godt du kan vende det med pædagogerne i stedet, men du kan ikke forlange at vide hvad der sker i samarbejde mellem hjem og bh. Endvidere bør i som forældre måske justere jeres indstilling til det her stakkels barn, der kæmper. Hvis alle møder barnet med indstillingen, at han/hun er slem og ond og bagtaler internt i forældregruppen (det gør i jo. I overvejer jo endda politi. Det et helt absurd i mine øjne),jamen så vil det - hvad enten man vil det eller ej - påvirke barnet og kan bidrage til den uhensigtsmæssige adfærd.

Jeg forstår jeres frustration, men synes også der er punkter hvorpå i kan justere jeres opfattelse af situationen. Men uden tvivl har i lov at tage det op med personalet igen og bede om tiltag der sikrer, at de øvrige børn ikke kommer til skade. Men husk nu på. Det er ikke et ondt barn. Sikkert heller ikke onde forældre. Og det her bagtaler og nærmest klikedannelse, køren situationen op til tanker om politianmeldelse af et lille barn osv. Hjælper helt sikkert heller ikke.

Åh jeg tror desværre du læser mit indlæg lidt skævt.  Det er forældrene til de børn det gik ud over, der overvejede om man kunne melde det til politiet, da det er vold. Og fordi de ikke aner hvad man skal gøre, derfor faldt snakken på det. Det nok meget normalt at man spørger ind til, hvad dælen man skal gøre. Lige som jeg gør her.

Men som jeg har skrevet senere i tråden, kan man ikke melde det til politiet, det får man ikke noget ud af. Og dog, kan jeg se i tråden her, at det forekommer at nogen melder til politiet. Du kan læse det længere oppe om en vuggestueepisode  

Og så overfortolker du det lidt og putter lidt ekstra til  Klikkedannelser? Bagtale? Det ikke mine ord, ej heller noget der er forekommet. Læs gerne hvad jeg har skrevet tidligere om forældrene, som jeg ikke ser som anderledes end os andre. 

jeg har aldrig forlangt ( igen ikke mit, men dit ord)  at vide detaljer, men det vi gerne gerne vil vide OG sikres, er at vores børns sikkerhed er iorden og at det handles på situationen, samt barn og familie får rigtig hjælp. Det har de ikke gjort i 1 1/2 år nu. Så nok er nok.  

Jeg har på intet tidspunkt sagt jeg ser skævt til barnet.  Måske det ligger dig nært at ville gøre det, men tværtigmod er jeg typen der ville række armen ud for legeaftaler, tale med mit barn om rigtig og forkert men aldrig bede ham holde sig væk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.