Vold i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2018

Anonym

A-1995 skriver:

Jeg bliver faktisk en smule harm når i skriver at det må komme fra hjemmefronten, at der bør kigges på forældrene. Mener i seriøst at det altid er forældrenes skyld at børn opfører sig sådan? 

Jeg tænker det er et barn der har brug for hjælp, og det er jeg sikker på de allerede arbejder på når der bliver skrevet at forældrene tit er til møde. Mon ikke de gør hvad de kan? Jeg kan sagtens forstå man er bekymret for sit eget barn, men højst sandsynligt at forældrene til det barn der slår og sparker også super kede af det og frustrerede.

til TS. Stol på at pædagogerne og barnets forældre gør deres bedste. Hvis ikke du stoler på det, så må du jo finde en anden børnehave, men der vil være voldsomme børn i alle børnehaver1 mere eller mindre. 

Og nej jeg siger det ikke bare fordi jeg selv har et udadregerebde barn for det har jeg ikke, men jeg synes det er dybt unfair at bebrejde forældrene uden overhovedet at kende familien!

Bliver faktisk også lidt rystet , det behøver slet ikke være dårlig opdragelse eller forældrene . Men barnet kan have nogle udfordringer der er årsag til adfærd . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2018

migxher

Jeg havde helt klart rettet en bekymring til kommunen og funden en anden børnehave. Jeg ville ikke turde risikerer mit barns sikkerhed. Det du beskriver er meget voldsomt.

Anmeld Citér

12. marts 2018

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Jeg havde helt klart rettet en bekymring til kommunen og funden en anden børnehave. Jeg ville ikke turde risikerer mit barns sikkerhed. Det du beskriver er meget voldsomt.

Jeg tænker nemlig også, om de samtaler med børnehaven er nok. 

Får de den rigtige hjælp videre mm. 

Vi har bedt om flytning af vores barn. Dette skyldes dog flere ting. 

Vh ts 

Anmeld Citér

12. marts 2018

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Man kan da ikke melde et barn i børnehavealderen til politiet - hvad skal de gøre? 

Der kan højst underrettes til kommunen. Men vil tro der allerede er noget samarbejde på den front. 

Jeg undrede mig også da de nævnte det og har nu undersøgt det hos et vennepar der begge er i politiet. 

Og nej man får ikke noget ud af at melde det til politiet da de er så små. Det skal meldes til børnehave og kommune, som det jo ER gjort. 

Vh ts 

Anmeld Citér

12. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Soonmom skriver:

Erfaring, undersøgelser osv.
De fleste børn der reagere uhensigtsmæssigt, er et råb om hjælp og det er altså oftes noget i hjemmet/noget der har med hjemmet at gøre. Alt fra alvorlige ting til ting der kan løses med guide og vejledning
Der er også lavet undersøgelser at børn der har arbejdsmæssige problemer og diagnoser som fx ADHD ofte kommer fra resursesvage familier

Vil du linke til de undersøgelser, der dokumenterer en sammenhæng mellem ressourcesvage familier og ADHD? Jeg har søgt og søgt, men finder udelukkende, hvad jeg i forvejen er blevet formidlet gang på gang: At årsagen til ADHD for op mod 80 procents vedkommende er genetisk (det skyldes en arvelig funktionsfejl i hjernen), mens resten bl.a. skyldes fødselsskader og alkohol/rygning i graviditeten. 

Det sidste - rygning og alkohol under graviditeten - er selvfølgelig i et vist omfang miljørelateret, men det gælder altså max 20 procent. Og så kan man selvfølgelig sige, at folk, der er svært ramt af ADHD, kan have svært ved at finde sig til rette i samfundet og fx kan ende uden uddannelse, job osv., hvorved de kan defineres ressourcesvage - og når de får børn, er der pga. arveligheden en forøget risiko for, at børnene også får ADHD. Men det ændrer jo stadig ikke på, at årsagen primært er genetik og ikke miljø. 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Soonmom skriver:

De fleste børn der reagere uhensigtsmæssigt, er et råb om hjælp og det er altså oftes noget i hjemmet/noget der har med hjemmet at gøre. Alt fra alvorlige ting til ting der kan løses med guide og vejledning
Der er også lavet undersøgelser at børn der har arbejdsmæssige problemer og diagnoser som fx ADHD ofte kommer fra resursesvage familier

Har du nogle undersøgelser der støtter den udtalelse der kan linkes til??

Til TS: jeg ville lave en underretning til kommunen. Barnet mistrives jo tydeligvis og får ikke rette hjælp til at håndterer de sociale situationer= det skaber nederlag og yderligere farlige situationer.

Jeg er sikker på at børnehaven gør hvad de kan, men i dette tilfælde er det ikke nok og det går ud over alle involverede parter.

Anmeld Citér

13. marts 2018

Anonymor

Ej, men nu har jeg da aldrig. Som psykolog synes jeg dælme det er bekymrende, hvis den gængse opfattelse er, at diagnosebørn har diagnoser, fordi de kommer fra familier med vanskeligheder. Det findes diagnosebørn i ressourcesvage familier, der findes velfungerende børn. Der findes diagnosebørn i ressourcestærke familier, der findes velfungerende børn. Jeg får næsten lyst til at invitere dig med til et ophold i børnepsykiatrien. Det var faktisk overraskende få af de familier, hvis børn jeg var med til at udrede, der var ressourcesvage. . Tvært imod mødte vi næsten altid familier, der gjorde alt hvad de kunne få deres børns trivsel, men som du ikke kunne fjerne vanskelighederne, netop fordi barnet have en diagnose. Selvfølgelig er det altid et kringlet samspil mellem arv og miljø, men det betyder ikke, at man pr automatik kan bebrejde forældre børns vanskeligheder. På absolut helt og aldeles ingen måde.

I forhold til den her situation tænker jeg også, at der er tale om et barn, der har det svært. Jeg synes det er helt sort at man overvejer at melde et børnehavebarn (!!!!!!) til politiet! Forhåbentlig er forældre og personale i dialog og måske har hjælp inde over. Når det er sagt, er jeg enig i, at der for de andre børns skyld bør findes en løsning, så børnene ikke udsættes for fare. Jeg synes godt du kan vende det med pædagogerne i stedet, men du kan ikke forlange at vide hvad der sker i samarbejde mellem hjem og bh. Endvidere bør i som forældre måske justere jeres indstilling til det her stakkels barn, der kæmper. Hvis alle møder barnet med indstillingen, at han/hun er slem og ond og bagtaler internt i forældregruppen (det gør i jo. I overvejer jo endda politi. Det et helt absurd i mine øjne),jamen så vil det - hvad enten man vil det eller ej - påvirke barnet og kan bidrage til den uhensigtsmæssige adfærd.

Jeg forstår jeres frustration, men synes også der er punkter hvorpå i kan justere jeres opfattelse af situationen. Men uden tvivl har i lov at tage det op med personalet igen og bede om tiltag der sikrer, at de øvrige børn ikke kommer til skade. Men husk nu på. Det er ikke et ondt barn. Sikkert heller ikke onde forældre. Og det her bagtaler og nærmest klikedannelse, køren situationen op til tanker om politianmeldelse af et lille barn osv. Hjælper helt sikkert heller ikke.

Anmeld Citér

13. marts 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Børnehaver har jo forskellige normeringer. 

Der har været en del udskiftning men tror de er det der er nomeret til nu. 

Men det er deres svar, at de ikke er nok personale.

vh ts

Altså alle har som et minimum 3 faste og om eftermiddagen er man kun 2.

Nej det er ikke en særlig god normering, men så må man søge støtte til ham og indtil da prioritere at holde øje med ham så han kan hjælpes inden han kommer ud i de her situationer. 

Selvfølgelig kan der stadig være noget man ikke når se ske, men de her voldsomme episoder som du beskriver foregår i længere tid uden nogen ser det -det kan nok undgås ved at mandsopdække ham så meget som det nu kan lade sig gøre. 

De må jo se det som mere end mandsopdækning - en observation af drengen som kan gøre dem klogere på ham, måske finder de et mønster i hvornår volden opstår, de kan hjælpe ham til at reagere på andre måder end vold. At mandsopdække ham er jo ikke bare at holde øje og råbe stop når han skal til at slå. 

Det kan være man skal sætte aktiviteter i gang man ved interesserer ham og andre børn - derved "holder man øje" mens man har en aktivitet. 

Anmeld Citér

13. marts 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Vi har haft vores barn i en udebørnehave det sidste år. På det år, er der et bestemt barn der igen og igen befinder sig i voldelige situationer.

Barnet har hoppet på et andet barns hoved, til en forældre stoppede det.

Hxn har gentagende gange smadret et andet barns hoved ind i væggen, faderen til den forurettede henter så samtidig og får det stoppet.

Hxn skubber, slår og sparker dagligt.

Vores barn har tidligere leget med dette barn, men ønsker det ikke mere grundet daglige spark og skub. Vores barn er af dette barn blevet skubbet ind i et bord, så læben flækkede.

Hxn har mens to andre holdt en pige fast, banket hende i hovedet med en skovl, så hun har fået ar i ansigtet.

I sidste uge, har hxn mens to andre holdt en fast, igen banket et barn i hovedet, med en jultræsfod. En meget voldsom episode.

Børnehave dysser det ned, men vi som forældre har fået nok nu. Vi er IKKE efter barnet, der tydeligt har brug for hjælp,men mangler der bliver gjort noget ved problemet.

Der ligger en handlingsplan på barnet, men vi er utrygge og nervøse for at sende vores børn afsted, da vi ikke føler der bliver gjort noget for dette barn  og ikke mindst vores andre børns sikkerhed.

Hvad havde i gjort?

Moderen til barnet det blev slået i hovedet med en skovl, så barnet i dag har ar, fortryder i dag, hun ikke meldte det, men børnehaven talte hende fra det.

Den nye episode, er ej heller meldt. Ville i melde det? Hvad sker der når et børnehave barn meldes? Åhh vi er så frustrerede, børnehaven vil ikne melde noget ud, men forældrene taler jo sammen... hvad dælen skal vi gøre? 

Efter at vores søn blev overfaldet i sin vuggestue af et andet barn der bed og kradsede ham så han var forbi lægevagten blev det anmeldt til politiet.. det var lægevagten der udfra skadernes omfang sagde til min kæreste og svigerfar at de skulle gøre det...

fordi hvis der så kommer følgeskader senere (som f.eks. du skriver med pigens ar der måske aldrig forsvinder helt) så kan pigen og forældrene få hjælp til at få det rettet uden at deres forsikring ryger helt i vejret...

når det er sommer bliver jeg stadig mindet om det for man kan se det ene ar på hans kind når han begynder at blive brun..

så jeg ville kontakte kommunen, og hvis mit barn var involveret og blev skadet så ville jeg melde det ved hjælp af rapport fra lægevagten...

og jeg ville da sammen med de andre forældre kræve at børnehaven lavede et samlet møde hvor man fik luftet bekymringerne og man fik svar på hvad der var planlagt.. man kan jo ikke støtte op om skjulte dagsordner??? hvis man ved hvad planen er så kan man jo som forældre bedre støtte op om tiltagene og måske være ekstra obs på bestemte ting og snakke med sit barn om hvad der foregår..

vi fandt aldrig helt ud af hvad der var sket i VS da de skjulte det og løj for os af flere omgange.. det tog sønnen mange måneder at stoppe med at have mareridt om det for vi kunne jo ikke snakke med ham om hvad der sket.. og han havde ikke ordforråd til at forklare det...

Anmeld Citér

13. marts 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Soonmom skriver:

Spændende viden du har. Kunne du ikke tænke dig at linke til nogen undersøgelser osv? 

Specielt vil jeg gerne se de undersøgelser vedr. ADHD og ressourcesvage familier....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.