Soonmom skriver:
Til alle der har citeret mig, det er ret let at finde hvis man Google, der ligger tons vis af materiale omkring fx ADHD også har en del med hjemmet at gøre, ja det er også arveligt, men hjemmet spiller stadig en stor rolle og som man kan se på modellen en endnu strørre rolle ifb med adfærd
Sådan som jeg læser den moden viser den, at størstedelen af en ADHD-diagnose kan defineres som en neuroligisk adfærdsforstyrrelse forårsaget af biologiske forhold. I mindre grad kan ADHD defineres som en følelsesmæssig/adfærdsforstyrrelse, og ud af denne mindre grad kan en endnu mindre del defineres som forårsaget af psykosociale forhold. Dertil kommer at man jo slet ikke kan bruge sådan en model til noget andet end at illustrere end overordnet pointe (som her er, at størstedelen af en ADHD-diagnose skyldes biologiske forhold), for man vil aldrig kunne regne ud PRÆCIS hvor meget, der skyldes arv og miljø. Dertil kommer at lige den model du viser der i mine øjne har nogle mangler, for med mindre jeg misfortolker den siger den, at psykosociale forhold --> forstyrret mor/barn-relation --> psykopatologi.
Det er pænt forældet, da det bygger på en antagelse om, at mor er barnets alfa/omega og psykiske organisator, hvilket der er bunkevis af nyere forskning der modstrider, men det er så en helt anden snak 
Dette studie fandt, at 70+% af den hyperaktivitet og uopmærksomhed der ses hos mennesker med ADHD kan forklares af gener (igen, man vil aldrig kunne svare 100% på det spørgsmål, men peger da trods alt på at en overvægt af lidelsen skyldes genetik).
For nu at gentage mig selv, er det klart, at miljømæssige faktorer vil spille ind, men ofte og typisk vil det jo være i samspil med en genetisk disposition, hvorfor man ikke rent kan skyde skylden på forældre. Når miljømæssige faktorer kan bidrage til udvikling af psykisk lidelse, skal man huske på, at forældrene heller ikke er et system i sig selv, men at miljøet omkring familien og de miljø barnet i øvrigt begår sig i også er relevante. Og ikke mindst vigtigt at holde fast i, at blot fordi miljø spiller en rolle, betyder det IKKE at det er forældrenes skyld. Det er så, så, så, så vigtigt og væsentligt at understrege!
Det er klart, at der findes familier, der er så dårligt fungerende, at barnet bliver fuldstændig ødelagt for livet psykisk, det har man jo set. Men for mig at se lyder det ikke ligefrem til, at det er tilfældet her? Det som trådstarter heller ikke kan vide er, om barnet i øvrigt er velfungerende derhjemme. Det er ikke unormalt man ser, at børn med adfærdsvanskeligheder trives fint i hjemmet, men afreagerer ude, hvor det viser sig at handle om, at barnet har svært ved at rumme de fysiske og sociale indtryk det møder, når det kommer fx i børnehave eller skole.
Det jeg prøver at sige er, at det er et mega komplekst billede. Og netop fordi det er så komplekst - både arv/miljø debatten og hvilke elementer af miljøet der giver udslag - er det sgu bare så mega farligt at bebrejde forældrene som de eneste. Ja, der findes familier, hvor børnene omsorgssvigtes i voldsom grad, men hvis vi taler psykiske lidelser og adfærdsforstyrrelser generelt, er det heldigvis ikke dét der er tale om hos størstedelen af de familier, der har børn med vanskeligheder.